Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora raspravio je na 1. sjednici, održanoj 29. srpnja 2020. godine, objedinjeno o Konačnom prijedlogu zakona o potvrđivanju Ugovora o zajmu između Republike Hrvatske i Međunarodne banke za obnovu i razvoj za odgovor na krizu i podršku oporavku, drugo čitanje, P.Z. br. 3, o Konačnom prijedlogu zakona o potvrđivanju Okvirnog ugovora o zajmu između Republike Hrvatske i Razvojne banke Vijeća Europe za Projekt LD 2056 (2020) - Podrška mjerama u Republici Hrvatskoj, povezanih s pandemijom bolesti COVID-19 - instrument financiranja javnog sektora, drugo čitanje, P.Z. br. 5 i o Konačnom prijedlogu zakona o potvrđivanju Ugovora o zajmu između Republike Hrvatske i Međunarodne banke za obnovu i razvoj za Projekt obnove nakon potresa i jačanja pripravnosti javnog zdravstva, drugo čitanje, P.Z. br. 4, koje je predsjedniku Hrvatskoga sabora podnijela Vlada Republike Hrvatske, aktima od 24. srpnja 2020. godine.
Odbor je o predmetnom aktu raspravljao na temelju svoje nadležnosti iz članka 73. Poslovnika Hrvatskoga sabora, kao matično radno tijelo.
U uvodnom izlaganju predstavnici predlagatelja osvrnuli su se na svaki od zakonskih prijedloga. Ukratko je obrazloženo kako slijedi:
Konačni prijedlog zakona o potvrđivanju Ugovora o zajmu između Republike Hrvatske i Međunarodne banke za obnovu i razvoj za odgovor na krizu i podršku oporavku, drugo čitanje, P.Z. br. 3
Uvodno je predstavnik predlagatelja naveo da je Vlada Republike Hrvatske donijela na svojoj sjednici 4. lipnja 2020. godine Zaključak kojim je prihvatila Izvješće o vođenim pregovorima za sklapanje 275,9 milijuna EUR vrijednog Ugovora o zajmu između Republike Hrvatske i Međunarodne banke za obnovu i razvoj za odgovor na krizu i podršku oporavku. Krajem lipnja, zajam je odobrio i Odbor izvršnih direktora Međunarodne banke za obnovu i razvoj te se pristupilo sklapanju Ugovora o zajmu, koji je potpisan 1. i 2. srpnja 2020. godine.
Navedenim zajmom, podržavaju se mjere Vlade Republike Hrvatske za ublažavanje neposrednog socijalnog i ekonomskog utjecaja krize izazvane COVID-19 pandemijom, kao i za postavljanje temelja za promicanje uključivog i održivog oporavka. Kao podsjetnik, riječ je o matrici od 9 mjera, gdje su uključene mjere HZZ-a za osiguravanje potpora za plaću, programi financiranja za jačanje likvidnosti poduzeća pod utjecajem krize. Donesen je Zakon o izmjenama i dopuni Zakona o dobrovoljnom zdravstvenom osiguranju radi povećanja dostupnosti zdravstvene skrbi za najsiromašnije. Doneseni su Zakon o dopuni Općeg poreznog zakona te Pravilnik o izmjenama i dopunama Pravilnika o provedbi Općeg poreznog zakona radi podrške likvidnosti poduzeća. Donesen je Zakon o interventnim mjerama u ovršnim i stečajnim postupcima za vrijeme trajanja posebnih okolnosti radi izmjene stečajnih postupaka i dodatnog ograničavanja mogućih stečajeva. Donesen je Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o kreditnim institucijama, koje omogućavaju razmjenu povjerljivih podataka u skladu s Općom uredbom o zaštiti podataka (GDPR) EU. Donesen je Zakon o klimatskim promjenama i zaštiti ozonskog sloja, kako bi ojačao okvir politika i odgovornosti za niskougljični razvoj i otpornost na klimatske promjene, donesen je Zakon o nacionalnoj naknadi za starije osobe (65+), koje nisu ostvarile prihod od rada, odnosno za osobe koje nemaju nikakav ili imaju nedostatan prihod te su izmijenjena i dopunjena Opća nacionalna pravila za korištenje fondova Europske unije, s ciljem unaprjeđenja administracije i upravljanja fondova Europske unije i podrške investicijama.
Zajam je sklopljen pod povoljnim uvjetima. Promjenjiva kamatna stopa iznosi 6-mj EURIBOR + 0,75% fiksne kamatne marže, početna naknada iznosi 0,25% na iznos zajma (plaća se iz zajma), naknada na nepovučena sredstva iznosi 0,25% godišnje, otplata zajma 14,5 godina uz 5 godina počeka (od 2025. do 2034. godine) i zajam se povlači u jednoj tranši (umanjeno za iznos početne naknade).
Ovim se Zakonom potvrđuje Ugovor o zajmu kako bi njegove odredbe, u smislu članka 141. Ustava Republike Hrvatske, postale dio unutarnjeg pravnog poretka Republike Hrvatske, propisuje način podmirivanja financijskih obveza koje nastaju za Republiku Hrvatsku te se definira nadležnost za provedbu Zakona.
Zaključno, temelj za donošenje ovoga Zakona nalazi se u članku 207.a Poslovnika Hrvatskoga sabora, prema kojem se zakoni kojima se, u skladu s Ustavom Republike Hrvatske, potvrđuju međunarodni ugovori donose u pravilu u jednom čitanju, a postupak donošenja pokreće se podnošenjem konačnog prijedloga zakona o potvrđivanju međunarodnog ugovora.
Konačni prijedlog zakona o potvrđivanju Okvirnog ugovora o zajmu između Republike Hrvatske i Razvojne banke Vijeća Europe za Projekt LD 2056 (2020) - Podrška mjerama u Republici Hrvatskoj, povezanih s pandemijom bolesti COVID-19 - instrument financiranja javnog sektora, drugo čitanje, P.Z. br. 5
Uvodno je predstavnik predlagatelja naveo da je na sjednici održanoj 2. srpnja 2020. godine Vlada Republike Hrvatske donijela Odluku o pokretanju postupka za sklapanje Okvirnog ugovora o zajmu između Republike Hrvatske i Razvojne banke Vijeća Europe za Projekt LD 2056 (2020) – Podrška mjerama u Republici Hrvatskoj, povezanih s pandemijom bolesti COVID-19 – instrument financiranja javnog sektora. Tom Odlukom prihvaćen je Nacrt okvirnog ugovora o zajmu u iznosu 200 milijuna eura, na koji Banka nije imala primjedbi, te se bez potrebe daljnjih pregovora pristupilo sklapanju. Okvirni ugovor o zajmu potpisan je 7. srpnja u Parizu i 15. srpnja u Zagrebu.
Ovim zajmom osiguravaju se sredstva za suočavanje s izvanrednim situacijama u kontekstu pandemije bolesti COVID-19 radi prevladavanja izazova u sektoru zdravstva, kao i radi ublažavanja ekonomskog šoka. Konkretnije, zajam će se koristiti za financiranje mjera za smanjenje širenja zaraze te posljedica pandemije COVID-19, očuvanja široke dostupnosti medicinskih usluga, osiguravanja potrebnih farmaceutskih proizvoda, medicinskih potrepština i zaštitne opreme te kao i radi podrške kontinuitetu pružanja javnih usluga jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave, koje su slijedom donesenih mjera suočene s padom prihoda uslijed otpisa i odgoda te obročnog plaćanja poreza na dohodak i prireza.
Ovaj dugoročni zajam ugovoren je pod vrlo povoljnim uvjetima. Fiksna kamatna stopa iznosi 0,24% ili promjenjiva utemeljena na 6-mj EURIBOR-u + 0,36% fiksne kamatne marže, trajanje otplate do 12 godina uz 3 godine počeka za glavnicu. Drugih redovnih troškova zajma nema te se zajam povlači u tranšama, od čega prva tranša može iznositi 75% zajma.
Ovim se Zakonom potvrđuje Ugovor o zajmu kako bi njegove odredbe, u smislu članka 141. Ustava Republike Hrvatske, postale dio unutarnjeg pravnog poretka Republike Hrvatske, propisuje način podmirivanja financijskih obveza koje nastaju za Republiku Hrvatsku te se definira nadležnost za provedbu Zakona.
Temelj za donošenje ovoga Zakona nalazi se u članku 207.a Poslovnika Hrvatskoga sabora, prema kojem se zakoni kojima se, u skladu s Ustavom Republike Hrvatske, potvrđuju međunarodni ugovori donose u pravilu u jednom čitanju, a postupak donošenja pokreće se podnošenjem konačnog prijedloga zakona o potvrđivanju međunarodnog ugovora.
U fazi pripreme Projekta, s Razvojnom bankom Vijeća Europe su vođeni razgovori o mogućim alokacijama zajma te su predložene sljedeće indikativne komponente: 100 milijuna EUR za lijekove, pomoćni i sanitetski materijal, najviše 40 milijuna EUR za beskamatne zajmove Ministarstva financija Hrvatskom zavodu za zdravstveno osiguranje i jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave, najviše 30 milijuna EUR za plaće u sektoru javnog zdravstva (vezano uz COVID situacije) te 30 milijuna EUR za zaštitnu opremu Konkretna podjela iznosa zajma odredit će se u fazi provedbe. Nakon povlačenja tranše zajma, Republika Hrvatska ima 12 mjeseci za pravdanje alokacije te se u toj fazi s Bankom provjeravaju mogućnosti.
Konačni prijedlog zakona o potvrđivanju Ugovora o zajmu između Republike Hrvatske i Međunarodne banke za obnovu i razvoj za Projekt obnove nakon potresa i jačanja pripravnosti javnog zdravstva, drugo čitanje, P.Z. br. 4
Uvodno je predstavnik predlagatelja naveo da se ovim Zakonom potvrđuje Ugovor o zajmu između Republike Hrvatske i Međunarodne banke za obnovu i razvoj za Projekt obnove nakon potresa i jačanja pripravnosti javnog zdravstva sklopljen u Zagrebu, 1. i 2. srpnja 2020. godine, u izvorniku na engleskom jeziku. Provedbom Ugovora o zajmu omogućit će se podrška Republici Hrvatskoj u obnovi nakon potresa Zagrebu i okolici, unaprijediti institucionalni kapaciteti za obnovu i jačati nacionalni sustavi za pripravnost javnog zdravstva.
Projekt uključuje uspostavljanje institucionalnog i koordinacijskog kapaciteta za planiranje i provedbu otporne sanacije i obnove javnih zgrada oštećenih potresom, olakšavanje brze ponovne uspostave ključnih zdravstvenih i obrazovnih usluga nakon potresa i jačanje ključnih kapaciteta sustava pripravnosti javnog zdravstva i zdravstvene zaštite za prevenciju i učinkoviti nadzor izbijanja zaraznih bolesti u budućnosti. Zajam iznosi 183.900.000,00 EUR.
S obzirom na prirodu postupka potvrđivanja međunarodnih ugovora, kojim država i formalno izražava spremnost da bude vezana već potpisanim međunarodnim ugovorom, kao i na činjenicu da se u ovoj fazi postupka u pravilu ne mogu vršiti izmjene ili dopune teksta međunarodnog ugovora, predlažemo da se ovaj Prijedlog zakona raspravi i prihvati u jednom čitanju.
U raspravi na Odboru postavljeno je pitanje o ulaska sredstva iz zajmova u Fond za obnovu Grada Zagreba, Krapinsko-zagorske i Zagrebačke županije. Naglašeno je da samo Ugovor o zajmu između Republike Hrvatske i Međunarodne banke za obnovu i razvoj za Projekt obnove nakon potresa i jačanja pripravnosti javnog zdravstva sadržava komponentu obnove nakon potresa. Napomenuto je da su sredstva iz Europske unije dodatni izvor likvidnosti državnoga proračuna Republike Hrvatske.
Dalje su zatražene informacije o mogućem produljenju mjera koje su donešene zbog COVID-19 za treći kvartal 2020. godine. Mjere su naročito važne za turistički sektor gdje iznajmljivači, koji nisu na priobalju, ostvaruju skoro nikakav dohodak. Odgovoreno je da je potreban rebalans državnoga proračuna i tada će se donijeti odluke o mogućem nastavku mjera.
Postavljeno je pitanje o sredstvima u Okvirnom ugovoru o zajmu između Republike Hrvatske i Razvojne banke Vijeća Europe za Projekt LD 2056 (2020) te konstatirano da Razvojna banka Vijeća Europe pokriva 90% zajma, a zatražen je podatak tko pokriva ostalih 10%. Odgovoreno je da ostatak ide iz državnoga proračuna Republike Hrvatske.
Naglašeno je da zajam u Okvirnom ugovoru o zajmu između Republike Hrvatske i Razvojne banke Vijeća Europe za Projekt LD 2056 (2020) djelomično preusmjeruje sredstva jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave s ciljem održavanja stabilnosti i razine javnih usluga. Jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave, među ostalim, moraju dodatno ostvarivati uštede.
Nakon provedene objedinjene rasprave Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora odlučio je većinom glasova (11 glasova „ZA“ i 1 glas „SUZDRŽAN“) predložiti Hrvatskome saboru donošenje
Zakona o potvrđivanju Ugovora o zajmu između Republike Hrvatske i Međunarodne banke za obnovu i razvoj za odgovor na krizu i podršku oporavku
Nakon provedene objedinjene rasprave Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora odlučio je većinom glasova (11 glasova „ZA“ i 1 glas „SUZDRŽAN“) predložiti Hrvatskome saboru donošenje
Zakona o potvrđivanju Okvirnog ugovora o zajmu između Republike Hrvatske i Razvojne banke Vijeća Europe za Projekt LD 2056 (2020) - Podrška mjerama u Republici Hrvatskoj, povezanih s pandemijom bolesti COVID-19 - instrument financiranja javnog sektora
Nakon provedene objedinjene rasprave Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora odlučio je većinom glasova (11 glasova „ZA“ i 1 glas „SUZDRŽAN“) predložiti Hrvatskome saboru donošenje
Zakona o potvrđivanju Ugovora o zajmu između Republike Hrvatske i Međunarodne banke za obnovu i razvoj za Projekt obnove nakon potresa i jačanja pripravnosti javnog zdravstva
Istodobno, Odbor za financije i državni proračun predlaže Hrvatskome saboru da o točkama dnevnoga reda Konačni prijedlog zakona o potvrđivanju Ugovora o zajmu između Republike Hrvatske i Međunarodne banke za obnovu i razvoj za odgovor na krizu i podršku oporavku, drugo čitanje, P.Z. br. 3, Konačni prijedlog zakona o potvrđivanju Okvirnog ugovora o zajmu između Republike Hrvatske i Razvojne banke Vijeća Europe za Projekt LD 2056 (2020) - Podrška mjerama u Republici Hrvatskoj, povezanih s pandemijom bolesti COVID-19 - instrument financiranja javnog sektora, drugo čitanje, P.Z. br. 5 i Konačni prijedlog zakona o potvrđivanju Ugovora o zajmu između Republike Hrvatske i Međunarodne banke za obnovu i razvoj za Projekt obnove nakon potresa i jačanja pripravnosti javnog zdravstva, drugo čitanje, P.Z. br. 4 provede objedinjenu raspravu.
Za izvjestiteljicu na sjednici Hrvatskoga sabora određena je zastupnica Grozdana Perić, dipl. oec., predsjednica Odbora.
PREDSJEDNICA ODBORA
Grozdana Perić, dipl. oec.