Odbor za gospodarstvo Hrvatskoga sabora je na 3. sjednici održanoj 24. listopada 2024. godine razmotrio Izvješće o radu Državne komisije za kontrolu postupaka javne nabave za 2023. godinu (u daljnjem tekstu: Izvješće), koje je predsjedniku Hrvatskoga sabora, sukladno odredbi članka 18. Zakona o Državnoj komisiji za kontrolu postupaka javne nabave („Narodne novine“, broj 18/13, 127/13, 74/14, 98/19 i 41/21; u daljnjem tekstu: Zakon o DKOM-u), dostavila Državna komisija za kontrolu postupaka javne nabave (u daljnjem tekstu: DKOM), aktom od 22. kolovoza 2024. godine.
Odbor za gospodarstvo je na temelju članka 75. Poslovnika Hrvatskoga sabora raspravio predloženi akt u svojstvu matičnoga radnog tijela.
Odbor je raspolagao mišljenjem Vlade Republike Hrvatske, Klasa: 022-03/24-12/59, Urbroj: 50301-05/31-24-34 od 20. rujna 2024. godine.
U uvodnom izlaganju v.d. predsjednice DKOM-a je istaknula da je DKOM samostalno i neovisno državno tijelo nadležno za rješavanje o žalbama u vezi s postupcima javne nabave, postupcima davanja koncesija i postupcima odabira privatnog partnera u projektima javno-privatnog partnerstva.
DKOM je obvezan jednom godišnje podnijeti Hrvatskome saboru izvješće o svome radu.
Osim podataka i analiza koji se odnose na žalbene predmete koji su se vodili pred DKOM-om sastavni dio je i općenita ocjena stanja u javnoj nabavi, ali i ocjena stanja u pravnoj zaštiti. U Izvješću se dodatno iznosi analiza žalbenih predmeta koji se odnose na postupke javne nabave financirane iz fondova Europske unije, kao i na predmete vezane uz obnovu zgrada oštećenih potresom.
Tijekom 2023. godine, unatoč tome što je DKOM radio u nepunom sastavu članova (radi isteka mandata zamjeniku predsjednice i jednoj članici), a zahvaljujući iznimnim naporima zaposlenika DKOM-a te visokom stupnju digitalizacije postupaka nabave, samog žalbenog postupka te internih procesa unutar DKOM-a, uspjeli su i tijekom 2023. godine, kao i prethodnih nekoliko godina ponovno ostvariti iznimne rezultate u smislu prosječnih rokova rješavanja žalbenih predmeta.
Također, tijekom 2023. godine prosječno vrijeme rješavanja žalbenih predmeta iznosilo je 26 dana od zaprimanja uredne žalbe, odnosno 15 dana od kompletiranja žalbenog predmeta (zakonski rok rješavanja predmeta je 30 dana od predaje uredne žalbe).
Naglašeno je da kratko vrijeme rješavanja žalbenih predmeta nije utjecalo na kvalitetu donesenih odluka, a što je vidljivo iz zanemarivog broja odluka DKOM-a koje su poništene od strane Visokog upravnog suda (dalje u tekstu: VUS). Naime, od ukupnog broja odluka koje je DKOM donio 2023. godine svega 1,1% odluka je poništeno od strane VUS-a. Navedeno pokazuje visoku razinu postignute pravne sigurnosti u sustavu javne nabave.
U Izvješću se dodatno naglašava antikorupcijsko djelovanje. DKOM svoju ulogu u ovom području ostvaruje, između ostalog i kroz javnu objavu odluka na mrežnim stranicama u cijelosti i bez anonimizacije. Osim toga, sukladno Akcijskom planom donesenom uz Strategiju sprječavanja korupcije za razdoblje od 2021. do 2030. godine, Izvješće sadrži analizu korupcijskih rizika u javnoj nabavi. U tom dijelu DKOM osobito ukazuje na smanjenje udjela kontroliranih postupaka javne nabave te nedostatnu kontrolu nad izvršenjem ugovora o javnoj nabavi kao najveće korupcijske rizike detektirane u sustavu javne nabave.
Naglašeno je da je u 2023. godini s osnova naknada za pokretanje žalbenog postupka uplaćen iznos od 2.785.343,91 eura u Državni proračun što predstavlja 1.163.598,91 eura više sredstava od sredstava planiranih za rad DKOM-a za 2023. godinu.
U pogledu statističkih pokazatelja rada DKOM-a, istaknuto je da je tijekom 2023. godine došlo do daljnjeg smanjenja broja izjavljenih žalbi za gotovo 20% u odnosu na prethodnu godinu. Tijekom 2023. godine zaprimljeno je ukupno 715 žalbi, od koji se najveći broj odnosio na fazu odluke o odabiru (83%), a uočen je pad broja žalbi na dokumentaciju o nabavi (13%), odnosno smanjenje od cca 51% u odnosu na 2022. godinu. Prema ocjeni DKOM-a do smanjenja broja žalbi na dokumentaciju o nabavi je možebitno dovelo povećanje naknada za pokretanje žalbenog postupka uvedeno Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o javnoj nabavi („Narodne novine“, broj 114/2022) koje su stupile na snagu 11. listopada 2022. godine. Uočen je nastavak trenda visokog postotka usvojenih žalbi (44%).
DKOM u Izvješću, osim navođenja podataka o predmetima koji su rješavani, ima dužnost sukladno zakonu iznijeti svoje viđenje stanja u javnoj nabavi općenito kao i stanja u pravnoj zaštiti. U tom dijelu Izvješća ukazuje se na potrebu strateškog pristupa razvoju sustava javne nabave u Republici Hrvatskoj, potrebu za daljnjim jačanjem tijela državne uprave nadležnog za politiku javne nabave i to u pogledu jačanja upravnog nadzora, kao i na potrebu za povećanjem razine transparentnosti u postupcima jednostavne nabave.
U pogledu ocjene stanja u pravnoj zaštiti u Izvješću se naglašava visoka razina učinkovitosti i pravne sigurnosti u sustavu pravne zaštite i ukazuje na mogućnost daljnjeg unaprjeđenja zakonskog okvira pravne zaštite.
Predstavnik Vlade Republike Hrvatske je naglasio da Vlada Republike Hrvatske nema primjedbi na predmetno Izvješće te predlaže da ga Hrvatski sabor usvoji.
U raspravi su pohvaljeni izvrsni rezultati DKOM-a koji su prvenstveno vidljivi iz ostvarenih prihoda, brzine rješavanja predmeta i kvalitete njihovih odluka, unatoč deficitu kadrova. Sugerirano je da se razmotri mogućnost zapošljavanja vježbenika. Upitano je o mogućnostima otkrivanja postojanja kartela na strani ponuditelja u postupcima javne nabave. Primijećeno je da se u Izvješću navodi da unatoč tome što Državno odvjetništvo Republike Hrvatske (DORH) i Ministarstvo gospodarstva imaju ovlast pokrenuti žalbeni postupak, do sada nisu iskoristili tu mogućnost. Zatraženo je pojašnjenje o ulozi Središnje agencije za financiranje i ugovaranje programa i projekata EU (SAFU) u kontroli postupaka javne nabave.
V.d. predsjednice DKOM-a istaknula je kako zaposlenici DKOM-a imaju višegodišnji staž u DKOM-u (prosječno čak 9 godina), a što je izuzetno važno za kontinuitet i kvalitetu rada. Što se tiče prepoznavanja postojanja zabranjenih sporazuma, istaknula je važnost međuresorne suradnje, zbog čega DKOM usko surađuje s AZTN-om, s kojim ima i potpisan sporazum o suradnji, kao i s DORH-om, kojem nerijetko pružaju stručnu pomoć i tumačenja. Najizglednije je da je na pad broja žalbenih predmeta utjecalo povećanje naknada za pokretanje žalbenog postupka. Međutim, složenost predmeta se kontinuirano povećava, a što je posljedica sve brojnije regulative Europske unije primjenjive u postupcima javne nabave, sve većem broju predmeta Europskog suda koji se odnose na javnu nabavu, kao i profesionalizaciji javne nabave.
Potvrdila je da DORH i Ministarstvo gospodarstva zaista imaju ovlast pokretanja žalbenog postupka, međutim, treba uzeti u obzir kratkoću rokova za izjavljivanje žalbe i nedostatak informacija za takvo postupanje. Pojasnila je da SAFU kontrolira je li postupak javne nabave proveden sukladno propisima, ali s aspekta postojanja opasnosti da se ošteti europski proračun.
Nakon provedene rasprave Odbor je jednoglasno, sa 11 (jedanaest) glasova ”ZA” odlučio predložiti Hrvatskom saboru sljedeći
ZAKLJUČAK
Prihvaća se Izvješće o radu Državne komisije za kontrolu postupaka javne nabave za 2023. godinu
PREDSJEDNIK ODBORA
dr. sc. Igor Peternel