Odbor za pomorstvo, promet i infrastrukturu

Izvješće Odbora za pomorstvo, promet i infrastrukturu o Prijedlogu zakona o promicanju čistih vozila u cestovnom prijevozu, prvo čitanje, P.Z.E. br. 121

11.03.2021.

Odbor za pomorstvo, promet i infrastrukturu Hrvatskoga sabora, na 9. sjednici održanoj 11. ožujka 2021. godine, raspravio je Prijedlog zakona o promicanju čistih vozila u cestovnom prijevozu, prvo čitanje, P.Z.E. br. 121, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavila Vlada Republike Hrvatske aktom od 4. ožujka 2021. godine.

Odbor je predmetni akt raspravio kao matično radno tijelo, sukladno odredbi članka 103. Poslovnika Hrvatskoga sabora.

Predstavnik predlagatelja uvodno je istaknuo da će se ovim Prijedlogom zakona u nacionalno zakonodavstvo implementirati odredbe Direktive (EU) 2019/1161 Europskog parlamenta i vijeća od 20. lipnja 2019. o izmjeni Direktive 2009/33/EZ o promicanju čistih i energetski učinkovitih vozila u cestovnom prijevozu. Cilj Europske unije je bez odgađanja znatno smanjiti emisije onečišćivača zraka koje nastaju pri prijevozu, a koje su štetne za zdravlje i okoliš, što će se postići mjerama kojima se potiče prelazak na javni prijevoz te javnom nabavom kojom se promiču čista vozila.

U odnosu na Zakon o promicanju čistih i energetski učinkovitih vozila u cestovnom prijevozu iz 2013. godine, ovim Prijedlogom zakona uvodi se obveza izvješćivanja Europske komisije o ostvarenim minimalnim ciljevima javne nabave za udio čistih lakih i teških vozila, a koje obveznici javne nabave moraju uzeti u obzir kod svih postupaka javne nabave vozila koji se provode nakon 2. kolovoza 2021. Također se proširuje područje primjene Zakona na leasing vozila, unajmljivanje ili najam s pravom otkupa te na ugovore za određene usluge. Popis usluga na koje se odnosi važeći Zakon je bolje definiran te sada uključuje i usluge javnog cestovnog prijevoza, posebnog cestovnog prijevoza putnika, izvanrednog prijevoza putnika, kao i posebne usluge dostave pošte i paketa.

Članovi Odbora su u raspravi podržali predloženi Zakon jer promiče čista i energetski učinkovita vozila u cestovnom prijevozu. Istaknuto je da Europska unija do 2030. namjerava smanjiti emisije stakleničkih plinova za najmanje 50%, u odnosu na razine iz 1990.  Predloženi zakon je u smjeru smanjenja emisija onečišćivača zraka koja nastaju pri prijevozu, a što će se postići mjerama koje promiču čista vozila.

U raspravi je naglašeno da se ovaj Prijedlog zakona odnosi samo na obveznike javne nabave te će se propisati minimalni ciljevi javne nabave za udio čistih lakih i teških vozila. S tim u vezi, rečeno je da će povećana potražnja čistih i energetski učinkovitih vozila u cestovnom prijevozu, zasigurno smanjiti njihovu sadašnju cijenu. Također je konstatirano da je eliminacijski faktor za kupnju ovih vozila jedino dužnost naručitelja da prilikom javne nabave uzme u obzir energetske učinke i utjecaj na okoliš tijekom razdoblja eksploatacije vozila i sl., a predloženi Zakon ga ne ograničava u pogledu cijene, marke ili tipa vozila.

U raspravi je izrečena primjedba da je početak primjene, 2. kolovoza 2021., u sadašnjoj situaciji, prekratak rok za početak prilagodbe nekim obveznicima javne nabave jer bi morali imati određeni postotak udjela čistih vozila u svom voznom parku. Naročito se to odnosi na naše autobusne prijevoznike koji su trenutno u velikim problemima. Njihova vozila ne udovoljavaju traženim kriterijima. Za ostvarivanje propisanih ciljeva potrebna su veća ulaganja i povećana gospodarska aktivnost, koja su sada zbog pandemije, drastično smanjena.

Tijekom rasprave dan je prijedlog da se u ugovor o javnoj usluzi u cestovnom prijevozu putnika (PSO) ugradi obveza o udjelu čistih vozila izražena u postotku, što bi olakšalo provedbu ovoga Zakona, ali i omogućilo sufinanciranje kupnje tih vozila iz EU fondova.

Nakon provedene rasprave Odbor je jednoglasno (10 glasova ”za”) odlučio predložiti Hrvatskom saboru sljedeće zaključke:

1. Prihvaća se Prijedlog zakona o promicanju čistih vozila u cestovnom prijevozu.
2. Sve primjedbe, prijedlozi i mišljenja, iznijeta u raspravi uputit će se predlagatelju radi izrade Konačnog prijedloga zakona.

Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora, Odbor je odredio Peru Ćosića, predsjednika Odbora.


PREDSJEDNIK ODBORA
Pero Ćosić