Uz Prijedlog državnog proračuna Republike Hrvatske za 2011. godinu i projekcije za 2012. i 2013. godinu podnose se i:
Prijedlozi financijskih planova za 2011. godinu, s projekcijama za 2012. i 2013. godinu:
- Hrvatskih voda,
- Hrvatskih cesta,
- Državne agencije za osiguranje štednih uloga i sanaciju banaka,
- Hrvatskog fonda za privatizaciju;
- Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost;
Prijedlog državnog proračuna i financijskih planova izvanproračunskih korisnika za 2011. godinu, i projekcije proračuna za 2012. i 2013. godinu /konsolidirano/;
Obrazloženje državnog proračuna i financijskih planova izvanproračunskih korisnika za 2011. i projekcije za 2012. i 2013. godinu;
Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora raspravio je, na 65. sjednici održanoj 16.studenoga 2010. godine, Prijedlog državnog proračuna Republike Hrvatske za 2011. godinu, s projekcijama državnog proračuna za 2012. i 2013. godinu, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora podnijela Vlada Republike Hrvatske aktom od 15. studenoga 2010. godine.
Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora, na temelju svoje nadležnosti iz članka 65. Poslovnika Hrvatskoga sabora, raspravljao je o Prijedlogu državnog proračuna Republike Hrvatske za 2011. godinu, s projekcijama državnog proračuna za 2012. i 2013. godinu (zajedno s pripadajućim aktima), kao matično radno tijelo.
Uvodno je predstavnik Vlade Republike Hrvatske istaknuo da se u 2011. godini predviđa oporavak hrvatskog gospodarstva te realni rast bruto domaćeg proizvoda od 1,5%, uz očekivanu inflaciju od 2,1%, te projekciju rasta BDP-a do 2013. godine na oko 2,5%.
Ukupni prihodi državnog proračuna za 2011. godinu planirani su u iznosu od 107,4 milijardi kuna, što predstavlja međugodišnje smanjenje od 0,8%. U 2012. godini ukupni prihodi državnog proračuna projicirani su u iznosu od 114,1 milijardi kuna, što na godišnjoj razini predstavlja rast od 6,2%, dok su u 2013. godini projicirani u iznosu od 119,1 milijardi kuna, što u odnosu na 2012. godinu predstavlja porast od 4,3%. U strukturi prihoda poslovanja koji su planirani za 2011. godinu u iznosu od 107,1 milijardi kuna, što je za 0,9% manje u odnosu na plan za 2010. godinu, najveći dio čine porezni prihodi u iznosu od 60,9 milijardi kuna (57,0%) i prihodi od doprinosa u iznosu 39,3 milijardi kuna (36,7%). Projekcija prihoda poslovanja za 2012. godinu iznosi 113,8 milijardi kuna što čini međugodišnji rast od 6,3%, a za 2013. godinu 118,8 milijardi kuna, s međugodišnjim rastom od 4,3%. Prihodi od prodaje nefinancijske imovine za 2011. godinu planirani su u iznosu od 351,3 milijuna kuna, u 2012. godini u iznosu od 311,5 milijuna kuna, a u 2013. godini u iznosu od 323,6 milijuna kuna.
Ukupni rashodi državnog proračuna za 2011. godinu planirani su u iznosu 122,3 milijarde kuna, za 2012. godinu 124,8 milijardi kuna i 2013. godinu u iznosu od 125,5 milijardi kuna. Rashodi poslovanja u državnom proračunu za 2011. godinu iznose 120,2 milijarde kuna što predstavlja smanjenje od 56,6 milijuna kuna u odnosu na 2010. godinu. Rashodi poslovanja u 2012. godini iznose 122,7 milijardi kuna, a u 2013. godinu 123,6 milijardi kuna što je za 0,8% odnosno 920,7 milijuna kuna više od 2012. godine. Najveću stavku u rashodima poslovanja čine naknade građanima i kućanstvima na temelju osiguranja i druge naknade u iznosu od 64,6 milijardi kuna u 2011. godini, 64,4 milijarde kuna u 2012. godini i 64,9 milijardi kuna u 2013. godini. Većinu navedenih rashoda čine mirovine koje su u 2011. godini planirane u iznosu od 35,1 milijardu kuna (163,2 milijuna kuna više u odnosu na 2010. godinu), u 2012. godini 35,3 milijarde kuna i u 2013. godini 36,0 milijardi kuna. Rashodi za nabavu nefinancijske imovine za 2011. godinu iznose 2,1 milijardu kuna, za 2012. godinu 2,0 milijardi kuna i za 2013. godinu 1,9 milijardi kuna. Proračunska potrošnja u 2011. godini smanjuje se u odnosu na 2010. godinu što je u skladu sa Zaključkom koji je Hrvatski sabor donio uz Izmjene i dopune Državnog proračuna Republike Hrvatske za 2010. godinu.
U proračunu za 2011. godinu izdvojene su stavke vezane uz proces pridruživanja Europskoj uniji koje iznose 1,9 milijardi kuna. Za taj iznos proračun se nije povećavao, već su za taj iznos smanjeni rashodi za redovno poslovanje države. Osim toga u proračunu su napravljene dodatne uštede od 2,0 milijarde kuna za financiranje povećanja pojedinih kategorija rashoda u odnosu na 2010. godinu ( financijski rashodi –kamate 1.097,1 milijuna kuna, vojna oprema 260,5 milijuna kuna, mirovine 163,2 milijuna kuna, razvoj vodnog gospodarstva 70,1 milijun kuna, porodiljne naknade 54,0 milijuna kuna, školarine za diplomski i dodiplomski studij 25,1 milijun kuna), te izvanrednih rashoda u 2011. godini ( popis stanovništva 146,1 milijun kuna, parlamentarni izbori i referendum za EU 177,0 milijuna kuna). Unatoč navedenim novim rashodima, zahvaljujući uštedama u proračunu, nije došlo do rasta državne potrošnje.
Slijedom ukupno planiranih prihoda u iznosu od 107,4 milijarde kuna te ukupno planiranih rashoda u iznosu od 122,3 milijarde kuna, manjak državnog proračuna u 2011. godini iznosit će 14,9 milijardi kuna ili 4,3% bruto domaćeg proizvoda. U 2012. godini manjak državnog proračuna projiciran je na razini od 10,6 milijardi kuna ili 2,9% BDP-a, dok se u 2013. godini planira njegovo smanjenje na 6,4 milijarde kuna ili 1,7% BDP-a. Planirani manjak državnog proračuna za 2011. godinu (14,9 milijardi kuna) financirat će se razlikom ukupnih primitaka od financijske imovine i zaduživanja (26,6 milijardi kuna), te ukupnih izdataka za financijsku imovinu i otplate zajmova ( 11,7 milijardi kuna). U 2012. godini ukupni manjak državnog proračuna projiciran je u iznosu od 10,6 milijardi kuna, ukupni izdaci za financijsku imovinu i otplatu zajmova na 10,1 milijardu kuna, a taj iznos bit će pokriven primicima od financijske imovine i zaduživanja u iznosu od 20,7 milijardi kuna. U 2013. godini ukupni primici od financijske imovine i zaduživanja iznosit će 21,1 milijardu kuna kao rezultat ukupnog manjka u 2013. godini u iznosu od 6,4 milijarde kuna te izdataka za financijsku imovinu i otplate zajmova u iznosu od 14,7 milijardi kuna.
Ukupni manjak svih razina proračuna opće države (državni proračun, izvanproračunski korisnici i jedinice lokalne države) u 2011. godini iznosit će 5,0% procijenjenog BDP-a. U 2012. godini manjak proračuna opće države zabilježit će smanjenje do razine od 3,4% odnosno smanjit će se za 1,7 postotnih bodova. U 2013. godini daljnje smanjenje udjela manjka proračuna opće države u BDP-u iznosit će 1,3 postotnih bodova pa će on iznositi 2,1% procijenjenog BDP-a.
Nakon uvodnog izlaganja predstavnika Vlade Republike Hrvatske u raspravi na Odboru iznijeta su slijedeća mišljenja, primjedbe i prijedlozi:
-Iznijeto je mišljenje da je prekratak rok, od jednog dana, u kojem zastupnici trebaju proučiti Prijedlog državnog proračuna za 2011. godinu s projekcijama za 2012. i 2013. godinu i pripremiti se za kvalitetnu raspravu, kako na matičnom radnom tijelu tako i za plenarnu sjednicu Hrvatskoga sabora;
- Prema iznijetom mišljenu pojedinih članova Odbora predloženi Proračun za 2011. godinu ne nudi ništa novo već teži tome da se zadrži status quo, ali da je važno upozoriti na potrebu bržeg provođenja strukturnih reformi koje bi stvorile pretpostavke za brži rast gospodarskih aktivnosti a time i povećanja zaposlenosti u narednim godinama;
- Podržan je predloženi Proračun iz razloga što se proračunska potrošnja u 2011. godini zapravo smanjuje u odnosu na 2010. godinu jer u 2011. godini imamo cca 2 milijarde novih proračunskih rashoda, koji su pokriveni uštedama proračunskih korisnika u istom iznosu;
-Predloženim proračunom neće se uvoditi nova porezna opterećenja, a neće se ni dodatno smanjivati plaće i mirovine, što ukazuje na činjenicu da je Vlada Republike Hrvatske vodila računa da zaustavi daljnji pad standarda građana u narednoj godini;
-Predloženi rast BDP-a od 1,5%, realno je planiran, a provođenjem mjera iz Programa gospodarskog oporavka, kojeg je donijela Vlada Republike Hrvatske, stvorit će se preduvjeti da rast BDP-a u 2011. godini bude i veći od planiranog;
Iznijeto je mišljenje da je ovaj Proračun tehnički najbolje izrađen. Naime, to je prvi proračun koji je utvrđen za jednu plus dvije godine s utvrđenim proračunskim limitima potrošnje po programima i mjerodavnim tijelima (proračunskim korisnicima). Taj proračun temeljen je na Smjernicama ekonomske i fiskalne politike za isto razdoblje, tako da se radi o dobro usklađenom procesu;
-Posebno je upozoreno na nepovoljno ekonomsko okružje u kojem se izrađivao ovaj Prijedlog proračuna, te je istaknut problem nepovoljnog odnosa broja zaposlenih u odnosu na ukupan broj radno aktivnog stanovništva u Republici Hrvatskoj. Naime, zabrinjava podatak da od ukupnog broja aktivnog stanovništva u Republici Hrvatskoj njih 41% su umirovljenici;
-U raspravi je iznijeto mišljenje da ne postoji univerzalno primjenjiv i efikasan ekonomski model izlaska iz krize, a da eventualno smanjenje plaća i mirovina, te socijalnih davanja može donesti samo do pada standarda građana i smanjenja potražnje, a ne može povećati rast gospodarstva.
-Posebno je istaknuto da se predloženim proračunom čini prvi istinski korak u konsolidaciji javnih financija, a boljom suradnjom monetarne i fiskalne politike stvorit će se uvjeti za brži gospodarski oporavak i skori izlazak iz krize.
Nakon provedene rasprave Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora odlučio je većinom glasova (7 glasova ”za” i 6 glasa ”protiv”) Hrvatskom saboru predložiti donošenje
DRŽAVNOG PRORAČUNA REPUBLIKE HRVATSKE ZA 2011. GODINU I PROJEKCIJE ZA 2012. I 2013. GODINU
te sljedećih odluka:
- Odluke o davanju suglasnosti na Financijski plan Hrvatskih voda za 2011. godinu i projekcije za 2012. i 2013. godinu;
- Odluke o davanju suglasnosti na Financijski plan Hrvatskih cesta za 2011. godinu i projekcije za 2012. i 2013. godinu;
- Odluke o davanju suglasnosti na Financijski plan Državne agencije za osiguranje štednih uloga i sanaciju banaka za 2011. godinu i projekcije za 2012. i 2013. godinu;
- Odluke o davanju suglasnosti na Financijski plan Hrvatskog fonda za privatizaciju za 2011. godinu i projekcije za 2012. i 2013. godinu;
- Odluke o davanju suglasnosti na Financijski plan Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost za 2011. godinu i projekcije za 2012. i 2013. godinu.
Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora određen je zastupnik doc. dr. sc. Goran Marić, predsjednik Odbora.
PREDSJEDNIK ODBORA
doc. dr. sc. Goran Marić