Odbor za zaštitu okoliša i prirode Hrvatskoga sabora raspravio je, na 52. sjednici održanoj 19. rujna 2019. godine, Izvješće o obavljenoj financijskoj reviziji javnih ustanova koje upravljaju nacionalnim parkovima i parkovima prirode, koje je predsjedniku Hrvatskoga sabora u skladu s odredbom članka 16. Zakona o Državnom uredu za reviziju („Narodne novine“, broj 25/19), dostavio Državni ured za reviziju, aktom od 14. lipnja 2019. godine.
Odbor za zaštitu okoliša i prirode, na temelju članka 179. Poslovnika Hrvatskoga sabora, raspravio je navedeno Izvješće kao zainteresirano radno tijelo.
Odbor je raspolagao pisanim Mišljenjem Vlade Republike Hrvatske, Klasa: 022-03/19-12/42, Urbroj: 50301-25/14-19-4 od 18. srpnja 2019. godine. Vlada Republike Hrvatske nema primjedbi na navedeno Izvješće.
U uvodnom obrazloženju predstavnica Državnog ureda za reviziju istaknula je da je Državni ured za reviziju obavio financijsku reviziju 19 javnih ustanova koje upravljaju nacionalnim parkovima i parkovima prirode. Revizijom su obuhvaćeni financijski izvještaji i poslovanje javnih ustanova za 2017. godinu. Ciljevi revizije bili su provjeriti istinitost i vjerodostojnost financijskih izvještaja, usklađenost poslovanja sa zakonima i drugim propisima koji imaju znatan utjecaj na poslovanje, provedbu naloga i preporuka iz prošlih revizija te druge aktivnosti u vezi poslovanja javnih ustanova. Prema podacima iz Izvještaja o prihodima i rashodima, primicima i izdacima javnih ustanova, ukupni prihodi za 2017. godinu iznose 596.004.164,00 kn i veći su za 55.739.022,00 kn ili 10,3 % od ostvarenih za 2016. godinu. Ukupni rashodi i izdaci javnih ustanova iznose 533.457.426,00 kn i veći su za 72.422.005,00 kn ili 15,7 % od ostvarenih za 2016. godinu. Od ukupno 19 javnih ustanova, višak prihoda za 2017. godinu iskazalo je deset u ukupnom iznosu 72.771.859,00 kn, a manjak prihoda devet javnih ustanova u ukupnom iznosu 10.225.121,00 kn. Većina javnih ustanova koje su iskazale manjak prihoda za 2017. godinu, pokrile su ga viškom prihoda iz prošlih razdoblja.
Nakon provedenih revizijskih postupaka za temelju utvrđenih činjenica i kriterija za svaku javnu ustanovu izražena su dva mišljenja – mišljenje o financijskim izvještajima i mišljenje o usklađenosti poslovanja. O financijskim izvještajima javnih ustanova izraženo je deset bezuvjetnih i devet uvjetnih mišljenja. O usklađenosti poslovanja izraženo je 12 bezuvjetnih, šest uvjetnih i jedno nepovoljno mišljenje (Javna ustanova Nacionalni park Plitvička jezera).
Revizijom je utvrđeno da su sve javne ustanove donijele plan upravljanja i godišnji program s tim da podaci u planovima i programima nisu međusobno usporedivi. Tijekom 2017. godine valjanost nekih planova upravljanja je istekla, a novi planovi za sljedeće desetogodišnje razdoblje, nisu doneseni. Nisu doneseni akcijski planovi za provedbu plana upravljanja, a pojedine javne ustanove nisu sastavile izvješće o ostvarivanju plana upravljanja i godišnjeg programa. U računovodstvenom poslovanju uočene su nepravilnosti u vezi evidentiranja poslovnih događaja, koje se odnose na primjenu propisanog računovodstvenog načela, te evidentiranje na propisanim računima računskog plana. Uočene su nepravilnosti u blagajničkom poslovanju te popisu imovine. Kod pojedinih javnih ustanova podaci u financijskim izvještajima nisu istovjetni podacima u poslovnim knjigama. Javne ustanove ostvaruju znatne vlastite prihode, a način korištenja vlastitih prihoda nisu uredile unutarnjim aktom, što je prema propisima trebalo učiniti. Neke javne ustanove imaju znatnije iznose dospjelih potraživanja. Za naplatu potraživanja u pravilu su upućivane opomene, a druge raspoložive mjere naplate nisu poduzimane. Kod obračuna plaća utvrđene su nepravilnosti pri isplati dodataka za uspješnost na radu te primjeni koeficijenata složenosti poslova. Neke javne ustanove, iako su financijskim planom imale osigurana sredstva, ostvarile su znatno manje rashode za zaštitu i održavanje i očuvanje zaštićenih područja od planiranih godišnjim programom. Navedeno može upućivati na činjenicu da nisu poduzimane sustavne i dostatne aktivnosti za zaštitu, održavanje, očuvanje, promicanje i korištenje zaštićenih područja. Pojedine javne ustanove su odobravale donacije, a nisu utvrdile kriterije, mjerila te postupak dodjele i nisu provodile javne natječaje za dodjelu donacija. Većina javnih ustanova nije dostavljala podatke za Registar državne imovine, što su prema propisima trebale učiniti. U poslovnim knjigama pojedinih javnih ustanova nije evidentirana imovina dobivena na korištenje. Najčešće se radi o građevinskim objektima u vlasništvu Republike Hrvatske koje javne ustanove koriste za obavljanje djelatnosti. Vezano za postupke javne nabave nepravilnosti i propusti utvrđeni su kod manjeg broja javnih ustanova, a odnose se na provođenje postupaka nabave, vođenje registra ugovora o nabavi te sastavljanje statističkih izvješća. Osim navedenog, u evidentiranju šuma i šumskih zemljišta, davanju koncesijskih odobrenja i sastavljanju godišnjeg obračuna financijskog plana, uočena su različita postupanja, jer nisu ili nisu dovoljno normativno uređena.
Za utvrđene nepravilnosti javnim ustanovama su dani nalozi (ukupno 110) i preporuke (ukupno 28) čija bi provedba pridonijela realnijem iskazivanju podataka u financijskim izvještajima i povećanju usklađenosti poslovanja sa zakonima i drugim propisima.
Nakon uvodnog obrazloženja Odbor je jednoglasno (8 glasova „za“) odlučio predložiti Hrvatskome saboru donošenje sljedećeg zaključka
Prihvaća se Izvješće o obavljenoj financijskoj reviziji javnih ustanova koje upravljaju nacionalnim parkovima i parkovima prirode.
Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora Odbor je odredio Josipa Borića, potpredsjednika Odbora.
POTPREDSJEDNIK ODBORA
Josip Borić