Odbor za lokalnu i područnu (regionalnu) samoupravu Hrvatskoga sabora na 9. sjednici održanoj 17. lipnja 2008. godine, razmotrio je Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o javnim cestama, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavila Vlada Republike Hrvatske, aktom od 29. svibnja 2008. godine.
Odbor je u smislu članka 140. Poslovnika Hrvatskoga sabora o predmetnom aktu raspravljao u svojstvu zainteresiranoga radnog tijela.
Odbor je raspolagao pisanim mišljenjem Udruge gradova o predmetnom aktu.
U uvodnom izlaganju predstavnik predlagatelja obrazložio je osnovne odrednice Prijedloga zakona o izmjenama i dopunama ovoga Zakona, pri čemu je istaknuto da se predloženim rješenjima vrši daljnje usklađivanje hrvatskog zakonodavstva na ovom pravnom području s zakonodavstvom Europske unije.
Predstavnik predlagatelja naglasio je da se rješenjima predloženim ovim Prijedlogom zakona propisuju parametri na osnovi kojih će se određivati visina cestarine te vršiti naplata, kao i uvjeti koje moraju ispunjavati elektronički sustavi za naplatu cestarina u pogledu korištenja tehnologija.
Pored navedenog, predstavnik predlagatelja naglasio je da se predloženim izmjenama i dopunama ovoga Zakona utvrđuju najniži sigurnosni zahtjevi za tunele u transeuropskoj cestovnoj mreži te određuju subjekti koji će temeljem javne ovlasti upravljati tunelima i u njima uspostavljati sigurnosne parametre.
U raspravi je iznijeto mišljenje prema kojem bi obuhvat izmjena i dopuna ovoga Zakona trebalo proširiti i na reguliranje pitanja održavanja javnih cesta od strane jedinica lokalne samouprave, odnosno usklađivanje odredaba ovoga Zakona sa Zakonom o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi.
Naime, Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi („Narodne novine“ br. 129/05.), a koji je stupio na snagu krajem 2005. godine, utvrđeno je da veliki gradovi (gradovi koji imaju više od 35.000 stanovnika) kao i gradovi sjedišta županija u svom samoupravnom djelokrugu obavljaju poslove održavanja javnih cesta.
Također, u raspravi je iznijeto mišljenje prema kojem bi Zakonom o javnim cestama trebalo urediti i pitanje nerazvrstanih cesta, budući da to pitanje nije uređeno drugim propisima, a imajući u vidu velik broj nerazvrstanih cesta u pojedinim jedinicama lokalne samouprave.
Pored toga, iznijeto je mišljenje prema kojem bi ovim Zakonom trebalo urediti i pitanje održavanja javnih cesta u naseljima.
U odnosu na rješenje predloženo člankom 8. Prijedloga zakona kojim je regulirano pitanje nadoknade štete od strane fizičkih i pravnih osoba čijom djelatnošću dolazi do oštećenja javne ceste, iznijeto je mišljenje, prema kojem bi ovo pitanje trebalo potpunije definirati, u smislu jasnijeg utvrđivanja pravila vezanih za otklanjanje posljedica oštećenja i njihovog financiranja.
Nakon provedene rasprave, predsjednik Odbora predložio je da Odbor utvrdi zaključak kojim će Hrvatskome saboru predložiti da o Prijedlogu zakona o izmjenama i dopunama Zakona o javnim cestama provede prethodnu raspravu.
Za iznijeti prijedlog izjasnila su se tri člana Odbora, a sedam članova Odbora bilo je protiv. Nakon toga, Odbor je većinom glasova (sedam glasova „za“ i tri glasa „protiv“) odlučio Hrvatskome saboru predložiti donošenje sljedećeg
ZAKLJUČKA
1. Prihvaća se Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o javnim cestama.
2. Mišljenja, primjedbe i prijedlozi iznijeti u raspravi uputit će se predlagatelju da ih uzme u obzir prilikom izrade Konačnog prijedloga zakona.
Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora određen je gospodin Zvonimir Mršić, predsjednik Odbora.
PREDSJEDNIK ODBORA
Zvonimir Mršić