Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora raspravio je na 70. sjednici, održanoj 8. veljače 2023. godine, Izvješće o obavljenim financijskim revizijama političkih stranaka i nezavisnih zastupnika za 2021. u skladu s odredbom članaka 16. Zakona o Državnom uredu za reviziju, koje je dostavio Državni ured za reviziju aktom od 19. prosinca 2022. godine.
Odbor je o predmetnom Izvješću raspravljao na temelju svoje nadležnosti iz članka 73. Poslovnika Hrvatskoga sabora kao matično radno tijelo.
Odbor je raspolagao i mišljenjem Vlade Republike Hrvatske od 2. veljače 2023. godine (KLASA: 022-03/22-12/114, URBROJ: 50301-21/06-23-5), u kojem se ističe da Vlada Republike Hrvatske nema primjedbi na predmetno Izvješće.
Uvodno je predstavnica Državnog ureda za reviziju istaknula da političke stranke, nezavisni zastupnici i nezavisni vijećnici vode poslovne knjige i sastavljaju financijske izvještaje prema odredbama Zakona o financiranju političkih aktivnosti, izborne promidžbe i referenduma te propisima o računovodstvu za neprofitne organizacije. Financijske izvještaje za 2021., s propisanim prilozima, unosom u informacijski sustav za nadzor financiranja bilo je obvezno dostaviti 166 političkih stranaka, pet nezavisnih zastupnika te 2 122 nezavisna vijećnika (1 322 kojima je mandat u tijeku te 800 kojima je mandat prestao tijekom 2021.). Također, tijekom 2021. prestala je djelovati i brisana je iz Registra političkih stranaka 21 politička stranka. Na navedeni način financijske izvještaje su dostavile 134 političke stranke (119 u propisanom roku, 15 izvan propisanog roka), pet nezavisnih zastupnika te 1 580 nezavisnih vijećnika (1 025 kojima je mandat u tijeku te 555 kojima je mandat prestao tijekom 2021.). Na navedeni način financijske izvještaje nisu dostavile 32 političke stranke te 542 nezavisna vijećnika (301 je dostavio izjave o odricanju od prava na redovito godišnje financiranje iz proračuna, 102 preslike o zatvaranju posebnih računa za redovito godišnje financiranje, a 139 nije dostavilo spomenute financijske izvještaje, izjave ni drugu dokumentaciju). Financijski izvještaji političkih stranaka, nezavisnih zastupnika i nezavisnih vijećnika s propisanim prilozima, dostavljeni unosom u informacijski sustav za nadzor financiranja, objavljeni su na mrežnim stranicama Državnog izbornog povjerenstva. Financijskom revizijom obuhvaćeni su financijski izvještaji i poslovanje 53 političke stranke te pet nezavisnih zastupnika koji su u 2021. ostvarili prihode iznad 100.000,00 kuna. Iako su se revizijom obuhvatili 53 političke stranke ili 31,9 % (od 166), one su ostvarile 98,9 % ukupnih prihoda svih političkih stranaka. Za nezavisne vijećnike, revizija financijskih izvještaja i poslovanja za 2021. nije obavljana, s obzirom na to da u 2021. nisu ostvarili prihode iznad 100.000,00 kuna. Revizijom utvrđene nepravilnosti i propusti koje su utjecale na izražavanje mišljenja najvećim dijelom odnose se na financijske izvještaje i računovodstveno poslovanje. Kriteriji za izražavanje mišljenja bili su zakoni te drugi propisi i unutarnji akti kojima je uređeno financijsko izvještavanje i poslovanje političkih stranaka i nezavisnih zastupnika. Za sve utvrđene nepravilnosti i propuste u financijskim izvještajima i poslovanju političkih stranaka i nezavisnih zastupnika, Državni ured za reviziju dao je 420 naloga i preporuka (političke stranke 404, nezavisni zastupnici 16), čija bi provedba pridonijela istinitom, pouzdanom i točnom iskazivanju i evidentiranju prihoda, rashoda, imovine, obveza i vlastitih izvora u financijskim izvještajima i poslovnim knjigama, kao i povećanju usklađenosti poslovanja sa zakonima, drugim propisima i unutarnjim aktima te učinkovitosti korištenja sredstava. U skladu s odredbama članka 94. Zakona o financiranju političkih aktivnosti, izborne promidžbe i referenduma, Državni ured za reviziju obavještava Državno odvjetništvo Republike Hrvatske i dostavlja cjelokupnu dokumentaciju o svim utvrđenim povredama Zakona.
Državni ured za reviziju obavio je financijsku reviziju 53 političke stranke i pet nezavisnih zastupnika, kojom su obuhvaćeni financijski izvještaji i poslovanje za 2021. Također, obavljena je provjera dostavljanja (unosom u informacijski sustav za nadzor financiranja) godišnjih financijskih izvještaja političkih stranaka, nezavisnih zastupnika te članova predstavničkih tijela jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave izabranih s liste grupe birača kojima je mandat u tijeku (od sredine 2021.) i članova predstavničkih tijela jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave izabranih s liste grupe birača kojima je mandat prestao tijekom 2021. Obavljena je i provjera objavljivanja financijskih izvještaja političkih stranaka i nezavisnih zastupnika na mrežnim stranicama Državnog izbornog povjerenstva. S obzirom na to da je za vođenje, održavanje i upravljanje informacijskim sustavom za nadzor financiranja nadležno Državno izborno povjerenstvo, poveznica za pristup navedenom informacijskom sustavu kao i upute o načinu unosa izvještaja i priloga dostupni su na mrežnim stranicama Državnog izbornog povjerenstva (www.izbori.hr). Ciljevi revizije bili su provjeriti: istinitost i vjerodostojnost financijskih izvještaja, primjenu zakona i drugih propisa u vezi s organizacijom i financijsko-računovodstvenim poslovanjem, pravilnost stjecanja prihoda i ostvarenja rashoda, odnosno provjeriti jesu li financijska sredstva korištena isključivo za ostvarenje ciljeva utvrđenih programom (političke stranke i nezavisnog zastupnika) i statutom (političke stranke), provedbu naloga i preporuka iz prošle revizije te pravilnost izvršenja drugih transakcija. Prihodi političkih stranaka obuhvaćenih revizijom iznosili su 143.866.802,00 kuna, rashodi 163.961.385,00 kuna te manjak prihoda na koncu 2021. iznosi 20.094.583,00 kuna (36 političkih stranaka iskazalo je manjak prihoda u iznosu od 23.240.864,00 kuna, a 17 višak prihoda u iznosu od 3.146.281,00 kuna). O financijskim izvještajima političkih stranaka za 2021. izražena su 33 uvjetna, 18 bezuvjetnih te jedno suzdržano i jedno nepovoljno mišljenje, a o usklađenosti poslovanja 39 bezuvjetnih, 13 uvjetnih i jedno nepovoljno mišljenje. Revizijom utvrđene nepravilnosti i propusti koje su utjecale na izražavanje mišljenja najvećim dijelom odnose se na financijske izvještaje i računovodstveno poslovanje. Prihodi nezavisnih zastupnika iznosili su 2.053.605,00 kuna, a rashodi 1.769.359,00 kuna te višak prihoda iznosi 284.246,00 kuna. O financijskim izvještajima i usklađenosti poslovanja nezavisnih zastupnika izražena su četiri bezuvjetna i jedno uvjetno mišljenje. Revizijom nezavisnih zastupnika nisu utvrđene nepravilnosti i propusti koje bi utjecale na istinitost i realnost financijskih izvještaja te usklađenost poslovanja (osim u dijelu koji se odnosi na planiranje, računovodstveno poslovanje te rashode nezavisne zastupnice). Kriteriji za izražavanje mišljenja bili su zakoni te drugi propisi i unutarnji akti kojima je uređeno financijsko izvještavanje i poslovanje političkih stranaka i nezavisnih zastupnika.
Revizijom je, između ostalog, utvrđeno sljedeće da u području djelokruga i unutarnjeg ustrojstva utvrđene su nepravilnosti koje se odnose na objavu statuta te ažuriranje podataka u Registru neprofitnih organizacija (nisu ažurirani podaci o ovlaštenim osobama za zastupanje i sjedištu političke stranke). Također, dužnosti glavnog tajnika i poslovnog direktora u političkoj stranci obavljaju osobe koje nisu imenovane na način utvrđen statutom političke stranke (dužnosti glavnog tajnika i poslovnog direktora obavljaju osobe koje su na iste dužnosti imenovane u drugoj političkoj stranci koja je brisana iz Registra političkih stranaka).
Nadzorni odbor odnosno skupština nisu pratili poslovanje političkih stranaka pregledom poslovnih knjiga te financijske dokumentacije koja se odnosi na njihovo poslovanje za 2021., iako je nadzor financijsko-materijalnog poslovanja političke stranke, pregledavanje završnog računa i podnošenje izvješća nadležnim tijelima utvrđeno statutom. Dobro organiziran sustav unutarnjih kontrola povećava vjerojatnost da se sredstva koriste namjenski, etično i učinkovito.
Financijski planovi političkih stranaka sadrže planove prihoda i rashoda, ali kod pojedinih prihodi i rashodi nisu planirani prema računima iz računskog plana; pojedini financijski planovi ne sadrže plan zaduživanja i otplata (iako su se tijekom 2021. spomenute političke stranke zaduživale, odnosno pozajmljivale novčana sredstva od fizičkih i pravne osobe), a pojedini ne sadrže ni obrazloženja financijskog plana, kao ni poveznicu s programom rada i potrebnim sredstvima za njihovu provedbu. Pri znatnijim odstupanjima ostvarenih i planiranih prihoda i rashoda nisu donesene izmjene i dopune financijskog plana, a nije planiran ni rezultat poslovanja za godinu koja prethodi godini za koju se donosi financijski plan. Uz ciljeve i planirane aktivnosti u godišnjim programima rada pojedinih političkih stranaka, nisu navedeni izvori financiranja potrebni za njihovu realizaciju, kao ni rashodi prema vrstama utvrđenima računskim planom za neprofitne organizacije. Također, ne prati se ostvarenje rashoda po aktivnostima utvrđenima godišnjim programom rada, a na pojedinim knjigovodstvenim ispravama (računima) nije navedena programska aktivnost na koju se rashod odnosi te nije moguće utvrditi jesu li sredstva korištena isključivo za ostvarenje ciljeva utvrđenih godišnjim programom rada i financijskim planom.
Temeljni financijski izvještaji pojedinih političkih stranaka nisu sastavljeni na propisani način odnosno podaci iskazani u financijskim izvještajima nisu točni i istiniti, kao ni istovjetni podacima evidentiranima u poslovnim knjigama (između ostalog, u financijskim izvještajima pojedini prihodi, rashodi, imovina te obveze i vlastiti izvori iskazani su više/manje u odnosu na iznose koji su evidentirani u poslovnim knjigama, zbog čega su i podaci o višku/manjku prihoda, kao i o vrijednosti imovine te vlastitih izvora u financijskim izvještajima iskazani više/manje). Bilješke uz financijske izvještaje, između ostalog, ne sadrže detaljniju razradu i dopunu podataka iz Bilance i Izvještaja o prihodima i rashodima, pregled ostalih ugovornih obveza po sudskim sporovima u tijeku te razloge zbog kojih je došlo do većih odstupanja u odnosu na ostvarenje prethodne godine ili spomenute bilješke nisu sastavljene.
U području računovodstvenog poslovanja utvrđene su nepravilnosti i propusti u dijelu koji se odnosi na poslovne knjige, evidentiranje i iskazivanje poslovnih događaja te popis imovine i obveza. Pojedine političke stranke nisu ustrojile sve propisane poslovne knjige te u knjigovodstvu nisu osigurani podaci pojedinačno po vrstama prihoda i rashoda i o stanju imovine, obveza i vlastitih izvora. Prihodi i rashodi nisu evidentirani u poslovnim knjigama ni iskazani u financijskim izvještajima na računima propisanim računskim planom za neprofitne organizacije ili su poslovni događaji u pojedinim slučajevima evidentirani bez vjerodostojne dokumentacije. Pojedini prihodi i rashodi koji se odnose na prethodnu godinu nisu evidentirani u trenutku nastanka poslovnog događaja.
Rashodi za reprezentaciju, troškove na službenom putu, promidžbu i informiranje evidentirani su u poslovnim knjigama na temelju računa dobavljača na kojima nisu navedene aktivnosti na koje se poslovni događaj odnosi (nisu navedeni razlozi ugošćivanja te korisnici usluga reprezentacije, svrha službenog putovanja, nije priložena specifikacija obavljenih usluga) te se ne može potvrditi jesu li sredstva korištena za ostvarivanje ciljeva utvrđenih godišnjim programom rada i financijskim planom u skladu s odredbama Zakona o financiranju političkih aktivnosti, izborne promidžbe i referenduma. Blagajničko poslovanje nije vođeno uredno, a popis imovine i obveza nije obavljen u skladu s propisima.
Za dobrovoljne priloge (donacije) za financiranje redovitih godišnjih političkih aktivnosti te za financiranje izborne promidžbe nisu vođene evidencije ni izdavane potvrde o primitku dobrovoljnih priloga (donacija); nisu pribavljene izjave od fizičkih osoba da se protiv njih ne vodi postupak naplate dospjelih nepodmirenih obveza prema državnom proračunu odnosno proračunu jedinice samouprave ili zaposlenicima, a za dobrovoljne priloge (donacije) čija je pojedinačna vrijednost veća od 5.000,00 kuna nisu zaključeni ugovori te dobrovoljni prilozi (donacije) nisu prijavljeni Državnom uredu za reviziju i Državnom izbornom povjerenstvu, dok iznosi navedenih dobrovoljnih priloga (donacija) nisu uplaćeni u korist državnog proračuna. Dobrovoljni prilozi (donacije) iz nedopuštenih izvora nisu u zakonom propisanom roku uplaćeni u državni proračun, kao ni prijavljeni Državnom uredu za reviziju i Državnom izbornom povjerenstvu. Dobrovoljni prilozi (donacije) za financiranje izborne promidžbe uplaćeni su na redovan račun političke stranke i iskazani u izvješću o primljenim donacijama za financiranje redovne političke djelatnosti, a trebali su biti uplaćeni na poseban račun za financiranje troškova izborne promidžbe i iskazani u izvješću o primljenim donacijama za financiranje izborne promidžbe.
Za sve utvrđene nepravilnosti i propuste u financijskim izvještajima i poslovanju političkih stranaka i nezavisnih zastupnika, Državni ured za reviziju dao je 420 naloga i preporuka, čija bi provedba pridonijela istinitom, pouzdanom i točnom iskazivanju i evidentiranju podataka pojedinačno po vrstama prihoda i rashoda te o stanju imovine, obveza i vlastitih izvora u financijskim izvještajima i poslovnim knjigama, kao i povećanju usklađenosti poslovanja sa zakonima, drugim propisima i unutarnjim aktima te učinkovitosti korištenja sredstava.
U raspravi na Odboru je konstatirano da je važna redovita kontrola političkih stranaka, gdje su ogromna sredstva u opticaju iz članarina, državnoga proračuna i donacija.
Nakon provedene rasprave Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora odlučio je jednoglasno predložiti Hrvatskome saboru sljedeći
ZAKLJUČAK
Prihvaća se Izvješće o obavljenim financijskim revizija političkih stranaka i nezavisnih zastupnika za 2021.
Za izvjestiteljicu na sjednici Hrvatskoga sabora određena je zastupnica Grozdana Perić, dipl. oec., predsjednica Odbora.
PREDSJEDNICA ODBORA
Grozdana Perić, dipl. oec.