Odbor za zaštitu okoliša i prirode

Izvješće Odbora za zaštitu okoliša i prirode o Konačnom prijedlogu zakona o izmjenama i dopunama Zakona o Fondu za financiranje razgradnje i zbrinjavanja radioaktivnog otpada i istrošenoga nuklearnog goriva Nuklearne elektrane Krško, drugo čitanje, P.Z.E. br. 178

Odbor za zaštitu okoliša i prirode Hrvatskoga sabora raspravio je, na 27. sjednici održanoj  9. veljače 2022. godine, Konačni prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o Fondu za financiranje razgradnje i zbrinjavanja radioaktivnog otpada i istrošenoga nuklearnog goriva Nuklearne elektrane Krško, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora podnijela Vlada Republike Hrvatske, aktom od 10. prosinca  2021. godine.   

Odbor za zaštitu okoliša i prirode, na temelju članka 95. Poslovnika Hrvatskoga sabora, raspravio je predloženi Zakon kao matično radno tijelo.
Odbor je proveo objedinjenu raspravu o Konačnom prijedlogu zakona o izmjenama i dopunama Zakona o Fondu za financiranje razgradnje i zbrinjavanja radioaktivnog otpada i istrošenoga nuklearnog goriva Nuklearne elektrane Krško i Konačnom prijedlogu zakona o izmjenama i dopunama Zakona o radiološkoj i nuklearnoj sigurnosti.

U uvodnom obrazloženju državni tajnik istaknuo je da se predložene izmjene Zakona o Fondu usklađuju sa Strategijom i Nacionalnim programom provedbe Strategije zbrinjavanja radioaktivnog otpada, iskorištenih izvora i istrošenoga nuklearnog goriva Nuklearne elektrane Krško. Ovaj Konačni prijedlog zakona predlaže se paralelno s Konačnim prijedlogom zakona o izmjenama i dopunama Zakona o radiološkoj i nuklearnoj sigurnosti budući da se iz njega u Zakon o Fondu preuzimaju odredbe kojima se regulira pitanje naknada od kojih se financira Centar za zbrinjavanje radioaktivnog otpada kao i izrada podzakonskih akata. Uvodno je istaknuto da niti u raspravi na plenarnoj a niti od strane tijela državne uprave nije bilo zahtijeva za suštinskim promjenama. Stoga ne postoje bitne razlike između rješenja koja se predlažu Konačnim prijedlogom zakona u odnosu na rješenja iz Prijedloga zakona, osim manjih nomotehničkih dorada teksta.  

Nakon uvodnog obrazloženja u raspravi na Odboru postavljeno je pitanje je li od listopada prošle godine (kada je taj postupak bio u tijeku) do današnjeg dana završen postupak izbora izvođača za izradu strateške studije utjecaja na okoliš od strane Fonda. Državni tajnik pojasnio je da je postupak uključio i podnošenje žalbi i sporove na Upravnom sudu, ali da je pitanje tjedna kada će ovaj postupak biti završen. 

U nastavku rasprave upozoreno je na odredbe Direktive o istrošenom gorivu i radioaktivnom otpadu koja eksplicite traže postojanje nadležnog regulatornog tijela kao stručne i nezavisne institucije koja je u cijelosti odgovorna za djelatnosti ili objekte povezane s gospodarenjem istrošenim gorivom ili radiološkim otpadom. Naime, navedena Direktiva definira sljedeće: „Države članice osiguravaju da je nadležno regulatorno tijelo funkcionalno odvojeno od svakog drugog tijela ili organizacije koje se bave promidžbom ili iskorištavanjem nuklearne energije ili radioaktivnog materijala uključujući proizvodnju električne energije“. Istaknuto je da je 2019. godine ukinut Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost te je zatraženo pojašnjenje koje će to sada biti tijelo koje će u skladu s navedenom Direktivom biti nezavisno stručno tijelo odnosno može li Fond predstavljati to nezavisno stručno tijelo. Ključnim je ocijenjeno jesu li  izvršene konzultacije s Europskom komisijom o prihvatljivom tijelu za obavljanje ovih poslova sukladno Direktivi. 

Državni tajnik Ministarstva gospodarstva i održivog razvoja obrazložio je da Ministarstvo unutarnjih poslova, koje je naslijedilo Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost, ima ulogu nezavisnog tijela. Naglasio je kako nema dodirnih točaka između Fonda i Ministarstva unutarnjih poslova te da je hrvatski model identičan modelu primijenjenom u Republici Sloveniji. Naime, i u Republici Sloveniji regulator je pri ministarstvu te ujedno postoji formiran Fond. Istaknuto je da su oba ova zakona prošla provjeru kroz bazu Ministarstva vanjskih i europskih poslova što je također kontrolni mehanizam usklađenosti propisa s Direktivama. Ponuđena zakonska rješenja prihvatljiva su za Europsku komisiju.  

Državni tajnik Ministarstva unutarnjih poslova dodatno je naglasio odredbe članka 7a. važećeg Zakona o radiološkoj i nuklearnoj sigurnosti kojim je izrijekom u pet točaka propisano što Ministarstvo treba poduzimati u svrhu osiguranja stvarne neovisnosti od neprimjerenog utjecaja pri odlučivanju.
Nastavno na dana obrazloženja ponovno je naglašena upitnost rješenja da ministarstvo kao dio Vlade RH predstavlja nezavisno stručno tijelo.    
Nakon provedene rasprave Odbor je većinom glasova  (6 glasova „za“ i 1 glas „suzdržan“) odlučio predložiti Hrvatskome saboru donošenje 

ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O FONDU ZA FINANCIRANJE RAZGRADNJE I ZBRINJAVANJA RADIOAKTIVNOG OTPADA I ISTROŠENOGA NUKLEARNOG GORIVA NUKLEARNE ELEKTRANE KRŠKO

Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora Odbor je odredio Sandru Benčić, predsjednicu Odbora.   

PREDSJEDNICA ODBORA 
Sandra Benčić