Odbor za prostorno uređenje i zaštitu okoliša Hrvatskoga sabora raspravio je, na 57. sjednici održanoj 16. svibnja 2007. godine, Prijedlog zakona o zaštiti okoliša, koje je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavila Vlada Republike Hrvatske, aktom od 19. travnja 2007. godine.
Odbor za prostorno uređenje i zaštitu okoliša, na temelju svoje nadležnosti iz članka 83. Poslovnika Hrvatskoga sabora, raspravio je predmetni Prijedlog zakona kao matično radno tijelo.
Odbor je raspolagao pisanim primjedbama na Prijedlog zakona Hrvatskog poslovnog savjeta za održivi razvoj i Zelene akcije.
U uvodnom obrazloženju predstavnik predlagatelja, uz kratki prikaz novina koje donosi ovaj Prijedlog zakona, istaknuo je kako će se s donošenjem novog Zakona o zaštiti okoliša te potom donošenjem niza provedbenih propisa i dokumenta učiniti značajan korak k usklađivanju s pravnom stečevinom EU-a na području zaštite okoliša te stvoriti institucionalni uvjeti za razvitak i djelovanje novih instrumenata zaštite okoliša.
U raspravi na Odboru istaknuto je da je riječ o kvalitetnom Prijedlogu zakona koji donosi niz novina te su iznesene sljedeće primjedbe, prijedlozi i mišljenja:
- U članku 31. stavak 1. preformulirati sukladno nadležnostima Hrvatskoga sabora kao nositelja zakonodavne vlasti.
- Preispitati stavak 5. članka 44. kojim je definirano da Hrvatski sabor prihvaća Izvješće o stanju okoliša koje se odnosi na provedbu Strategije održivog razvitka Republike Hrvatske i provedbu Plana zaštite okoliša Republike Hrvatske. Navedenom formulacijom prejudicira se zaključak Hrvatskog sabora te bi u tom smislu bilo prihvatljivije definirati da navedeno izvješće Vlada Republike Hrvatske podnosi Hrvatskom saboru.
- Vezano uz članak 142. potrebno razmotriti mogućnost uvođenja predmnijevane uzročnosti tako da se teret dokazivanja prebaci na operatera. Time bi operater koji obavlja djelatnost koja se smatra opasnom za okoliš trebao dokazati da nastala šteta ne potječe od njegove djelatnosti, slično kao što Zakon o obveznim odnosima u članku 1063. regulira štetu od opasne djelatnosti.
- Vezano uz stavak 4. članka 147. kojim se definira da se zahtjev za naknadu štete nanesene okolišu ne može odnositi na štete nastale na privatnom vlasništvu istaknuto je da navedeni članak treba upotpuniti upućujućom normom na odredbe Zakona o obveznim odnosima. Ujedno treba istaknuti da u pitanjima naknade štete za fizičke osobe Zakon o zaštiti okoliša nije lex specialis u odnosu na Zakon o obveznim odnosima.
- Ukazano je na članke u kojima je potrebno nomotehnički doraditi izričaj (kao npr. članak 89. st. 2., članak 114. st. 3., članak 185. st. 1., članak 189. st. 2. i st. 5., članak 201. st. 1. i sl.). Navedene primjedbe upućene su predlagatelju.
U pojedinačnoj raspravi zatraženo pojašnjenje u kojoj će mjeri ovaj novi Zakon o zaštiti okoliša kao krovni zakon utjecati na već donesene zakone iz pojedinih segmenata zaštite okoliša kao i pojašnjenja odredbi čl. 36., čl. 127. i čl. 136.
Predstavnici Zelene akcije u raspravi na Odboru iznijeli su prijedlog da Ministarstvo zaštite okoliša, prostornog uređenja i graditeljstva produži rok za davanje primjedbi, prijedloga i mišljenja za navedeni Prijedlog zakona o zaštiti okoliša koje je objavilo na svojoj web stranici 19. travnja 2007. godine. Ujedno su istaknuli prijedlog da se u Savjet za zaštitu okoliša i održivi razvitak definiran člankom 33. Prijedloga zakona uključi i predstavnik nevladinih udruga iz područja zaštite okoliša.
Nakon provedene rasprave Odbor je jednoglasno odlučio predložiti Hrvatskome saboru donošenje sljedećeg
Z A K L J U Č K A
1. Prihvaća se Prijedlog zakona o zaštiti okoliša.
2. Sve primjedbe, prijedlozi i mišljenja izneseni u raspravi uputit će se predlagatelju radi pripreme Konačnog prijedloga zakona.
Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora određen je Slavko Linić, predsjednik Odbora, a u slučaju njegove eventualne odsutnosti ili spriječenosti, za izvjestitelja se određuje Marko Širac, potpredsjednik Odbora.
PREDSJEDNIK ODBORA
Slavko Linić