Odbor za poljoprivredu, ribarstvo i ruralni razvoj

Izvješće Odbora za poljoprivredu, ribarstvo i ruralni razvoj o Prijedlogu zakona o morskom ribarstvu, s Konačnim prijedlogom zakona, P.Z.E br. 519

Odbor za poljoprivredu, ribarstvo i ruralni razvoj, Hrvatskoga sabora raspravio je na 29. sjednici održanoj 18. i 25. ožujka 2010. godine, Prijedlog zakona o morskom ribarstvu, s Konačnim prijedlogom zakona, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavila Vlada Republike Hrvatske, aktom od 4. ožujka 2010. godine.
Raspravu o navedenom Prijedlogu zakona Odbor je proveo sukladno odredbi članka 87. Poslovnika Hrvatskoga sabora kao matično radno tijelo.
Uvodno obrazloženje podnio je predstavnik predlagatelja.
U raspravi su sudjelovali predstavnici Hrvatske gospodarske komore, Hrvatske obrtničke komore i sindikata ribara pri Hrvatskoj udruzi sindikata.
U raspravi su iznesene primjedbe na nepreciznost definiranja kaznenih odredbi koje mogu imati drastične posljedice za pravnu osobu u smislu okončanja djelatnosti. Smisao novčanih kazni je discipliniranje odgovornih te bi u tom smjeru trebale ići i kaznene odredbe.
Imajući u vidu što praktična primjena kaznenih odredbi može značiti u smislu posljedica za pravnu osobu (može se dogoditi da je za eksploziv na plovilu kriv član posade a da vlasnik plovila, povlastice za to ni ne zna) kao i to da se ne može izbjeći da pravna osoba bude kažnjena, trebalo bi preispitati kaznene odredbe u smislu većeg kažnjavanja odgovorne osobe u pravnoj osobi. U Prijedlogu zakona je, naime prevelika razlika u novčanom kažnjavanju između pravne osobe i odgovorne osobe u pravnoj osobi.
Iznesena je i primjedba na članak 108. stavak 1. točke 22. i 23. kojima se za nepropisnu uporabu i nedozvoljeni ulov i sakupljanje vrsta u obavljanju malog obalnog ribolova kojeg smiju obavljati fizičke osobe novčano kažnjava pravna osoba.
Također je, u svezi članka 108. stavka 3., postavljeno pitanje povezanosti obrtnika i malog obalnog ribolova.
U raspravi je izraženo razumijevanje i potreba uvođenja nove kategorije malog obalnog ribolova kao djelomične zamjene dosadašnjeg pojma malog ribolova koji bi omogućio lokalnom stanovništvu egzistenciju. No, obzirom da se u malom obalnom ribolovu može ostvariti ulov i u većim vrijednostima, postavljeno je pitanje preispitivanja istog u kontekstu porezne obveze.
Ocijenjena je važnost nadzora ribolova na području nacionalnih parkova, strogih rezervata i posebnih rezervata a u kojima se primjenjuju odredbe posebnog propisa o zaštiti prirode. Članovi Odbora su ukazali na potrebu jačanja inspekcijskog nadzora u zaštićenim dijelovima a čemu bi doprinijela zakonska odredba da inspekcijski nadzor provode pored ovlaštenih temeljem Zakona o zaštiti prirode i ribarski inspektori kao i ovlaštene osobe Obalne straže Republike Hrvatske.
U raspravi je postavljeno i pitanje zašto u članku 13. stavku 3. Ministar propisuje ne samo oblik, sadržaj i način vođenja Registra subjekata u ribarstvu već i stupanj otvorenosti za javnost.
  
Nakon provedene rasprave, Odbor je odlučio jednoglasno predložiti Hrvatskome saboru da donese

Zakon o morskom ribarstvu

uz sljedeće amandmane:

AMANDMAN I. - Na članak 35.

U članku 35. stavku 2. riječ: „dvije“ zamjenjuje se riječju: „tri“.

Obrazloženje:
Proširenje područje od dvije susjedne ribolovne podzone za obavljanje malog obalnog ribolova na tri ribolovne podzone omogućava veću disperziju ribolovnog napora pasivnim ribolovnim alatima.

AMANDMAN II. - Na članak 40.

U članku 40. stavku 1. dodaje se podstavak 7. koji glasi:
„- ukoliko nositelj odobrenja ne dostavi Ministarstvu dokaz o ispunjenju uvjeta iz članka 37. stavka 2. točke 2. ovoga Zakona do 1. ožujka tekuće godine, što se ne odnosi na nositelje odobrenja iz članka 37. stavka 3. ovoga Zakona.“.

Obrazloženje:
Usklađenje s uvjetima izdavanja odobrenje koje može važiti doživotno ukoliko se ne mijenja status nositelja odobrenja obzirom na imovinsko stanje.

AMANDMAN III. - Na članak 42.

Članak 42.mijenja se i glasi:
„(1) Stručna osposobljenost za obavljanje malog obalnog ribolova dokazuje se Uvjerenjem o stručnoj osposobljenosti za obavljanje malog obalnog ribolova (u daljnjem tekstu: Uvjerenje za mali obalni ribolov) koje izdaje Ministarstvo.
(2) Uvjerenje za mali obalni ribolov izdat će se osobama iz članka 37. stavka 2. ovoga Zakona temeljem Uvjerenja o stručnoj osposobljenosti za mali ribolov izdanom sukladno ranijem propisu.
(3) Iznimno od stavka 1. ovog članka nositelj odobrenja iz članka 37. stavka 3. ovoga Zakona dokazuje stručnu osposobljenost za obavljanje malog obalnog ribolova Uvjerenjem za gospodarski ribolov.
(4) Ministarstvo vodi Registar izdanih uvjerenja za mali obalni ribolov u elektroničkom obliku.
(5) Obrazac i način izdavanja Uvjerenja za mali obalni ribolov, te oblik, sadržaj i način vođenja Registra izdanih uvjerenja za mali obalni ribolov propisuje ministar.“
Obrazloženje:
Nije potrebno zadržati uvjete za polaganje ispita za stručnu osposobljenost za mali obalni ribolov obzirom da u tu kategoriju mogu prijeći samo nositelji važećih odobrenja za mali ribolov koji već imaju dokaz o stručnoj osposobljenosti sukladno sada važećim propisima, odnosno umirovljeni ovlaštenici povlastica za gospodarski ribolov koji isto tako imaju u većini slučajeva uvjerenje o stručnoj osposobljenosti za gospodarski ribolov, a ukoliko isto nemaju mogu ga steći polaganjem ispita za gospodarski ribolov.

AMANDMAN IV. - Na članak 100 i naslov iznad njega.

U naslovu iznad članka 100. riječ: „Planovi“ zamjenjuje se riječju: „Plan“.

Članak 100. mijenja se i glasi:
„(1) Godišnji plan rada ribarske inspekcije donosi ministar.
(2) Plan rada izrađuje se na temelju analize rizika i postojećih podataka.
(3) Plan rada obvezno sadrži uz aktivnosti ribarske inspekcije i odgovarajuće dijelove planova inspekcije i nadzora ostaklih tijela iz članka 86. ovoga Zakona.
(4) Ministar donosi plan iz stavka 1. ovoga članka uz prethodno mišljenje ministra nadležnog za sigurnost plovidbe, ministra unutarnjih poslova i ministra nadležnog za Obalnu stražu i glavnog inspektora Državnog inspektorata.“

Obrazloženje:
Dorađuju se odredbe kako bi bilo razvidno tko donosi plan i koji je njegov obvezan sadržaj.

AMANDMAN V. - Uz članak 104. i naslov iznad njega.

Naslov iznad članka 104. mijenja se tako da glasi:
„Vijeće za prekršaje“

Članak 104. mijenja se i glasi:
„(1) Vijeće za prekršaje se osniva u Ministarstvu.
(2) U Vijeće za prekršaje ministar imenuje djelatnike Ministarstva, a čini ga predsjednik i dva člana, s tim da predsjednik može biti samo osoba koja je diplomirani pravnik s položenim pravosudnim ispitom.
(3) Kada inspektor i ovlaštene osobe iz članka 86. ovoga zakona nađu da je ovaj Zakon ili propisi doneseni na temelju prekršeni, inspektor dostavlja Vijeću za prekršaje obavijest o počinjenom prekršaju na rješavanje, a ovlaštene osobe iz članka 86. ovoga Zakona Vijeću dostavljaju optužni prijedlog.“

Obrazloženje:
Dorađuje se odredba da bi bilo razvidno da se Vijeće osniva u Ministarstvu, te se utvrđuje broj članova kako on u konačnici ne bi bio paran.
 
AMANDMAN VI. – Uz članak 105.

U članku 105. iza riječi: „ribara“ stavlja se zarez i dodaje riječ: „komora“.

Obrazloženje:
U članku 82. Prijedloga zakona definirana je institucionalna potpora koja obuhvaća i komore, pa bi istu formulaciju trebalo koristiti i u članku 105.
AMANDMAN VII. - Uz članak 107.

Članak 107. mijenja se i glasi:
„(1) Novčanom kaznom u iznosu od 300.000,00 do 800.000,00 kuna kazniti će se za prekršaj pravna osoba ukoliko posjeduje, drži i/ili koristi na plovilu ili bez njega eksploziv i/ili tvari koje u kombinaciji s drugim tvarima mogu proizvesti eksploziju, te ugrožava biološko obnovljiva bogatstava mora (članak 20. stavak 2., točka 3. i 4.).
(2) Za prekršaj iz stavka 1. ovoga članka kaznit će se odgovorna osoba u pravnoj osobi novčanom kaznom u iznosu od 15.000,00 do 100.000,00 kuna.
(3) Odgovornoj osobi u obavljanju gospodarskog ribolova koja počini prekršaj iz stavka 1. ovoga članka izreći će se mjera zabrane obavljanja gospodarskog ribolova u trajanju od najmanje jedne do najviše dvije godine.
(4) Novčanom kaznom od 100.000,00 do 300.000,00 kuna za prekršaj iz stavka 1. ovoga članka kaznit će se fizička osoba obrtnik.
(5) Novčanom kaznom od 5.000,00 do 20.000,00 kuna za prekršaj iz stavka 1. ovoga članka kaznit će se fizička osoba i/ili nositelj odobrenja za mali obalni ribolov.
(6) Za prekršaj iz stavka 1. ovoga članka vlasniku povlastice uz novčanu kaznu obavezno će se izreći i zaštitna mjera zabrane obavljanja gospodarskog ribolova u trajanju od dvije godine.
(7) Iznimno od odredbe stavka 7. ovoga članka, ukoliko vlasnik povlastice za ribolov nije ujedno i ovlaštenik povlastice za ribolov, zaštitna mjera zabrane obavljanja gospodarskog ribolova uz novčanu kaznu obavezno izriče se ovlašteniku.
(8) Za prekršaj iz stavka 1. ovoga članka uz novčanu kaznu obavezno će se izreći zaštitna mjera zabrane obavljanja malog obalnog ribolova u trajanju od dvije godine.“

Obrazloženje:
Zaštitna mjera zabrane obavljanja gospodarskog ribolova, odnosno malog obalnog ribolova usklađuje se s odredbama Zakona o prekršajima, a zaštitna mjera je temelj za donošenje rješenja o oduzimanju povlastice odnosno odobrenja. Nema potrebe razdvajanja odgovorne osobe i u pravnoj osobi od osobe u pravnoj osobi koja je odgovorna za obavljanje gospodarskog ribolova te se sukladno tome i povećava raspon novčane kazne.

AMANDMAN VIII. - Uz članak 108.

U članku 108. stavku 1. broj „80.000,00“ zamjenjuje se brojem „20.000,00“.
U stavku 2. broj „15.000,00“ zamjenjuje se brojem „10.000,00“.
U stavku 3. broj „40.000,00“ zamjenjuje se brojem „10.000,00“.
U stavku 5. iza riječi: „povratu“ dodaju se riječi: „tijekom dvije godine“.

Obrazloženje:
Povećavaju se rasponi novčanih kazni, te se određuje rok na koji se odnosi počinjenje prekršaja u povratu.

AMANDMAN IX. - Uz članak 109.

U članku 109. stavku 1. broj „40.000,00“ zamjenjuje se brojem „10.000,00“.
U stavku 2. broj „7.000,00“ zamjenjuje se brojem „5.000,00“.
U stavku 3. broj „20.000,00“ zamjenjuje se brojem „5.000,00“.
U stavku 5. iza riječi: „povratu“ dodaju se riječi: „tijekom dvije godine“.

Obrazloženje:
Povećavaju se rasponi novčanih kazni, te se određuje rok na koji se odnosi počinjenje prekršaja u povratu.

AMANDMAN X. - Uz članak 110.

U članku 110. stavku 1. broj „5.000,00“ zamjenjuje se brojem „2.000,00“.
U stavku 2. broj „2.000,00“ zamjenjuje se brojem „1.000,00“.

Obrazloženje:
Povećavaju se rasponi novčanih kazni

AMANDMAN XI. - Dodaje se članak.

Iza članka 114. dodaje se članak 114.a koji glasi:
„Prekršajni postupci započeti do dana osnivanja Vijeća za prekršaje iz članka 104. ovoga Zakona dovršit će se prema propisima na temelju kojih su započeti.“

Obrazloženje:
Dodani članak rješava pitanje dovršetka postupaka započetih prije osnivanja Vijeća za prekršaje da ne bi došlo do pravne praznine.

AMANDMAN XII. - Uz članak 115.

Članak 115. mijenja se i glasi:
„Na dan stupanja na snagu ovoga Zakona prestaje važiti Zakon o morskom ribarstvu („Narodne novine“ br. 74/94, 57/96, 46/97 - pročišćeni tekst i 49/05), osim odredaba poglavlja III. MALI RIBOLOV i odredaba poglavlja XI. KAZNENE ODREDBE u dijelu koje se odnose na mali ribolov koje prestaju važiti 31. prosinca 2014. godine, te odredbe članka 73. koje prestaju važiti na dan pristupanja Republike Hrvatske Europskoj uniji.“

Obrazloženje:
Izmjena prijedloga je nužna radi pobližeg navođenja dijelova starog Zakona o morskom ribarstvu koji ostaju na snazi do navedenih rokova.

Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora Odbor je odredio zastupnicu Dragicu Zgrebec, predsjednicu Odbora.

PREDSJEDNICA ODBORA
        Dragica Zgrebec, dipl. oec