Odbor za obitelj, mlade i sport Hrvatskoga sabora na 44. sjednici Odbora, održanoj 1. srpnja 2015. godine, raspravio je Prijedlog obiteljskog zakona, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavila Vlada Republike Hrvatske, aktom od 5. lipnja 2015. godine.
Odbor je Prijedlog zakona raspravio kao matično radno tijelo, sukladno članku 87. Poslovnika Hrvatskoga sabora.
U uvodnom izlaganju predstavnica predlagatelja ukratko je iznijela razloge predlaganja ovoga zakona, te je istaknula kako prijedlog zakona načelno donosi iste pravne institute koje je definirao Obiteljski zakon iz 2014. godine, uz manja izričajna usklađenja, uklanjanje suvišnih odredbi i pojašnjavanje pojedinih odredbi za koje se na temelju podnesenih prijedloga za ocjenu ustavnosti Obiteljskog zakona 2014. pokazalo da su potencijalno nedovoljno jasno normirane. S obzirom na Rješenje Ustavnog suda, a radi standarda koje pred pravni poredak postavlja načelo pravne sigurnosti, predloženim zakonom rješava se pitanje zadržavanja stečenih prava temeljem pravomoćnih i ovršnih odluka donesenih na temelju Obiteljskog zakona iz 2014. godine.
U raspravi koja je uslijedila, iznesena je primjedba da se ne radi o konceptualnim promjenama zakona, nego je ovo samo nomotehnički i jezično poboljšana varijanta zakona koji je suspendirao Ustavni sud. Izraženo je žaljenje što nije postignut konsenzus, kako politike, tako i struke, o ovom važnom zakonu. Također, postavljeno je pitanje stručnosti autora prijedloga zakona, obzirom da je akt nastao u svega par dana nakon odluke Ustavnog suda.
Vezno uz navod predlagatelja da se ovim prijedlogom zakona implementiraju stavovi i upute Europskog suda za ljudska prava (ESLJP), izneseno je mišljenje kako ESLJP ne traži izmjenu zakonodavstva, nego se njegove primjedbe odnose na lošu provedbu postojećih zakona. Nastavno na vrijeme primjene Obiteljskog zakona 2014., naveden je niz procesnih i tehničkih problema iz prakse na koje su ukazali posebni skrbnici, sudci i socijalni radnici, pa je u tom smjeru svrnuta pozornost predlagateljima kako je u prijelaznim i završnim odredbama potrebno osigurati vrijeme prilagodbe za struku.
Istaknuto je kako je javna rasprava o ovom prijedlogu trajala dulje od mjesec dana, no u njoj nije bilo puno sudionika. Pohvaljena su neka rješenja, kao što je osporavanje majčinstva ili uređivanje "bračnog očinstva". Ukazano je na činjenicu da se radi o prvom čitanju zakona, koji je u dugoj javnoj raspravi već razmatran i stručno i politički, pa i politikantski, ali da se struka, politika i javnost još uvijek mogu uključiti i iznijeti svoje stavove.
Nakon provedene rasprave, članovi Odbora su većinom glasova (8 glasova „za“ i 4 glasa "protiv") odlučili predložiti Hrvatskom saboru donošenje sljedećeg zaključka:
PRIHVAĆA SE PRIJEDLOG OBITELJSKOG ZAKONA
Sva mišljenja, prijedlozi i primjedbe dostavit će se predlagatelju radi pripreme Konačnog prijedloga zakona.
Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora, Odbor je odredio g. Darka Milinovića, predsjednika Odbora.
PREDSJEDNIK ODBORA
Darko Milinović, dr.med.