Odbor za pomorstvo, promet i infrastrukturu

Mišljenje Odbora za pomorstvo, promet i infrastrukturu o Stajalištu Republike Hrvatske o Prijedlogu uredbe Europskog parlamenta i Vijeća o izmjeni Uredbe (EU) 2019/631 u pogledu postrožavanja standardnih vrijednosti emisija CO2 za nova osobna vozila i nova laka gospodarska vozila u skladu s povećanjem klimatskih ambicija Unije COM (2021) 556, D.E.U. br. 21/036

08.04.2022.

Odbor za pomorstvo, promet i infrastrukturu Hrvatskoga sabora, na 22. sjednici održanoj 8. travnja 2022. godine, razmotrio je Stajalište Republike Hrvatske o Prijedlogu uredbe Europskog parlamenta i Vijeća o izmjeni Uredbe (EU) 2019/631 u pogledu postrožavanja standardnih vrijednosti emisija CO2 za nova osobna vozila i nova laka gospodarska vozila u skladu s povećanjem klimatskih ambicija Unije COM (2021) 556, D.E.U. br. 21/036, koje je predsjedniku Odbora, na temelju članka 154. stavku 1. Poslovnika Hrvatskoga sabora dostavio Odbor za europske poslove, aktom od 16. ožujka 2022. godine, a Koordinacija za unutarnju i vanjsku politiku Vlade Republike Hrvatske usvojila Zaključkom (Klasa: 022-03/22-07/67, Urbroj: 50301-21/06-22-3) na sjednici održanoj 1. ožujka 2022. godine.

Nadležno tijelo državne uprave za izradu predmetnog Stajališta je Državni zavod za mjeriteljstvo. Republika Hrvatska podržava postrožavanje standardnih vrijednosti emisija CO2 za nova osobna vozila i nova laka gospodarska vozila u skladu s povećanjem klimatskih ambicija Unije i to smanjenje neto emisija iznosit će najmanje 55% do 2030. godine.

Republika Hrvatska trenutačno nema proizvođača vozila koja koriste pogonske motore s unutarnjim izgaranjem, a stoga niti očekivana opterećenja za automobilsku industriju i potencijalno veće troškove proizvodnje. 

Republika Hrvatska ističe zabrinutost, kao i neke druge države članice s nižom stopom BDP-a, da bi posljedično mogao nastati problem s kapacitetima za recikliranje i zbrinjavanje otpadnih baterija iz prve generacije električnih vozila koji će vjerojatno završiti u manje razvijenim zemljama. Također, ambiciozni ciljevi u vezi s datumom postupnog ukidanja tradicionalnih vozila također moraju uzeti u obzir realnu procjenu vremena potrebnog za stvaranje infrastrukture za punjenje baterija, osnaživanje proizvodnje električne energije iz obnovljivih izvora u pogledu osiguranja izvora energije i potrebne mrežne infrastrukture, kao i realnu kupovnu moć građana. Kako bi se osiguralo postizanje ciljeva na razini EU te spriječilo produbljivanje jaza među državama članicama, potrebna su daleko veća financijska sredstva od onih koja su državama članicama s nižim BDP-om raspoloživa.

Odbor podržava Stajalište Republike Hrvatske zajedno sa spornim/otvorenim pitanjima istaknutim u predmetnom Stajalištu.

Odbor za pomorstvo, promet i infrastrukturu jednoglasno (8 glasova „za“) je utvrdio sljedeće:

MIŠLJENJE

ODBOR PODRŽAVA STAJALIŠTE REPUBLIKE HRVATSKE O PRIJEDLOGU UREDBE EUROPSKOG PARLAMENTA I VIJEĆA O IZMJENI UREDBE (EU) 2019/631 U POGLEDU POSTROŽAVANJA STANDARDNIH VRIJEDNOSTI EMISIJA CO2 ZA NOVA OSOBNA VOZILA I NOVA LAKA GOSPODARSKA VOZILA U SKLADU S POVEĆANJEM KLIMATSKIH AMBICIJA UNIJE COM (2021) 556, D.E.U. BR. 21/036


PREDSJEDNIK ODBORA
Pero Ćosić