Odbor za unutarnju politiku i nacionalnu sigurnost

Izvješće Odbora za unutarnju politiku i nacionalnu sigurnost o Prijedlogu zakona o dopuni Zakona o sustavu civilne zaštite, s Konačnim prijedlogom zakona, hitni postupak, prvo i drugo čitanje, P. Z. br. 238

Odbor za unutarnju politiku i nacionalnu sigurnost na 31. sjednici, održanoj 2. ožujka 2022., raspravljao je o Prijedlogu zakona o dopuni Zakona o sustavu  civilne zaštite, s Konačnim prijedlogom zakona, hitni postupak, prvo i drugo čitanje, P. Z. br. 238, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora podnio zastupnik u Hrvatskome saboru Marijan Pavliček, aktom od 2. prosinca 2022.
Odbor je raspolagao i Mišljenjem Vlade Republike Hrvatske od 5. siječnja 2022., KLASA:022-03/21-12/101, URBROJ:50301-29/09-22-5.
Sukladno članku 69. Poslovnika Hrvatskoga sabora, Odbor je predloženi zakonski prijedlog razmotrio u svojstvu matičnog radnog tijela. 

Uvodno je predlagatelj Marijan Pavliček istaknuo da je Zakon o sustavu civilne zaštite dobio na važnosti tijekom epidemije bolesti COVID-19, kao i tijekom elementarnih nepogoda kojima je Republika Hrvatska bila izložena.
Nastavno je naglasio da je Stožer civilne zaštite RH političko tijelo koje rješenjem imenuje Vlada Republike Hrvatske. Osvrnuo se na prvo imenovanje od 20. veljače 2020., kada je imenovano 27 članova Stožera. Na čelu Stožera je potpredsjednik Vlade RH i ministar unutarnjih poslova, dok je njegov zamjenik ravnatelj Ravnateljstva civilne zaštite Ministarstva unutarnjih poslova. Ostali članovi, 25 osoba, su pojedinci koji dolaze iz različitih ministarstava i drugih središnjih tijela državne i javne uprave, te su nepoznati javnosti. 
Ne dovodeći u pitanje njihovu stručnost u poslu koji obavljaju, predlagatelj je istaknuo da se radi o političkom tijelu koje nema izborni legitimitet, a donijelo je u ove dvije godine oko 400 odluka koje su bile više političke nego epidemiološke naravi, kojima se zadiralo u temeljna ljudska prava i slobode, a nad kojima Hrvatski sabor, kao predstavničko tijelo građana, nije vršilo nadzor niti ih je naknadno potvrđivalo.
Postavlja se i pitanje demokratskih standarda i procedura prilikom donošenja tih odluka, odnosno jesu li u odlučivanju sudjelovali svi članovi Stožera ili je samo dio njih sudjelovao u donošenju istih odnosno jesu li one bile više političke ili epidemiološke naravi.
Zaključno je istaknuo da odluke Stožera civilne zaštite RH treba potvrđivati Hrvatski sabor, jer to više nisu odluke hitne naravi koje se mijenjaju i donose iz dana u dan, kako se mijenja situacija na terenu, te bi slijedom toga bilo prijeko potrebno jednom tjedno, ili jednom u dva tjedna, iste razmotriti na plenarnoj sjednici Hrvatskoga sabora odnosno odlučivati o njima, kako je i predloženo u dopuni članka 22.a Zakona o sustavu civilne zaštite.

Predstavnik Vlade RH državni tajnik u Ministarstvu unutarnjih poslova je istaknuo da Vlada RH u svome Mišljenju od 5. siječnja 2022. predlaže da se ne prihvati ovaj zakonski prijedlog.
Nastavno je naveo da je Hrvatski sabor 18. ožujka 2020. dopunio Zakon o sustavu civilne zaštite člankom 22.a kojim je u stavku 1. utvrđeno da u slučaju nastupa posebnih okolnosti koje podrazumijevaju događaj ili određeno stanje koje se nije moglo predvidjeti i na koje se nije moglo utjecati, a koje ugrožava život i zdravlje građana, imovinu veće vrijednosti, znatno narušava okoliš, gospodarsku aktivnost ili uzrokuje znatnu gospodarsku štetu, Stožer civilne zaštite RH donosi odluke i upute koje provode stožeri civilne zaštite jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave. Time je trebalo omogućiti Stožeru da u vremenu proglašene globalne pandemije i nacionalne epidemije donosi mjere protuepidemijskog karaktera s ciljem zaštite života i zdravlja građana  te radi ujednačenog postupanja pravnih i fizičkih osoba.
Zaključno je istaknuo da odredba članka 22.a ispunjava svoju svrhu te je omogućila donošenje odluka i uputa u skladu s aktualnom epidemiološkom situacijom. Osvrnuo se i na odluku Ustavnog suda RH od 14. rujna 2020. u kojoj je Ustavni sud, između ostalog, odlučivao i o članku 22.a Zakona o sustavu civilne zaštite, pri čemu Ustavni sud nije doveo u pitanje ovlast Stožera za donošenje odluka te je ustvrdio da Stožer pripada u krug tijela izvršne vlasti jer to nesporno proizlazi iz odredbi Zakona o sustavu civilne zaštite kojima je, između ostalog, reguliran položaj, sastav i ovlasti Stožera te nadzor nad njegovim radom. Isto tako, Ustavni sud je naveo da je  Stožer stručno, operativno i koordinativno tijelo za provođenje mjera uz neposredan nadzor Vlade RH na temelju postojećih epidemioloških mjera.

U  raspravi je dio članova Odbora izrazio žaljenje što Vlada RH nije prepoznala konstruktivnost ovog zakonskog prijedloga i dobrobiti koje iz njega proizlaze.

Nakon rasprave, Odbor nije donio zaključak kojim se predlaže Hrvatskome saboru donošenje Zakona o    dopuni Zakona o sustavu civilne zaštite (1 glas „ZA“, 7 glasova „PROTIV“,  1 glas „SUZDRŽAN“), s obzirom da prijedlog nije dobio potrebnu većinu.

Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora određen je Siniša Hajdaš Dončić, predsjednik Odbora, a u slučaju njegove eventualne odsutnosti ili spriječenosti, za izvjestitelja se određuje Mario Kapulica, potpredsjednik Odbora.

PREDSJEDNIK ODBORA

                                                                              Siniša Hajdaš Dončić