Odbor za financije i državni proračun

Izvješće Odbora za financije i državni proračun o Konačnom prijedlogu zakona o izmjenama i dopunama Zakona o tržištu kapitala, drugo čitanje, P.Z.E. br. 321

Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora raspravio je na 66. sjednici, održanoj 6. prosinca 2022. godine, Konačni prijedlog  zakona o izmjenama i dopunama Zakona o tržištu kapitala, drugo čitanje, P.Z.E. br. 321, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavila Vlada Republike Hrvatske, aktom od 1. prosinca 2022. godine. 

Odbor je o predmetnom Prijedlogu zakona raspravljao na temelju svoje nadležnosti iz članka 73. Poslovnika Hrvatskoga sabora, kao matično radno tijelo.

Uvodno je predstavnik Ministarstva financija istaknuo  da je razlog donošenja Konačnog prijedloga zakona jest osiguravanje pretpostavki za provedbu Nacionalnog plana zamjene hrvatske kune eurom s ciljem da Republika Hrvatska postane dijelom ekonomske i monetarne unije čija je valuta euro. Slijedom toga, novčani iznosi u kunama usklađuju se s iznosima u eurima.  Radi ulaska Republike Hrvatske u europodručje, kao i planirano pristupanje Središnjeg klirinškog depozitarnog društva d.d. (u daljnjem tekstu: SKDD) europskoj platformi za namiru vrijednosnih papira Target2-Securities (dalje u tekstu:T2S), potrebno je prilagoditi odredbe važećeg Zakona pravilima rada T2S sustava za namiru vrijednosnih papira.  
Obzirom na donošenje Uredbe (EU) 2022/858 potrebno je osigurati daljnje usklađivanje hrvatskog regulatornog okvira za tržište kapitala s pravnom stečevinom Europske unije u dijelu izmjene definicije financijskog instrumenta koji uključuje i instrumente izdane primjenom tehnologije distribuiranog zapisa. 

Nadalje, stupanjem Hrvatske narodne banke u Jedinstveni nadzorni mehanizama (SSM) datumom usvajanja eura kao službene valute u Republici Hrvatskoj, ovlasti Hrvatske narodne banke prenose se na Europsku središnju banku te je iz tog razloga učinjena prilagodba važećeg Zakona u dijelu odobrenja za kreditnu instituciju koja može obavljati investicijske usluge, s obzirom da će odobrenje izdavati Europska središnja banka. 

Također, radi ulaska Republike Hrvatske u europodručje te posljedičnog priključenja sustava za namiru vrijednosnih papira operatera SKDD-a europskoj platformi T2S, potrebno je izvršiti dopune u dijelu koji se odnosi na pokretanje postupka radi insolventnosti nad sudionicima sustava poravnanja i/ili namire na mogućnost (novčane) namire naloga za prijenos financijskih instrumenata koji su do trenutka pokretanja postupka radi insolventnosti prihvaćeni u sustavu namire.

Konačnim prijedlogom zakona osiguravaju se pretpostavke za provedbu Uredbe (EU) 2022/858 u dijelu izmjene definicije financijskog instrumenta koji uključuje i instrumente izdane primjenom tehnologije distribuiranog zapisa. Dodatno, imenovanjem Hrvatske agencije za nazor financijskih usluga nadležnim tijelom za primjenu Uredbe (EU) 2022/858 osigurava se da zakonodavstvo o financijskim uslugama u Republici Hrvatskoj bude prikladno za digitalno doba i da doprinese gospodarstvu otpornom na buduće promjene koje je u interesu građana, među ostalim omogućivanjem upotrebe inovativnih tehnologija. Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga postaje nadležna za izdavanje i ukidanje posebnih odobrenja tržišnoj infrastrukturi, u okvirima uvjeta iz Uredbe (EU) 2022/858.

U raspravi na Odboru navedeno je da tržište kapitala u Republici Hrvatskoj ne postoji. Trebalo bi sažeti što se postiglo zadnjih petnaest godina na tržištu kapitalu na temelju donesenih zakona. Republika Hrvatske preuzima zakone iz Europske unije, ali se oni ne provode. Navedeno je da imamo veliki broj zakona i zaposlenih za nadzor tržišta bez učinka. Ukoliko ljudi izgube novac kod mirovinskih proizvoda mogu se potužiti Hrvatskoj agenciji za nadzor financijskih usluga koja će napisati rješenje bez pravnog učinka.
Komentirano je da mirovinski proizvod PEPP odskače od drugih mirovinskih fondova. 
Odgovoreno je da 52% ljudi iz Europe koji su starosti od 25 do 59 godina dodatno štedi za mirovinu, te se ovako želi dodatno stimulirati umirovljenike za štednju. Kod proizvoda PEPP umirovljenici mogu  po cijeloj Europi vršiti uplate.
U raspravi je dalje navedeno da je ovaj mirovinski proizvod PEPP manje rizičan nego drugi stup mirovinske štednje u Republici Hrvatskoj. Neki stručnjaci procjenjuju da se izgubilo milijarde novaca umirovljenika u mirovinskim fondovima. 

Nakon provedene rasprave Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora odlučio je većinom glasova (8 glasova „ZA“ i 3 glasa „SUZDRŽAN) predložiti Hrvatskome saboru donošenje 

Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o tržištu kapitala 

Istodobno, Odbor za financije i državni proračun predlaže Hrvatskome saboru da o točkama dnevnoga reda Konačni prijedlog zakona o izmjenama i dopunama zakona o tržištu kapitala, drugo čitanje, P.Z.E. br. 321 i konačni prijedlog zakon o provedbi Uredbe(EU)  2019/1238 o paneuropskom  osobnom mirovinskom proizvodu (PEPP),  drugo čitanje, P.Z.E. br. 314  provede objedinjenu raspravu.                                                                                                                                                                                                                                                                                        
Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora određen je zastupnik mr.sc. Boris Lalovac, potpredsjednik Odbora.

POTPREDSJEDNIK ODBORA
mr.sc. Boris Lalovac