Odbor za financije i državni proračun

Izvješće Odbora za financije i državni proračun s rasprave o Izvješću o obavljenim poslovima i utrošenim sredstvima na izradi tehničke dokumentacije za Popis stanovništva, kućanstva i stanove u Republici Hrvatskoj 2021. godine

28.01.2022.

Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora raspravio je na 41. sjednici, održanoj 28. siječnja 2022. godine, Izvješće o obavljenim poslovima i utrošenim sredstvima na izradi tehničke dokumentacije za Popis stanovništva, kućanstva i stanove u Republici Hrvatskoj 2021. godine  u skladu s odredbom članaka 44. stavka 2. Zakona o  popisu stanovništva, kućanstva i stanova u Republici Hrvatskoj 2021. godine, dostavila Državna geodetska uprava, aktom od 10. studenoga 2021. godine. 

Odbor je o predmetnom Izvješću raspravljao na temelju svoje nadležnosti iz članka 73. Poslovnika Hrvatskoga sabora kao matično radno tijelo.

Odbor je raspolagao i mišljenjem Vlade Republike Hrvatske od 20. siječnja 2022. godine (KLASA: 022-03/21-12/94, URBROJ: 50301-05/14-22-6), u kojemu Vlada Republike Hrvatske predlaže Hrvatskome saboru da prihvati predmetno Izvješće.  

Uvodno je predstavnik Državne geodetske uprave istaknuo da je izrada tehničke dokumentacije za Popis stanovništva, kućanstava i stanova u Republici Hrvatskoj 2021. godine jedan  od najsloženijih poslova koje je Državna geodetska uprava uspješno obavila. U odnosu na Popis stanovništva, kućanstava i stanova u Republici Hrvatskoj koji je proveden 2011. godine unaprijeđena su tehnološka rješenja za obavljanje aktivnosti terenske revizije. Značajna novost u odnosu na prethodni Popis iz 2011. godine, je mogućnost korištenja različitih izvornika koji sadrže podatke o zgradama (trenutno stanje podataka sadržanih u registru prostornih jedinica, digitalni katastarski plan, temeljna topografska baza podataka) koji su bili raspoloživi u digitalnim obliku s ažurnim podacima čime se osigurala terenska revizija u digitalnom okruženju. Podaci terenske revizije prikupljani su u najvećoj mogućoj mjeri direktnom pohranom na terenu u GISom podržanu bazu uz pomoć prijenosnih računala i tableta. Ovime je u potpunosti ukinuta potreba za naknadnim prepisivanjem odnosno pretvorbom podataka u strukturirani digitalni oblik, koji je za sobom uvijek ranije povlačio i mogućnost slučajne pogreške. Baza za pohranu podataka terenske revizije je unaprijed strukturirana na način da odgovara modelu podataka registra prostornih jedinica i da se podaci mogu jednostavno pretočiti u sustav registra prostornih jedinica bez potrebe za dodatnim prilagodbama podataka. Za istaknuti je da su predmetni poslovi obavljeni u okruženju pandemije uzrokovane koronavirusom, koja je pratila sve faze izrade tehničke dokumentacije te razornim potresima na području Republike Hrvatske. Službenici Državne geodetske uprave te geodetski izvoditelj terenske revizije i pripreme tehničke dokumentacije, svoj posao obavili su stručno i odgovorno. Rezultat svega je izrađena standardna i potpuna tehnička dokumentacija za cijelo područje Republike Hrvatske, uz poštivanje zakonskih rokova i u zakonom definiranim proračunskim sredstvima.
Preuzimanje podataka odnosno dostava podataka izvoditelju radova na izradi tehničke dokumentacije provodila se u razdoblju od 29.04.2020. do 20.06.2020. godine. Područni uredi za katastar i Gradski ured za katastar i geodetske poslove Grada Zagreba, svatko u okviru svoje nadležnosti, provodili su promjene u registru prostornih jedinica sukladno aktima koje su donosile jedinice lokalne samouprave. Prethodno su svim jedinicama lokalne samouprave od strane Državne geodetske uprave bili dostavljeni popisi naselja, jedinica mjesne samouprave te ulica i trgova kako bi ih jedinice lokalne samouprave mogle provjeriti i potvrditi ili donijeti odgovarajući akt o promjeni granice ili imena pojedine navedene prostorne jedinice. Svrha je bila osigurati što kvalitetniju podlogu za provođenje terenske revizije i izrade tehničke dokumentacije za Popis.
Sukladno Zakonu, sredstva za financiranje poslova Državne geodetske uprave određena su u iznosu od 14.850.000,00 kn, te se osiguravaju za glavu 07625 Državna geodetska uprava. Sredstva su raspoređena na 2020. godinu u iznosu od 12.600.000,00 kn te na 2021. godinu u iznosu od 2.250.000,00 kn. Sveukupno je utrošeno 14.841.250,00 kn.

U raspravi na Odboru postavljeno je pitanje o narušenosti popisa stanovništva poslije dva velika potresa u Republici Hrvatskoj. Odgovoreno je da popis stanovništva nije narušen te su se oko 2.000 novih privremenih brojeva dodijelili kućama u kontejnerskim naseljima. Istaknuto je da je bilo zahtjevno pribaviti podatke o građanima koji prebivaju u kontejnerskim naseljima.
Zatražena je informacija o neusklađenosti geodetskih podataka i činjeničnog stanja na terenu. Odgovoreno je da u Republici Hrvatskoj postoji 1.600.000 kućnih brojeva te su popisivači mogli dodavati nove kućne brojeve na popis. Također je napomenuto, da ponekad građani odsele na drugu adresu, ali je na osobnoj iskaznici stara adresa što dovedi do neusklađenosti podataka. Novost u odnosu na prethodni popis iz 2011. godine je mogućnost korištenja različitih izvornika koji sadrže podatke o zgradama koji su bili raspoloživi u digitalnim obliku. 
U raspravi na Odboru istaknuto je da je ovim popisom stanovišta dobivena  jako kvalitetna podloga koja uključuje puno informacija te će ubuduće olakšati praćenje promjena.

Nakon provedene rasprave Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora odlučio je jednoglasno  predložiti Hrvatskome saboru sljedeći 


                                                         ZAKLJUČAK

Prihvaća se Izvješće o obavljenim poslovima i utrošenim sredstvima na izradi tehničke dokumentacije za Popis stanovništva, kućanstva i stanove u Republici Hrvatskoj 2021. godine
    
Za izvjestiteljicu na sjednici Hrvatskoga sabora određena je zastupnica Grozdana Perić, dipl. oec., predsjednica Odbora.

 PREDSJEDNICA  ODBORA


 Grozdana Perić, dipl. oec.