Odbor za financije i državni proračun

Izvješće Odbora za financije i državni proračun s rasprave Izvješću o obavljenoj financijskoj reviziji političkih stranaka i nezavisnih zastupnika za 2019.

Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora raspravio je na 13. sjednici, održanoj 3. veljače 2021. godine, Izvješće o obavljenoj financijskoj reviziji političkih stranaka i nezavisnih zastupnika za 2019. koje je predsjedniku Hrvatskoga sabora, u skladu s odredbom članaka 16. Zakona o Državnom uredu za reviziju, dostavio Državni ured za reviziju, aktom od 22. prosinca 2020. godine. 
Odbor je o predmetnom Izvješću raspravljao na temelju svoje nadležnosti iz članka 73. Poslovnika Hrvatskoga sabora kao matično radno tijelo.
Odbor je raspolagao i mišljenjem Vlade Republike Hrvatske od 16. siječnja 2021. godine (KLASA: 022-03/20-12/157, URBROJ: 50301-21/06-21-5), u kojem se ističe da Vlada Republike Hrvatske nema primjedbi na predmetno Izvješće. 
 
Uvodno je predstavnica Državnog ureda za reviziju istaknula da je Državni ured za reviziju obavio financijsku reviziju 44 političke stranke i šest nezavisnih zastupnika, kojom su obuhvaćeni financijski izvještaji i poslovanje za 2019. Također, obavljena je provjera dostavljanja (unosom u informacijski sustav za nadzor financiranja) godišnjih financijskih izvještaja političkih stranaka, nezavisnih zastupnika te članova predstavničkih tijela jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave izabranih s liste grupe birača (kojima je mandat u tijeku), kao i objavljivanje financijskih izvještaja političkih stranaka i nezavisnih zastupnika na mrežnim stranicama Državnog izbornog povjerenstva. S obzirom na to da su ukupni prihodi političkih stranaka za 2019. iznosili 120.167.235,00 kuna, a ukupni rashodi 117.044.226,00 kuna, višak prihoda na koncu 2019. iznosi 3.123.009,00 kuna (30 političkih stranaka iskazalo je višak prihoda nad rashodima u iznosu od 8.274.582,00 kn, a 14 manjak u iznosu od 5.151.573,00 kuna). O financijskim izvještajima političkih stranaka za 2019. izraženo je 27 bezuvjetnih i 17 uvjetnih mišljenja, a o usklađenosti poslovanja 39 bezuvjetnih i pet uvjetnih mišljenja. Revizijom utvrđene nepravilnosti i propusti koje su utjecale na izražavanje mišljenja najvećim dijelom odnose se na financijske izvještaje i računovodstveno poslovanje. Prihodi nezavisnih zastupnika iznosili su 2.247.125,00 kuna, a rashodi 2.253.887,00 kuna te manjak prihoda iznosi 6.762,00 kuna. O financijskim izvještajima, kao i o usklađenosti poslovanja nezavisnih zastupnika, izraženo je pet bezuvjetnih i jedno uvjetno mišljenje. Revizijom nezavisnih zastupnika nisu utvrđene nepravilnosti i propusti koje bi utjecale na istinitost i realnost financijskih izvještaja te usklađenost poslovanja (osim u dijelu koji se odnosi na računovodstveno poslovanje, financijske izvještaje i rashode nezavisne zastupnice).

Revizijom je, između ostalog, utvrđeno da Godišnji program rada sadrži ciljeve, planirane aktivnosti, sredstva potrebna za njegovu realizaciju te izvore financiranja, ali za planirane aktivnosti rashodi nisu utvrđeni prema vrstama iz računskog plana za neprofitne organizacije te se ne prati ostvarenje rashoda po aktivnostima utvrđenima godišnjim programom rada. Financijskim planom prihodi i rashodi nisu realno planirani, pri znatnijim odstupanjima ostvarenih i planiranih prihoda i rashoda nisu donesene izmjene i dopune financijskog plana, financijski plan ne sadrži rezultat poslovanja te nije sastavljeno obrazloženje financijskog plana. Temeljni financijski izvještaji nisu sastavljeni na propisan način, odnosno podaci iskazani u financijskim izvještajima nisu točni i istiniti, kao ni istovjetni podacima evidentiranima u poslovnim knjigama, zbog čega ne pružaju objektivnu i realnu sliku financijskog položaja. Bilješke uz financijske izvještaje nisu sastavljene ili nisu potpune. 
U okviru računovodstvenog poslovanja utvrđeni su propusti i nepravilnosti u dijelu koji se odnosi na evidentiranje i iskazivanje poslovnih događaja te popis imovine i obveza. Pojedine političke stranke nisu evidentirale rashode prema rasporedu računa za neprofitne organizacije ili rashodi nisu evidentirani u izvještajnom razdoblju na koje se odnose ili su evidentirani na temelju izvoda žiroračuna. Poslovne knjige za 2019., iako zaključene, nisu uvezene i potpisane ni zaštićene elektroničkim potpisom.
Poslovni događaji u pojedinim slučajevima evidentirani su bez vjerodostojne dokumentacije, odgovorna osoba nije prethodno ovjerila i kontrolirala knjigovodstvene isprave na temelju kojih su evidentirani poslovni događaji ili su poslovni događaji evidentirani na temelju knjigovodstvenih isprava iz kojih se ne može nedvojbeno utvrditi vrsta poslovnog događaja, odnosno pružene usluge, kao ni potvrditi da su financijska sredstva korištena isključivo za ostvarenje ciljeva utvrđenih godišnjim programom rada, u skladu s odredbama Zakona o financiranju političkih aktivnosti i izborne promidžbe, koji je bio na snazi do 24. ožujka 2019., te Zakona o financiranju političkih aktivnosti, izborne promidžbe i referenduma, koji je na snazi od 24. ožujka 2019. Blagajničko poslovanje nije vođeno uredno, a popis imovine i obveza nije obavljen u skladu s propisima. 
Prihod od dobrovoljnog priloga (donacije) evidentiran je u poslovnim knjigama na temelju odluke Predsjedništva političke stranke iz 2019., iako su se uvjeti za njegovo evidentiranje (na temelju ugovora o pozajmici iz 2011.) stekli nakon okončanja parlamentarnih izbora u 2011. Dobrovoljni prilog (donacija) nije iskazan u Izvješću o primljenim donacijama za potporu političkog djelovanja, a dobrovoljni prilozi (donacije) iz nedopuštenih izvora nisu u zakonom propisanom roku uplaćeni u državni proračun te prijavljeni Državnom uredu za reviziju i Državnom izbornom povjerenstvu. 

Kod pojedinih političkih stranaka utvrđene su nepravilnosti i propusti pri obračunu putnih naloga za službena putovanja (pojedini putni nalozi nemaju naznačena početna i završna stanja brojila, izvješća o službenom putovanju nisu sastavljena, datum sastavljanja putnog naloga unesen je nakon datuma već obavljenog službenog puta te nedostaju potpisi podnositelja obračuna, likvidatora i blagajnika). U dijelu koji se odnosi na ugovore o djelu i ugovore o autorskom honoraru, po jednom ugovoru o djelu manje su obračunani porezi i doprinosi (naknada je obračunana kao autorski honorar), a jednom autoru je na račun isplaćen ugovoreni honorar, bez obračuna i uplate pripadajućih poreza i doprinosa.
Revizijom za 2019. utvrđeno je da je provedeno 108 ili 57,5 % naloga i preporuka iz prošle revizije, 28 ili 14,9 % je u postupku provedbe, djelomično je provedeno 20 ili 10,6 % naloga i preporuka, nije provedeno 28 ili 14,9 %, a četiri ili 2,1 % naloga i preporuka nije primjenjivo, zbog promjene propisa ili neprovođenja aktivnosti. 
Političke stranke su i nadalje u obvezi postupiti prema nalozima i preporukama Ureda, koji nisu u cijelosti provedeni. Također, o nalozima i preporukama koji nisu provedeni, u skladu s odredbom članka 23. stavka 4. Zakona o Državnom uredu za reviziju, Ured obavještava nadležno državno odvjetništvo. Tako je za ne postupanje po nalozima i preporukama iz prošle revizije Ured dostavio obavijest za 20 političkih stranaka.   
Revizijom nezavisnih zastupnika nisu utvrđene nepravilnosti i propusti koje bi utjecale na istinitost i realnost financijskih izvještaja te usklađenost poslovanja (osim u dijelu koji se odnosi na računovodstveno poslovanje, financijske izvještaje i rashode nezavisne zastupnice).  
Za sve utvrđene nepravilnosti i propuste u poslovanju političkih stranaka i nezavisnih zastupnika Državni ured za reviziju dao je naloge i preporuke, čija bi provedba pridonijela istinitom, pouzdanom i točnom iskazivanju i evidentiranju podataka pojedinačno po vrstama prihoda i rashoda te o stanju imovine, obveza i vlastitih izvora u financijskim izvještajima i poslovnim knjigama, kao i povećanju usklađenosti poslovanja sa zakonima, drugim propisima i unutarnjim aktima te učinkovitosti korištenja sredstava.
Godišnji financijski izvještaji za izvještajno razdoblje od 1. siječnja 2019., prema Zakonu o financiranju političkih aktivnosti, izborne promidžbe i referenduma, koji je na snazi od 24. ožujka 2019., sastavljaju se i dostavljaju Uredu te objavljuju putem informacijskog sustava za nadzor financiranja (koji je u nadležnosti Državnog izbornog povjerenstva). 
U skladu s navedenim, Ured je provjerio dostavu godišnjih financijskih izvještaja (unosom u informacijski sustav za nadzor financiranja) za političke stranke, nezavisne zastupnike i članove predstavničkih tijela lokalnih jedinica (kojima je mandat u tijeku).  
Unosom u informacijski sustav za nadzor financiranja, financijske izvještaje dostavilo je 117 političkih stranaka (od toga 109 u propisanom roku, 8 izvan propisanog roka), a 50 političkih stranaka nije dostavilo financijske izvještaje do 20. studenoga 2020. - uz napomenu da je 167 političkih stranaka bilo obvezno dostaviti financijske izvještaje za 2019. 
Nezavisni zastupnici dostavili su financijske izvještaje u propisanom roku, osim nezavisne zastupnice.  Od 1 199 članova predstavničkih tijela lokalnih jedinica (nezavisnih vijećnika) kojima je mandat u tijeku, 1 092 je dostavilo financijske izvještaje, a 107 ih nije dostavilo do 20. studenoga 2020. Financijski izvještaji političkih stranaka, nezavisnih zastupnika i članova predstavničkih tijela lokalnih jedinica (nezavisnih vijećnika) s propisanim prilozima, dostavljeni unosom u informacijski sustav za nadzor financiranja, objavljeni su na mrežnim stranicama Državnog izbornog povjerenstva. O svim utvrđenim povredama Zakona o financiranju političkih aktivnosti i izborne promidžbe, koji je bio na snazi do 24. ožujka 2019. te Zakona o financiranju političkih aktivnosti, izborne promidžbe i referenduma, koji je s istim datumom stupio na snagu, Ured je obavijestio Državno odvjetništvo i dostavio cjelokupnu dokumentaciju o svim utvrđenim povredama Zakona.

U raspravi na Odboru napomenuto je da postoji veliki broj stranaka u Republici Hrvatskoj. Odgovoreno je da se broj političkih stranaka konstantno mijenja te da su ovo podaci iz 2019. godine. Dalje je istaknuto da je potrebno sankcionirati političke stranke koje ne poštuju zakone.

Nakon provedene rasprave Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora odlučio je jednoglasno predložiti Hrvatskome saboru sljedeći 

                                               ZAKLJUČAK

Prihvaća se Izvješće o obavljenoj financijskoj reviziji političkih stranaka i nezavisnih zastupnika za 2019.

Za izvjestiteljicu na sjednici Hrvatskoga sabora određena je zastupnica Grozdana Perić, dipl. oec., predsjednica Odbora.

 PREDSJEDNICA  ODBORA
    Grozdana Perić, dipl. oec.