Odbor za financije i državni proračun

Izvješće Odbora za financije i državni proračun s rasprave o Izvješću o radu Državnog ureda za reviziju za 2019. godinu

Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora raspravio je na 2. sjednici, održanoj 11. rujna 2020. godine, Izvješće o radu Državnog ureda za reviziju za 2019. godinu, koje je predsjedniku Hrvatskoga sabora, u skladu s odredbom članka 24. Zakona o Državnom uredu za reviziju („Narodne novine“, broj 25/19), dostavio glavni državni revizor, aktom od 24. kolovoza 2020. godine. 

Odbor je o predmetnom Izvješću raspravljao na temelju svoje nadležnosti iz članka 73. Poslovnika Hrvatskoga sabora kao matično radno tijelo.
Odbor je raspolagao i mišljenjem Vlade Republike Hrvatske, od  24. srpnja 2020. godine (KLASA:022-03/20-12/67, URBROJ:50301-25/16-20-15), u kojem se Hrvatskome saboru predlaže da prihvati predmetno Izvješće.  

Odbor je raspolagao podneskom Vijeća za vodne usluge od 29. travnja 2020. (KLASA: 043-01/20-01/03, URBROJ:6521-5).

Uvodno je predstavnik Državnog ureda za reviziju ukratko predstavio Izvješće.  Državni ured za reviziju planirao je tijekom 2019. obaviti 244 financijske revizije, 47 revizija učinkovitosti, 49 provjera provedbe naloga i preporuka te 102 uvida u financijske izvještaje. U tijeku je obavljanje financijske revizije dva subjekta (neprofitne organizacije i trgovačkog društva u vlasništvu lokalne jedinice) te revizije učinkovitosti Provedba strategije razvoja zdravstva i upravljanje listama čekanja na postupke magnetske rezonance i Prodaja dionica i udjela u trgovačkom društvu u državnom vlasništvu. Sve druge revizije su obavljene i izvješća dostavljena Hrvatskom saboru. 

Financijskom revizijom obuhvaćena su 242 subjekta na državnoj i lokalnoj razini: državni proračun i korisnici, lokalne jedinice, proračunski korisnici lokalnih jedinica, trgovačka društva u vlasništvu lokalnih jedinica, nacionalni parkovi i parkovi prirode, političke stranke, nezavisni zastupnici i članovi predstavničkih tijela lokalnih jedinica izabranih s liste grupe birača, lučke uprave, studentski centri, sportske udruge i druge neprofitne organizacije. Predmet revizije bili su financijski izvještaji i poslovanje, dok su ciljevi revizije bili provjeriti istinitost i vjerodostojnost financijskih izvještaja, provjeriti usklađenost poslovanja sa zakonima i drugim propisima koji imaju značajan utjecaj na poslovanje, provjeriti provedbu naloga i preporuka iz prošle revizije te provjeriti i druge aktivnosti u vezi poslovanja subjekta. U ovim revizijama izraženo je o financijskim izvještajima 130 bezuvjetnih, 109 uvjetnih i tri nepovoljna mišljenja, a o usklađenosti poslovanja 140 bezuvjetnih, 98 uvjetnih i tri nepovoljna mišljenja.

Uz reviziju Godišnjeg izvještaja o izvršenju Državnog proračuna Republike Hrvatske za 2018. godinu, obavljena je i financijska revizija 25 korisnika državnog proračuna. O Godišnjem izvještaju o izvršenju Državnog proračuna Republike Hrvatske za 2018. godinu izraženo je uvjetno mišljenje. O financijskim izvještajima korisnika državnog proračuna za 2018. izraženo je 14 bezuvjetnih i jedanaest uvjetnih mišljenja, kao i o usklađenosti poslovanja. Revizijom su utvrđene nepravilnosti i propusti u području planiranja i izvršenja plana, računovodstvenog poslovanja, rashoda, imovine i javne nabave. Podaci iz financijskih planova koje su usvojila nadležna tijela pojedinih korisnika proračuna nisu istovjetni podacima u državnom proračunu.
Državni ured za reviziju obavio je financijsku reviziju 75 lokalnih jedinica (20 županija, 29 gradova i 26 općina), kojom su obuhvaćeni financijski izvještaji i poslovanje za 2018. O financijskim izvještajima izraženo je 38 bezuvjetnih, 35 uvjetnih i dva nepovoljna mišljenja, a o usklađenosti poslovanja 40 bezuvjetnih, 34 uvjetna i jedno nepovoljno mišljenje. Revizijom su utvrđene nepravilnosti i propusti u području planiranja i izvršenja proračuna, računovodstvenog poslovanja i financijskog izvještavanja, prihoda i potraživanja, rashoda i obveza, javne nabave te imovine i drugih područja.

Državni ured za reviziju obavio je financijsku reviziju pet proračunskih korisnika, čiji su osnivači županije. Revizijom su obuhvaćeni financijski izvještaji i poslovanje, i to za četiri subjekta za 2017. i za jedan subjekt za 2018. O financijskim izvještajima izražena su tri bezuvjetna i dva uvjetna mišljenja, kao i o usklađenosti poslovanja. Revizijom su utvrđene nepravilnosti i propusti u području planiranja, računovodstvenog poslovanja i financijskog izvještavanja, prihoda, rashoda, javne nabave te sustava unutarnjih kontrola. Državni ured za reviziju obavio je financijsku reviziju tri trgovačka društva u vlasništvu lokalnih jedinica, kojom su obuhvaćeni financijski izvještaji i poslovanje za 2018. O financijskim izvještajima izraženo je jedno bezuvjetno i dva uvjetna mišljenja te o usklađenosti poslovanja dva bezuvjetna i jedno uvjetno mišljenje. Revizijom su utvrđene nepravilnosti u području planiranja, računovodstvenog poslovanja, prihoda i javne nabave. Državni ured za reviziju obavio je financijsku reviziju 19 javnih ustanova koje upravljaju nacionalnim parkovima i parkovima prirode, kojom su obuhvaćeni njihovi financijski izvještaji i poslovanje za 2017. O financijskim izvještajima izraženo je deset bezuvjetnih i devet uvjetnih mišljenja, a o usklađenosti poslovanja 12 bezuvjetnih, šest uvjetnih i jedno nepovoljno mišljenje. Sve javne ustanove donijele su plan upravljanja i godišnji program, međutim podaci u planovima i programima nisu međusobno usporedivi. Tijekom 2017. valjanost nekih planova upravljanja je istekla, a novi planovi za sljedeće desetogodišnje razdoblje, nisu doneseni. Također, nisu doneseni akcijski planovi za provedbu plana upravljanja, te sastavljana izvješća o ostvarivanju plana upravljanja i godišnjeg programa.
 

Državni ured za reviziju obavio je financijsku reviziju 45 političkih stranaka i šest nezavisnih zastupnika, kojom su obuhvaćeni financijski izvještaji i poslovanje za 2018. Također, obavljena je provjera dostavljanja godišnjih financijskih izvještaja političkih stranaka, nezavisnih zastupnika te članova predstavničkih tijela lokalnih jedinica izabranih s liste grupe birača, kojima je mandat u tijeku, te objavljivanja financijskih izvještaja političkih stranaka i nezavisnih zastupnika. Osim navedenog, obavljen je i uvid u financijske izvještaje za 43 izvanparlamentarne političke stranke te 59 članova predstavničkih tijela lokalnih jedinica izabranih s liste grupe birača, koji nisu dostavili Državnom uredu za reviziju godišnje financijske izvještaje s njihovim sastavnim dijelovima u zakonom propisanom roku. O financijskim izvještajima političkih stranaka izraženo je 27 bezuvjetnih i 18 uvjetnih mišljenja, a o usklađenosti poslovanja 37 bezuvjetnih i osam uvjetnih mišljenja. Revizijom političkih stranaka utvrđene su nepravilnosti i propusti u području planiranja, financijskih izvještaja, računovodstvenog poslovanja, prihoda, rashoda te imovine, obveza i vlastitih izvora, dok kod nezavisnih zastupnika nisu utvrđene nepravilnosti i propusti koje bi utjecale na istinitost i realnost financijskih izvještaja i usklađenost poslovanja te su svim nezavisnim zastupnicima izražena bezuvjetna mišljenja i o financijskim izvještajima i o usklađenosti poslovanja.

Državni ured za reviziju obavio je financijsku reviziju 24 lučke uprave, kojom su obuhvaćeni financijski izvještaji i poslovanje za 2017. O financijskim izvještajima izraženo je 16 bezuvjetnih i osam uvjetnih mišljenja, a o usklađenosti poslovanja 12 bezuvjetnih, jedanaest uvjetnih i jedno nepovoljno mišljenje. Revizijom su utvrđene nepravilnosti i propusti u području djelokruga i unutarnjeg ustrojstva, sustava unutarnjih kontrola, planiranja, financijskih izvještaja, računovodstvenog poslovanja, prihoda, rashoda te javne nabave. Državni ured za reviziju obavio je financijsku reviziju 12 studentskih centara, kojom su obuhvaćeni financijski izvještaji i poslovanje za 2017. (jedanaest studentskih centara) i 2018. (jedan studentski centar). O financijskim izvještajima izraženo je šest bezuvjetnih i šest uvjetnih mišljenja, a o usklađenosti poslovanja pet bezuvjetnih i sedam uvjetnih mišljenja. Revizijom su utvrđene nepravilnosti i propusti u području djelokruga i unutarnjeg ustrojstva, sustava unutarnjih kontrola, planiranja, financijskih izvještaja, računovodstvenog poslovanja, prihoda, rashoda, imovine te postupaka javne nabave. Državni ured za reviziju obavio je financijsku reviziju 24 sportske udruge, kojom su obuhvaćeni financijski izvještaji i poslovanje za 2018. viii O financijskim izvještajima izraženo je osam bezuvjetnih i 16 uvjetnih mišljenja, kao i o usklađenosti poslovanja. Revizijom su utvrđene nepravilnosti i propusti u području djelokruga i unutarnjeg ustrojstva, sustava unutarnjih kontrola, planiranja i programa rada, financijskih izvještaja, računovodstvenog poslovanja, prihoda, rashoda, zaduživanja i pozajmljivanja te javne nabave. Državni ured za reviziju obavio je financijsku reviziju tri druge neprofitne organizacije (dva dobrovoljna vatrogasna društva i jedna turistička zajednica). O financijskim izvještajima izraženo je po jedno bezuvjetno, uvjetno i nepovoljno mišljenje, a o usklađenosti poslovanja jedno bezuvjetno i dva uvjetna mišljenja. Revizijom su utvrđene nepravilnosti i propusti u području sustava unutarnjih kontrola, planiranja i računovodstvenog poslovanja te rashoda.

Državni ured za reviziju obavio je reviziju učinkovitosti uspostave i korištenja informacijskog sustava centraliziranog obračuna plaća i upravljanja ljudskim resursima u tijelima državne uprave i drugim korisnicima proračuna. Subjekti revizije bili su Ministarstvo uprave, kao središnje tijelo zaduženo za Informacijski sustav i Financijska agencija, kao izvršitelj usluge uspostave i održavanja Informacijskog sustava, a predmet revizije bile su aktivnosti nadležnih tijela u Republici Hrvatskoj u vezi s uspostavom i korištenjem Informacijskog sustava do konca 2018. Cilj uspostave Informacijskog sustava za obračun plaća i podršku pri upravljanju ljudskim resursima je kvalitetno upravljanje rashodima za zaposlene u javnom sektoru i standardiziranje obračuna plaća te poboljšanje i standardiziranje upravljanja ljudskim resursima. Za uspostavu ovog sustava, do konca 2018. uloženo je 105.123.061,00 kn. Na temelju revizijom utvrđenih činjenica, ocijenjeno je da je uspostava Informacijskog sustava učinkovita, dok je korištenje Informacijskog sustava djelomično učinkovito.

Obavljena je revizija učinkovitosti provedbe Ugovora o koncesiji za financiranje, građenje te gospodarsko korištenje i održavanje autoceste Zagreb - Macelj i njenih pratećih objekata na cestovnom zemljištu, a obuhvaćeno je razdoblje od zaključenja ugovora 2003. do konca 2018. Subjekti revizije bili su Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture i trgovačko društvo Autocesta Zagreb - Macelj d.o.o. Zagreb. Predmet revizije bile su aktivnosti u vezi s provedbom Ugovora i rezultati ostvareni do konca 2018. u odnosu na ciljeve utvrđene Odlukom Vlade Republike Hrvatske o davanju autoceste u koncesiju te na ugovorne odredbe. Ocjenjeno je da je provedba Ugovora učinkovita, pri čemu su potrebna određena poboljšanja. Međutim, iako se izgradnja, održavanje i upravljanje autocestom Zagreb - Macelj najvećim dijelom provodi u skladu s Ugovorom, nisu u cijelosti provedene zadovoljavajuće aktivnosti u vezi s dodjelom koncesije, jer Ministarstvo ne posjeduje dokumentaciju na temelju koje je dodijeljena koncesija, Republika Hrvatska je preuzela rizik pada prometa na autocesti, značajan dio projekta financira se iz državnih subvencija, a autocesta je izgrađena po cijenama za koje nema usporedbe s tržišnim.

Obavljena je revizija učinkovitosti provedbe ugovora o koncesiji za financiranje, izgradnju, održavanje i upravljanje Jadranskom autocestom (Istarski ipsilon). Revizijom je obuhvaćeno razdoblje od zaključenja ugovora 1995. do konca 2018. Subjekti revizije bili su Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture i trgovačko društvo Bina Istra d.d., Lupoglav, kao koncesionar. Predmet revizije bile su aktivnosti u vezi s dodjelom koncesije, financiranjem, izgradnjom, održavanjem i upravljanjem Istarskim ipsilonom te praćenjem i nadzorom izvršenja ugovora o koncesiji kao i rezultati ostvareni do konca 2018. Ocijenjeno je da je provedba ugovora o koncesiji za financiranje, izgradnju, održavanje i upravljanje Istarskim ipsilonom učinkovita, pri čemu su potrebna određena poboljšanja. Međutim, iako se izgradnja, održavanje i upravljanje Istarskim ipsilonom najvećim dijelom provodi u skladu s ugovorom o koncesiji, čija provedba je predmet revizije, nisu u cijelosti provedene zadovoljavajuće aktivnosti u vezi s dodjelom koncesije, izgradnjom te financiranjem izgradnje Istarskog ipsilona, jer Ministarstvo ne posjeduje dokumentaciju na temelju koje je dodijeljena koncesija, do vremena obavljanja revizije autocesta nije izgrađena u cijelosti, a otplata kredita se i nadalje najvećim dijelom obavlja iz financijskog doprinosa iz državnog proračuna.

U raspravi na Odboru postavljeno je pitanje o kažnjavanju hrvatskih poduzeća s uočenim materijalnim greškama od strane Državnog ureda za reviziju. Dalje su zatražene informacije o podacima Državnog odvjetništva Republike Hrvatske prema Državnom uredu za reviziju koje se odnose na procesuiranje kriminalnih radnji u pojedinim poduzećima.
Odgovoreno je da Državni ured za reviziju surađuje s Državnim odvjetništvom Republike Hrvatske na dnevnoj bazi. U novom Zakonu o Državnom uredu za reviziju  u članku 35. predviđene su novčane kazne u iznosu od 20.000 kuna do 50.000 kuna. Novčanom kaznom kaznit će se za prekršaj subjekt revizije odnosno subjekt na kojega se odnosi dani nalog i/ili preporuka, ako općim propisom o prekršajima nije isključena njihova prekršajna odgovornost.
 Naglašeno je da Državni ured za reviziju nije institut progona te ne dobiva povratne informacije od Državnog odvjetništva Republike Hrvatske, koje nije obvezno Državnom uredu za reviziju takve podatke dostaviti. Napomenuto je da će se Izvješće Državnog odvjetništva Republike Hrvatske raspraviti na plenarnoj sjednici Hrvatskoga sabora  te se može od državnog odvjetnika tražiti podatke o procesuiranju kriminalnih radnji. 
U raspravi navedeno je da bi simultana rasprava Izvješće Državnog ureda za reviziju i Državnog odvjetništva Republike Hrvatske bila učinkovita. Odgovoreno je da je nemoguće postići usklađivanje Izvješća Državnog ureda za reviziju i Državnog odvjetništva Republike Hrvatske.
Također je objašnjeno da novi Zakon o Državnom uredu za reviziju uključuje odredbe gdje subjekt revizije dostavlja akcijski plan za otklanjanje nepravilnosti. Među ostalim je navedeno da je  saznanje o nepravilnostima jedan od kriterija za odabir subjekta državne revizije.
Dalje su zatraženi podaci o negativnom mišljenju Državnog ureda za reviziju za Nacionalni park Plitvička jezera. Odgovoreno je da se nepovoljno mišljenje  odnosilo na usklađenost poslovanja te su se osnovne nepravilnosti odnosile na strateške dokumente koje subjekti moraju donijeti. Strateške dokumente nisu donijeli na vrijeme ili nisu zatražili suglasnost resornog ministarstva ili nisu provodili akcijske planove i dr. Državni ured za reviziju samo prati provedbu plana. Zasada Nacionali park Plitvička jezera provodi plan. Upravni odbor Nacionalnog parka Plitvička jezera je zadužen za praćenje rada uprave. 

Postavilo se pitanje o niskim plaćama djelatnika u Državnom uredu za reviziju, gdje početna plaća revizora iznosi 4.500 kuna te mladi kadrovi poslije obuke odlaze na bolje plaćena radna mjesta. U raspravi na Odboru istaknuto je da je Državni ured za reviziju uvijek imao podršku Odbora za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora. 
Napomenuto je da je od strane Državnog ureda za reviziju također obuhvaćena revizija učinkovitosti uspostave korištenja informacijskog sustava centraliziranog obračuna plaća. Državni ured za reviziju izdao je preporuke i postoji prostor za ispravljanje pojedinih nepravednosti unutar sustava te je cilj korektnija raspodjela plaća. 


Nakon provedene rasprave Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora odlučio je jednoglasno predložiti Hrvatskom saboru sljedeći zaključak

Prihvaća se Izvješće o radu Državnog ureda za reviziju za 2019. godinu


Za izvjestiteljicu na sjednici Hrvatskoga sabora određena je zastupnica Grozdana Perić, dipl. oec., predsjednica Odbora.


PREDSJEDNICA ODBORA
Grozdana Perić, dipl. oec.