Odbor za financije i državni proračun

Izvješće Odbora za financije i državni proračun o Konačnom prijedlogu zakona o provedbi Uredbe (EU) 2019/1238 o paneuropskom osobnom mirovinskom proizvodu (PEPP), drugo čitanje, P.Z.E. br. 314

Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora raspravio je na 66. sjednici, održanoj 6. prosinca 2022. godine, Konačni prijedlog zakona o provedbi Uredbe (EU) 2019/1238 o paneuropskom  osobnom mirovinskom proizvodu (PEPP),  drugo čitanje, P.Z.E. br. 314, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavila Vlada Republike Hrvatske, aktom od 1. prosinca 2022. godine. 
Odbor je o predmetnom Prijedlogu zakona raspravljao na temelju svoje nadležnosti iz članka 73. Poslovnika Hrvatskoga sabora, kao matično radno tijelo.

Uvodno je predstavnik Ministarstva financija istaknuo da se Konačnim prijedlogom zakona osiguravaju se pretpostavke za provedbu Uredbe (EU) 2019/1238  objavljene u SL EU 25. srpnja 2019., a koja se primjenjuje od 22. ožujka 2022 godine.
Svrha Uredbe (EU) 2019/1238 je uvođenje nove vrste dobrovoljnog osobnog mirovinskog proizvoda (PEPP-a) na razini Europske unije, koji će biti dopuna postojećim nacionalnim oblicima štednje za mirovinu, kako bi se građanima Europske unije omogućio veći izbor dobrovoljne mirovinske štednje i time pridonijelo ublažavanju demografskih izaziva starenja stanovništva EU. Uredbom (EU) 2019/1238 uređena su jedinstvena pravila za registraciju, proizvodnju i distribuciju te nadzor osobnih mirovinskih proizvoda koji se u Europskoj uniji distribuiraju pod nazivom PEPP. Također, usklađene su osnovne značajke PEPP-a koje se odnose na ključne elemente poput registracije, minimalnog sadržaja ugovora, distribucije, pravila ulaganja, promjene pružatelja te prekogranično pružanje i prenosivost. Time je omogućena standardizacija i harmonizacija postupanja vezanih za PEPP, kao i samog PEPP proizvoda na razini čitave Europske unije.
Konačnim prijedlogom zakona omogućuje se provedba odredbi Uredbe (EU) 2019/1238 na području Republike Hrvatske te se zasebno uređuju pojedina područja i značajke PEPP-a koje se smatraju nacionalnim diskrecijama i podliježu zakonodavstvu Republike Hrvatske.
Konačnim prijedlogom zakona prvenstveno se određuje jedinstveno nadležno tijelo – Hrvatska agencija za nadzor financijskih usluga – njegove nadležnosti i područje rada za izvršavanje zadaća temeljem odredbi Uredbe (EU) 2019/1238 i zakona. Navedeno uključuje registraciju PEPP-a, nadzor PEPP proizvoda i upravljanja PEPP proizvodom, nadzor nad radom pružatelja i distributera PEPP-a, mogućnost izricanja prekršajnih sankcija i podnošenja optužnih prijedloga te suradnja s drugim nadležnim tijelima. U dijelu posebnosti nacionalnog zakonodavstva zasebno su uređeni uvjeti povezani s podračunima u Republici Hrvatskoj kojima se uređuje faza prikupljanja sredstava, faza isplate, mogućnosti prijevremene i jednokratne isplate te porezni tretman.
Uvođenjem novog oblika osobne dobrovoljne mirovinske štednje u Republici Hrvatskoj stvaraju se uvjeti za razvijanje i poticanje konkurencije u području dobrovoljne mirovinske štednje. Potencijalnim pružateljima i distributerima (domaćim i stranim) omogućit će se nuđenje i distribucija PEPP proizvoda na području Republike Hrvatske, a građanima Republike Hrvatske mogućnost da dio svoje mirovinske štednje ostvaruju i putem PEPP proizvoda. Sukladno slobodi pružanja usluga i poslovnog nastana te standardizacijom PEPP proizvoda, pružateljima i distributerima omogućeno je prekogranično nuđenje PEPP proizvoda.
Sukladno pravu na slobodu kretanja i zaštiti osobnih mirovinskih prava, štedišama PEPP-a omogućena je prekogranična prenosivost PEPP-a s promjenom boravišta kao i usluga promjene pružatelja (sa ili bez promjene boravišta).

U raspravi na Odboru navedeno je da tržište kapitala u Republici Hrvatskoj ne postoji. Trebalo bi sažeti što se postiglo zadnjih petnaest godina na tržištu kapitalu na temelju donesenih zakona. Republika Hrvatske preuzima zakone iz Europske unije, ali se oni ne provode. Navedeno je da imamo veliki broj zakona i zaposlenih za nadzor tržišta bez učinka. Ukoliko ljudi izgube novac kod mirovinskih proizvoda mogu se potužiti Hrvatskoj agenciji za nadzor financijskih usluga koja će napisati rješenje bez pravnog učinka.
Komentirano je da mirovinski proizvod PEPP odskače od drugih mirovinskih fondova. 
Odgovoreno je da 52% ljudi iz Europe koji su starosti od 25 do 59 godina dodatno štedi za mirovinu, te se ovako želi dodatno stimulirati umirovljenike za štednju. Kod proizvoda PEPP umirovljenici mogu  po cijeloj Europi vršiti uplate.
U raspravi je dalje navedeno da je ovaj mirovinski proizvod PEPP manje rizičan nego drugi stup mirovinske štednje u Republici Hrvatskoj. Neki stručnjaci procjenjuju da se izgubilo milijarde novaca umirovljenika u mirovinskim fondovima. 

Nakon provedene rasprave Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora odlučio je većinom glasova (9 glasova „ZA“ i 1 glas „SUZDRŽAN) predložiti Hrvatskome saboru donošenje 

Zakona o provedbi Uredbe (EU) 2019/1238 o paneuropskom  osobnom  mirovinskom proizvodu (PEPP)

Istodobno, Odbor za financije i državni proračun predlaže Hrvatskome saboru da o točkama dnevnoga reda Konačni prijedlog zakona o provedbi Uredbe (EU) 2019/1238 o paneuropskom  osobnom mirovinskom proizvodu (PEPP),  drugo čitanje, P.Z.E. br. 314 i Konačni prijedlog zakona o izmjenama i dopunama zakona o tržištu kapitala, drugo čitanje, P.Z.E. br. 321  provede objedinjenu raspravu.                                                                                                                                                                                                              
Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora određen je zastupnik mr.sc. Boris Lalovac, potpredsjednik Odbora.

POTPREDSJEDNIK ODBORA
mr.sc. Boris Lalovac