Odbor za pomorstvo, promet i veze Hrvatskoga sabora, na 25. sjednici održanoj 27. ožujka 2009. godine, raspravio je Prijedlog izmjena i dopuna Državnog proračuna Republike Hrvatske za 2009. godinu, te Prijedlog izmjena i dopuna Financijskog plana Hrvatskih cesta za 2009. godinu, koje je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavila Vlada Republike Hrvatske aktom od 25. ožujka 2009. godine.
Odbor je navedene prijedloge razmotrio kao zainteresirano radno tijelo, sukladno odredbi članka 140. Poslovnika Hrvatskoga sabora.
Uvodno izlaganje dao je predstavnik predlagatelja ukazavši da su se posljedice financijske krize proširile i na Hrvatsku, kao i da će negativna ekonomska kretanja iz okruženja rezultirati padom gospodarske aktivnosti u Hrvatskoj, pa se u 2009. godini predviđa realan pad bruto domaćeg proizvoda od oko 2,00 %. Istaknuo je da se novi plan proračunskih prihoda za 2009. godinu temelji na planiranim makroekonomskim kretanjima i dosadašnjem ostvarenju prihoda u 2009. godini, te da se prema novom planu predviđa smanjenje prihoda od 8 milijardi kuna u odnosu na prvotni plan, kao i da se predloženim izmjenama i dopunama Državnog proračuna smanjuju ukupni rashodi za 5,4 milijarda kuna.
U dijelu koji se odnosi na nadležnosti iz djelokruga Odbora za pomorstvo, promet i veze, naglašeno je da se rebalansom na poziciji Ministarstva mora, prometa i infrastrukture smanjuju sredstva u iznosu od 868.389.030 kuna, od čega se najveće smanjenje u iznosu od 516.998.116 kuna, odnosi na naknade iz trošarina. Smanjenje od 180 milijuna kuna odnosi se na Hrvatske željeznice, posebno na restrukturiranje i modernizaciju željeznica te nabavu novih željezničkih vozila. Istaknuo je da su povećana interventna sredstva na poziciji poticanja željezničkog putničkog prijevoza u iznosu od 30.000.000 kuna.
U raspravi je postavljeno pitanje da li se smanjenja koja idu prema Hrvatskim cestama očituju i prema županijskim cestama, da li će poslovi na projektu realizacije rekonstrukcije Riječke luke biti upitni, te kako se ostvaruje projekt na nizinskoj pruzi Rijeka – Zagreb. Predlagatelj je obrazložio da se Ministarstvo zalaže da se osigura transfer sredstava prema županijskim cestama; istaknuo je da se za projekt realizacije rekonstrukcije Luke Rijeka ne očekuje udar u smislu umanjenja sredstava budući je ostvarena suradnja s IBRD-om i dobivena suglasnost za povlačenje većih sredstava; u dijelu koji se odnosi na nizinsku prugu istakao je da je u fazi projektiranja, međutim da postoji niz problema (zaštita prirode, tehnički zahtjevni teren), zbog čega je produžena projektna faza, ali da je ta faza financijski pokrivena.
Izražena je i bojazan da će ukidanjem stavke za ulaganja u prototipove željezničkih putničkih vozila potpuno stati razvoj željezničkog putničkog prometa, a što je također štetno za trgovačka društva „Đuro Đaković“, „Gredelj“ i „Končar“.
U daljnjoj raspravi posebno je iskazana bojazan za Hrvatske željeznice, gdje su znatno smanjena planirana sredstva, a što će najtežu situaciju prouzročiti u HŽ Cargo i HŽ putnički promet. Skrenuta je pozornost da se rebalansom trebalo usmjeriti veća sredstva za podizanje gospodarske aktivnosti.
Nakon provedene rasprave, Odbor je proveo glasovanje o
IZMJENAMA I DOPUNAMA DRŽAVNOG PRORAČUNA REPUBLIKE HRVATSKE ZA 2009. GODINU
te Odluci o davanju suglasnosti na izmjene i dopune Financijskog plana Hrvatskih cesta za 2009. godinu.
U smislu odredbe članka 47. Poslovnika Hrvatskoga sabora, navedeni dokumenti nisu dobili potrebnu većinu, jer su 4 člana Odbora glasovala „ZA“ i 4 člana Odbora „PROTIV“.
Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora, Odbor je odredio Slavka Linića, predsjednika Odbora, odnosno u slučaju njegove spriječenosti Stipu Gabrića, potpredsjednika Odbora ili Živka Nenadića, člana Odbora.
PREDSJEDNIK ODBORA
Slavko Linić