Odbor za gospodarstvo

Izvješće Odbora za gospodarstvo o Konačnom prijedlogu zakona o izmjenama i dopunama Zakona o Državnom inspektoratu, P.Z. br. 440

Odbor za gospodarstvo Hrvatskoga sabora je na 62. sjednici održanoj 5. lipnja 2023. godine razmotrio Konačni prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o Državnom inspektoratu, P.Z. br. 440 (u daljnjem tekstu: Konačni prijedlog zakona), koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora podnijela Vlada Republike Hrvatske, aktom od 19. svibnja 2023. godine.

Odbor za gospodarstvo je na temelju članka 75. Poslovnika Hrvatskoga sabora raspravio predloženi akt u svojstvu matičnoga radnog tijela.

U uvodnom izlaganju predstavnik predlagatelja podsjetio je na  razloge donošenja ovoga Zakona, a koji se u bitnome odnose na usklađivanje Zakona o Državnom inspektoratu sa drugim propisima kojima su Državnom inspektoratu određeni, uz postojeće i novi poslovi (Zakonom o službenim kontrolama i drugim službenim aktivnostima koje se provode sukladno propisima o hrani, hrani za životinje, o zdravlju i dobrobiti životinja, zdravlju bilja i sredstvima za zaštitu bilja (Narodne novine, broj 52/21.), Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o državnim službenicima (Narodne novine, broj 70/19.), Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o državnim službenicima (Narodne novine, broj 98/19.), Zakonom o ustrojstvu i djelokrugu tijela državne uprave (Narodne novine, broj 85/20., Zakon o sustavu državne uprave, Narodne novine, broj 66/19. i dr.).
Zatim, radi učinkovitijeg djelovanja pripajaju se poslovi inspekcije gospodarenja otrovnim kemikalijama sa poslovima sanitarne inspekcije, dok se energetska inspekcija u području naftnog rudarstva pripaja rudarskoj inspekciji (preuzima poslove u području ugljikovodika geotermalnih voda u energetske svrhe, skladištenja prirodnog plina i trajnog zbrinjavanja ugljikova dioksida), a energetska inspekcija u području  toplinarstva i plinarstva pripaja se inspekciji opreme pod tlakom (preuzima poslove u području toplinarstva i plinarstva).
Usklađuje se Zakon u odnosu na propisane uvjete za obavljanje poslova određenih inspekcija na način da se propiše uvjet za položeni državni ispit i stručni ispit za inspektora, sukladno Pravilniku o polaganju državnog ispita (Narodne novine, broj 70/20, 29/21 i 39/22).
Također, u dijelu prekršajnih odredbi, novčane kazne u kunama zamjenjuju se eurima.
  
Nadalje, u odnosu na Prijedlog zakona u prvom čitanju, osim nomotehničkih dorada, predstavljene su razlike koje se predlažu u Konačnom prijedlogu Zakona:
•    u članku 4. Prijedloga zakona, kojim se mijenja članak 6., dodano je i: „provođenje monitoringa ostataka pesticida“, što je u skladu s člankom 14. stavkom 4. Zakona o službenim kontrolama i drugim službenim aktivnostima koje se provode sukladno propisima o hrani, hrani za životinje, o zdravlju i dobrobiti životinja, zdravlju bilja i sredstvima za zaštitu bilja, ali i Zakona o provedbi Uredbe o maksimalnim razinama ostataka pesticida u i na hrani i hrani za životinje biljnog i životinjskog podrijetla (Narodne novine, br. 80/13., 115/18. i 32/20.);
•    u članku 5., kojim se mijenja članak 7., dorađena je odredba stavka 2. na način da je dodan novi podstavak koji glasi: „radom veterinarskih organizacija, veterinarskih praksi i veterinarskih službi“, kako bi se opis poslova uskladio s opsegom poslova propisanim u Zakonu o službenim kontrolama i drugim službenim aktivnostima koje se provode sukladno propisima o hrani, hrani za životinje, o zdravlju i dobrobiti životinja, zdravlju bilja i sredstvima za zaštitu bilja;
•    u članku 7. stavku 2. dorađeni su podstavci 7. i 11. na način da su nazivi objekata usklađeni s Uredbom (EU) 2016/249;
•    članak 21., kojim se mijenja članak 35., dopunjen je na način da sanitarni inspektor može biti i osoba koja ima završeni studij veterinarske medicine;
•    u članku 35., kojim se mijenja članak 51. dodan je novi stavak 4. koji glasi: „(4) Iznimno od stavaka 1., 2. i 3. ovoga članka, poslove iz stavaka 1. 2. i 3. ovoga članka mogu obavljati i osobe koje ne ispunjavaju uvjete u pogledu vrste obrazovanja propisane stavcima 1., 2. i 3. ovoga članka ako su te poslove obavljali najmanje pet godina i imaju položen državni ispit i stručni ispit za inspektora zaštite prirode te ako ispunjavaju ostale propisane uvjete za obavljanje tih poslova.“. 
Naime, potrebno je omogućiti da osobe koje ne ispunjavaju uvjete u pogledu vrste obrazovanja, a obavljali su te poslove najmanje pet godina i imaju položen državni ispit i stručni ispit za inspektora zaštite prirode mogu nastaviti i dalje obavljati te poslove;
•    u članku 61., kojim se dodaje članak 111.a, u stavku 2., umjesto roka od 30 dana propisuje se rok od 60 dana. 
Dulji rok je nužan kako bi se omogućilo postupanje stručnih službi za zaštitu kulturnih dobara radi ocjene stanja na lokaciji te određivanja načina otklanjanja oštećenja kao i mogućnosti uklanjanja pojedinačne građevine ili njezinog dijela, te eventualnog angažiranja stručnjaka iz područja konzervatorsko-restauratorske struke.

Nakon provedene rasprave Odbor je sa 7 (sedam) glasova ”ZA” i 1 (jedan) glas „SUZDRŽAN“ odlučio predložiti Hrvatskom saboru donošenje

ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O 
DRŽAVNOM INSPEKTORATU

                    
Za svog izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora Odbor je odredio Žarka Tušeka, predsjednika Odbora.

PREDSJEDNIK ODBORA 


                                Žarko Tušek