Odbor za gospodarstvo Hrvatskoga sabora, na 1. sjednici održanoj 15. veljače 2012., razmotrio je Prijedlog Državnog proračuna Republike Hrvatske za 2012. godinu s prijedlogom projekcija za 2013. i 2014. godinu s pripadajućim privicima, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora podnijela Vlada Republike Hrvatske, aktom od 13. veljače 2012. godine.
Odbor je, temeljem članka 140. Poslovnika Hrvatskoga sabora, o navedenom Prijedlogu Državnog proračuna, s pripadajućim privicima, raspravljao u svojstvu zainteresiranoga radnog tijela.
U uvodnom obrazloženju predstavnik predlagatelja izvijestio je da je ovaj proračun rezultat potrebe usklađivanja fiskalne politike s realnim mogućnostima kao i osiguravanja uvjeta pozitivnog ekonomskog rasta gospodarstva.
Rashodovna strana proračuna planirana u iznosu od 118,84 milijarde kuna, dok je prihodovna strana planirana u iznosu od 108,9 milijardi kuna. Time će deficit proračuna biti znatno smanjen i iznositi 9,9 mlrd kuna.
Prihodi proračuna narasti će za 1,4 % u odnosu na prethodnu godinu. Izračuni pokazuju da će se u državni proračun od poreza na dobit oprihodovati gotovo 2 milijarde kuna više nego prethodne godine (7,67 milijardi kuna) a od PDV-a se predviđa povećanje od 1,2 milijarde kuna čime bi ukupni prihodi PDV-a narasli na 40,5 milijardi kuna.
Rashodi proračuna za 2012. godinu manji su za 3,4 milijarde kuna u odnosu na prethodnu godinu, no ukupne uštede su 4 milijarde kuna zbog toga što država dobiva 600 milijuna kuna bespovratnih sredstava iz strukturnih fondova Europske unije. Najveće uštede planirane su na sredstvima za zaposlene i to u posebnim dodacima, radu na određeno vrijeme, prekovremenim satima te dodacima za posebne uvjete rada. Subvencije za poljoprivredu smanjene su za 817,3 milijuna kuna a izdvajanja za zdravstvo 750 milijuna kuna. Sve ugovorne obveze prema poljoprivredi prenijete su iz prošle u ovu godinu i isplatiti će se u iznosu od 952,5 milijuna kuna kao i dodatnih 232,6 milijuna kuna za investicijske potpore za kapitalna ulaganja dok se od 750 milijuna kuna ušteda u Ministarstvu zdravlja 450 milijuna kuna odnosi na planirane uštede za zaposlene.
Ovim proračunom zaštićene su socijalne naknade, davanja građanima kroz dječji doplatak, rodiljine naknade te mirovine za koje je predviđeno i povećanje.
Ukupni manjak proračuna opće države planiran je u 2012. godini u iznosu od 3,3% bruto domaćeg proizvoda. Manjak državnog proračuna biti će smanjen na razinu od 2,8% dok će izvanproračunski korisnici kao i jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave bilježiti ukupni manjak na razini od 0,2% BDP-a.
Predstavnik predlagatelja posebno je istakao tri osnovna načela za izradu proračuna : održivost javnih financija, stvaranje preduvjeta za pokretanje gospodarstva te usmjerenost na zaštitu socijalno najosjetljivijih skupina.
Većina članova Odbora izrazila je stajalište da je ovo prvo nominalno smanjenje proračuna i to u iznosu od 4 milijarde kuna. Realno smanjenje je oko 7 milijardi kuna uz pretpostavljenu inflaciju od 2,4 % . Također je istaknuto da su se i sindikati i poslodavci pozitivno očitovali o predloženim proračunskim mjerama. Smanjene deficita ovoga proračuna na 9,9 milijardi kuna planirano je bez zadiranja u zakonska prava. Također je istaknuto da državne investicije treba usmjeriti u skladu sa našim komparativnim prednostima a naglašeno je i da je ovim proračunom stvoren pozitivan okvir za gospodarski rast i rast zapošljavanja.
Manji dio članova Odbora iznio je primjedbe na podizanje stope PDV-a koje može dovesti do povećanja sive zone te smanjenja raspoloživog dohotka što može ugroziti osobnu potrošnju. Izražena je i bojazan da će se uvođenje poreza na dividende negativno odraziti na domaće ulagače, dok su strani zaštićeni zakonima o izbjegavanju dvostrukog oporezivanja. Konstatirano je da sa ovim proračunom strukturno ništa ne mijenja i da smanjenje rashoda bez strukturnih reformi neće imati pozitivan učinak te da gospodarski rast koji se bazira na investicijama iz proračuna nije učinkovit model.
U raspravama je bila posebno istaknuta činjenica da bi daljnji rast deficita Proračun učinio neodrživim te je ovaj Prijedlog prvi korak ka zaustavljanju negativnih trendova za što postoji značajno razumijevanje građana, a i potpora stručne javnosti.
Nakon provedene rasprave Odbor je sa 6 glasova „za“ i 3 glasa „protiv“ odlučio Hrvatskome saboru predložiti donošenje
DRŽAVNOG PRORAČUNA REPUBLIKE HRVATSKE ZA 2012. GODINU S PROJEKCIJAMA ZA 2013. I 2014. GODINU
te sljedećih odluka:
- Odluke o davanju suglasnosti na Financijski plan Hrvatskih voda za 2012. godinu i projekcije za 2013. i 2014. godinu;
- Odluke o davanju suglasnosti na Financijski plan Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost za 2012. godinu i projekcije za 2013. i 2014. godinu;
- Odluke o davanju suglasnosti na Financijski plan Hrvatskih cesta za 2012. godinu i projekcije za 2013. i 2014. godinu;
- Odluke o davanju suglasnosti na Financijski plan Državne agencije za osiguranje štednih uloga i sanaciju banaka za 2012. godinu i projekcije za 2013. i 2014. godinu;
- Odluke o davanju suglasnosti na Financijski plan Agencije za upravljanje državnom imovinom za 2012. godinu i projekcije za 2013. i 2014. godinu;
Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora određen je gospodin Igor Rađenović, predsjednik Odbora.
PREDSJEDNIK ODBORA
Igor Rađenović