Odbor za financije i državni proračun

Izvješće Odbora za financije i državni proračun s rasprave o Izvješću o obavljenim financijskim revizijama korisnika državnoga proračuna

Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora raspravio je na 78. sjednici, održanoj 6. lipnja 2023. godine, Izvješće o obavljenim financijskim revizijama korisnika državnoga proračuna, koje je predsjedniku Hrvatskoga sabora, u skladu s odredbom članka 16. i 21. Zakona o Državnom uredu za reviziju, dostavio Državni ured za reviziju, aktom od 29. ožujka 2023. godine. 
Odbor je o predmetnom Izvješću raspravljao na temelju svoje nadležnosti iz članka 73. Poslovnika Hrvatskoga sabora kao matično radno tijelo.
Odbor je raspolagao i mišljenjem Vlade Republike Hrvatske od 11. svibnja 2023. godine (KLASA: 022-03/22-12/21, URBROJ: 50301-05/14-23-10), u kojem se ističe da Vlada Republike Hrvatske nema primjedbi na predmetno Izvješće.  

Uvodno je predstavnica Državnoga ureda za reviziju istaknula da je Državni ured za reviziju obavio financijsku reviziju 19 korisnika državnog proračuna (18 proračunskih korisnika i jednog izvanproračunskog korisnika – Hrvatski zavod za mirovinsko osiguranje). Ukupni prihodi i primici korisnika državnog proračuna obuhvaćenih revizijom iznosili su 63.706.621.943,00 kuna, a rashodi i izdaci 63.495.175.814,00 kuna te višak prihoda i primitaka nad rashodima i izdacima iznosi 211.446.129,00 kuna. Vrijednost ukupne imovine te obveza i vlastitih izvora na kraju godine za koju je obavljena revizija iskazana je u iznosu od 75.261.827.850,00 kuna. Revizija je planirana i obavljena u cilju izražavanja mišljenja jesu li financijski izvještaji u svim važnijim odrednicama sastavljeni u skladu s propisanim okvirom financijskog izvještavanja, a poslovanje usklađeno sa zakonima, drugim propisima i unutarnjim aktima koji imaju značajan utjecaj na financijsko poslovanje. Osim toga, provjerena je i provedba naloga i preporuka iz prošlih revizija. O financijskim izvještajima izraženo je deset bezuvjetnih i devet uvjetnih mišljenja, a o usklađenosti poslovanja izraženo je 15 bezuvjetnih i četiri uvjetna mišljenja. Kriteriji za izražavanje mišljenja bili su zakoni i drugi propisi kojima je uređen okvir financijskog izvještavanja te poslovanje korisnika državnog proračuna. Revizijom su utvrđene nepravilnosti i propusti u području djelokruga i unutarnjeg ustrojstva, planiranja i izvršenja plana, računovodstvenog poslovanja i financijskog izvještavanja, prihoda i potraživanja, rashoda, izdataka te obveza i javne nabave.

Revizijom je, između ostalog, utvrđeno da pojedini korisnici državnog proračuna nisu donijeli provedbene propise u vezi s ostvarivanjem prava u socijalnoj skrbi i otočnom cestovnom prijevozu. Godišnji plan upravljanja državnom imovinom za 2021. godinu donijela je Vlada Republike Hrvatske u travnju 2021. godine, umjesto do kraja studenoga prethodne godine jer nadležni korisnik državnog proračuna nije pravodobno dostavio prijedlog Godišnjeg plana upravljanja državnom imovinom za 2021. Vladi Republike Hrvatske radi donošenja. Neki korisnici državnog proračuna nisu izradili godišnji plan rada i izvještaj o radu. Godišnji plan rada je plansko-upravljački provedbeni akt s mjerama koje se planiraju ostvariti u tijelu javne uprave u tekućoj godini. Svi korisnici državnog proračuna koji imaju obvezu izraditi godišnji plan rada trebali bi izraditi i godišnji izvještaj o radu koji je upravljačkoizvještajni akt s pregledom ostvarenih aktivnosti koje su planirane godišnjim planom rada. Knjižnične usluge nužne za obavljanje nastavne i znanstvene djelatnosti kod pojedinih korisnika državnog proračuna nisu osigurane jer nisu osnovali knjižnicu u sastavu korisnika ili zaključili ugovor s drugom ustanovom čija bi knjižnica obavljala knjižničnu djelatnost za korisnika.
Pojedini financijski planovi i izvještaji o izvršenju financijskih planova ne sadrže rashode i izdatke iskazane prema propisanim proračunskim klasifikacijama odnosno po programskoj klasifikaciji i izvorima financiranja te ne sadrže obrazloženje plana. Ne posvećuje se dovoljno pozornosti planiranju, jer iako su izmjene i dopune financijskih planova donesene koncem godine, kada su se mogli realno procijeniti prihodi i rashodi do kraja godine, neki ostvareni prihodi i rashodi značajno odstupaju od planiranih. Jedan od uzroka odstupanja planiranih od ostvarenih prihoda i rashoda je neuključivanje u financijski plan neutrošenih vlastitih i namjenskih prihoda i primitaka iz prijašnjih godina te prihoda iz fondova Europske unije i rashoda financiranih navedenim prihodima.

Uvjetna mišljenja o financijskim izvještajima izražena su zbog utvrđenih nepravilnosti u području računovodstvenog poslovanja i financijskog izvještavanja, zbog čega financijski izvještaji djelomično nisu točni, istiniti i vjerodostojni. Najbrojnije nepravilnosti u računovodstvenom poslovanju i financijskom izvještavanju odnose se na nepravilno evidentiranje poslovnih događaja u poslovnim knjigama, nepotpun popis imovine i obveza te neusklađenost podataka evidentiranih u poslovnim knjigama i iskazanih u financijskim izvještajima. Nepravilnosti su utvrđene i u poslovanju, zbog čega su za pojedine korisnike državnog proračuna izražena uvjetna mišljenja o usklađenosti poslovanja sa zakonima i drugim propisima te unutarnjim aktima. Najčešće nepravilnosti i propusti u poslovanju korisnika državnog proračuna utvrđeni su u području rashoda i izdataka te obveza, javne nabave, prihoda i potraživanja, djelokruga i unutarnjeg ustrojstva te planiranja i izvršenja plana. Navedeno ukazuje da postojeći sustavi unutarnjih kontrola u pojedinim područjima nisu zadovoljavajući, odnosno da pojedini poslovni procesi nisu uređeni unutarnjim aktima, odlukama i uputama te je potrebno više pozornosti posvetiti unaprjeđenju sustava unutarnjih kontrola. Za sve utvrđene nepravilnosti i propuste korisnicima državnog proračuna dan je 161 nalog i preporuka, čija bi provedba pridonijela točnijem i realnijem iskazivanju podataka u financijskim izvještajima te povećanju usklađenosti poslovanja sa zakonima, drugim propisima i unutarnjim aktima. Korisnicima državnog proračuna u prošlim revizijama dana su 94 naloga i preporuke. Provjerama u okviru financijskih revizija, utvrđeno je da je provedeno 58 ili 61,7 % naloga ili preporuka, a djelomično provedeno i u postupku provedbe je deset ili 10,6 % naloga i preporuka.

U raspravi na Odboru pohvaljen je rad Državnoga ureda za reviziju. Komentirano je da najveća ministarstva kao Ministarstvo financija i Ministarstvo prostornog uređenja, graditeljstva i državne imovine nisu dobili bezuvjetna mišljenja od strane Državnoga ureda za reviziju. Također je napomenuto da je popis imovine države nepravilan te ga treba unaprijediti. Država nema cjelokupni uvid s kojom imovinom raspolaže. Dalje je spomenuto da je upravljanje imovinom u lokalnim jedinicama veliki problem primjerice u Splitu. Dok se zemljišne knjige srede mnogo puta najam za gradske prostore ide u zastaru.
Izvješća Državnoga ureda pohvaljena su kao izuzetno kvalitetna te se na temelju Izvješća može doći do velikog broja informacija. Naglašena je i potrebitost razjašnjena imovinskog statusa između države i lokalnih jedinica.

Nakon provedene rasprave Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora odlučio je jednoglasno predložiti Hrvatskome saboru sljedeći 

ZAKLJUČAK

Prihvaća se Izvješće o obavljenim financijskim revizijama korisnika državnoga proračuna 

Za izvjestiteljicu na sjednici Hrvatskoga sabora određena je zastupnica Grozdana Perić, dipl. oec., predsjednica Odbora.

PREDSJEDNICA ODBORA
Grozdana Perić, dipl. oec.