Odbor za informiranje, informatizaciju i medije

Prijedlog za davanje vjerodostojnog tumačenja članka 3. stavka 2. Zakona o Hrvatskoj radioteleviziji (”Narodne novine”, br. 25/03)

HRVATSKI SABOR
Odbor za informiranje,
informatizaciju i medije
KLASA: 021-12/09-05/06
URBROJ: 6521-22-09-02
Zagreb, 11.veljače 2009.
  

      PREDSJEDNIKU HRVATSKOG SABORA

 

Na temelju članka 171., a u vezi sa člankom 172. stavak 1. Poslovnika Hrvatskoga sabora, Odbor za informiranje, informatizaciju i medije Hrvatskoga sabora podnosi


Prijedlog za davanje vjerodostojnog tumačenja članka 3. stavka 2. Zakona
o Hrvatskoj radioteleviziji (”Narodne novine”, br. 25/03)


Navedeni Prijedlog utvrdio je Odbor za informiranje, informatizaciju i medije Hrvatskoga sabora na 16. sjednici, održanoj 11. veljače 2009. godine.

Za izvjestitelja koji će na sjednici Odbora za zakonodavstvo obrazložiti Prijedlog, Odbor je odredio Nenada Stazića, predsjednika Odbora.

 

        PREDSJEDNIK ODBORA

        Nenad Stazić

 

Privitak: Prijedlog za davanje vjerodostojnog tumačenja članka 3. stavka 2. Zakona o Hrvatskoj radioteleviziji („Narodne novine“, br. 25/03)


HRVATSKI SABOR
Odbor za informiranje,
informatizaciju i medije
KLASA: 021-12/09-05/06
URBROJ: 6521-22-09-02
Zagreb, 11.veljače 2009.
  

      PREDSJEDNIKU HRVATSKOG SABORA


Predmet:  Prijedlog za davanje vjerodostojnog tumačenja članka 3. stavka 2. Zakona o Hrvatskoj radioteleviziji (”Narodne novine”, br. 25/03)

Na temelju članka 171. Poslovnika Hrvatskog sabora (”Narodne novine”, br. 71/00, 129/00, 117/01, 6/02 – pročišćeni tekst, 41/02, 91/03, 58/04, 39/08 i 86/08), Odbor za informiranje, informatizaciju i medije Hrvatskog sabora podnosi Prijedlog za davanje vjerodostojnog tumačenja članka 3. stavka 2. Zakona o Hrvatskoj radioteleviziji (”Narodne novine”, br. 25/03)- u daljnjem tekstu: Zakon.

Članak 3. stavak 2. Zakona o Hrvatskoj radioteleviziji glasi:

„Djelatnosti iz stavka 1. ovoga članka HRT ostvaruje proizvodnjom i emitiranjem triju radijskih programa u trima radijskim mrežama na državnoj razini i u radijskim mrežama na županijskoj ili regionalnoj razini, te televizijskih programa u dvjema televizijskim mrežama na državnoj razini, djelatnost glazbene proizvodnje je izvedba i snimanje: simfonijske, narodne i zabavne glazbe, zborsko izvođenje, organiziranje priredbi i koncerata, posebice nacionalne glazbene baštine i suvremenih djela hrvatskih skladatelja i umjetnika izvođača. HRT može proizvoditi i druge specijalizirane radijske i televizijske programe i objavljivati ih analogno, digitalno i putem satelita.“

Molimo tumačenje članka 3. stavka 2. Zakona o Hrvatskoj radioteleviziji, u smislu:

- Obavlja li HRT, s osnova odredbe članka 3. stavka 2. Zakona o HRT-u, legalnu (zakonitu) djelatnost (emitiranja radijskih i televizijskih programa kako se navodi u tom stavku)?
- Može li HRT s osnova naznačene odredbe članka 3. stavka 2. Zakona o HRT-u, proizvoditi i druge specijalizirane radijske i televizijske programe i emitirati ih analogno, digitalno i putem satelita?

Obrazloženje:

Vijeće HRT-a i Ravnateljstvo HRT-a zajednički su odlučili uputiti zamolbu Odboru za informiranje, informatizaciju i medije za pokretanje postupka za  davanje vjerodostojnog tumačenja članka 3. stavka 2. Zakona o Hrvatskoj radioteleviziji („Narodne novine“, br. 25/039.

Tumačenje se traži zbog različitog tumačenja članka 3. stavka 2. Zakona o Hrvatskoj radioteleviziji, na temelju kojeg se ostvaruje djelatnost HRT-a, odnosno zbog osporavanja HRT-u, osobito od strane komercijalnih televizija, zakonitosti proizvodnje i emitiranja programa temeljem članka 3. stavka 2. Zakona o Hrvatskoj radioteleviziji, poglavito u odnosu na specijalizirane programe.

S druge strane, HRT smatra da je članak 3. stavak 2. Zakona o Hrvatskoj radioteleviziji, koji je ujedno osnivački akt, zakonski temelj za ostvarivanje djelatnosti HRT-a, odnosno za proizvodnju i emitiranje programa HRT-a, uključujući specijalizirane programe. Nije poznat niti jedan slučaj javnog radiotelevizijskog servisa u Europi koji bi obavljao djelatnost na temelju natječaja za koncesiju kao u slučaju komercijalnih televizija. Na temelju sličnih zakona – osnivačkog akta, djelatnost, uključujući specijalizirane programe, obavlja većina javnih radiotelevizijskih servisa, članica EBU-a. U manjem broju država, u slučaju javnih radiotelevizija, sklapa se ugovor s državom jer ne postoji poseban zakon (tipično za zemlje anglosaksonskog prava). Osnov je zakon ili ugovor, nikako i jedno i drugo, a niti jedna javna radiotelevizija, kao što je to već izneseno, ne obavlja djelatnost s osnova koncesije kao u slučaju komercijalnih televizija.

Razvidno je da HRT proizvodnju i emitiranje programskih sadržaja ostvaruje na razini godine, na temelju programskoga usmjerenja koje razmatra i na koje mišljenje daje Programsko vijeće HRT-a, u zastupanju interesa javnosti. Pritom se vodi računa o odgovarajućoj zastupljenosti informativnoga, kulturnog, obrazovnog i zabavnog sadržaja od interesa  javnosti (čl. 5. Zakona ). Isto programsko načelo i obveza, na temelju programskoga usmjerenja, vrijedi i za specijalizirane programe.

Proizvodnja i emitiranje specijaliziranih programa iz članka 3. stavka 2. Zakona  istodobno je i zadaća HRT-a prema Strategiji prelaska s analognog na digitalno emitiranje televizijskih programa u Republici Hrvatskoj, koju je donijela Vlada RH u srpnju 2008.

Potpuno je pri tome jasno da HRT ne obavlja niti će obavljati distribuciju programa (odašiljanje), već o tome, na temelju zakonskih propisa, sklapa ugovor s mrežnim operatorom (do sada OiV d.o.o.) kao što rade i komercijalne televizije temeljem dodijeljene koncesije za proizvodnju i emitiranje programskih sadržaja.
 
S obzirom na tumačenja – osporavanja zakonite djelatnosti HRT-a, s osnova članka 3. stavka 2. Zakona o Hrvatskoj radioteleviziji, poglavito u vezi sa specijaliziranim programima, zatraženo je tumačenje članka 3. stavka 2. Zakona o Hrvatskoj radioteleviziji.

Odbor za informiranje, informatizaciju i medije Hrvatskog sabora raspravljao je o ovoj inicijativi HRT-a za davanje vjerodostojnog tumačenja članka 3. stavka 2. Zakona o Hrvatskoj radioteleviziji na svojoj 16. sjednici održanoj 11. veljače 2009. godine i  jednoglasno (s 9 glasova „ZA“) utvrdio Prijedlog za davanje vjerodostojnog tumačenja članka 3. stavka 2. Zakona o Hrvatskoj radioteleviziji („Narodne novine“, br. 25/03).


       PREDSJEDNIK ODBORA
       Nenad Stazić