Odbor za turizam

Izvješće Odbora za turizam o Prijedlogu zakona o pružanju usluga u turizmu, P.Z.E. br. 865

Odbor za turizam Hrvatskoga sabora na 43. sjednici održanoj 8. srpnja 2015. razmotrio je Prijedlog zakona o pružanju usluga u turizmu, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavila Vlada Republike Hrvatske aktom od 29. lipnja 2015.

Odbor za turizam raspravio je predmetni Prijedlog zakona o pružanju usluga u turizmu na temelju članka 77. Poslovnika Hrvatskoga sabora kao matično radno tijelo. Na sjednici na kojoj se razmatrao predmetni Prijedlog zakona sudjelovali su kao gosti i predstavnici svih strukovnih udruga u turizmu kao i predstavnici Hrvatske gospodarske komore i Hrvatske obrtničke komore, posebice onih koje su se Odboru javile pisanim primjedbama na Prijedlog zakona, izvješćujući da predlagatelj nije uvažio njihove primjedbe i sugestije u izradi Prijedloga Zakona.

Predstavnik predlagatelja uvodno je izložio kako se Prijedlogom zakona o pružanju usluga u turizmu utvrđuju način i uvjeti po kojima pravne i fizičke osobe mogu pružati usluge u turizmu, a da se ova rješenja predlažu zbog potrebe usklađivanja sa europskom regulativom ali i na temelju prijedloga i poticaja strukovnih udruga i udruženja poslovnoga sektora.

Osnovne novine koje se predlažu ovim Prijedlogom zakona o pružanju usluga u turizmu u odnosu na važeći Zakon odnose se na turističke agencije, turističke vodiče i na posebne oblike turističke ponude.

Što se tiče turističkih agencija:
- sukladno praksi koja postoji u većini zemalja Europske unije, ukida se obveza ishođenja rješenja za početak poslovanja turističke agencije koje se zamjenjuje prijavom početka poslovanja koja se podnosi Ministarstvu turizma; ukida se obveza utvrđivanja minimalno tehničkih uvjeta za poslovnicu koja je do sada bila propisana posebnim pravilnikom osim minimalne veličine koja se propisuje Zakonom, ali ostaju propisani uvjeti koje mora ispunjavati voditelj poslovanja,

- za voditelja poslovnice utvrđuje se potreban viši nivo znanja stranih jezika, aktivno znanje najmanje jednog svjetskog jezika na razini B2,

- omogućuje se svim turističkim agencijama poslovanje u prostorima stambene namjene, a ne samo onima koji posluju isključivo putem Interneta,

- propisuje se jasna obveza svim turističkim agencijama koje posluju putem Interneta primjene odredbi posebnog propisa koji uređuje zaštitu potrošača u dijelu koji se odnosi na sklapanje ugovora na daljinu te obvezu objavljivanja podataka radi zaštite potrošača na svojim internetskim stranicama,

Što se turističkih vodiča tiče:

- ispitni program stručnog ispita za turističkog vodiča propisuje se kao jedinstven program za područje cijele Republike Hrvatske, tako da turistički vodiči koji polože stručni ispit za turističkog vodiča na jednom od visokih učilišta koja već imaju ili će imati ovlaštenje za njihovu organizaciju mogu pružati usluge na svim turističkim cjelinama na području Republike Hrvatske, a ne više kao prema važećem Zakonu samo na području županija za koje su položili ispit. Ovo se predlaže kako bi se turističkim vodičima omogućilo pružanje usluga na području cijele naše države zbog izjednačavanja s turističkim vodičima iz zemalja članica Europske unije i Švicarske koji na privremenoj i povremenoj osnovi mogu pružati usluge vodiča u Republici Hrvatskoj.

Što se posebnih oblika turističke ponude tiče:

- detaljnije i jasnije se određuju posebni oblici turističke ponude poput nautičkog i zdravstvenog turizma, aktivnog i pustolovnog turizma, kongresnog i poslovnog turizma te drugih oblika turističke ponude. Posebno se regulira pružanje turističkih usluga aktivnog i pustolovnog turizma propisivanjem jasnijih obveza za pružatelja usluga, odnosno organizatora takvih aktivnosti, ali i osoba koje pružatelji usluga angažiraju za izvođenje tih aktivnosti, a što je sve vezano za sigurnost i zaštitu potrošača a time i pružatelja usluga

- uređuje se pružanje rent-a-car usluge

- definira se usluga transfera  jer se u praksi pokazala potreba za tim

- ukida se zakonsko reguliranje obveze polaganja ispita za turističkog pratitelja koje su turističke agencije provodile uz suglasnost ministra turizma, prema programu koji je pravilnikom propisao ministar turizma

- ukida se obveza školskih ustanova da prijavljuju izlete turističkoj inspekciji.

Prijedlog zakona usklađen je sa svim primjedbama nadležnih tijela.

Prije otvaranja rasprave predsjednik Odbora istaknuo je da je ovaj Zakon u rangu najvažnijih propisa kad se govori o zakonskom okviru za pružanje turističkih usluga, odnosno odvijanja turizma u cjelini. Ovo je Zakon koji regulira uvjete i standarde pružanja usluga, Zakon  kojim se definiraju elementi po kojima ste konkurentni ili gori od drugih po kvaliteti pružene usluge. Zato je iznimno važan. Podsjetio je da je u Europskoj komisiji završen postupak usuglašavanja teksta nove Direktive EU o turističkim paket aranžmanima i da se njeno donošenje i objava očekuju u rujnu ili listopadu ove godine, od kada počinje teći rok od dvije godine za usklađivanje nacionalnih propisa. Obzirom da je tekst Direktive poznat i da ovaj Prijedlog zakona nije usklađen s njom, postavio je pitanje kakav je uopće smisao donošenja ovoga Zakona praktički u isto vrijeme jer se drugo čitanje i donošenje ovoga Zakona ni ne može osigurati prije listopada. Jasno je, dakle, da će se u tome slučaju morati donositi opet novi zakon. Postavio je pitanje predstavnicima predlagatelja postoji li možda neki konkretan i dobar razlog zbog kojega bi Hrvatski sabor tako trebao postupiti.

Također je upozorio da se Odboru obratio čitav niz predstavnika strukovnih i interesnih organizacija u turizmu koji problematiziraju kako sam koncept zakona tako i niz njegovih odredbi, smatrajući da nisu dobre. Najozbiljnije primjedbe dolaze od udruga turističkih agencija i udruga turističkih vodiča kojih se ovaj Zakon najviše i tiče. Temeljno pitanje nije liberalizacija tržišta jer je nju Hrvatski sabor već započeo lanjskim izmjenama i dopunama postojećega Zakona nego što to novi Prijedlog zakona donosi na temelju iskustva primjene postojećega koji je na snazi od 1997. godine. Naše poslovno okruženje bitno je drugačije, Hrvatska je u međuvremenu postala dio unutrašnjeg tržišta Europske unije i osnažila je poziciju receptivne zemlje. Odbor je još lani zahtijevao da ga se izvijesti o učincima lanjskih izmjena i dopuna Zakona kojima je bitno liberaliziran sustav turističkoga posredovanja omogućavanjem osnivanja tzv. Internet agencija ali to nije učinjeno. Ovim se prijedlogom radikalno derogiraju uvjeti koje moraju ispunjavati turistički posrednici i pružatelji pojedinih usluga pa se s pravom postavlja pitanje hoće li to dovesti do ugrožavanja stečenih prava potrošača. Postavlja se pitanje je li obveza Hrvatske da prema Direktivi EU o slobodi poslovnog nastana i slobode kretanja ukine sve propisane uvjete za obavljenje djelatnosti ili da tu slobodu jednako osigura svim državljanima EU pod jednakim uvjetima koji važe i za državljane RH kako u zemlji tako i u drugim članicama EU.

U raspravi koja je uslijedila članovi Odbora složili se sa izlaganjem predsjednika Odbora i izrazili zabrinutost da će se u vrlo kratko vrijeme morati opet donositi novi zakon zbog nove Direktive EU. Tim više jer se pune tri godine govori o novome zakonu koji se tek sada pojavljuje kad je usuglašena nova Direktiva EU s kojom uopće nije usuglašen. Ocijenjeno je da se dio predloženih rješenja koje predlagatelj navodi kao novine u ovome Prijedlogu zakona mogao implementirati izmjenama i dopunama postojećega zakona, a ne novim zakonom. Predložili su da se donošenje novoga Zakona odgodi do jeseni i iznijeli stav da bi bilo najbolje da predlagatelj Prijedlog zakona povuče iz procedure. Također je bilo i prijedloga o održavanju tematske sjednica u jesen s ovom temom na kojoj bi svi zainteresirani mogli iznijeti svoje stavove i mišljenja u formi prethodne rasprave.

Predstavnici Udruge hrvatskih putničkih agencija, Udruge turističkih vodiča Split, Saveza gorskih vodiča Hrvatske te Udruge poslodavaca u hotelijerstvu Hrvatske istaknuli su da bi donošenje ovakvog Zakona stvorilo nesigurnost pravnog okruženja u kojemu posluju putničke agencije te podržavaju prijedlog da se tekst Zakona vrati predlagatelju na pisanje novog teksta.

Predstavnici predlagatelja su se očitovali na iznesene primjedbe pozivajući se na rad i stavove stručne radne skupine za izradu nacrta prijedloga zakona ali nisu odgovorili na pitanja u vezi opravdanosti donošenja novoga Zakona neposredno prije usvajanja i objave nove Direktive EU o turističkim paket aranžmanima.

Na temelju provedene rasprave predsjednik Odbora za turizam Hrvatskoga sabora dao je na glasovanje sljedeći

Z A K LJ U Č A K

1. Prihvaća se Prijedlog zakona o pružanju usluga  u turizmu, koji (sa 4 glasa „ZA“, 1 „PROTIV“ i 3 „SUZDRŽANA“) NIJE DOBIO POTREBNU VEĆINU.

S obzirom na to da taj zaključak nije dobio potrebnu većinu, u nastavku sjednice većinom je glasova (6 glasova „ZA“ i 2 glasa „PROTIV“) usvojen  sljedeći

Z A K LJ U Č A K

2. Predlaže se Hrvatskome saboru da odbije Prijedlog zakona o pružanju usluga u turizmu i da svojim zaključkom predlagatelja naputi da u proceduru uputi novi odgovarajući zakon nakon što se donese i objavi već usuglašena nova Direktiva EU o turističkim paket aranžmanima.


Za svojeg izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora Odbor je odredio Gorana Beusa Richembergha, predsjednika Odbora.

 

PREDSJEDNIK ODBORA

Goran Beus Richembergh