Odbor za lokalnu i područnu (regionalnu) samoupravu Hrvatskoga sabora na 59. sjednici održanoj 25. studenoga 2010. godine, razmotrio je Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o vodama, s Konačnim prijedlogom zakona, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavila Vlada Republike Hrvatske, aktom od 11. studenoga 2010. godine.
Odbor je u smislu članka 140. Poslovnika Hrvatskoga sabora o predmetnom aktu raspravljao u svojstvu zainteresiranoga radnog tijela.
Odbor je proveo objedinjenu raspravu o Konačnom prijedlogu ovoga Zakona i Prijedlogu zakona o izmjenama i dopunama Zakona o financiranju vodnog gospodarstva, s Konačnim prijedlogom zakona.
U uvodnom izlaganju predstavnik predlagatelja obrazložio je osnovne odrednice predloženih izmjena i dopuna Zakona o vodama, pri čemu je istaknuto da se predloženim izmjenama i dopunama ovoga Zakona predlaže promjena pravnog statusa Hrvatskih voda iz javne ustanove u trgovačko društvo s ograničenom odgovornošću. S tim u svezi predstavnik predlagatelja naglasio je da će navedeno preoblikovanje Hrvatskih voda u trgovačko društvo s ograničenom odgovornošću pridonijeti racionalnijem korištenju sredstava za investiranje u vodne građevine različite namjene.
Također, u uvodnom izlaganju navedeno je da se predloženim izmjenama i dopunama ovoga Zakona vrši njegovo usklađivanje sa Zakonom o općem upravnom postupku.
U raspravi koja je uslijedila nakon uvodnog obrazloženja, većina članova Odbora podržala je donošenje ovoga Zakona u tekstu kako ga je predložila Vlada Republike Hrvatske.
Iznijeto je mišljenje prema kojem nije prihvatljivo rješenje predloženo člankom 29. Konačnog prijedloga zakona kojim se predlaže da količina isporučene vode nužna za osnovne potrebe kućanstva koju plaćaju socijalno ugroženi građani iznosi pet kubičnih metara po kućanstvu mjesečno.
Naglašeno je da se ovakvim prijedlogom neposredno zadire u nadležnost jedinica lokalne samouprave.
Naime, jedinice lokalne samouprave sukladno članku 206. važećeg Zakona o vodama daju prethodnu suglasnost na visinu cijene vodnih usluga koju odlukom određuje isporučitelj vodne usluge.
Pri tome je ukazano da jedinice lokalne samouprave donose odluke o socijalnom zbrinjavanju građana, a koje se uvijek odnosi na broj korisnika, a ne kućanstvo, obzirom da kućanstva uključuju bitno različite potrebe ovisno o broju članova.
Naglašeno je da se predloženim izmjenama i dopunama ovoga Zakona predlaže da količina isporučene vode nužna za osnovne potrebe kućanstva, iznosi pet kubičnih metara po kućanstvu, pri čemu nije jasno na koji će se način provoditi navedena odredba, primjerice u zgradama koje imaju zajednički vodomjer i pojedina kućanstva koja su socijalno ugrožena.
Pored navedenog, u raspravi je istaknuto da će predloženo rješenje negativno utjecati na rezultate poslovanja isporučitelja vodnih usluga, obzirom da se cijena koju plaćaju socijalno ugroženi građani ne može utvrditi u visini većoj od 60% od osnovne cijene vodne usluge.
U raspravi su članovi Odbora postavili više pitanja koja su se odnosila na ustrojstvo i funkcioniranje Hrvatskih voda u odnosu modele funkcioniranja tog sustava u zemljama Europske unije, količine vode namijenjene ljudskoj potrošnji koja se može izvoziti, kakvi se financijski učinci očekuju od preoblikovanja Hrvatskih voda iz javne ustanove u društvo s ograničenom odgovornošću, i slično, na koje je predstavnik Vlade Republike Hrvatske odgovorio.
Predstavnik Udruge općina izrazio je nezadovoljstvo što tijekom pripreme predloženih izmjena i dopuna Zakona o vodama nije poštivan Kodeks savjetovanja sa zainteresiranom javnošću u postupcima donošenja zakona, drugih propisa i akata (“Narodne novine” br. 140/09.).
Nakon provedene rasprave, Odbor je većinom glasova (šest glasova „za“ i dva glasa „protiv“) odlučio Hrvatskome saboru predložiti donošenje
ZAKONA O IZMJENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O VODAMA
Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora određen je gospodin Zvonimir Mršić, predsjednik Odbora.
PREDSJEDNIK ODBORA
Zvonimir Mršić