Odbor za Ustav, Poslovnik i politički sustav Hrvatskoga sabora na 59. sjednici održanoj 11. veljače 2014. godine raspravio je Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o sustavu državne uprave koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora podnijela Vlada Republike Hrvatske, aktom od 6. veljače 2014. godine.
Odbor je Prijedlog zakona raspravio na temelju svoje nadležnosti iz članka 60. Poslovnika Hrvatskoga sabora kao matično radno tijelo.
U uvodnom izlaganju predstavnik predlagatelja je istaknuo kako se ovim Prijedlogom zakona, kojim je određen novi ustrojstveni model sustava državne uprave, osigurava bolja organizacija obavljanja poslova. Također, uvođenjem poslova jedinstvenog upravnog mjesta unapređuju se usluge građanima i drugim strankama (učinkovitija raspodjela poslova, ujednačavanje prakse obavljanja poslova, ravnomjernije raspoređivanje predmeta, brže rješavanje zahtjeva), što je osnovni cilj reorganizacije. Također, naglašeno je kako će se uspostavom novog ustrojstvenog modela ureda državne uprave, ujedno ostvariti i određene uštede, koje će biti vidljive prvenstveno zbog smanjenja broja ureda državne uprave, odnosno smanjenja broja unutarnjih ustrojstvenih jedinica, smanjenja broja rukovodećih radnih mjesta te objedinjavanjem obavljanja poslova sadašnjih službi za zajedničke poslove u jednu ustrojstvenu jedinicu u pojedinom uredu državne uprave.
U raspravi je istaknuto kako je potrebno donošenje ovoga Zakona kako bi se osigurala bolja organizacija obavljanja poslova te unapređenje usluga građanima. Postavljeno je pitanje da li će se novom organizacijom državnih ureda, odnosno određivanjem budućih sjedišta državnih ureda, građanima otežati pristup upravnim tijelima. Objašnjeno je kako za građane neće biti bitno gdje se nalazi sjedište državnog ureda nego gdje se nalazi jedinstveno upravno mjesto čiji bi ustroj trebao olakšati usluge građanima u smislu učinkovitije raspodjele poslova, bolje dostupnosti upravnim tijelima, ujednačavanja prakse obavljanja poslova, ravnomjernijeg raspoređivanja predmeta te bržeg rješavanja zahtjeva. U tom kontekstu, a s obzirom na učinkovitu provedbu Zakona, naglašena je potreba hitne informatizacije rada državne uprave. Pojašnjeno je kako se bez provedene informatizacije sustava državne uprave neće postići svrha Zakona, a to je „…olakšavanje pristupa građana upravnim tijelima i ubrzanje postupka“.
Spomenuto je kako su prilikom određivanja jedinstvenog upravnog mjesta učinjena određena poboljšanja u odnosu na zakon koji uređuje opći upravni postupak, ali kako bi ovim Prijedlogom trebalo odrediti da se radi o „jedinstvenom upravnom mjestu za građane“ imajući u vidu Direktivu 2006/123/EZ Europskog Parlamenta i Vijeća o uslugama na unutarnjem tržištu na temelju koje je Republika Hrvatska uspostavila jedinstveno upravno mjesto („jedinstvena kontaktna točka“), a koje se nalazi na web stranicama Hrvatske gospodarske komore. Također, istaknuta su dva preduvjeta za dobro djelovanje jedinstvenog upravnog mjesta kroz nužnu informatizaciju te da „…čitav niz nadležnosti bude dodijeljen uredima državne uprave“.
Također, naglašeno je kako je potrebno preispitati odredbu članka 5. stavka 3. posebno imajući u vidu da provedbene propise mogu donositi sve pravne osobe (čelnici tijela) s javnim ovlastima, a ne samo one kojima je posebnim zakonom utvrđen status neovisnih regulatora.
Istaknuto je kako je nepotrebno i neprimjereno određivanje u dodanom članku 59c. da je predstojnik ureda državne uprave državni dužnosnik, obzirom da je Zakonom to već određeno, odnosno da treba težiti profesionalizaciji čelnika koji rukovode prvostupanjskim tijelima.
Napomenuto je kako bi bilo potrebno odredbu članka 11. kojim se dodaje članak 59f. pojmovno uskladiti s zakonom koji uređuje opći upravni postupak, s obzirom na stranke u upravnom postupku.
Kako je odredbom članka 2., ovoga Prijedloga brisana odredba članaka 5. kojom je uređeno osnivanje ispostava ureda državne uprave, a s obzirom da je predviđena mogućnost osnivanja unutarnjih ustrojstvenih jedinica ureda državne uprave u sjedištu ureda ili u gradovima i općinama izvan sjedišta ureda, potrebno je ovim Prijedlogom obuhvatiti i odredbu članka 87. te ju nomotehnički doraditi.
Prilikom određivanja članova Kolegija predstojnika ureda državne uprave između ostalog, određeno je da je član Kolegija i koordinator poslova državne uprave za područje Grada Zagreba te je istaknuta primjedba kako nije jasno „…da li je to gradonačelnik Grada Zagreba ili će se koordinator posebno imenovati iz reda profesionalaca i na koji način“.
Naglašena je potreba za određivanjem sjedišta državnih ureda ovim Prijedlogom, a ne kako je predviđeno, Uredbom Vlade Republike Hrvatske. Također, s obzirom na informiranost građana, kojima bi se ovim Prijedlogom trebala omogućiti bolja i unaprijeđenija usluga upravnih tijela, bilo bi potrebno izraditi popis svih poslova koje obavlja državni ured te popis svih mjesta u kojima će biti ustrojena jedinstvena upravna mjesta na koja će građani moći podnositi zahtjeve za ostvarenje svojih prava.
Odbor jednoglasno (7 glasova „ZA“), podupire donošenje ovoga Zakona.
Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora Odbor je odredio zastupnika Peđu Grbina, predsjednika Odbora.
PREDSJEDNIK ODBORA
Peđa Grbin