Odbor za financije i državni proračun

Izvješće Odbora za financije i državni proračun o Prijedlogu zakona o izmjenama i dopuni Zakona o posebnom porezu na motorna vozila, s Konačnim prijedlogom zakona, hitni postupak, prvo i drugo čitanje, P.Z. br. 229

28.11.2017.

Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora raspravio je na 33. sjednici, održanoj 23. studenoga i nastavku sjednice održanom 28. studenoga 2017. godine, Prijedlog zakona o izmjenama i dopuni Zakona o posebnom porezu na motorna vozila, s Konačnim prijedlogom zakona, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavila Vlada Republike Hrvatske, aktom od 16. studenoga 2017. godine.
Odbor je o predmetnom aktu raspravljao na temelju svoje nadležnosti iz članka 73. Poslovnika Hrvatskoga sabora, kao matično radno tijelo. 

Uvodno je predstavnik predlagatelja istaknuo da ovaj Zakon uređuje dva porezna oblika, i to: posebni porez na motorna vozila (to jest registracijski porez, koji je u nadležnosti Carinske uprave) i posebni porez na stjecanje rabljenih motornih vozila (nadležnost Porezne uprave), a izmjene i dopune odnose se na oba posebna poreza. Izmjena i dopunama Zakona koje su u sklopu cjelovite porezne reforme stupile na snagu 1. siječnja 2017. godine, RH je zadržala registracijski sustav oporezivanja motornih vozila prema vrijednosnom i ekološkom kriteriju, s time da se visina posebnog poreza koja se utvrđuje prema emisiji ugljičnog dioksida (CO2) postala samostalan kriterij koji se prestao vezati za vrijednost motornog vozila, čime je porezni sustav znatno osuvremenjen. U odnosu na posebni porez na motorna vozila (nadležnost Carinske uprave), istaknuto je da je 1. lipnja 2017. godine donesena Uredba Komisije (EU) 2017/1151 o dopuni Uredbe (EZ) br. 715/2007 Europskog parlamenta i Vijeća o homologaciji tipa motornih vozila u odnosu na emisije iz lakih osobnih i gospodarskih vozila (Euro 5 i Euro 6) kojom se u EU zakonodavstvo uvodi tzv. Globalno usklađeni ispitni postupak za laka vozila (WLTP) ili novi sustav mjerenja emisija CO2, budući da je utvrđeno da „informacije o potrošnji goriva i emisijama CO2 koje su dobivene ispitivanjem vozila u skladu s NEDC-om više nisu zadovoljavajuće i više ne prikazuju stvarne emisije“. S tim u vezi, djelomična primjena WLTP-a je stupila na snagu 1. rujna o.g., dok se puna primjena očekuje 1. siječnja 2019. To znači da je stari NEDC sustav, koji se u bitnome zasnivao na laboratorijskim mjerenjima, zamijenjen novim homologacijskim postupkom, odnosno WLTP-om čija primjena daje preciznije i vjerodostojnije podatke o emisijama CO2. S tim u vezi, a radi normativne jasnoće, predlaže se jasnije urediti propisivanje ovlasti Vladi Republike Hrvatske da uredbom utvrđuje visine posebnog poreza, koja ovlast je već normirana postojećim zakonskim određenjima.

Navedeno je posebno bitno zbog novog načina mjerenja CO2, jer se radi o procesu koji je potpuno u rukama proizvođača. Ovo je također važno budući da se time olakšava ostvarenje cilja postupnog povećanja utjecaja emisije CO2 na oporezivanje i smanjenja utjecaja vrijednosti vozila. Ovakav sustav se već godinama primjenjuje u harmoniziranim trošarinama (duhan, energenti i alkohol) u našem nacionalnom zakonodavstvu. Pri tome će se uredbom visina posebnog poreza na motorna vozila urediti uvažavajući potrebu smanjenja ukupnog poreznog tereta, a radi, između ostaloga, stvaranja povoljnijeg poreznog tretmana motornih vozila s novijom i ekološki prihvatljivijom tehnologijom. Nadalje, u odnosu na posebni porez na stjecanje rabljenih motornih vozila, predstavnik predlagatelja istaknuo je da se, umjesto posebnog poreza na stjecanje rabljenih motornih vozila, predlaže plaćanje upravne pristojbe prilikom registracije vozila na ime stjecatelja vozila, kako bi se ubuduće pojednostavnio i skratio administrativni postupak obavljanjem svih radnji na jednom mjestu. U odnosu na trenutno važeći postupak promjene vlasništva rabljenih vozila, umjesto odlaska kod javnog bilježnika radi ovjere potpisa prodavatelja na kupoprodajnom ugovoru, odlaska u ispostavu Porezne uprave radi plaćanja posebnog poreza po stopi od 5% od tržišne cijene u trenutku stjecanja vozila (u PU se dobiva uplatnica s iznosom poreza koji se plaća u pošti, FINI ili banci, a nakon plaćanja poreza, ispostava PU izdaje klauzulu da je porez plaćen) i odlaska u policijsku postaju radi registracije vozila, prema ovom Prijedlogu zakona, sve se obavlja na jednom mjestu - tijelu nadležnom za registraciju motornih vozila radi registracije motornog vozila. Upravna pristojba određuje se prema starosti vozila i snazi motora. Godina starosti rabljenog motornog vozila izračunava se prema godini proizvodnje vozila, odnosno godinu starosti rabljenog motornog vozila čini tekuća godina umanjena za godinu proizvodnje, a ukoliko je tekuća godina jednaka godini proizvodnje, smatra se da je vozilo staro jednu godinu. Simulacijom na temelju navedenih kriterija procjenjuju se prihodi od približno 100 milijuna kuna godišnje.

U kratkoj raspravi ocijenjeno je da će predloženim izmjenama reguliranje odnosa svima koji sudjeluju u navedenim postupcima biti lakše i efikasnije. 

Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora odlučio je jednoglasno (7  glasova „ZA“) predložiti Hrvatskome saboru donošenje

Zakona o izmjenama i dopuni Zakona o posebnom porezu na motorna vozila.

Za izvjestiteljicu na sjednici Hrvatskoga sabora određena je zastupnica Grozdana Perić, dipl. oec., predsjednica Odbora.


PREDSJEDNICA ODBORA
Grozdana Perić, dipl. oec.