Odbor za financije i državni proračun

Izvješće Odbora za financije i državni proračun s rasprave o Objedinjenom izvješću o obavljenim financijskim revizijama turističkih zajednica za 2019.

07.12.2021.

Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora raspravio je na 37. sjednici, održanoj 7. prosinca 2021. godine, Objedinjeno izvješće o obavljenim financijskim revizijama turističkih zajednica za 2019., koje je predsjedniku Hrvatskoga sabora, u skladu s odredbom članaka 16. Zakona o Državnom uredu za reviziju, dostavio Državni ured za reviziju, aktom od 15. listopada 2021. godine.

Odbor je o predmetnom Izvješću raspravljao na temelju svoje nadležnosti iz članka 73. Poslovnika Hrvatskoga sabora kao matično radno tijelo.

Odbor je raspolagao i mišljenjem Vlade Republike Hrvatske od 2. prosinca 2021. godine (KLASA: 022-03/21-12/87, URBROJ: 50301-05/31-21-5), u kojem se ističe da Vlada Republike Hrvatske nema primjedbi na predmetno Izvješće.  

Uvodno je predstavnik Državnog ureda za reviziju istaknuo da je za sve utvrđene nepravilnosti i propuste u poslovanju turističkih zajednica, Državni ured za reviziju dao 434 naloga i preporuke, čija bi provedba pridonijela istinitom, pouzdanom i točnom iskazivanju sredstava, izvora sredstava te prihoda i rashoda u financijskim izvještajima, kao i povećanju usklađenosti poslovanja sa zakonima i drugim propisima te učinkovitosti korištenja sredstava. Također, Državni ured za reviziju je za veći broj turističkih zajednica (36) ocijenio da su ostvarile ciljeve i zadatke planirane godišnjim programom rada, a financijska sredstva koristile za ostvarenje aktivnosti utvrđenih navedenim programom (četiri turističke zajednice obavile su većinu planiranih aktivnosti i zadaća, ali, između ostalog, sustav za praćenje učinaka provedenih aktivnosti nije uspostavljen odnosno nisu utvrđeni pokazatelji za praćenje provedbe planiranih aktivnosti i ciljeva). Aktivno su surađivale s jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave u promociji turističke ponude, promovirale turističke potencijale spomenutih jedinica i okolice, kao i sudjelovale u unaprjeđenju turističkih proizvoda i stvaranju prepoznatljivog imidža turističkih destinacija. Hrvatska turistička zajednica je provedbom svojih aktivnosti bila učinkovita u promicanju i unaprjeđenju turizma Republike Hrvatske, kao i suradnji s Ministarstvom turizma i sporta te sustavom turističkih zajednica.

Državni ured za reviziju obavio je financijsku reviziju 40 turističkih zajednica, kojom su obuhvaćeni financijski izvještaji i poslovanje za 2019. Ciljevi revizije bili su provjeriti istinitost i vjerodostojnost financijskih izvještaja, provjeriti primjenu zakona i drugih propisa u vezi s organizacijom i financijsko-računovodstvenim poslovanjem, provjeriti pravilnost stjecanja prihoda i ostvarenja rashoda, odnosno provjeriti jesu li financijska sredstva korištena isključivo za ostvarenje ciljeva utvrđenih programom rada i financijskim planom, provjeriti pravilnost izvršenja drugih transakcija i aktivnosti u vezi s poslovanjem, kao i usklađenost provedenih aktivnosti s programom rada te ocijeniti efikasnost u promicanju i unaprjeđenju suradnje turističkih zajednica s jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave, kao i učinkovitost trošenja sredstava prikupljenih od boravišnih pristojbi, turističkih članarina, iz proračuna te drugih izvora (kod revizije Hrvatske turističke zajednice, umjesto navedenog, cilj revizije bio je ocijeniti efikasnost Hrvatske turističke zajednice u promicanju i unaprjeđenju turizma Republike Hrvatske, kao i njezinu suradnju s Ministarstvom turizma i sustavom turističkih zajednica). Prihodi turističkih zajednica obuhvaćenih revizijom iznosili su 642.480.127,00 kn, rashodi 632.571.306,00 kuna te je višak prihoda 9.908.821,00 kuna (26 turističkih zajednica iskazalo je višak prihoda nad rashodima u iznosu od 14.938.506,00 kuna, a 14 manjak u iznosu od 5.029.685,00 kuna). O financijskim izvještajima turističkih zajednica za 2019. izraženo je jedanaest bezuvjetnih i 29 uvjetnih mišljenja, a o usklađenosti poslovanja 21 bezuvjetno i 19 uvjetnih mišljenja. Kriteriji za izražavanje mišljenja bili su zakoni i drugi propisi te unutarnji akti kojima je uređen okvir financijskog izvještavanja i poslovanja turističkih zajednica. Revizijom utvrđene nepravilnosti i propusti koje su utjecale na izražavanje mišljenja odnose se na djelokrug i unutarnje ustrojstvo, sustav unutarnjih kontrola, planiranje, program rada i izvješćivanje, financijske izvještaje, računovodstveno poslovanje, rashode, imovinu, obveze i vlastite izvore te zaduživanje i javnu nabavu.

Revizijom je, između ostalog, utvrđeno da u dijelu koji se odnosi na djelokrug i unutarnje ustrojstvo, jedna turistička zajednica nije na svojim mrežnim stranicama objavila godišnje planove, programe, strategije, izvješća o radu, financijska izvješća i druge odgovarajuće dokumente i informacije koji se odnose na područje rada navedene turističke zajednice. Pojedina tijela dvije turističke zajednice (turističko vijeće, skupština, nadzorni odbor) nisu donijela poslovnike o svom radu, a skupština jedne turističke zajednice nije donijela godišnje financijsko izvješće za 2019. te program rada i financijski plan za sljedeću godinu (sjednica nije održana, jer se nije odazvao dovoljan broj članova za pravovaljano odlučivanje). Pojedine turističke zajednice nisu provodile samoprocjenu učinkovitosti i djelotvornosti funkcioniranja sustava financijskog upravljanja i kontrola, odnosno nisu popunile upitnik o funkcioniranju sustava financijskog upravljanja i kontrola, nisu sastavile akcijski plan za poboljšanje sustava financijskog upravljanja i kontrola te nisu uspostavile učinkovit sustav unutarnjih kontrola.

Turističke zajednice obavile su popis imovine i obveza (osim jedne), ali je kod pojedinih utvrđeno da obavljeni popis nije cjelovit (između ostalog, ne obuhvaća novčana sredstva, obveze, potraživanja, zemljište). Zakonski zastupnik nije odredio datum popisa imovine i obveza, rokove obavljanja popisa i dostavljanja izvještaja o obavljenom popisu imovine i obveza. Podaci u popisnim listama sadrže podatke o količini, ali ne i vrijednosne pokazatelje (novčane izraze). Popisne liste nisu potpisali članovi povjerenstva. Izvješće o obavljenom popisu nije sastavljeno ni dostavljeno zakonskom zastupniku. Zakonski zastupnik nije donio odluku o rezultatima obavljenog popisa imovine i obveza te nije obavljeno usklađenje knjigovodstvenog sa stvarnim stanjem.

U području rashoda, utvrđene nepravilnosti, između ostalog, odnose se na rashode za zaposlene (između ostalog, ugovori o radu nisu usklađeni i pojedine plaće nisu obračunavane ni isplaćivane u skladu s unutarnjim aktom turističke zajednice. Unutarnjom odlukom o obračunu i isplati plaća nisu utvrđene vrijednosti koeficijenata radnih mjesta u turističkom uredu, a nazivi radnih mjesta nisu usklađeni s unutarnjim aktom turističke zajednice.Visina osnovice za obračun plaće nije utvrđena) te rashode za usluge promidžbe i informiranja, knjigovodstvene usluge, rashode za reprezentaciju (pojedini ispostavljeni računi za konzumaciju jela i pića ne sadrže specifikaciju izvršene usluge, kao ni razloge ugošćivanja odnosno popis osoba koje su ugošćivane), naknade za službena putovanja (između ostalog, uz putne naloge nisu priloženi računi za troškove prijevoza i smještaja u inozemstvu niti su iskazani na putnom nalogu kao trošak službenog puta. Na putnim nalozima nema poveznice s ulaznim računima nastalim za troškove prijevoza i smještaja niti na navedenim ulaznim računima, što otežava kontrolu obračuna putnih naloga. Uz pojedine putne naloge u inozemstvo priloženi su i priznati računi lokalnog taksi-prijevoza po gradu te računi raznih vrsta napitaka koji su trebali biti podmireni iz dnevnica. U dijelu koji se odnosi na donacije, između ostalog, utvrđeno je da je dio donacija dodijeljen izravno bez javnog natječaja na temelju zamolbi korisnika za organizaciju sportskih, kulturnih i zabavnih manifestacija te za navedene donacije nisu zaključeni ugovori niti su korisnici dostavljali izvješća o realizaciji projektnih aktivnosti.

Za sve utvrđene nepravilnosti i propuste u poslovanju turističkih zajednica, Državni ured za reviziju dao je 434 naloga i preporuke, čija bi provedba pridonijela istinitom, pouzdanom i točnom iskazivanju sredstava, izvora sredstava te prihoda i rashoda u financijskim izvještajima, kao i povećanju usklađenosti poslovanja sa zakonima i drugim propisima te učinkovitosti korištenja sredstava. Također, Državni ured za reviziju je za veći broj turističkih zajednica (36) ocijenio da su ostvarile ciljeve i zadatke planirane godišnjim programom rada, a financijska sredstva koristile za ostvarenje aktivnosti utvrđenih navedenim programom (četiri turističke zajednice obavile su većinu planiranih aktivnosti i zadaća, ali, između ostalog, sustav za praćenje učinaka provedenih aktivnosti nije uspostavljen odnosno nisu utvrđeni pokazatelji za praćenje provedbe planiranih aktivnosti i ciljeva). Aktivno su surađivale s jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave u promociji turističke ponude, promovirale turističke potencijale spomenutih jedinica i okolice, kao i sudjelovale u unaprjeđenju turističkih proizvoda i stvaranju prepoznatljivog imidža turističkih destinacija. Hrvatska turistička zajednica je provedbom svojih aktivnosti bila učinkovita u promicanju i unaprjeđenju turizma Republike Hrvatske, kao i suradnji s Ministarstvom turizma i sporta te sustavom turističkih zajednica.

U raspravi na Odboru postavljeno je pitanje o  postupanju sa gubicima kod financija  turističkih zajednica. Odgovoreno je da takve turističke zajednice pokrivaju takav manjak iz viška od prethodne godine ili smanjuju rashode u sljedećoj godini. Saniranje gubitaka prati Državni ured za reviziju. 
Nadalje je zatražena informacija koliko veliki udio prihoda turističkih zajednica se troši na zaposlenike, a koliko na turističke programe. Odgovoreno je da otprilike 13% ide na rashode za zaposlenike, oko 70% ide na programe za poticanje turizma. Nadalje je istaknuto da treba poraditi na financijskom poslovanju turističkih zajednica.
U raspravi je navedeno da turističke zajednice nemaju kvalitetnu informaciju kolike su njihove obveze i potraživanja. Takve informacije ne mogu se dobiti  iz postojećeg sustava, a istovremeno Porezna uprava naplaćuje naknade. Turističke zajednice, sve dok se pri tijelu nadležnom za naplatu članarina ne uspostavi evidencija potraživanja po pojedinoj turističkoj zajednici, nisu u mogućnosti samostalno uspostaviti navedenu evidenciju. Nemaju mogućnost izravnoga pristupa podacima iz posebnih obrazaca koje obveznici dostavljaju nadležnoj ispostavi Porezne uprave i  ne postoji mogućnost sortiranja podataka u evidencijama Porezne uprave po sjedištu poslovne jedinice s posebnim obračunom za tu poslovnu jedinicu i obveznika, a što je preduvjet za ispravni obračun i evidenciju potraživanja u poslovnim knjigama turističkih zajednica. Navedeno je da je vjerojatno potrebna izmjena pravilnika kako turističke zajednice dobile bolju evidenciju. Postavljeno je pitanje koliko često Porezna uprava šalje obavijest subjektima o njihovim obvezama.

Odgovoreno je da bi prema zakonodavstvu Porezna uprava trebala dostavljati turističkim zajednicama mjesečno podatke, međutim kasne sa podacima, naročito kasne sa konačnim obračunom. Za 2019. godinu podaci o konačnom obračunu su dostavljeni turističkim zajednicama sa zakašnjenjem od skoro godinu dana. Problem je da Porezna uprava vodi zaduženja po obveznicima uplate turističkih članarina, a ne vodi zaduženja po turističkim zajednicama. Ti obveznici nisu povezani sa turističkim zajednicama i Porezna uprava nema mogućnost sortiranja. Prijedlog Državnog ureda za reviziju se sastoji u tome da se preko dorađenog sustava eVisitor sortiraju subjekti i to prema mjestu gdje im je sjedište, kako bi se tako pratilo zaduživanja i realizacije.  Također bi se trebalo odmah u sustav ugraditi sustav razdjele po gradovima odnosno lokalnim jedinicama i turističkim zajednicama.

U raspravi je dalje rečeno da je potrebno povezivanje Porezne uprave i Financijske agencije koja raspodjeljuje sredstva na zbirne račune gradova i turističkih zajednica. Odgovoreno je da je nužno povezivanje sustava te korištenje sustava eVisitor. Naglašeno je da je sustav eVisitor čak dobio nagradu. Predstavnica iz Državnoga zavoda za statistiku se nadovezala da oni koriste podatke iz sustava eVisitor.
Istaknuto je da je potrebna baza turističkih zajednica. Nadalje napomenuto je da turističke zajednice s velikim prihodima, imaju relativno mali udjel rashoda za zaposlenike, međutim turističke zajednice sa malim prihodima imaju vjerojatno znatno veći udjel rashoda za zaposlenike. Dodatno je rečeno da uspješne turističke zajednice imaju znatne novce za promociju na raspolaganju, što je njima nepotrebno zbog velikog broja turista. Istaknuto je da je  nužna promocija drugih destinacija npr. Slavonije.
Odgovoreno je da Državni ured za reviziju ima dobru bazu turističkih zajednica, podaci su iz Financijske agencije. Državni ured za reviziju takve podatke ne može objaviti, to jedino može Financijska agencija ili Državni zavod za statistiku. Također je rečeno ako se značajno ulaže u promociju hrvatskih destinacija npr. u Njemačkoj i dr. tada se poveća broj turista iz tih zemalja.

Napomenuto je da postoji intencija da se male turističke zajednice promoviraju kao cjelina te postoje poticaji. Nadovezalo se sa informacijom da se prije dvije godine Imotska krajina ujedinila u zajednicu.

U raspravi je istaknuta nelogičnost raspodjele turističkih članarina. Dvije trećine iznosa turističkih članarina dobivaju Hrvatska turistička zajednica i turistička zajednica Grada Zagreba (skoro jednak iznos kao Hrvatska turistička zajednica). Na obalnim mjestima se generiraju najveći prihodi kroz ljetne mjesece, a turističke članarine većinom idu u Grad Zagreb, što nije pošteno. Prihod treba ostati na mjestu nastanka, gdje se prihod i ostvaruje. Potrebno je mijenjati Zakon o članarinama u turističkim zajednicama i Zakon o boravišnoj pristojbi.

Istaknuto je da je poštenije i ispravnije dodijeliti prihode turističkoj zajednici, gdje nastaju ti prihodi. Turističke zajednice, koje su ostvarile takve prihode trebaju imati i koristi od prihoda.  Njima se vraća samo mali dio, koji teritorijalno nije prepoznatljiv.
 
Nakon provedene rasprave Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora odlučio je jednoglasno  predložiti Hrvatskome saboru sljedeći 

ZAKLJUČAK

Prihvaća se Objedinjeno izvješće o obavljenim financijskim revizijama turističkih zajednica za 2019.

Za izvjestiteljicu na sjednici Hrvatskoga sabora određena je zastupnica Grozdana Perić, dipl. oec., predsjednica Odbora.

PREDSJEDNICA  ODBORA
Grozdana Perić, dipl. oec.