Odbor za financije i državni proračun

Izvješće Odbora za financije i državni proračun s objedinjene rasprave o Konačnom prijedlogu zakona o dopuni Općeg poreznog zakona, hitni postupak, prvo i drugo čitanje, P.Z. br. 861 , o Konačnom prijedlogu zakona o izmjeni i dopunama Zakona o porezu na dohodak, hitni postupak, prvo i drugo čitanje, P.Z. br. 862, o Konačnom prijedlogu zakona o izmjeni i dopuni Zakona o porezu na dobit, hitni postupak, prvo i drugo čitanje, P.Z. br. 863 i o Konačnom prijedlogu zakona o dopunama Zakona o izvršavanju Državnog proračuna Republike Hrvatske za 2020. godinu, hitni postupak, prvo i drugo čitanje, P.Z. br. 864

Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora raspravio je na 93. sjednici održanoj 18. ožujka 2020.  godine, objedinjeno o Konačnom prijedlogu zakona o dopuni Općeg poreznog zakona, hitni postupak, prvo i drugo čitanje, P.Z. br. 861, o Konačnom prijedlogu zakona o izmjeni i dopunama Zakona o porezu na dohodak, hitni postupak, prvo i drugo čitanje, P.Z. br. 862,  o Konačnom prijedlogu zakona o izmjeni i dopuni Zakona o porezu na dobit,  hitni postupak, prvo i drugo čitanje, P.Z. br. 863 i o Konačnom prijedlogu zakona o dopunama Zakona o izvršavanju Državnog proračuna Republike Hrvatske za 2020. godinu, hitni postupak, prvo i drugo čitanje, P.Z. br. 864 , koje je predsjedniku Hrvatskoga sabora, podnijela Vlada Republike Hrvatske, aktom od 17. ožujka 2020.  godine.

Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora, na temelju svoje nadležnosti iz članka 73. Poslovnika Hrvatskoga sabora, raspravljao je o predmetnim zakonima kao matično radno tijelo.

U uvodnom izlaganju predstavnici predlagatelja osvrnuli su se na svaki od zakonskih prijedloga. Ukratko je obrazloženo kako slijedi:

Konačni prijedlog zakona o dopuni Općeg poreznog zakona

Radi pomoći poduzetnicima u poteškoćama, važećim Općim poreznim zakonom propisan je upravni ugovor kao mjera kojom je poreznim obveznicima omogućeno plaćanje dospjelog poreznog duga u obrocima. Upravni ugovor je mjera pomoći poslovanju poreznih obveznika u redovnim uvjetima, kojom se, uz dokazivanje ispunjenja uvjeta i osiguravanje sredstva plaćanja omogućuje olakšanje plaćanja određenih poreznih obveza, te ima propisane uvjete i način sklapanja zahtijevaju određeni vremenski period za njegovu provedbu.
Međutim, situacija nastala uslijed epidemije novog koronavirusa COVID-19 pokazuje da postojećom mjerom upravnog ugovora nije moguće efikasno i brzo pomoći poreznim obveznicima kojima je ovom pandemijom likvidnost izravno narušena. Stoga se predlaže propisati posebni model načina plaćanja dospjelih poreznih obveza koji bi omogućio poreznim obveznicima s poteškoćama u poslovanju uslijed nastupa posebnih okolnosti da u jednostavnom i žurnom postupku postignu primjereni način plaćanja poreznih obveza. Cilj koji se nastoji postići dopunom Općeg poreznog zakona je mogućnost brze reakcije, odnosno brzog odgovora poreznih tijela na okolnosti koje uzrokuju gospodarsku štetu u poslovanju poduzetnika te na taj način, pružiti snažnu podršku poduzetnicima u njihovim nastojanjima za očuvanje zaposlenosti.
Budući je Opći porezni zakon propis temeljem kojega su ovlaštena postupati sva porezna tijela, to se osim Poreznoj upravi, i drugim tijelima (tijela državne uprave, upravna tijela jedinica područne (regionalne) samouprave i upravna tijela jedinica lokalne samouprave u čijem su djelokrugu poslovni utvrđivanja i/ili nadzora i/ili naplate poreza) omogućava korištenje propisane mjere pomoći poreznim obveznicima.
Osim poreza, ovom mjerom su obuhvaćena i druga javna davanja kao što su carine, pristojbe, doprinosi, naknade za koncesije, novčane kazne za porezne prekršaje i sva davanja čije je utvrđivanje i/ili naplata i/ili nadzor prema posebnim propisima u nadležnosti poreznog tijela.
Predlaže se da se nastupom posebnih okolnosti poreznim obveznicima odobri odgoda plaćanja i/ili obročna otplata poreznog duga. Nadalje, s obzirom na nastup posebnih okolnosti, predlaže se da se za vrijeme odgode plaćanja i/ili obročne otplate ne obračunava kamata te da za to vrijeme ne teče zastara. Kako u trenutku predlaganja dopuna OPZ-a nije moguće predvidjeti sve buduće posebne okolnosti,  a uvažavajući potrebu da mjera mora brzo pomoći poreznim obveznicima, predlaže se provedbu ovog članka propisati Pravilnikom. Pravilnik, kojeg na temelju dane ovlasti donosi ministar financija, bit će moguće u vrlo kratkom roku prilagoditi eventualnim, sada neprepoznatim, budućim posebnim okolnostima. 
Ako po isteku odgode plaćanja porezni obveznik ne bude mogao podmiriti odgođene porezne obveze, budući da nakon prestanka tih okolnosti još nije stabilizirao svoje poslovanje, propisala bi se mogućnost da mu se odobri obročna otplata tih obveza. Također, odgođena porezna obveza bi se, u slučaju obročne otplate, podmirivala u mjesečnim obrocima bez obračuna kamata.

Konačni prijedlog zakona o izmjeni i dopunama Zakona o porezu na dohodak

Predlaže se da se primicima po osnovi samostalne djelatnosti ne smatraju primici koje fizičke osobe ostvaruju po osnovi potpora primljenih radi ublažavanja posebnih okolnosti propisanih propisom kojim je uređen opći porezni postupak. Omogućuje se korištenje potpore u cijelosti za svrhe za koje je i namijenjena bez opterećenja poreznog obveznika javnim davanjima.   
Predlaže se omogućiti ranije izvršenje povrata više uplaćenog poreza na dohodak i prireza porezu na dohodak građanima. Građanima bi se povrat više uplaćenog poreza na dohodak i prireza porezu na dohodak isplaćivao u pravilu tijekom mjeseca lipnja, a ne kao do sada tijekom mjeseca kolovoza te s druge strane rok za uplatu utvrđene razlike poreza na dohodak i prireza porezu na dohodak za uplatu ostaje nepromijenjen.
Konačni prijedlog zakona o izmjeni i dopuni Zakona o porezu na dobit

Prema Zakonu o porezu na dobit u postupku utvrđivanja osnovice poreza na dobit, u poreznu osnovicu se uključuju svi prihodi utvrđeni sukladno računovodstvenim standardima te stoga i prihodi od potpora, poticaja i sl. 

Ovim Prijedlogom propisuje se iznimka i isključivanje iz porezne osnovice prihoda od potpora primljenih radi ublažavanja negativnih posljedica izazvanih posebnim okolnostima koje su za porezne svrhe propisane općim poreznim propisom. 

Posebne okolnosti“ u smislu Općeg poreznog zakona  podrazumijevaju događaj ili određeno stanje koje se nije moglo predvidjeti i na koje se nije moglo utjecati, a koje ugrožava život i zdravlje građana, imovinu veće vrijednosti, znatno narušava okoliš, narušava gospodarsku aktivnost ili uzrokuje znatnu gospodarsku štetu. 

Nakon usvajanja ovoga Prijedloga potpore primljene u slučaju „posebnih okolnosti“ u odnosu na uobičajene potpore (državne potpore) biti će isključene iz porezne osnovice. 

Konačni prijedlog zakona o dopunama Zakona o izvršavanju Državnog proračuna Republike Hrvatske za 2020. godinu

Krajem siječnja 2020. Svjetska zdravstvena organizacija (u daljnjem tekstu: WHO) proglasila je epidemiju COVID-19 (SARS—CoV-2, u daljnjem tekstu: koronavirus): javnozdravstvenom prijetnjom od međunarodnog značaja (PHEIC) zbog brzine širenja epidemije i velikog broja nepoznanica s njom u vezi, dok je 11. ožujka 2020. WHO proglasio globalnu pandemiju zbog koronavirusa. Dana 25. veljače 2020. potvrđen je prvi slučaj koronavirusa u Republici Hrvatskoj i od tada se broj slučajeva kontinuirano povećava. Kako je nedvojbeno da će epidemija koronavirusa imati utjecaja na gospodarsku aktivnost u Republici Hrvatskoj, Vlada Republike Hrvatske će ekonomskim mjerama dati poticaj za zadržavanje radnih mjesta, ali i rješavanje problema nelikvidnosti onima čija je poslovna aktivnost smanjenja uslijed epidemije. 

Ovim Zakonom se  utvrđuje mogućnost preraspodjele sredstava bez ograničenja u slučaju da je potrebno osigurati sredstva za saniranje posljedica epidemije koronavirusa. U navedenim će se slučajevima  moći izvršiti preraspodjele sredstava u državnom proračunu Republike Hrvatske na proračunskim stavkama kod proračunskih korisnika ili između proračunskih korisnika i kod izvanproračunskih korisnika te na postojećim, kao i na naknadno utvrđenim proračunskim stavkama, aktivnostima i projektima za koja se sredstva osiguravaju. Utvrđuje se pravna osnova za isplatu sredstava beskamatnog zajma jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave, Hrvatskom zavodu za zdravstveno osiguranje i Hrvatskom zavodu za mirovinsko osiguranje, a najviše do visine poreza na dohodak, prireza i doprinosa čije je plaćanje odgođeno i/ili je odobrena obročna otplata. Ministar financija može za provođenje ove mjere donijeti poseban naputak.
             
Nakon provedene objedinjene rasprave Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora odlučio je jednoglasno predložiti Hrvatskome saboru donošenje 
                                                            
Zakona o dopuni Općeg poreznog zakona 

Nakon provedene objedinjene rasprave Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora odlučio je jednoglasno predložiti Hrvatskome saboru donošenje

Zakona o izmjeni i dopunama Zakona o porezu na dohodak 

Nakon provedene objedinjene rasprave Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora odlučio je jednoglasno predložiti Hrvatskome saboru donošenje

Zakona o izmjeni i dopuni Zakona o porezu na dobit 

Nakon provedene objedinjene rasprave Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora odlučio je jednoglasno predložiti Hrvatskome saboru donošenje

Zakona o dopunama Zakona o izvršavanju Državnoga proračuna Republike Hrvatske za 2020. godinu

Za izvjestiteljicu na sjednici Hrvatskoga sabora određena je zastupnica Grozdana Perić, dipl.oec., predsjednica Odbora.
Istodobno, Odbor za financije i državni proračun predlaže Hrvatskome saboru da o točkama dnevnoga reda Konačni prijedlog zakona o dopuni Općeg poreznog zakona, hitni postupak, prvo i drugo čitanje, P.Z. br. 861, Konačni prijedlog zakona o izmjeni i dopunama Zakona o porezu na dohodak, hitni postupak, prvo i drugo čitanje, P.Z. br.862,  Konačni prijedlog zakona o izmjeni i dopuni Zakona o porezu na dobit, hitni postupak, prvo i drugo čitanje, P.Z. br. 863 i Konačni prijedlog zakona o dopunama Zakona o izvršavanju Državnog proračuna Republike Hrvatske za 2020. godinu, hitni postupak, prvo i drugo čitanje, P.Z. br. 864  provede objedinjenu raspravu.

Za izvjestiteljicu na sjednici Hrvatskoga sabora određena je zastupnica Grozdana Perić, dipl.oec., predsjednica Odbora.

PREDSJEDNICA ODBORA
Grozdana Perić, dipl.oec.