Odbor za informiranje, informatizaciju i medije

Prijedlog Odbora za informiranje, informatizaciju i medije za davanje vjerodostojnog tumačenja članka 11. Zakona o Hrvatskoj radioteleviziji ("Narodne novine", br. 25/03)

HRVATSKI SABOR
Odbor za informiranje,
informatizaciju i medije
KLASA: 021-12/09-05/49
URBROJ: 6521-22-10-02
Zagreb, 27. siječnja 2010.
  

      PREDSJEDNIKU HRVATSKOG SABORA

 

Na temelju članka 171., a u vezi sa člankom 172. stavak 1. Poslovnika Hrvatskoga sabora, Odbor za informiranje, informatizaciju i medije Hrvatskoga sabora podnosi


Prijedlog za davanje vjerodostojnog tumačenja članka 11. Zakona o Hrvatskoj radioteleviziji (”Narodne novine”, br. 25/03)


Navedeni Prijedlog utvrdio je Odbor za informiranje, informatizaciju i medije Hrvatskoga sabora na 26. sjednici, održanoj 27. siječnja 2010. godine.

Za izvjestitelja koji će na sjednici Odbora za zakonodavstvo obrazložiti Prijedlog, Odbor je odredio Nenada Stazića, predsjednika Odbora.

 

        PREDSJEDNIK ODBORA

        Nenad Stazić

 

 

Privitak: Prijedlog za davanje vjerodostojnog tumačenja članka 11. Zakona o Hrvatskoj radioteleviziji ("Narodne novine", br. 25/03)


        
HRVATSKI SABOR
Odbor za informiranje,
informatizaciju i medije
KLASA: 021-12/09-05/49
URBROJ: 6521-22-10-02
Zagreb, 27.siječnja 2010.
  

      PREDSJEDNIKU HRVATSKOG SABORA


Predmet:  Prijedlog za davanje vjerodostojnog tumačenja članka 11. Zakona o Hrvatskoj radioteleviziji (”Narodne novine”, br. 25/03)


Na temelju članka 171. Poslovnika Hrvatskog sabora (”Narodne novine”, br. 71/00, 129/00, 117/01, 6/02 – pročišćeni tekst, 41/02, 91/03, 58/04, 39/08 i 86/08), Odbor za informiranje, informatizaciju i medije Hrvatskog sabora podnosi Prijedlog za davanje vjerodostojnog tumačenja članka 11. Zakona o Hrvatskoj radioteleviziji (”Narodne novine”, br. 25/03)- u daljnjem tekstu: Zakon.

Članak 11. Zakona o Hrvatskoj radioteleviziji glasi:

„(1) Najmanje 10%  ukupno objavljenoga televizijskog programa, izuzevši informativne emisije, športske priredbe, igre i promidžbene poruke, HRT mora naručiti od neovisnih produkcijskih društava ili za narudžbu programa od neovisnih produkcijskih društava mora izdvojiti najmanje 10% godišnjega proračuna za proizvodnju televizijskoga programa.
(2) Neovisna produkcijska društva koja će snimiti emisije iz stavka 1. ovoga članka, odabiru se na temelju javnoga natječaja.
(3) Mjerila i postupak za odabir emisija iz stavka 1. ovoga članka utvrđuju se Statuom HRT-a.“

Molimo tumačenje članka 11. Zakona o Hrvatskoj radioteleviziji, u smislu:

- Na kakvu se nabavu (narudžbu) od neovisnih produkcijskih društava odnosi obveza (kvota) od najmanje 10% godišnjeg budžeta za proizvodnju televizijskih programa prema članku 11. Zakona o HRT-u?
- Što prema članku 11. stavku 2. Zakona o HRT-u podliježe javnom natječaju?
- Obavlja li HRT zakonitu nabavu kada kupi (stječe) gotovo audiovizualno djelo u skladu s programskom potrebom, a po propisanom postupku kupnje gotovog djela u svojim općim aktima?

Obrazloženje:

Ravnateljstvo HRT-a dopisom od 7. prosinca 2009. godine uputilo je zamolbu Odboru za informiranje, informatizaciju i medije za pokretanje postupka za  davanje vjerodostojnog tumačenja članka 11. Zakona o Hrvatskoj radioteleviziji („Narodne novine“, br. 25/03).

Tumačenje i primjena ovoga članka vezana je za nekoliko drugih zakonskih odredbi koje su utvrđene Zakonom o elektroničkim medijima („Narodne novine“, br. 153/09) i Zakonom o javnoj nabavi („Narodne novine“, br. 110/07 i 125/08).

Zakon o javnoj nabavi propisuje izuzeća od primjene tog Zakona u području nabave audiovizualnih djela i produkcije. Naime, članak 5. stavak 1. točka 6. Zakona o javnoj nabavi izuzima HRT od javne nabave za „ugovore o stjecanju, razvoju, produkciji i koprodukciji programskog materijala namijenjenog radiotelevizijskom emitiranju i za termine radiotelevizijskog emitiranja“.

U skladu s direktivom 89/552/EEZ, 97/36/EZ, kao i Direktivom o audiovizualnim medijskim uslugama prihvaćenim od Europskog parlamenta i Vijeća (Direktiva 2007/65/EZ), Zakon o elektroničkim medijima u članku 44. propisuje za nakladnika televizijskog programa da mora nastojati osigurati da udio audiovizualnih djela neovisnih proizvođača iznosi najmanje 10% vremena. Ako to ne postigne udio se povećava u skladu s pravilnikom Vijeća, odnosno Agencije za elektroničke medije.

Nadalje, Zakon o elektroničkim medijima u članku 43. propisuje tko se smatra neovisnim produkcijskim društvom, odnosno proizvođačem audiovizualnih djela, a to je pravna ili fizička osoba koja ispunjava sljedeće uvjete:

- da je registrirana za obavljanje djelatnosti proizvodnje audiovizualnih djela i da ima sjedište u RH ili u jednoj od država članica EU-a,
- da nije uključena u organizacijsku strukturu nakladnika televizije,
- da nakladnik televizije može imati najviše 25% udjela kapitala u proizvođaču ili upravljačkih ili glasačkih prava,
- da po narudžbi pojedinog nakladnika televizije ostvaruje najviše polovicu svoje godišnje proizvodnje.

Slijedom navedene europske i nacionalne regulative može se očito zaključiti kako su ove odredbe, pa tako i članak 11. Zakona o HRT-u usmjerene u prvom redu na poticanje neovisne produkcije zbog ostvarivanja medijskog pluralizma i kulturne raznolikosti. Javni natječaj za produkciju audiovizualnih djela nije Europska stečevina i nije obvezan za televizijske nakladnike osim za HRT, unatoč izuzeću utvrđenom u Zakonu o javnoj nabavi. Naime, stavak 2. članka 11. Zakona o HRT-u određuje da će se neovisna produkcijska društva koje će snimati emisije iz stavka 1. Zakona ( narudžba od neovisnih produkcijskih društava) odabirati na temelju javnog natječaja. Smatramo da se radi o narudžbi i snimanju emisija to jest djela koje će tek biti snimljeno za potrebe HRT-a. Naime, nabava (kupnja) gotovih audiovizualnih djela koja neko neovisno produkcijsko društvo nudi na tržištu prema mišljenju HRT-a ne može potpadati pod odredbu članka 11. stavka 2. jer bi to bilo teško ili nemoguće provesti.

S obzirom na različita tumačenja i osporavanja u vezi s primjenom ovog članka, od pitanja što sve potpada pod nabavu od neovisnih produkcijskih društava u iznosu od najmanje 10% godišnjeg budžeta za proizvodnju televizijskoga programa, pa do pitanja što potpada pod obvezu javnog natječaja, do toga da se nabava gotovih programskih sadržaja bez javnog natječaja proglašava protuzakonitom (unatoč tome što se javni natječaj odnosi na produkciju i narudžbu, to jest snimanje emisija), zatraženo je tumačenje članka 11. Zakona o HRT-u.

Odbor za informiranje, informatizaciju i medije Hrvatskog sabora raspravljao je o ovoj inicijativi HRT-a za davanje vjerodostojnog tumačenja članka 11. Zakona o Hrvatskoj radioteleviziji na svojoj 26. sjednici održanoj 27. siječnja 2010. godine i  jednoglasno (s 9 glasova „ZA“)  utvrdio Prijedlog za davanje vjerodostojnog tumačenja članka 11. Zakona o Hrvatskoj radioteleviziji („Narodne novine“, br. 25/03).


       PREDSJEDNIK ODBORA
       
Nenad Stazić