Odbor za turizam

Izvješće Odbora za turizam o Prijedlogu zakona o izmjenama i dopunama Zakona o pružanju usluga u turizmu, s Konačnim prijedlogom zakona, P. Z. br. 614

Odbor za turizam Hrvatskoga sabora, na 28. sjednici održanoj 11. veljače 2014. godine razmotrio je Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o pružanju usluga u turizmu, s Konačnim prijedlogom zakona, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavila Vlada Republike Hrvatske, aktom od 6. veljače 2014. godine uz prijedlog da se sukladno članku 204. Poslovnika Hrvatskoga sabora predloženi Zakon donese po hitnom postupku. Odbor za turizam raspravio je predmetni Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o pružanju usluga u turizmu, s Konačnim prijedlogom zakona, na temelju članka 77. Poslovnika Hrvatskoga sabora kao matično radno tijelo.

U radu sjednice su sudjelovali i predstavnici granskih udruga – Hrvatske udruge putničkih agencija, Udruge nezavisnih putničkih agencija i Zajednice putničkih agencija pri Hrvatskoj gospodarskoj komori.

Predstavnik predlagatelja uvodno je pojasnio razloge donošenja predmetnog Zakona po hitnom postupku. Predloženim Zakonom vrši se usklađivanje odredbi sa odredbama Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o ustrojstvu i djelokrugu ministarstava i drugih središnjih tijela državne uprave (N.N. 148/2013) kojim se provodi mjera „Transformacija Državnoga inspektorata“. Ukidanjem Državnoga inspektorata s danom 1. siječnja 2014. godine inspekcijski poslovi u području pružanja usluga u turizmu, osim nadzora nad naplatom proračunskih i ostalih prihoda koji su utvrđeni u djelokrugu Ministarstva financija, prelaze u nadležnost Ministarstva turizma. Također, prema tome Zakonu Ministarstvo financija postaje nadležno i za inspekcijske poslove u području zabrane i sprječavanja neregistrirane djelatnosti.

Predloženim Zakonom uvodi se i mogućnost osnivanja i rada internetskih turističkih agencija i to u poslovnim ali i stambenim prostorima te se ukida uvjet najmanje dvije godine radnoga staža za voditelje poslovnica turističkih agencija.

U raspravi koja je uslijedila izneseni su sljedeći stavovi, prijedlozi i sugestije:

- Imajući u vidu gospodarsku situaciju u zemlji svi sudionici sjednice podržali su intenciju predlagatelja o poticanju samozapošljavanja, a napose mladih i nezaposlenih osoba. Međutim, također je istaknuto da mjere kojima bi se to potaknulo moraju biti usuglašene sa predstavnicima struke i donijete sustavnim pristupom, kako bi se izbjegle eventualne negativne posljedice njihove primjene.
- Donošenje po hitnom postupku zakona kojim se omogućuje poslovanje internet agencija dvojbeno je i nije usuglašeno s predstavnicima strukovnih udruga,
- Omogućavanje otvaranja internet agencija ispunjava određene pretpostavke da se razvije u uspješnu mjeru samozapošljavanja ali obzirom da je riječ o novom modelu poslovanja na hrvatskom turističkom tržištu, moramo biti jako oprezni u smislu poštivanja načela europskog tržišta u vidu zaštite potrošača, zaštite kadrova, održivosti radnih mjesta i ravnopravnog tržišnog natjecanja,
- Izražena je zabrinutost i oko omogućavanja poslovanja agencija u stambenom prostoru te su kao mogući rizici navedene: nelojalna konkurencija u odnosu na turističke agencije koje posluju u poslovnom prostoru i pri tome snose sve odgovarajuće popratne troškove, potom opasnost od neadekvatnoga osiguranja putnika i naplate poslovnih aktivnosti, neadekvatnosti pružanja usluga te problem nedovoljnog broja inspektora za provođenje kontrole poslovanja i nadzora takvih agencija,
- Istaknuto je da po pitanju poslovanja internet agencija ne postoji jedinstvena praksa u državama članicama Europske unije. U državama gdje su liberalniji uvjeti otvaranja poslovnica uobičajeno su vrlo strogi uvjeti zaštite potrošača. U državama u kojima su stroži uvjeti za otvaranje poslovnica i njihovo vođenje, ovi drugi uvjeti su nešto liberalniji,
- Republika Hrvatska je malo tržište koje može opstati isključivo ukoliko njen smještaj ima visoki rejting, a njena usluga visoku kvalitetu,
- Trenutno u Hrvatskoj imamo oko 1000 turističkih agencija koje zapošljavaju oko 4000 ljudi i generiraju oko 2 milijarde eura prometa. Poslovanje tih agencija, kao i posao ljudi koji u njima rade ne smije ni na koji način biti ugroženo,
- Iznimno je važno da domaće turističke agencije posreduju kvalitetno, jer je šteta koja može nastati lošim posredovanjem nešto što nepovratno utječe na rejting i percepciju slike o Hrvatskoj kao destinaciji kvalitetne usluge,
- Predlagatelj očito ne razumije temeljne razlike između internet booking centara i internet agencija. Dok booking agencije ne odgovaraju za kvalitetu smještaja već samo posreduju u rezervaciji smještaja čiju kvalitetu garantira njegov vlasnik, internet agencije moraju odgovarati za kompletnu uslugu, budući da im se omogućava prodaja paketa usluga,
- Istaknuto je da se ne smije dozvoliti nekontrolirana i potpuna liberalizacija i deregulacija, koja će dozvoliti svima da se bave svime, jer to može rezultirati potpunim kaosom sustava kakvome smo svjedočili prije desetak godina kao i nemogućnošću da se onima koji krše zakon uđe u trag,
- Vezano uz pitanje izmjene postojećeg zakona u kojemu se do sada za voditelja poslovnice tražilo 2 godine radnoga staža, novim zakonskim prijedlogom to bi se potpuno ukinulo. Većina sudionika sjednice tome se suprotstavila naglašavajući da se to potpuno kosi s načelom poticanja izvrsnosti u poslovanju turističkih agencija kao najboljeg načina zaštite potrošača i podizanja kvalitete pružanja usluga koje je Odbor za turizam preporučio još u lipnju prošle godine. Umjesto ukidanja toga uvjeta predlaže se njegova liberalizacija kojom bi se dvije godine radnoga staža promijenilo u dvije godine radnog iskustva. Argumenti za to su u velikom broju mladih obrazovanih ljudi na burzi koji, nažalost, nemaju u cijelosti potrebne godine staža, međutim ponekad su putem volontiranja, rada u inozemstvu, honorarnim radom i drugim načinima prikupili relevantno iskustvo potrebno za obavljanje navedenog posla.

Na kraju rasprave predsjedavajući je podsjetio prisutne da je Odbor za turizam 12. lipnja 2013. godine održao sjednicu na temu „Hrvatske turističke agencije kao faktor razvoja hrvatskoga turizma u europskom kompetitivnom okruženju“. Na spomenutoj sjednici Odbor se založio „za temeljitu promjenu postojeće legislative, a posebno Zakona o pružanju usluga u turizmu. Tom prilikom Odbor je istaknuo da promjene navedenog Zakona ne bi trebale biti motivirane samo deregulacijom niti bi smjele rezultirati snižavanjem kvalitete pružanja usluga. Štoviše, trebale bi djelovati u pravcu poticanja izvrsnosti u poslovanju turističkih agencija kao najboljeg načina zaštite potrošača i podizanja kvalitete pružanja usluga.“ Prijedlozi predlagatelja nisu u potpunosti poštivali te preporuke Odbora i nije posve razumljivo da se novi institut internet turističkih agencija, kao krupna promjena tržišnoga modela, uvodi u sustav pružanja usluga u turizmu na brzinu i bez provedene temeljite rasprave o mogućim učincima tih promjena.

Podsjetio je da je Ministarstvo turizma najavilo donošenje potpuno novoga Zakona o pružanju usluga u turizmu i da je njegova priprema zapela, između ostaloga, upravo na pitanju deregulacije koja bi internetskim turističkim agencijama omogućila da mimo standarda i uvjeta predviđenih za sve ostale aktere turističkoga posredovanja počnu djelovati i kao nelojalna konkurencija. Nastavno na navedeno, predsjedavajući je predložio da se po završetku turističke sezone 2014. godine prezentiraju egzaktne brojke i efekti poslovanja ovakvog modela internetskih turističkih agencija kako bi takvo izvješće bilo podloga za trajno rješavanje ovoga pitanja u novome Zakonu na kojemu radi Ministarstvo turizma.

Predsjedavajući je, sukladno iznesenim i sučeljenim argumentima predlagatelja, članica i članova Odbora te predstavnika strukovnih udruženja predložio dva amandmana na Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o pružanju usluga u turizmu, s Konačnim prijedlogom zakona. Prvim amandmanom se uređuje da internet agencije mogu pružati usluge i iz prostora stambene namjene ali pod uvjetom da u njemu ima prebivalište voditelj poslovnice te da internet agencije, pored voditelja, mogu zaposliti najviše još jednu osobu. Drugim amandmanom se za jedan od uvjeta za voditelja poslovnice definiraju dvije godine radnog iskustva. Tim rješenjima se omogućava samozapošljavanje u agencijskom poslovanju ali također i onemogućava zlouporaba zakona od strane osoba koje će osnovati i voditi internet agencije. Također se liberalizira postojeće uvjete koje moraju ispuniti voditelji poslovnica.

Zamjenik ministra turizma, kao predstavnik predlagatelja zakona, na samoj sjednici Odbora suglasio se s predloženim amandmanima.

Na temelju provedene rasprave, Odbor je usvojio sljedeći 

ZAKLJUČAK

1. Odbor za turizam Hrvatskoga sabora  VEĆINOM GLASOVA (6 glasova  ZA i 2 glasa PROTIV) predlaže Hrvatskome saboru donošenje

ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O PRUŽANJU USLUGA  U TURIZMU 

uz sljedeće AMANDMANE


AMANDMAN I.

Na članak 2. Konačnoga prijedloga Zakona:
 
U stavku 1. nakon riječi „namjene“ dodaju se riječi „u kojemu voditelj poslovnice ima prijavljeno prebivalište.“

Dodaje se stavak 2. koji glasi:

„(3) Internet agencija može, pored voditelja poslovnice, zaposliti najviše još jednu osobu.“

Dosadašnji stavak 3. postaje stavak 4., a dosadašnji stavak 4. postaje stavak 5.

Obrazloženje

U posljednjih nekoliko godina u svijetu je pokrenut trend racionalizacije poslovanja turističkih agencija i troškova neposredno povezanih sa poslovanjem. U tom kontekstu, veliki broj država omogućio je otvaranje tzv „internetskih agencija“ kojima je poslovanje omogućeno i iz stambenih prostora. Kako bi se izbjegle bilo kakve vrste zlouporabe ili manipulacija poslovanja internet agencija, kada ona djeluje iz stambenoga prostora, nužno se mora vezati za stambeni prostor voditelja poslovnice, čime se jasno definira da prostor u kojemu djeluje internet agencija ima veze sa osobom koja je vodi, a zapošljavanje se omogućava voditelju poslovnice i još najviše jednoj osobi, obzirom na ograničene mogućnosti stambenih prostora u obavljanju poslovne djelatnosti. I internet agenciji ostaje mogućnost angažmana većega broja suradnika bez zasnivanja radnog odnosa.

Imajući u vidu, trenutnu gospodarsku situaciju u Hrvatskoj, te jednu od mjera Vlade Republike Hrvatske o liberalizaciji tržišta rada i pojednostavljivanju ukupne administrativne procedure vezane uz samozapošljavanje, smatramo da će predložena izmjena Zakona pomoći malim agencijama u nastajanju, te pridonijeti planu samozapošljavanja.

Predloženom dopunom omogućuje se smanjenje inicijalnih troškova početka rada internet agencije, te se ujedno potpomaže indirektno i njihovo etabliranje na turističkom tržištu u ključnom periodu razvoja proizvoda i ponude, a gdje su upravo fiksni troškovi poslovanja poput najma prostora i najveće opterećenje agencijama u nastajanju.


AMANDMAN II.

Članak 8. mijenja se i glasi:

„U članku 22. stavku 3. točki 4. riječ „staža“ zamjenjuje se riječju „iskustva“.

Obrazloženje

Predloženom izmjenom ostvaruje se mogućnost priznavanja relevantnog radnog iskustva kao jednoga od Zakonom propisanih uvjeta za stjecanje statusa voditelja poslovnice. Turizam je vrlo specifična djelatnost u kojoj se ne osjeća razlika između formalnog radnog staža i prethodnog radnog iskustva koje se dokazuje referencama i drugim dokazima (ugovori i sl.).

Za svojega izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora Odbor je odredio Gorana Beusa Richembergha, predsjednika Odbora.


                                                                                                           
PREDSJEDNIK

Goran Beus Richembergh