Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora raspravio je na 81. sjednici, održanoj 5. srpnja 2023. godine, Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o obveznim osiguranjima u prometu, prvo čitanje, P.Z.E. br. 530, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavila Vlada Republike Hrvatske, aktom od 30. svibnja 2023. godine.
Odbor je o predmetnom Prijedlogu zakona raspravljao na temelju svoje nadležnosti iz članka 73. Poslovnika Hrvatskoga sabora, kao matično radno tijelo.
Uvodno je predstavnik Ministarstva financija naveo da se Zakonom o obveznim osiguranjima u prometu („Narodne novine“, br. 151/05., 36/09., 75/09., 76/13. i 152/14.; dalje u tekstu: važeći Zakon) uređuje osiguranje putnika u javnom prometu od posljedica nesretnog slučaja, osiguranje vlasnika, odnosno korisnika vozila od odgovornosti za štete nanesene trećim osobama, osiguranje zračnog prijevoznika, odnosno operatora zrakoplova od odgovornosti za štete nanesene trećim osobama i putnicima, osiguranje vlasnika, odnosno korisnika brodice na motorni pogon, odnosno jahte od odgovornosti za štete nanesene trećim osobama.
Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o obveznim osiguranjima u prometu prvenstveno se predlaže radi usklađivanja s pravnom stečevinom Europske unije odnosno s odredbama Direktive (EU) 2021/2118, osiguranja provođenje komponente Nacionalnog plana oporavka i otpornosti 2021.-2026. te radi usklađenja odredbi važećeg Zakona s uvođenjem eura kao službene valute u Republici Hrvatskoj sukladno Zakonu o uvođenju eura kao službene valute u Republici Hrvatskoj („Narodne novine“, broj 57/22. i 88/22. – ispravak; dalje u tekstu: Zakon o uvođenju eura).
Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o obveznim osiguranjima u prometu („Narodne novine“, br. 76/13.) u pravni poredak Republike Hrvatske prenesena je Direktiva 2009/103/E. Osiguranje od građanskopravne odgovornosti u pogledu upotrebe motornih vozila (obvezno osiguranje motornih vozila) posebno je važno kako za ugovaratelje osiguranja tako i za žrtve nezgoda. Obvezno osiguranje vozila također utječe na slobodno kretanje ljudi i vozila te je stoga ključni cilj djelovanja u području financijskih usluga jačanje i konsolidacija tržišta u području obveznog osiguranja motornih vozila. Izmjenama i dopunama Zakona uvode su prikladne mjere kako bi se osiguralo da je građanskopravna odgovornost u pogledu upotrebe vozila koja se uobičajeno nalaze na području Republike Hrvatske pokrivena osiguranjem, a kojim mjerama su određeni opseg pokrivene odgovornosti i uvjeti osiguravateljnog pokrića.
Europski parlament i Vijeće usvojili su u 2021. Direktivu (EU) 2021/2118. Izmjenama i dopunama postojećeg normativnog okvira provode se ciljane izmjene: naknada štete osobama oštećenima zbog nezgoda u slučaju nesolventnosti društva za osiguranje, minimalni obvezni iznosi osiguravateljnog pokrića, provjere osiguranja vozila koje provode države članice i korištenje potvrde o odštetnim zahtjevima ugovaratelja osiguranja od strane novog društva za osiguranje. Također, uvodi se veći stupanj jasnoće u odnosu na Direktivu 2009/103/EZ, izmjenama izraz „žrtva”, koji se u toj direktivi upotrebljava kao sinonim za „oštećenu osobu”, zamijenjen je izrazom „oštećena osoba” ili „osoba oštećena”, ovisno o slučaju. Konačno, uvode se nova značenja pojmova „vozilo“ i „upotreba vozila“ koja uvelike proširuju opseg primjene obveze osiguranja, ali se ujedno predviđaju i nove mogućnosti isključenja obveze osiguranja, uz mogućnost isključenja primjene direktive u cijelosti kada je riječ o upotrebi vozila u događanjima i aktivnostima povezanima s motornim sportom, uključujući utrke, natjecanja, treniranje, testiranje i demonstracije na ograničenom i označenom području. Nadalje, potrebno je izmijeniti važeći Zakon na način da se uredi obvezno osiguranje automatiziranih vozila.
Prijedlogom zakona u pravni poredak Republike Hrvatske prenosi se Direktiva (EU) 2021/2118, a čime će se proširiti obuhvat primjene zakona u odnosu na pojam vozila i upotrebe vozila, uvesti nova pravila u pogledu upotrebe vozila u događanjima i aktivnostima povezanima s motornim sportom, provjere osiguranja, primjene isključenja obveze osiguranja, minimalnih iznosa pokrića, zaštite oštećenih osoba u pogledu štete nastale kao posljedica nezgoda koje su se dogodile bilo u njihovoj državi članici boravišta ili u državi članici koja nije njihova država članica boravišta u slučaju nesolventnosti društva za osiguranje, zaštite oštećenih osoba u nezgodama koje uključuju prikolicu koju vuče vozilo, potvrda o odštetnim zahtjevima u vezi s odgovornošću za štetu nanesenu trećim osobama te u pogledu informiranja oštećenih osoba, regulira se osiguranje od građanskopravne odgovornosti u pogledu upotrebe automatiziranih vozila vodeći računa o njihovim specifičnostima, povećava se pravna sigurnost uvođenjem jedinstvenog počeknog roka.
Nadalje, Prijedlogom zakona predlaže se usklađivanje iznosa izraženih u kunama u važećem Zakonu s uvođenjem eura kao službene valute u Republici Hrvatskoj. Predloženim izmjenama iznosi se zamjenjuju s iznosima u eurima, a iznos raspona prekršajnih sankcija se usklađuje s odredbama Zakona o uvođenju eura.
Na kraju, dio izmjena važećeg Zakona predlaže se radi unapređenja postojećeg izričaja u svrhu dodatnog pojašnjenja postojećih obveza i pravne sigurnosti adresata ovoga Zakona.
Prijedlogom zakona proširuje se zaštita oštećenih osoba i povećava se pravna sigurnost te se regulira osiguranje od građanskopravne odgovornosti u pogledu upotrebe automatiziranih vozila.
U raspravi na Odboru istaknuto je kako je tržište osiguravajućih društava veliko i značajno. Napomenuto je da su društva za osiguranja zaračunala za prosinac 2022. godine ukupno bruto premiju od 12,6 milijardi kuna. Zatražena je informacija o trenutnom stanju na tržištu osiguravajućih društava primjerice u pogledu na žalbe korisnika na osiguravajuća društva. Odgovoreno je da su se nakon ulaska Republike Hrvatske u Europsku uniju premije osiguravajućih društava smanjile. Međutim, zadnje tri godine je došlo do značajnog porasta premija, te su se iste ukupno povećale za čak 100 posto. Također je istaknuto da tržište osiguravajućih društava jako dobro funkcionira te se vodi mali broj sudskih sporova s osiguravajućim društvima.
Postavljeno je pitanje o automatiziranim vozilima i odgovornošću za moguću štetu od strane vlasnika takvih vozila. Odgovoreno je da odgovara vlasnik tog vozila, koji mora u roku od tri dana dostaviti sve podatke u slučaju saobraćajne nesreće. Napomenuto je da će samo pravne osobe koje pružaju javne usluge moći nabaviti automatizirana vozila, fizičke osobe ne.
Nakon provedene rasprave Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora odlučio je većinom glasova (6 glasova „ZA“ i 1 glas „SUZDRŽAN“) predložiti Hrvatskome saboru sljedeće
ZAKLJUČKE
1. Prihvaća se Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o obveznim osiguranjima u prometu.
2. Sve primjedbe, prijedlozi i mišljenja dostavit će se predlagatelju da ih razmotri prilikom utvrđivanja teksta Konačnog prijedloga zakona.
Za izvjestiteljicu na sjednici Hrvatskoga sabora određena je zastupnica Grozdana Perić, dipl. oec., predsjednica Odbora.
PREDSJEDNICA ODBORA
Grozdana Perić, dipl. oec.