Odbor za ljudska prava i prava nacionalnih manjina

Izvješće Odbora za ljudska prava i prava nacionalnih manjina o Konačnom prijedlogu zakona o izmjenama i dopunama Zakona o policijskim poslovima i ovlastima, drugo čitanje, P.Z. br. 618

Odbor za ljudska prava i prava nacionalnih manjina Hrvatskoga sabora, razmotrio je na 50 sjednici održanoj 2. srpnja 2014. godine, Konačni prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o policijskim poslovima i ovlastima, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavila Vlada Republike Hrvatske, aktom od 11. lipnja 2014. godine. 

Odbor je ovaj zakon razmatrao kao zainteresirano radno tijelo.

Sukladno  svom djelokrugu Odbor je detaljnije razmotrio predložene izmjene i dopune zakonskog teksta koje uređuju policijske poslove i ovlasti čija bi eventualna nezakonita primjena u praksi mogla uzrokovati teža kršenja ljudskih prava.

S osobitom pozornošću razmotrene su odredbe koje uređuju specifične policijske poslove i ovlasti koje se ne primjenjuju javno pa  je u cilju osiguravanja zakonitosti postupanja policije i zaštite ljudskih prava potrebno zakonom ustanoviti učinkovit mehanizam građanskog nadzora nad primjenom takvih policijskih ovlasti. To se odnosi prije svega na policijske mjere „provjere uspostavljanja elektroničkih komunikacija“ (tzv.„izlisti komunikacija“ i druge mjere praćenja elektroničkih komunikacija - čl. 27. Konačnog prijedloga zakona),  te na poduzimanje prikrivenih policijskih radnji (promatranje, pratnja i druge prikrivene policijske radnje - čl. 28. Konačnog prijedloga zakona), koje se poduzimaju radi sprječavanja i otkrivanja kaznenih djela, kada se drugim postupcima ne može postići cilj policijskog posla.

Nakon provedene rasprave Odbor je većinom glasova (6 glasova „za“ i 2 „suzdržana“) odlučio predložiti Hrvatskome saboru da donese

ZAKON O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O POLICIJSKIM POSLOVIMA I OVLASTIMA

uz sljedeće amandmane na tekst Konačnog prijedloga zakona:

AMANDMAN 1.

U članku 32. kojim se dodaje novi članak 102.a:

- iza stavka 4. dodaje se novi stavak 5. koji glasi:
„(5) O izvršenom nadzoru izvješćuje se podnositelj zahtjeva.“
- u stavku 5. koji postaje stavak 6. iza riječi „Vijeće će“ dodaju se riječi „najmanje jednom u šest mjeseci, a u slučaju opravdane sumnje u prekoračenje ovlasti iz st. 1. ovoga članka u roku od petnaest dana,“.

Obrazloženje:

Amandmanom se utvrđuje obveza Vijeća da o izvršenom nadzoru izvijesti podnositelja zahtjeva za provođenje nadzora.
Amandmanom se također utvrđuje rok u kojem je Vijeće obvezno dostaviti izvješće o saznanjima i podacima prikupljenim u obavljanju nadzora nad primjenom policijskih ovlasti iz čl. 68. i 80. ovoga Zakona predsjedniku Hrvatskog sabora, predsjednicima Odbora za unutarnju politiku i nacionalnu sigurnost i Odbora za ljudska prava i prava nacionalnih manjina Hrvatskog sabora, ministru unutarnjih poslova i glavnom. Prijedlog je Odbora da to bude najmanje jednom u 6 mjeseci, a u slučaju opravdane sumnje u prekoračenje ovlasti iz čl. 68. i 80. ovoga Zakona u roku od 15 dana.

AMANDMAN 2.

U članku 32. kojim se dodaje novi članak 102.b, podstavak 1.  mijenja se i glasi:
„- programa nadzora koji utvrđuje Hrvatski sabor na prijedlog Odbora za unutarnju politiku i nacionalnu sigurnost uz prethodno pribavljeno mišljenje Odbora za ljudska prava i prava nacionalnih manjina,“

Iza podstavka 3. dodaje se novi podstavak 4. koji glasi:
„- vlastitih indicija u vezi sa sumnjom na nezakonitu primjenu ovlasti iz članaka 68. i 80. ovoga Zakona. “

Obrazloženje:

Imajući u vidu odredbu čl. 69. Poslovnika Hrvatskoga sabora kojom se utvrđuje da je Odbor za unutarnju politiku i nacionalnu sigurnost, između ostaloga, matično radno tijelo za kontrolu i nadzor nad radom policije, te imajući u vidu ovlasti Odbora za ljudska prava i prava nacionalnih manjina u području ljudskih prava iz čl. 79. Poslovnika, mijenja se predložena odredba na način da Odbor za ljudska prava i prava nacionalnih manjina iznese svoje mišljenje o programu nadzora koji će predložiti Hrvatskomu saboru Odbor za unutarnju politiku i nacionalnu sigurnost.
Predlaže se također ovaj članak nadopuniti odredbom (novi podstavak 4.) koja utvrđuje da Vijeće može provesti nadzor i na temelju vlastitih indicija u vezi sa sumnjom na nezakonitu primjenu ovlasti iz članaka 68. i 80. ovoga Zakona.


AMANDMAN 3.

U članku 32. novi članak 102.c mijenja se i glasi:

„(1) Vijeće je sastavljeno od pet članova. Svaki član Vijeća ima jednog zamjenika.

(2) Članovi Vijeća i njihovi zamjenici biraju se na način da su zastupljena oba spola najmanje jednom trećinom članova.

(3) U radu Vijeća, bez prava odlučivanja, sudjeluje policijski službenik Ravnateljstva policije kojeg odredi glavni ravnatelj, čija zadaća je pružanje stručne pomoći članovima Vijeća.

(4) Članove Vijeća i njihove zamjenike imenuje Hrvatski sabor na temelju javnog poziva na prijedlog organizacija civilnog društva, znanstvenih i stručnih organizacija.

(5) Vijeće je sastavljeno od najmanje po jednog člana s iskustvom iz područja pravnih znanosti, elektrotehnike ili informacijske tehnologije ili komunikacijske tehnologije i kriminalistike.

(6) Za člana Vijeća i njegovog zamjenika može biti imenovana osoba koja:
- je hrvatski državljanin s prebivalištem na području Republike Hrvatske,
- je završila stručni ili specijalistički stručni studij, preddiplomski ili diplomski sveučilišni studij ili integralni preddiplomski i diplomski sveučilišni studij,
- nije osuđivana za kazneno djelo i protiv koje se ne vodi kazneni postupak za kaznena djela za koje se postupak pokreće po službenoj dužnosti,
- nije osuđivana za prekršaj i protiv koje se ne vodi postupak za prekršaj s obilježjem nasilja ili za teži prekršaj za koji je propisana kazna zatvora.

 (7) Članovi Vijeća i njihovi zamjenici, kada mijenjaju članove Vijeća, imaju pravo na novčanu naknadu za obavljanje svoje dužnosti u visini koju utvrdi Vlada Republike Hrvatske svojim aktom, te ostvaruju i pravo na prijevozne troškove u visini stvarnih troškova ili naknadu troškova za korištenje osobnog automobila u službene svrhe, kako je utvrđeno za korisnike koji se financiraju iz sredstava državnog proračuna Republike Hrvatske.

(8) Sredstva za rad Vijeća osiguravaju se u državnom proračunu Republike Hrvatske.

(9) Za članove i zamjenike članova Vijeća provodi se postupak temeljne sigurnosne provjere, sukladno posebnom zakonu kojim je uređeno područje sigurnosnih provjera.

(10) Za pristup klasificiranim podacima članovi i zamjenici članova Vijeća moraju ispunjavati uvjete utvrđene posebnim zakonom kojim je uređeno područje zaštite tajnosti podataka.

(11) Članove i zamjenike članova Vijeća imenuje se na vrijeme od četiri godine, s mogućnošću ponovnog imenovanja.

(12) Člana i zamjenika člana Vijeća razriješit će Hrvatski sabor prije isteka roka na koji je imenovan ako:
- sam to zatraži,
- nastupi neki od razloga zbog kojih ne može biti imenovan članom ili zamjenikom člana Vijeća,
- iz neopravdanog razloga nije prisustvovao na dvije sjednice Vijeća u roku od jedne godine ili nemarno obavlja poslove člana Vijeća,
- nadležno tijelo za izdavanje uvjerenja o obavljenoj sigurnosnoj provjeri za pristup klasificiranim podacima (certifikata) u predviđenom postupku donese odluku o ukidanju izdanog certifikata,
- Odbor za unutarnju politiku i nacionalnu sigurnost utvrdi nezakonitosti u njegovom postupanju.

(13) Član i zamjenik člana Vijeća dužan je s klasificiranim podacima postupati sukladno propisima kojima je uređeno područje informacijske sigurnosti.“

Obrazloženje:
Predloženim izmjenama  čl. 102.c preciznije se uređuje sastav, način i uvjeti za izbor članova i zamjenika članova vijeća.
Precizira se  da svaki član Vijeća ima svoga zamjenika te da se pri izboru članova mora voditi računa o zastupljenosti oba spola s najmanje jednom trećinom članova podzastupljenog spola. Također se precizira da se članovi i njihovi zamjenici biraju temeljem javnog poziva te da u Vijeću mora biti izabran najmanje po jedan član s iskustvom iz područja pravnih znanosti, elektrotehnike ili informacijske tehnologije ili komunikacijske tehnologije i kriminalistike. S tim u vezi utvrđuje se i obveza da članovi Vijeća moraju imati završen preddiplomski i diplomski sveučilišni studij ili integralni preddiplomski i diplomski sveučilišni studij.
Odbor je mišljenja da funkcija člana Vijeća ne može biti počasna funkcija s obzirom na važnost uloge Vijeća i njegove ovlasti te stoga predlaže da se osiguraju sredstva za rad Vijeća u državnom proračunu Republike Hrvatske. Visinu novčane naknade za obavljanje dužnosti člana vijeća utvrđivala bi Vlada RH svojim aktom.
Stavci 2., 6., 7., 8. i 10. ovoga članka (102.c) ostaju u tekstu kako je predloženo u Konačnom prijedlogu zakona, ali s izmijenjenom numeracijom zbog amandmanom predloženih dopuna zakonskog teksta.

Za svog izvjestitelja na sjednici Sabora Odbor je odredio dr.sc. Furia Radina, predsjednika Odbora.

PREDSJEDNIK ODBORA
dr.sc. Furio Radin