Odbor za gospodarstvo

Izvješće Odbora za gospodarstvo o Konačnom prijedlogu zakona o izmjenama i dopunama Zakona o unapređenju poduzetničke infrastrukture, P.Z. br. 177

Odbor za gospodarstvo Hrvatskoga sabora je na 29. sjednici održanoj 30. studenog 2021. godine razmotrio Konačni prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o unapređenju poduzetničke infrastrukture, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora podnijela Vlada Republike Hrvatske, aktom od 11. studenog 2021. godine.

Odbor za gospodarstvo je na temelju članka 75. Poslovnika Hrvatskoga sabora raspravio predloženi akt u svojstvu matičnoga radnog tijela. 

U uvodnom izlaganju predstavnica predlagatelja je ponovila da se ovim Konačnim prijedlogom zakona izmjenjuju i dopunjuju odredbe koje se odnose na definiranje i pravni status subjekata poduzetničke infrastrukture, odnosno mijenja se definicija poduzetničkih zona prema kojoj su zone infrastrukturno opremljena područja odnosno površine planirane prostornim planovima za poslovnu i/ili proizvodnu namjenu. Mijenja se i definicija poduzetničkih potpornih institucija. Slobodne zone definiraju se kao dio unutar sustava poduzetničkih zona, a digitalni inovacijski centri kao potkategorija poduzetničkih centara i kao subjekti koji pružaju podršku poduzetnicima u procesu digitalizacije poslovanja. Definira se donošenje i elementi odluka o osnivanju odnosno osnivačkih akata za subjekte poduzetničke infrastrukture. Također, definiraju se kriteriji i procedura postupanja u slučaju raspolaganja nekretninama u vlasništvu Republike Hrvatske za poduzetničku infrastrukturu –uvjeti koji trebaju biti ispunjeni kako bi se darovanje nekretnina u vlasništvu Republike Hrvatske u svrhu osnivanja poduzetničkih potpornih institucija jedinicama lokalne i/ili područne (regionalne) samouprave smatralo opravdanim. Nadalje, regulira se status Jedinstvenog registra poduzetničke infrastrukture kao referentne baze podataka za subjekte poduzetničke infrastrukture.

Nadalje, predstavnica predlagatelja je istaknula razlike u odnosu na Prijedlog zakona u prvom čitanju:
•    izmijenjen je članak 2. izričajem koji je primjereniji normativnom dijelu zakona;
•    riječi „zemljišna parcela“ mijenjaju se riječima „katastarska čestica“ u cijelom tekstu Zakona;
•    u članku 4. izmijenjen je tekst stavka 6. na način da se propisuje obveza objave odluke o osnivanju odnosno osnivačkog akta subjekta poduzetničke infrastrukture (poduzetničke zone ili poduzetničke potporne institucije) u službenom glasilu i na mrežnim stranicama jedinice lokalne, odnosno područne (regionalne) samouprave koja je osnivač tog subjekta poduzetničke infrastrukture;
•    dodan je novi tekst članka 8. kojim se u članku 24. Zakona briše stavak 5. koji propisuje izuzeće od obaveze popunjenosti veće ili jednako 50% za poduzetničke zone od posebnog gospodarskog interesa;
•    u članku 9. izmijenjen je stavak 1. članka 29.a na način da su dopunjeni modeli raspolaganja nekretninama u vlasništvu Republike Hrvatske u svrhu osnivanja i/ili poslovanja poduzetničkih potpornih institucija sukladno odredbama zakona kojim se regulira upravljanje i raspolaganje imovinom u vlasništvu Republike Hrvatske.

U raspravi je pohvaljeno što je predlagatelj uvažio neke od prijedloga iznesnih na sjednici Odbora za gospodarstvo, kao i tijekom rasprave u Hrvatskom saboru te unio odgovarajuće izmjene u Konačni prijedlog zakona. Također, pohvaljeno je što se osigurava reguliranje statusa Jedinstvenog registra poduzetničke infrastrukture. 
Nadalje, zatraženo je pojašnjenje brisanja stavka 5. u članku 24. Konačnog prijedloga zakona. 
Također, ponovno je istaknuto da bi se postotak popunjenosti veće ili jednake 50% postojećih poduzetničkih zona u jedinici lokalne odnosno područne samouprave trebao odnositi samo na konkretnu poduzetničku zonu na koju se darovanje odnosi, kako se ne bi ograničavalo uspješna područja u daljnjem razvoju. Ujedno je ponovljena problematika iz  nadležnosti drugog ministarstva, usko povezana s ovom temom, a odnosi se na dugotrajnost rješavanja zahtjeva vezanih za nekretnine u vlasništvu Republike Hrvatske, što dovodi do usporavanja investicija na terenu. 

Predstavnica predlagatelja je odgovorila na sva pitanja koja su se otvorila tijekom rasprave. Pojasnila je da je stavak 5. u članku 24. izbrisan iz razloga što u Republici Hrvatskoj ne postoje zone od posebnog gospodarskog interesa. 
U odnosu na propisani uvjet za dokazivanje opravdanosti darovanja kroz popunjenost veću ili jednaku 50% postojećih poduzetničkih zona u istoj jedinici lokalne odnosno područne (regionalne) samouprave, napominje da je intencija predlagatelja da se površine darovane jedinicama lokalne samouprave privedu namjeni. Naime, ukoliko jedinica lokalne odnosno područne (regionalne) samouprave nije barem polovično aktivirala svoje postojeće poduzetničke zone, upitna je opravdanost daljnjeg darovanja.

Nakon provedene rasprave Odbor je sa 7 (sedam) glasova ”ZA” i 4 (četiri) glasa „SUZDRŽANA“ odlučio predložiti Hrvatskom saboru donošenje

ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O UNAPREĐENJU PODUZETNIČKE INFRASTRUKTURE

Za svog izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora Odbor je odredio Žarka Tušeka, predsjednika Odbora.

PREDSJEDNIK ODBORA 

Žarko Tušek