Odbor za financije i državni proračun

Izvješće Odbora za financije i državni proračun s rasprave o Izvješću o obavljenoj reviziji učinkovitosti Dostupnost obiteljske (opće) medicine, zaštite zdravlja žena i predškolske djece u javnom zdravstvu

Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora raspravio je na 85. sjednici, održanoj 4. listopada 2023. godine, Izvješće o obavljenoj reviziji učinkovitosti Dostupnost obiteljske (opće) medicine, zaštite zdravlja žena i predškolske djece u javnom zdravstvu, koje je predsjedniku Hrvatskoga sabora, u skladu s odredbom članka 19. Zakona o Državnom uredu za reviziju, dostavio Državni ured za reviziju, aktom od 14. lipnja 2023. godine. 

Odbor je o predmetnom Izvješću raspravljao na temelju svoje nadležnosti iz članka 73. Poslovnika Hrvatskoga sabora, kao matično radno tijelo.

Odbor je raspolagao i mišljenjem Vlade Republike Hrvatske, KLASA: 022-03/23-12/74, URBROJ: 50301-04/25-23-4), od 27. rujna 2023. godine.

Uvodno je predstavnik Državnog ureda za reviziju istaknuo da je Državni ured za reviziju obavio reviziju učinkovitosti dostupnost obiteljske (opće) medicine, zaštite zdravlja žena i predškolske djece u javnom zdravstvu.

Predmet revizije bile su aktivnosti Ministarstva zdravstva, Hrvatskog zavoda za zdravstveno osiguranje i Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo u vezi s planiranjem i dostupnošću ljudskih resursa, koje se odnose na broj liječnika i teritorijalnu pokrivenost javnozdravstvenim uslugama primarne zdravstvene zaštite u djelatnostima obiteljske (opće) medicine, zdravstvene zaštite žena i zdravstvene zaštite predškolske djece u javnom zdravstvu na području Republike Hrvatske.

Subjekti revizije bili su Ministarstvo zdravstva, Hrvatski zavod za zdravstveno osiguranje i Hrvatski zavod za javno zdravstvo.

Ciljevi revizije bili su provjeriti uspostavu normativnog uređenja za učinkovito planiranje broja liječnika i teritorijalnu pokrivenost javnozdravstvenih usluga, ocijeniti učinkovitost sustava praćenja zdravstvenih radnika, odnosno ažurnost i cjelovitost evidencija o broju liječnika te osiguravaju li spomenute evidencije vjerodostojne podatke za potrebe analize i sastavljanje planskih dokumenata, ocijeniti je li osiguran ujednačen pristup primarnoj zdravstvenoj zaštiti kroz provođenje planiranih mjera i poduzimanje aktivnosti za povezivanje broja liječnika i teritorijalnu pokrivenost, ocijeniti učinkovitost jačanja ljudskih resursa i unaprjeđenja uvjeta rada u javnom zdravstvu uz mogućnost specijalističkog usavršavanja, te ocijeniti uspostavu učinkovitog nadzora nad zakonitošću rada.

Revizijom je, između ostalog, utvrđeno sljedeće  da  je strateški plan razvoja ljudskih resursa donesen za razdoblje do 2020. godine. Jedna od mjera za provedbu posebnog cilja Nacionalnog plana razvoja zdravstva za razdoblje od 2021. do 2027. (učiniti zdravstveni sustav poželjnim mjestom za rad), a koja se odnosi na izradu strateškog okvira razvoja ljudskih resursa, kojim se mora definirati konkretne kratkoročne i dugoročne potrebe za zdravstvenim djelatnicima na svim razinama sustava u Republici Hrvatskoj, nije provedena.

Neovisno nadležno tijelo s jasnim zadaćama, ovlastima i odgovornostima za praćenje i planiranje ljudskih resursa, ali i informiranje te usmjeravanje dostupnih liječnika, planiranje potreba specijalizacija i održavanje optimalne Mreže kojom se zadovoljavaju potrebe stanovništva, nije ustrojeno.

Nije donesen Pravilnik o kadrovskim standardima za određivanje timova na primarnoj razini zdravstvene djelatnosti, kako bi se osigurali preduvjeti za provođenje zdravstvene djelatnosti na primarnoj razini i organiziranje timskog rada te utvrdili kadrovski standardi za određivanje timova na primarnoj razini zdravstvene djelatnosti.

Zakonom o zdravstvenoj zaštiti koji je stupio na snagu u siječnju 2019., utvrđeno je da će Mrežu javne zdravstvene službe ministar donijeti u roku od šest mjeseci od dana stupanja na snagu navedenog Zakona. Mreža, kojom se određuje potreban broj zdravstvenih ustanova, broj zdravstvenih timova te privatnih zdravstvenih radnika s kojima Hrvatski zavod za zdravstveno osiguranje sklapa ugovor o provođenju zdravstvene zaštite za područje Republike Hrvatske, nije donesena.

Pravilnik o sadržaju i načinu vođenja Nacionalnog registra pružatelja zdravstvene zaštite nije donesen. Kontinuirano se ne prati struktura i starost liječnika te njihov odlazak u mirovinu kroz dugoročno razdoblje niti su utvrđeni razlozi smanjenja broja liječnika u djelatnostima obiteljske (opće) medicine, zdravstvene zaštite žena i zdravstvene zaštite predškolske djece, a što bi bila osnova za njihovo dugoročno praćenje i donošenje odluka vezanih uz dugoročno planiranje.
Nisu predlagane aktivnosti za osiguravanje dovoljnog broja liječnika u djelatnostima obiteljske (opće) medicine, zdravstvene zaštite žena i zdravstvene zaštite predškolske djece.

Sadržaj Kataloga informacijskih standarda u zdravstvu Republike Hrvatske, nije utvrđen.

Nacionalni javnozdravstveni informacijski sustav nije povezan s drugim sustavima državne informacijske infrastrukture.

Nisu prikupljeni i sistematizirani potpuni podatci o ljudskim resursima za dugoročno razdoblje te nije izrađena analiza stanja i dugoročnih potreba za ljudskim resursima u djelatnostima obiteljske (opće) medicine, zdravstvene zaštite žena i zdravstvene zaštite predškolske djece.

Jedinstvena evidencija koja bi sadržavala podatke o nazivu i datumu dokumenta na temelju kojeg je zatraženo odobrenje specijalizacije po djelatnostima, usporedbi planom zatraženih i odobrenih specijalizacija, razlozima odobrenja odnosno odbijanja specijalizacije, nazivu i datumu dokumenta kojim je tražena specijalizacija odobrena odnosno odbijena, izvorima iz kojih se specijalizacije financiraju, podatke o završenim specijalizacijama, odustajanju od specijalističkog usavršavanja te učincima provedbe specijalističkog usavršavanja i druge podatke, nije ustrojena. Godišnji planovi potrebnih specijalizacija i užih specijalizacija za 2020. i 2021., nisu doneseni.

Na temelju revizijom utvrđenih činjenica, uzimajući u obzir postavljene ciljeve, Državni ured za reviziju je dostupnost obiteljske (opće) medicine, zaštite zdravlja žena i predškolske djece u javnom zdravstvu ocijenio djelomično učinkovitom.

Državni ured za reviziju dao je sljedeće naloge i preporuke: s obzirom na to da je Ministarstvo nositelj izrade i koordinator provedbe Nacionalnog plana razvoja zdravstva te da je Strateški plan donesen za razdoblje do 2020., izraditi novi Strateški plan razvoja ljudskih resursa, koji bi sadržavao i procijenjeno stanje raspoloživog kadra, postojeću sistematizaciju radnih mjesta i potreban broj specijalista.

Poduzeti aktivnosti radi uspostavljanja središnjeg tijela nadležnog za upravljanje ljudskim resursima u sustavu zdravstva (u okviru postojećeg broja zaposlenika) koje bi imalo odgovornost za strateško planiranje i upravljanje ljudskim resursima, kao jedne od mjera za ostvarenje ciljeva Strateškog plana razvoja ljudskih resursa.

Donijeti Pravilnik o kadrovskim standardima za određivanje timova na primarnoj razini zdravstvene djelatnosti u skladu s odredbama Zakona o zdravstvenoj zaštiti, kako bi se osigurali preduvjeti za provođenje zdravstvene djelatnosti na primarnoj razini i organiziranje timskog rada te utvrdili kadrovski standardi za određivanje timova na primarnoj razini zdravstvene djelatnosti.

Donijeti Mrežu uz prethodno pribavljeno mišljenje HZZO-a, HZJZ-a, nadležnih komora i predstavničkih tijela županija odnosno Grada Zagreba, u skladu s odredbama Zakona o zdravstvenoj zaštiti.

U svrhu objedinjavanja podataka za potrebe praćenja ljudskih resursa te donošenja odluka o planiranju ljudskih resursa u zdravstvu, donijeti Pravilnik o sadržaju i načinu vođenja Nacionalnog registra pružatelja zdravstvene zaštite u skladu s odredbom Zakona o zdravstvenoj zaštiti te uspostaviti Nacionalni registar pružatelja zdravstvene zaštite koji će sadržavati podatke utvrđene navedenim Pravilnikom.

Utvrditi razloge zbog kojih dolazi do smanjenja broja liječnika u djelatnostima obiteljske (opće) medicine, zdravstvene zaštite žena i zdravstvene zaštite predškolske djece.

Predložiti aktivnosti u cilju osiguravanja dovoljnog broja liječnika u djelatnostima obiteljske (opće) medicine, zdravstvene zaštite žena i zdravstvene zaštite predškolske djece.

Utvrditi sadržaj Kataloga informacijskih standarda u zdravstvu Republike Hrvatske u skladu s odredbama Zakona o podacima i informacijama u zdravstvu, kojim bi se uredili procesi upravljanja zdravstvenim registrima i drugim evidencijama u području zdravstva te bi se utvrdio i popis s definicijama nacionalnih zdravstvenih pokazatelja i obilježja podataka temeljem kojih nastaju pokazatelji.

Poduzeti radnje radi povezivanja Nacionalnog javnozdravstvenog informacijskog sustava s drugim sustavima državne informacijske infrastrukture kako bi se omogućilo kvalitetno prikupljanje podataka i informacija u svrhu planiranja broja liječnika u djelatnostima obiteljske (opće) medicine, zdravstvene zaštite žena i zdravstvene zaštite predškolske djece, odnosno za potrebe javnog zdravstva. U svrhu utvrđivanja dostupnosti liječnika u djelatnostima obiteljske (opće) medicine, zdravstvene zaštite žena i zdravstvene zaštite predškolske djece kroz višegodišnje razdoblje, prikupiti i sistematizirati potpune podatke o ljudskim resursima za dugoročno razdoblje te izraditi analizu stanja i dugoročnih potreba za ljudskim resursima u navedenim djelatnostima primarne zdravstvene zaštite.

U svrhu učinkovitog planiranja specijalizacija ustrojiti i kontinuirano voditi jedinstvenu evidenciju koja bi sadržavala podatke o nazivu i datumu dokumenta na temelju kojeg je zatraženo odobrenje specijalizacije po djelatnostima, usporedbi planom zatraženih i odobrenih specijalizacija, razlozima odobrenja odnosno odbijanja specijalizacije, nazivu i datumu dokumenta kojim je tražena specijalizacija odobrena odnosno odbijena, izvori iz kojih se specijalizacije financiraju, podatke o završenim specijalizacijama, odustajanju od specijalističkog usavršavanja te učincima provedbe specijalističkog usavršavanja i druge podatke.

Donijeti godišnje planove potrebnih specijalizacija i užih specijalizacija zdravstvenih radnika na temelju Nacionalnog plana specijalističkog usavršavanja, u skladu s odredbama Zakona o zdravstvenoj zaštiti.

Državni ured za reviziju je mišljenja da bi provedba navedenih naloga i preporuka pridonijela otklanjanju utvrđenih propusta, čime bi se povećala dostupnost obiteljske (opće) medicine, zaštite zdravlja žena i predškolske djece u javnom zdravstvu.

Predstavnik Ministarstva zdravstva napomenuo je da je teško naći liječnike primarne zaštite za otoke u Republici Hrvatskoj. Deset godina nisu izdavane specijalizacije za liječnike primarne zaštite.

U raspravi na Odboru je navedeno da na otocima postoji velika fluktuacija liječnika primarne zaštite, ali i pedijatra i drugih. Rečeno je da je sada odobreno preko 160 novih specijalizacija za liječnike primarne zaštite te će se s vremenom nedostatak riješiti.

Između ostaloga je upozoreno na činjenicu da ne postoji samo nedostatak liječnika primarne zaštite u Republici Hrvatskoj, nego nedostatak ukupnog medicinskog osoblja primjerice zbog odljeva medicinskog osoblja u privatni sektor zbog većih plaća. 

Nakon provedene rasprave Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora odlučio je jednoglasno predložiti Hrvatskome saboru sljedeći zaključak 

Prihvaća se Izvješće o obavljenoj reviziji učinkovitosti Dostupnost obiteljske (opće) medicine, zaštite zdravlja žena i predškolske djece u javnom zdravstvu

Za izvjestiteljicu na sjednici Hrvatskoga sabora određena je zastupnica Grozdana Perić, dipl. oec., predsjednica Odbora.


PREDSJEDNICA ODBORA
Grozdana Perić, dipl. oec.