Odbor za poljoprivredu Hrvatskoga sabora raspravio je na 10. sjednici održanoj 18. siječnja 2021. godine, Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o poljoprivredi, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavila Vlada Republike Hrvatske, aktom od 23. prosinca 2020. godine.
Odbor za poljoprivredu je, sukladno članku 99. Poslovnika Hrvatskoga sabora proveo raspravu o navedenom Prijedlogu zakona kao matično radno tijelo.
Uvodno je predstavnica predlagatelja istaknula kako se radi o temeljnom Zakonu kojim se uređuje rad i djelokrug Ministarstva poljoprivrede, ciljevi i mjere poljoprivredne politike, zajednička organizacija tržišta, informiranje i promocija, oznake kvalitete, savjetovanje, obrazovanje, administrativne kontrole, prikupljanje podatka i izvješćivanje, sprječavanje nastajanja otpada od hrane i izradu programa potpore projektima koji smanjuju otpad od hrane, doniranje hrane, ekološku proizvodnju, sustave kvalitete poljoprivrednih i prehrambenih proizvoda, stavljanje na tržište prirodnih mineralnih, prirodnih izvorskih voda. Uz osiguravanje provedbe uredbi Europske unije, ovim aktom se osigurava provedba odluke Ustavnog suda Republike Hrvatske iz listopada 2020. godine,. kojom se ukida članak 15. stavak 4. te članak 67. stavak 2. važećeg Zakona s danom 1. ožujka 2021. Uz navedeno stvara se pravni temelj za donošenje Strategije poljoprivrede i drugih strateških dokumenta, te se proširuje primjena nove elektroničke poljoprivredne iskaznice.
U raspravi je istaknuto kako je odredbu članka 44. stavka 11. trebalo prilagoditi odluci Ustavnog suda. Uz predloženi članak 11. kojim se dodaje novi članak 46a postavljen je upit o planiranim programima koji će se financirati za promociju poljoprivrednih i prehrambenih proizvoda, kao i izvori financiranja unutar Državnog proračuna. Uz predloženi članak 12., kojim se mijenja članak 52. istaknuto je kako je uz proizvode koje proizvođač prodaje krajnjem potrošaču na tržnicama u Republici Hrvatskoj potrebno dodati i one koji se prodaju u kratkim lancima opskrbe (punktovima). Uzimajući u obzir preambulu Uredbe (EU) 2019/787 o definiranju, opisivanju, prezentiranju i označivanju jakih alkoholnih pića, ovim je zakonskim prijedlogom bilo potrebno obuhvatiti i tradicionalne prakse u proizvodnji jakih alkoholnih pića. Zatraženo je i obrazloženje o načinima kojima će nadležni inspektor utvrđivati nepravilnosti kod prodaje na daljinu. Postavljen je i upit o načinima sankcioniranja prodaje unutar ugostiteljskih objekata alkoholnih pića iz tzv. „kućne radinosti“. Zatražena je informacija o planiranim aktivnostima vezanim uz doniranje hrane, ukupno doniranoj hrani i dosadašnjim iskustvima vezanim uz doniranje hrane. Izražen je i stav kako se u donošenju izmjena i dopuna ovoga Zakona kasni u odnosu na obveze koje proizlaze iz europskog zakonskog okvira za ekološku proizvodnju. Izražena je i bojazan kako bi izuzeća od obveze upisa u Upisnik ekoloških subjekata koja se predlažu člankom 41. Prijedloga Zakona, mogla izazvati probleme na terenu. Postavljen je i upit o dostupnosti i ažurnosti baza podataka, te je uz izdavanje elektroničke poljoprivredne iskaznice postavljen upit o osposobljenosti nadležnih službenika u radu s ovim iskaznicama, ali i planiranim i provedenim aktivnostima edukacije. Izražen je i stav kako bi ovu edukaciju trebala provoditi Savjetodavna služba. Zatražena je i informacija o komentarima i prijedlozima Državnog inspektorata tijekom izrade ovog Prijedloga zakona. Kako se ovim izmjenama stvara okvir za donošenje strateških dokumenata u sektoru poljoprivrede, postavljen je upit o aktivnostima koje se provode vezano uz donošenje Strategije poljoprivrede. Vezano uz izmjenu definicije „samoopskrbnog poljoprivrednog gospodarstva“ zatraženo je obrazloženje o utjecaju predložene izmjene na samoopskrba poljoprivredna gospodarstva kojima poljoprivreda nije glavna djelatnost, odnosno zanimanje poljoprivrednik nije glavno ili jedino zanimanje. Postavljen je i upit o razlozima zbog kojih su pučke kuhinje izuzete od krajnjih primatelja hrane. Uz izmjene koje se predlažu člankom 12. Prijedloga zakona kojim se uređuju dodatni zahtjevi koji se odnose na tržišne standarde i propisuje se da detaljne odredbe o utvrđivanju usklađenosti voća i povrća s tržišnim standardima propisuje ministar Pravilnikom, postavljen je upit o regulaciji istoga.
Naime, u Republici Hrvatskoj postoje nacionalni sustavi kvalitete, no pitanje je kako oni funkcioniraju i možemo li kroz njih propisati kvalitetu poljoprivredno prehrambenih proizvoda, s ciljem osiguranja konkurentnosti za hrvatske poljoprivredne proizvođače i sprječavanja uvoza. Uz izmjene koje se predlažu člankom 14., a odnose se na stavljanje na tržište proizvoda u sektoru voća i povrća iz pograničnog područja postavljen je upit o broju poljoprivrednika koji koriste ovo pravo, te kako će oni ovo pravo koristiti u budućnosti. Postavljen je i upit o razlozima brisanja sastava Nacionalnog odbora za Codex alimentarius koje se predlaže člankom 26. Prijedloga zakona. Postavljen je i upit o aktivnostima koje se provode s ciljem izrade Plana sprečavanja nastanka otpada od hrane. Uz izmjene predložene člankom 32. koje se odnose na nacionalni postupak zaštite oznaka zemljopisnog podrijetla postavljen je upit o usklađenosti s Uredbom (EU) 1151/2012. Predloženi članak 45. Prijedloga zakona potrebno je nomotehnički urediti. Uz izmjene koje se predlažu člankom 51., a odnose se na Elektroničke baze i izvore podataka postavljen je upit o dostupnosti ovih podataka Hrvatskoj poljoprivrednoj komori s ciljem provedbe odredbi Zakona o Hrvatskoj poljoprivrednoj komori. Uz ustrojavanje upisnika maslinika i voćnjaka, predloženog člankom 45. Prijedloga zakona, postavljen je upit o mogućem utjecaju na ostvarivanje prava na izravna plaćanja. Zatraženo je i obrazloženje predloženog izuzeća od Upisa u Upisnik trgovaca voćem i povrćem iz članka 51. Prijedloga zakona, za pravne i fizičke osobe čije su djelatnosti ograničene na prijevoz robe u sektoru voća i povrća. Postavljen je i upit o trenutnim i planiranim aktivnostima koje se odnose na dobrovoljne sheme kvalitete i ukazano na potrebu osnaživanja hrvatskih proizvođača, planiranjem i provedbom usmjerenim mjera kojima bi se osigurala kvaliteta i dostupnost poljoprivredno prehrambenih proizvoda i tradicijskih alkoholnih pića.
Predstavnica predlagatelja je odgovarajući na pitanja istaknula kako je cijeli tekst Prijedloga zakona usklađen s odlukom Ustavnog suda iz listopada prošle godine. Putem sustava za doniranje hrane donirano je više od 200 tona hrane, a ovime nisu obuhvaćene donacije tijekom COVID krize. Plan za sprječavanje otpada od hrane je u izradi, a ove zakonske izmjene omogućiti će veću kvantifikaciju učinaka u provedbi doniranja. Programi promocije poljoprivrednih i prehrambenih proizvoda financirati će se iz Državnog proračuna, što do sada nije bio slučaj. Ministarstvo poljoprivrede i Agencija za plaćanja u poljoprivredi, ribarstvu i ruralnom razvoju surađuju u poslovima izrade, podjele i preuzimanja elektroničkih poljoprivrednih iskaznica, a planira se provedba mjera informiranja, edukacije i savjetovanja. Primjena uredbe o ekološkoj proizvodnji, koja se direktno prenosi u hrvatski zakonski okvir, odgođena je na razini Unije za godinu dana, pa nema kašnjenja u prilagodbi zakonskog okvira. U tijeku je izrada procjene utjecaja na okoliš Strategije poljoprivrede, nakon koje će uslijediti prezentacija konačnog teksta Strategija i njeno usvajanje. Vezano uz izmjene u definiciji samoopskrbnog poljoprivrednog gospodarstva predlagateljica je istaknula kako je stanje na terenu pokazalo da je velikom broju ovih gospodarstava obavljanje poljoprivredne djelatnosti glavna djelatnost, a ovim izmjenama Zakon će se dodatno uskladiti i s uvjetima Zakona o obveznom zdravstvenom osiguranju. Pučke kuhinje izuzete su iz definicije krajnjeg primatelja hrane jer se iste smatraju posrednicima u lancu doniranja hrane. Članak 45. nomotehnički će se doraditi pri izradi Konačnog prijedloga zakona o izmjenama i dopunama Zakona o poljoprivredi. Predložene izmjene vezane uz nacionalni postupak zaštite oznaka zemljopisnog podrijetla usklađene su s Uredbom (EU) 1151/2012. Notificiran je Pravilnik o nacionalnom sustavu kvalitete poljoprivrednih i prehrambenih proizvoda „Dokazana kvaliteta“ kojim su propisane aktivnosti koje je potrebno poduzeti s ciljem priznavanja oznake „Dokazana kvaliteta“. Stavljanje na tržište proizvoda u sektoru voća i povrća iz pograničnog područja regulirano je zakonom iz područja zaštite bilja istaknuo je predstavnik predlagatelja. Ustrojavanje upisnika maslinika i voćnjaka neće imati utjecaj na ostvarivanje prava na potpore jer se isto regulira drugim zakonskim aktima. Uz zaštitu hrvatskih tradicijskih alkoholnih proizvoda predlagatelj je istaknuo kako ovaj Zakon donosi mogućnost dodatnih nacionalnih oznaka, pa time i zaštite istih.
Nakon provedene rasprave Odbor je većinom glasova (7 glasova „za“, i 1 glasa „suzdržan“) odlučio predložiti Hrvatskome saboru sljedeće
Z A K LJ U Č K E
1. Prihvaća se Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o poljoprivredi.
2. Primjedbe i prijedlozi iznijeti u raspravi upućuju se predlagatelju radi pripreme Konačnog prijedloga Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o poljoprivredi.
Za izvjestiteljicu na sjednici Hrvatskoga sabora Odbor je odredio zastupnicu Marijanu Petir, predsjednicu Odbora.
PREDSJEDNICA ODBORA
Marijana Petir