Odbor za turizam

Izvješće Odbora za turizam s rasprave o Objedinjenom izvješću o obavljenim financijskim revizijama turističkih zajednica za 2019.

Odbor za turizam Hrvatskoga sabora raspravio je na 6. sjednici održanoj 9. prosinca 2021. Objedinjeno izvješće o obavljenim financijskim revizijama turističkih zajednica za 2019. koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora, u skladu sa odredbom članaka 16. Zakona o Državnom uredu za reviziju (NN, broj 25/19), dostavio Državni ured za reviziju aktom od 15. listopada 2021.        

Odbor za turizam raspravio je navedeni akt na temelju članka 77. Poslovnika Hrvatskoga sabora kao matično radno tijelo.

Odboru je dostavljeno mišljenje Vlade Republike Hrvatske od 2. prosinca 2021. godine, (KLASA: 022-03/21-12/87; URBROJ: 50301-05/31-21-5), u kojem Vlada Republike Hrvatske predlaže Hrvatskome saboru da prihvati predmetno Izvješće.

Predstavnica podnositelja uvodno je kazala kako je Državni ured za reviziju obavio financijsku reviziju 40 turističkih zajednica, kojom su obuhvaćeni financijski izvještaji i poslovanje za 2019. i to: Hrvatske turističke zajednice, devet turističkih zajednica županija, 23 turističke zajednice gradova, šest turističkih zajednica općina te jedne turističke zajednice područja.

Kriteriji za izražavanje mišljenja bili su zakoni i drugi propisi te unutarnji akti kojima je uređen okvir financijskog izvještavanja i poslovanja turističkih zajednica.

Ciljevi revizije bili su provjeriti istinitost i vjerodostojnost financijskih izvještaja, provjeriti primjenu zakona i drugih propisa u vezi s organizacijom i financijsko-računovodstvenim poslovanjem, provjeriti pravilnost stjecanja prihoda i ostvarenja rashoda, odnosno provjeriti jesu li financijska sredstva korištena isključivo za ostvarenje ciljeva utvrđenih programom rada i financijskim planom, provjeriti pravilnost izvršenja drugih transakcija i aktivnosti u vezi s poslovanjem, kao i usklađenost provedenih aktivnosti s programom rada te ocijeniti efikasnost u promicanju i unaprjeđenju suradnje turističkih zajednica s jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave, kao i učinkovitost trošenja sredstava prikupljenih od boravišnih pristojbi, turističkih članarina, iz proračuna te drugih izvora (kod revizije Hrvatske turističke zajednice, umjesto navedenog, cilj revizije bio je ocijeniti efikasnost Hrvatske turističke zajednice u promicanju i unaprjeđenju turizma Republike Hrvatske, kao i njezinu suradnju s Ministarstvom turizma i sustavom turističkih zajednica). Postupci revizije provedeni su od 20. srpnja 2020. do 2. rujna 2021.

Revizijom je, između ostaloga utvrđeno: 
U dijelu koji se odnosi na djelokrug i unutarnje ustrojstvo, jedna turistička zajednica nije na svojim mrežnim stranicama objavila godišnje planove, programe, strategije, izvješća o radu, financijska izvješća i druge odgovarajuće dokumente i informacije koji se odnose na područje rada navedene turističke zajednice. Pojedina tijela dvije turističke zajednice (turističko vijeće, skupština, nadzorni odbor) nisu donijela poslovnike o svom radu, a skupština jedne turističke zajednice nije donijela godišnje financijsko izvješće za 2019. te program rada i financijski plan za sljedeću godinu.
Pojedine turističke zajednice nisu provodile samoprocjenu učinkovitosti i djelotvornosti funkcioniranja sustava financijskog upravljanja i kontrola, nisu sastavile akcijski plan za poboljšanje sustava financijskog upravljanja i kontrola te nisu uspostavile učinkovit sustav unutarnjih kontrola. 
Jedna turistička zajednica godišnji program i financijski plan nije donijela u propisanom roku niti ih je dostavila turističkoj zajednici županije, a druga turistička zajednica nije dostavila financijski plan na usvajanje skupštini. Pojedine turističke zajednice financijskim planom te njegovim izmjenama i dopunama nisu planirale prihode i rashode prema računima iz računskog plana za neprofitne organizacije (prihodi su planirani prema izvorima, a rashodi po projektima odnosno programskim aktivnostima), financijskim planom nisu realno planirani pojedini prihodi i rashodi te, iako su utvrđena značajna odstupanja, nisu donesene izmjene financijskog plana. 
U dijelu koji se odnosi na godišnje financijsko izvješće, odnosno izvješće o izvršenju programa rada, utvrđeno je da pojedina izvješća, između ostalog, ne sadrže podatke o izvršenju programom rada pojedinačno utvrđenih zadataka, izdatke za poslovanje turističkog ureda i rad tijela turističke zajednice, usporedbu financijskog plana i njegova ostvarenja s obrazloženjem odstupanja, analizu i ocjenu izvršenja programa te procjenu učinka poduzetih aktivnosti na razvoj turizma, kao ni financijski rezultat poslovanja. 
U dijelu računovodstvenog poslovanja koje se odnosi na vođenje poslovnih knjiga, utvrđeno je da turističke zajednice vode propisane poslovne knjige, ali pojedine (pet) ne vode pomoćne knjige (između ostalog, ne vode knjigu potraživanja za dane jamčevne pologe, evidenciju danih i primljenih jamstava i garancija, evidenciju putnih naloga, knjigu primljenih i izdanih vrijednosnih papira i drugih financijskih instrumenata) ili evidencije međusobno nisu usklađene (evidencija putnih naloga i evidencija o korištenju vozila). 
U području rashoda, utvrđene nepravilnosti, između ostalog, odnose se na rashode za zaposlene (između ostalog, ugovori o radu nisu usklađeni i pojedine plaće nisu obračunavane ni isplaćivane u skladu s unutarnjim aktom turističke zajednice; unutarnjom odlukom o obračunu i isplati plaća nisu utvrđene vrijednosti koeficijenata radnih mjesta u turističkom uredu, a nazivi radnih mjesta nisu usklađeni s unutarnjim aktom turističke zajednice. U dijelu koji se odnosi na donacije, između ostalog, utvrđeno je da je dio donacija dodijeljen izravno bez javnog natječaja na temelju zamolbi korisnika za organizaciju sportskih, kulturnih i zabavnih manifestacija te za navedene donacije nisu zaključeni ugovori niti su korisnici dostavljali izvješća o realizaciji projektnih aktivnosti. 

Predstavnica podnositelja istaknula je kako su prihodi turističkih zajednica obuhvaćenih revizijom iznosili 642.480.127,00 kn, rashodi 632.571.306,00 kn te je višak prihoda iznosio 9.908.821,00 kn (26 turističkih zajednica iskazalo je višak prihoda nad rashodima u iznosu od 14.938.506,00 kn, a 14 manjak u iznosu od 5.029.685,00 kn). 

Za sve utvrđene nepravilnosti i propuste u poslovanju turističkih zajednica, Državni ured za reviziju dao je 434 naloga i preporuke, čija bi provedba pridonijela istinitom, pouzdanom i točnom iskazivanju sredstava, izvora sredstava te prihoda i rashoda u financijskim izvještajima, kao i povećanju usklađenosti poslovanja sa zakonima i drugim propisima te učinkovitosti korištenja sredstava. Također, Državni ured za reviziju je za veći broj turističkih zajednica (36) ocijenio da su ostvarile ciljeve i zadatke planirane godišnjim programom rada, a financijska sredstva koristile za ostvarenje aktivnosti utvrđenih navedenim programom.

Hrvatska turistička zajednica je provedbom svojih aktivnosti bila učinkovita u promicanju i unaprjeđenju turizma Republike Hrvatske, kao i suradnji s Ministarstvom turizma i sporta te sustavom turističkih zajednica, zaključila je predstavnica podnositelja. 

U raspravi je istaknuto kako je Državni ured za reviziju napravio složeno i iscrpno izvješće te dao 434 naloga i preporuke. Zastupnici su se posebno osvrnuli na ugovore o radu koji nisu usklađeni kao i na pojedine plaće koje nisu obračunavane ni isplaćivane u skladu s unutarnjim aktima pojedinih turističkih zajednica, a regulaciju rada zaposlenika su ocijenili jednom od osnovnih zadaća sustava. Upozoreno je također na potrebu pojačanog nadzora sustava naplate boravišne pristojbe od strane Državnog inspektorata uz konstataciju kako ima jako puno zastara kao i sredstava koja se moraju otpisati te u konačnici značajnih financijskih gubitaka na razini godine. Bilo je riječi i o nadzoru turističkih zajednica od strane Ministarstva turizma i sporta kao i o metodologiji koja se primjenjuje u skladu sa zakonima. 

Izložen je i problem nepravedne distribucije turističke članarine uz napomenu kako poslovne jedinice plaćaju članarinu tamo gdje se nalazi njihovo sjedište, a velike kompanije najčešće imaju sjedište u Zagrebu te Turistička zajednica Grada Zagreba ima ogromni prihod. 

Nakon provedene rasprave Odbor za turizam je jednoglasno sa (8 glasova „ZA“) odlučio predložiti Hrvatskome saboru da donese sljedeći 

ZAKLJUČAK

Prihvaća se Objedinjeno izvješće o obavljenim financijskim revizijama turističkih zajednica za 2019.

Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora Odbor je odredio prof.dr.sc. Branka Grčića, predsjednika Odbora. 

                                                                                                  
PREDSJEDNIK ODBORA                                                                                                           
                                                                                                    
prof. dr. sc. Branko Grčić, v.r.