Odbor za informiranje, informatizaciju i medije

Izvješće Odbora za informiranje, informatizaciju i medije o Konačnom prijedlogu zakona o izmjenama i dopunama Zakona o elektroničkim medijima, drugo čitanje, P.Z. br. 238

Odbor za informiranje, informatizaciju i medije razmotrio je na 22. sjednici, održanoj 19. lipnja 2013. godine Konačni prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o elektroničkim medijima, koji je predsjedniku Hrvatskog sabora dostavila Vlada Republike Hrvatske, aktom od 6. lipnja 2013. godine.

Odbor je navedeni Konačni prijedlog zakona razmotrio kao matično radno tijelo.

U uvodnom obrazloženju predstavnik predlagatelja istaknuo je da će se donošenjem predloženog zakona Zakon o elektroničkim medijima uskladit sa Zakonom o općem upravnom postupku, Zakonom o upravnim sporovima, Kaznenim zakonom, Zakonom o koncesijama i Zakonom o uslugama. Isto tako, naglasio je da će se terminološki i izričajno doraditi Zakon, te će se pridonijeti razvoju pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija u Republici Hrvatskoj poticanjem neprofitnih pružatelja elektroničkih pubikacija, neprofitnih proizvođača audiovizualnih i/ili radijskih programa i neprofitnih pružatelja medijskih usluga iz članka 19. i 79. Zakona iz sredstava Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija. Prijelaznim odedbama propisuje se i rok u kojem će Vijeće za elektroničke medije donijeti propise na temelju ovlasti utvrđenih ovim zakonom, te se propisuje da će se do donošenja odluke tijela nadležnog za zaštitu tržišnog natjecanja na dodjelu sredstava Fonda nakladnicima televizije i/ili radija primjenjivat odredbe članaka 48. i 64. Zakona o elektroničkim medijima i Pravilnik o Fondu za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija, te prema njima odobreni program državne potpore. Za neprofitne pružatelje medijskih usluga koji imaju dopuštenje za obavljanje djelatnosti, neprofitne pružatelje elektroničkih publikacija i neprofitne proizvođače audiovizualnih i/ili radijskih programa iz članka 28. ovoga zakona izdvojit će se u 2013. godini 3% sredstava Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija, a u 2014. godini sredstva Fonda u iznosu utvrđenom pravilnikom iz članka 28, koja će se ovim korisnicima dodjeljivati kao potpore male vrijednosti prema odredbama ovoga zakona, do primjene novog programa državne potpore.

Prije rasprave Odbor je zaprimio inicijativu neovisnih internetskih medija, te primjedbe i prijedloge amandmana na Konačni prijedlog zakona Nacionalne udruge televizija (NUT) i Hrvatske udruge radija i novina (HURIN).

U raspravi na Odboru članovi su se osvrnuli na navedene dopise, te je rečeno da neovisni internetski mediji traže definiranje javnog interesa u kulturi i smatraju da se predloženim zakonom pretpostavlja da su isključivo neprofitni mediji vođeni javnim interesom, što nije točno. Neovisni internetski mediji smatraju da je ovakvo stajalište diskriminatorno i suprotno načelima slobodnog novinarstva. Isto tako, oni drže da se stvaraju pretpostavke za potpuno isključivanje neovisnih internetskih izdavača čiji su osnivači trgovačka društva, uz nezakonito favoriziranje internetskih portala osnovanih od strane organizacija civilnog društva koje se kategorizira kao neprofitne medije. Na taj način se neovisni internetski mediji potpuno isključuju iz sustava potpora i poticaja države. Ključan kriterij za dodjelu javnih sredstava mora biti kvaliteta programa odnosno objavljenog sadržaja, a ne pravna osobnost izdavača. Zbog svega navedenog smatraju da Konačni prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o elektroničkim medijima nije u skladu sa zakonom slobodnog tržišnog natjecanja i traže odgodu njegovog donošenja.

U dopisu Nacionalne udruge televizija i Hrvatske udruge radija i novina tvrdi se da je tekst Konačnog prijedloga zakona suprotan raspravama, prijedlozima i primjedbama koje su iznesene s njihove strane, kao i od strane Vijeća za elektroničke medije i Agencije za zaštitu tržišnog natjecanja. Oni drže neprihvatljivim povećati broj i vrstu korisnika Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija, a bez prethodnog povećanja sredstava tog Fonda. Po njima je posebno neprihvatljivo u korisnike tog Fonda ubaciti one kategorije koje nigdje u Europskoj uniji nisu sufinacirane kao što su programi na zahtjev i satelitski programi, jer se time ugrožava opstanak lokalnih i regionalnih radio i TV postaja koji su zakonom obvezani proizvoditi određeni program kojim obavljaju javnu funkciju. Isto tako, smatraju da ni nezavisni producenti (koji nisu mediji) nebi trebali postati korisnici Fonda, jer su za njih zakonom već predviđena sredstva i njihova namjena, a koja se izdvajaju u Hrvatski audiovizualni centar (članak 3. stavak 2. i članak 36. Zakona o audiovizualnim djelatnostima). Dosadašnjim korisnicima Fonda, lokalnim i regionalnim radio i TV postajama, Zakonom o elektroničkim medijima propisane su obveze: količina programa, vrsta programa, određeni postotak informativnog programa zavisno od razine koncesije, vrijeme emitiranja programa, kvadrature prostora, broj zaposlenih i odredba da program javne funkcije - informativni program ne može biti sponzoriran. Stoga su u Fondu osigurana sredstva za sufinanciranje te vrste programa. Za 21 lokalnu i regionalnu TV postaju iz Fonda je za sufinanciranje deset kategorija programa prosječno godišnje osigurano ukupno oko 15 milijuna kuna, dok samo troškovi informativnog programa iznose godišnje na 21 TV postaji preko 45 milijuna kuna. To znači da je dosadašnja razina dodjeljivanih sredstava pokrivala tek 30 % troškova informativnog programa, a uz to se proizvelo još devet kategorija programa od javnog interesa. Te obveze ne postoje za nove korisnike Fonda koji se predlažu uvesti ovim izmjenama i dopunama Zakona o elektroničkim medijima. Smanjenje sredstava iz Fonda za članice NUT-a i HURIN-a dovelo bi do ozbiljnog narušavanja poslovanja zbog promjene uvjeta poslovanja koji su postojali prilikom natjecanja za koncesijski ugovor na rok od 12 godina. Promjena pravila imala bi za posljedicu otpuštanje djelatnika. Skrenuli su pozornost i da postoji problem elektroničkih publikacija (portala) kao korisnika sredstava Fonda. Prema predloženim izmjenama Zakona u Republici Hrvatskoj može u kratkom roku nastat neograničen broj elektroničkih publikacija. Nasuprot tome, broj TV i radio postaja gotovo je končan zbog frekvencijskog ograničenja. Zbog toga se u bližoj budućnosti može izgubiti osnovna namjena Fonda, te se može desiti da se pretežiti dio sredstava dodjeljuje elektroničkim publikacijama. Važno je napomenuti da elektroničke publikacije imaju osiguranu i novu potporu u Ministarstvu kulture u iznosu 3 milijuna kuna. Zato je i Vijeće za elektroničke medije podržalo prijedlog NUT-a i HURIN-a da, ako se uvode elektroničke publikacije kao korisnici Fonda, da se zakonom utvrdi postotak Fonda namijenjen njima, radio postajama i TV postajama.

Naglašeno je i da je Vijeće za elektroničke medije neovisni regulator i da je apsolutno neprihvatljivo da ono mora za svoj pravilnik, kriterije i omjere sredstava dobiti suglasnost Ministarstva kulture koje predlaže članove Vijeća za elektroničke medije.

Predloženo je također da se propiše kazna za nepoštivanje odredbi članka 33. Zakona kojim je propisano da su tijela državne uprave kao i pravne osobe u pretežitom vlasništvu Republike Hrvatske dužna 15% godišnjeg iznosa za promidžbu svojih usluga ili aktivnosti utrošiti na oglašavanje u audiovizualnim ili radijskim programima regionalnih i loklanih nakladnika televizije i/ili radija. Time bi se poštivao zakon, smanjila nelikvidnost i sačuvala radna mjesta. Isto tako, ukazano je na potrebu brisanja članka 35. važećeg Zakona, kojim je utvrđeno da elektronički mediji mogu političke strane i kandidate  promovirati i naplatiti uslugu isključivo u vrijeme službene izborne kampanje, dok istovremeno takva zabrana ne vrijedi za vanjsko oglašavanje i tiskovine, te je rečeno da se ovdje također radi o neravnopravnoj tržišnoj utakmici i na to je ukazano. 

Na kraju je konstatirano da ni jedan prijedlog niti primjedba ovog Odbora izrečena na predloženi zakon u prvom čitanju nije prihvaćena od strane predlagatelja.

Nakon provedene rasprave Odbor je većinom glasova ( s 5 glasova ”ZA i 4 glasa ”PROTIV”) odlučio predložiti Hrvatskom saboru sljedeći

ZAKLJUČAK

Ne podržava se donošenje Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o elektroničkim medijima.

Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora određen je Branko Vukšić, predsjednik Odbora.

PREDSJEDNIK ODBORA
Branko Vukšić