Odbor za ljudska prava i prava nacionalnih manjina

Izvješće Odbora za ljudska prava i prava nacionalnih manjina o Prijedlogu državnog proračuna Republike Hrvatske za 2012. godinu i projekcije za 2013. i 2014. godinu

Odbor za ljudska prava i prava nacionalnih manjina Hrvatskoga sabora razmotrio je, na 2. sjednici održanoj 16. veljače 2012. godine, Prijedlog državnog proračuna Republike Hrvatske za 2012. godinu i projekcije za 2013. i 2014. godinu, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavila Vlada Republike Hrvatske, aktom od 13. veljače 2012. godine.

Odbor je Prijedlog Državnog proračuna razmatrao kao zainteresirano radno tijelo.

Dajući uvodno obrazloženje Prijedloga proračuna predstavnici predlagatelja naglasili su da je ovaj dokument rađen u trenutku kada je stanje javnih financija iznimno složeno, i kada se žurno mora napraviti zaokret u usmjerenju fiskalne i ekonomske politike. Istaknuli su da je Prijedlog proračuna utemeljen na smjernicama izloženim u Programu Vlada za razdoblje 2011.-2015. godine, u kojem je kao ključni cilj ekonomske politike predviđena uspostava konkurentnog gospodarstva usmjerenog na izvoz, osiguravanje rasta dodatne vrijednosti i zaposlenosti, uz poštivanje načela socijalne kohezije. Sukladno tome, osnovna načela proračuna za 2012. godinu i projekcija za 2013. i 2014. godinu temelje se na pretpostavkama stvaranja uvjeta za pokretanje gospodarstava, prije svega kroz investicijski ciklus i poboljšanje uvjeta poslovanja, te kroz stvaranje pretpostavki za održivost javnih financija, vodeći pritom u najvećoj mogućoj mjeri brigu o zaštiti socijalno najosjetljivijih skupina društva. Svi proračunski izdaci usklađivani su s ovakvim temeljnim opredjeljenjima uključujući stavke za koje je Odbor posebno zainteresiran, a koje u cjelini gledano nisu pretrpjele značajnije promjene u odnosu na prethodnu godinu.

Odbor je u raspravi, polazeći od svog djelokruga utvrđenog Poslovnikom Hrvatskoga sabora, detaljnije raspravio one dijelove Prijedloga državnog proračuna koji se odnose na financiranje programa i aktivnosti usmjerenih na ostvarivanje prava nacionalnih manjina i zaštitu i promicanje ljudskih prava. S tim u vezi članovi Odbora i predstavnici Ureda pučkog pravobranitelja i posebnih pravobranitelja koji su sudjelovali u radu Odbora, zatražili su dodatna pojašnjenja i iznijeli ove konstatacije i prijedloge:

Kada su u pitanju sredstava koja se nacionalnim manjinama usmjeravaju preko Ureda za nacionalne manjine Vlade Republike Hrvatske otežano je uspoređivanje iznosa planiranih za 2011. i onih koji se planiraju za 2012., zbog institucionalnih promjena do kojih je u međuvremenu došlo. Naime, novim Zakonom o Vladi RH (NN br. 150/11) spojeni su Ured za nacionalne manjine i Ured za ljudska prava u jedno tijelo Vlade pod nazivom: Ured za ljudska prava i prava nacionalnih manjina. Uslijed ove organizacijske promjene došlo je do preklapanja nekih proračunskih stavki, pa to otežava uspoređivanje iznosa koji se u okviru ovih institucija osiguravaju za potrebe nacionalnih manjina. Jedan dio sredstava u Prijedlogu Državnog proračuna dat je na stavci koja nosi oznaku Ureda za nacionalne manjine, a jedan dio na stavci s oznakom Ureda za ljudska prava i prava nacionalnih manjina. Obzirom da se u okviru Ureda sredstva osiguravaju najvećim dijelom za programe namijenjene romskoj nacionalnoj manjini, zastupnik ove manjine zatražio je od predstavnika predlagatelja preciznije objašnjenje jesu li predviđena sredstva za 2012. godinu veća, manja ili ista u usporedbi s prošlom godinom.

Isto objašnjenje zatraženo je i za sredstva koja se u okviru Ministarstva znanosti, obrazovanja i sporta osiguravaju za programe odgoja i obrazovanja djece pripadnika nacionalnih manjina te za posebna sredstva koja se sukladno Nacionalnom programu za Rome i Akcijskom planu osiguravaju za stipendiranje učenika i studenata, zatim za pomoć u nastavi i poticaj predškole i predškolskog odgoja djece romske nacionalne manjine, kao i za programe obrazovanje odraslih pripadnika romske nacionalne manjine, za koje je iskazan velik interes.

Postavljeno je i pitanje razloga smanjenja sredstava predviđenih za hrvatsku nastavu u inozemstvu i za obrazovanje djece hrvatskih građana u inozemstvu, te zašto nisu predviđena sredstva za Državni ured za Hrvate izvan Republike Hrvatske čije je uspostavljanje predviđeno Zakonom o odnosima Republike Hrvatske s Hrvatima izvan Republike Hrvatske.

Konstatirano je također, da su u Prijedlogu proračuna kada su u pitanju sredstva namijenjena zaštiti i promicanju ljudskih prava i razvoju civilnog društva i nevladinih udruga, primjetne značajne razlike među financiranim nositeljima programa. Zatraženo je pojašnjenje značajnog povećanja sredstva kod pojedinih nositelja programa u oblasti zaštite i promicanja ljudskih prava te razvoja civilnog društva i nevladinih udruga. Konstatirano je tako da je za Vladin Ured za udruge planirano povećanje sredstava od 159,4%, a za Nacionalnu zakladu za razvoj civilnog društva 139,6 % u odnosu na 2011. godinu.

Sredstva za Ured pučkog pravobranitelja predviđena su u iznosu od 10.538.450 kn ili 12% više nego u 2011.godine. Pritom je kao posebno značajno istaknuto da su u proračunu po prvi puta osigurana sredstva za izvršavanje obveza pučkog pravobranitelja koje proizlaze iz njegove zakonom utvrđene uloge u obavljanju poslova Nacionalnog preventivnog mehanizma.

Upozoreno je međutim, da u Prijedlogu proračuna nije cjelovito riješeno financiranje Centra za ljudska prava. Taj Centar po novom Zakonu o pučkom pravobranitelju (NN br. 125/11) s 1. srpnjem ove godine trebao je biti pripojen Uredu pučkog pravobranitelju, pa je u Prijedlogu proračuna predviđeno njegovo financiranje samo do tog datuma. Kako je nedavnom odlukom Ustavnog suda spomenuti Zakon ukinut, ostaje otvoreno financiranje spomenutog Centra nakon 1. srpnja 2012. godine.

Sredstva za urede ostalih pravobraniteljica su smanjena: pravobraniteljice za djecu 6,5%, pravobraniteljice za ravnopravnost spolova 4,2%, a pravobraniteljice za osobe s invaliditetom za 6,4%, što će prema njihovom obrazloženju značajno otežati funkcioniranje tih institucija. Obzirom da je prema spomenutom novom Zakonu o pučkom pravobranitelju, bilo predviđeno da se poslovi posebnih pravobraniteljica prenesu u nadležnost pučkog pravobranitelja, to bi po njihovom mišljenju značajno otežalo ostvarivanje i zaštitu prava najranjivijih kategorija stanovništva, zbog čije su zaštite i specifičnih problema i utemeljena posebna pravobraniteljstva. Kada su pitanju osobe s invaliditetom, upozoreno je da je na nekoliko stavki proračuna predviđeno smanjenje sredstva. Obzirom da je Vlada obećala da se neće umanjivati zaštita najosjetljivijih kategorija stanovništva, zatraženo je da tijekom saborske rasprave o Prijedlogu proračuna, predlagatelj dodatno pojasni kako se taj problem namjerava riješiti.

U raspravi je, također, ukazano na značajno smanjivanje sredstva namijenjenih za potrebe zbrinjavanja prognanika, povratnika i izbjeglica za što se sredstva smanjuju za 21,3% (od 522.236.063 kn u 2011.g. na 410.810.000 kn u 2012. g.), za pomoć u obnovi kuća I-III kategorije smanjenje iznosi 17,6%, za obnovu u ratu oštećenih stambenih jedinica sredstva bi se smanjila za 18,4%, za stambeno zbrinjavanje izvan PPDS 20,6%, a za stambeno zbrinjavanje na PPDS smanjenje je 24%.

Ponovno je upozoreno kao i prethodnih godina na obvezu svih državnih tijela da su, sukladno preporuci Odbora za djecu UN-a, dužna posebno prikazati sredstva namijenjena ostvarivanju prava djeteta, a što još uvijek nije učinjeno.

Dajući objašnjenje u povodu iznesenih primjedbi i prijedloga predstavnici predlagatelja su istaknuli:
- Proračunske potpore za ostvarivanje kulturne autonomije nacionalnih manjina, odnosno sredstva koja se putem Savjeta za nacionalne manjine raspoređuju udrugama i ustanovama nacionalnih manjina (financiranje informativne i izdavačke djelatnosti nacionalnih manjina, poticanje kulturnog amaterizma, održavanje kulturnih manifestacija, stvaranje materijalnih pretpostavki za kulturne djelatnosti manjina, sufinanciranje programa koji proizlaze iz bilateralnih sporazuma i ugovara kojih je Republika Hrvatska potpisnik i dr.), u Prijedlogu proračuna za 2012., predviđena su na približno istoj razini kao i u prošloj godini (odnosno umanjena su za oko 0,5% u odnosu na proračunska sredstva 2011. godine).
- Sredstva za nacionalne manjine koja su do sada osiguravana u okviru Ureda za nacionalne manjine, a koja će se u narednom razdoblju osiguravati u okviru Ureda za ljudska prava i prava nacionalnih manjina neće biti umanjena. Dio sredstva koji je bio osiguravan iz PHARE programa je smanjen, jer se ti programi gase, ali se nastavlja financiranje iz IPA programa.
- Sredstva za programe odgoja i obrazovanja na jeziku i pismu nacionalnih manjina u okviru Ministarstva znanosti, obrazovanja i sporta ostaju na razini prošle godine. To se odnosi i na sredstva u okviru tog Ministarstva namijenjena romskoj nacionalnoj manjini (stipendije, pomoć u nastavi i dr.). Razlika je samo na stavci programa REF, gdje se sredstva smanjuju zbog završetka programa financiranog iz inozemnog izvora, iako i tu postoji realna mogućnost nastavka projekta, obzirom da je lokalna uprava za istu namjenu aplicirala za sredstva iz inozemnog izvora.
- Kada je u pitanju hrvatska nastava u inozemstvu i obrazovanje djece hrvatskih građana u inozemstvu sredstva su uglavnom reducirana između 3 i 5 % i to na plaćama, pa se ne očekuje da će to stvarati probleme u realizaciji ove nastave.
- Što se tiče Državnog ureda za Hrvate izvan Republike Hrvatske, predstavnici predlagatelja dali su objašnjenje da se radi o novoj instituciji koja još nije profunkcionirala, te da će se nakon njenog uspostavljanja sredstva privremeno osiguravati iz tekuće rezerve, a nakon toga biti će uključena u rebalans proračuna. Po istom principu biti će riješeni i eventualni problemi financiranja Centra za ljudska prava.
- Sredstva za jačanje održivosti i razvoja organizacija civilnog društva koja su u Prijedlogu proračuna značajnije povećana u odnosu na prošlu godinu, osiguravaju se iz inozemnih izvora (IPA programi), i ne terete izvorne prihode proračuna.
- Sva ostala smanjenja sredstava na koja je u raspravi posebno ukazano, po objašnjenu predstavnika predlagatelja, neće ići na štetu najranjivijih kategorija stanovništva.

Nakon provedene rasprave Odbor je većinom glasova (9 glasova „za“ i 2 „protiv“) odlučio Hrvatskome saboru predložiti da donese

DRŽAVNI PRORAČUN REPUBLIKE HRVATSKE ZA 2012. GODINU I
PROJEKCIJE ZA 2013. I 2014. GODINU

Za svog izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora Odbor je odredio dr.sc. Furia Radina, predsjednika Odbora.

PREDSJEDNIK ODBORA

dr.sc. Furio Radin