Odbor za pomorstvo, promet i infrastrukturu

Mišljenje Odbora za pomorstvo, promet i infrastrukturu o Stajalištu Republike Hrvatske o Prijedlogu direktive Europskog parlamenta i Vijeća o izmjeni Direktive 2009/18/EZ o određivanju temeljnih načela o istraživanju nesreća u području pomorskog prometa COM (2023) 270, D.E.U. broj 23/014

17.10.2023.

Odbor za pomorstvo, promet i infrastrukturu Hrvatskoga sabora, na 45. sjednici održanoj 17. listopada 2023. godine, razmotrio je Stajalište Republike Hrvatske o Prijedlogu direktive Europskog parlamenta i Vijeća o izmjeni Direktive 2009/18/EZ o određivanju temeljnih načela o istraživanju nesreća u području pomorskog prometa COM (2023) 270, D.E.U. broj 23/014, koje je predsjedniku Odbora, na temelju članka 154. stavku 1. Poslovnika Hrvatskoga sabora dostavio Odbor za europske poslove, aktom od 19. rujna 2023. godine, a Koordinacija za unutarnju i vanjsku politiku Vlade Republike Hrvatske usvojila Zaključkom (Klasa: 022-03/23-07/302, Urbroj: 50301-21/06-23-3) na sjednici održanoj 11. srpnja 2023. godine.

Nadležno tijelo državne uprave za izradu predmetnog Stajališta je Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture i Agencija za istraživanje nesreća u zračnom, pomorskom i željezničkom prometu. Opći cilj revizije Direktive 2009/18/EZ je osigurati visoku razinu pomorske sigurnosti i zaštite od onečišćenja morskog okoliša u cijeloj Europskoj uniji. Također je potrebno osigurati jasan, jednostavan i ažuriran pravni okvir kojim se povećava ukupna razina sigurnosti. 

Republika Hrvatska pozdravlja odluku da se pokrene izmjena navedene Direktive. Sporno za RH je proširenje primjene Direktive 2009/18/EZ na sve brodice i jahte za gospodarsku namjenu. Obveza provođenja sigurnosnih istraga od strane države proizlazi iz međunarodnih konvencija kojima je RH potpisnica. S tim u vezi, potrebno je prilikom izmjena Direktive 2009/18/EZ uzeti u obzir da fokus sigurnosnih istraga mora i nadalje ostati na pomorskim nesrećama u kojima sudjeluju brodovi. Ovaj Prijedlog direktive briše dio koji se odnosi na 12 putnika, što znači da bi se odnosio na sve brodice i jahte za gospodarsku namjenu (charter plovila). 

Naime, u morskom prostoru RH godišnje ima oko 1100 do 1200 pomorskih nezgoda i nesreća, od čega 90-95% otpada na brodice i jahte. Uzevši u obzir činjenicu da je hrvatska charter flota s više od 4000 plovila jedna od najvećih na svijetu te s obzirom na to da je godišnji broj nezgoda i nesreća oko tisuću, u konačnici bi se značajno povećao opseg poslova istražnog tijela. Time bi se dovelo u pitanje svrsishodnost i obavljanje sigurnosnih istraga pomorskih nesreća brodova, što je primarna obveza države. Tim više, što je u prijedlogu izmjena ove odredbe, izostala kvalitetna analiza i obrazloženje širenja primjene predmetne Direktive na brodice i jahte za gospodarsku namjenu (charter). Također bi europski propisi iz ovog područja trebali težiti koherentnosti i ujednačenosti te RH kao dobar primjer dobre prakse ukazuje na područje primjene Direktive 2009/45/EZ o sigurnosnim pravilima i normama za putničke brodove, a koja isključuje brodice i jahte iz svoje primjene. U skladu s navedenim RH bi mogla pristati na zadržavanje odredaba postojeće Direktive 2009/18/EZ (primjena na brodice i jahte ako prevoze više od 12 putnika) iako smatra da bi najbolje rješenje bilo potpuno brisanje brodica i jahti iz područja primjene direktive.

Zaključno se predlaže dodati odgovarajuću odredbu kojom bi se utvrdilo kako se  završna izvješća o pomorskim nesrećama ne mogu koristiti u sudskim postupcima.  

Izmjena Direktive 2009/18/EZ zahtjeva izmjene i dopune Uredbe o načinu i uvjetima za obavljanje sigurnosnih istraga pomorskih nesreća i nezgoda. Predviđa se kako će za potrebe uspostave upravljanja kvalitetom te za troškove održavanja sustava biti potrebna dodatna financijska sredstva. Također, u slučaju proširenja primjene na brodice i jahte za gospodarsku namjenu, te ribarske brodove iznad 15 m dužine, bit će potrebno zapošljavanje barem jednog dodatnog istražitelja pomorskih nesreća. Također bi se trebala ustrojiti ispostava Agencije za istraživanje nesreća u zračnom, pomorskom i željezničkom prometu sa sjedištem u nekom od obalnih gradova (dodatni troškovi najma, režija te nabava dodatnog službenog vozila uz podmirenje troškova goriva).

Bez rasprave, Odbor za pomorstvo, promet i infrastrukturu većinom glasova (8 glasova „ZA“ i 1 glas “SUZDRŽAN”) je utvrdio sljedeće:

MIŠLJENJE

ODBOR PODRŽAVA Stajalište Republike Hrvatske o Prijedlogu direktive Europskog parlamenta i Vijeća o izmjeni Direktive 2009/18/EZ o određivanju temeljnih načela o istraživanju nesreća u području pomorskog prometa COM (2023) 270, D.E.U. broj 23/014


PREDSJEDNIK ODBORA
Pero Ćosić