Odbor za financije i državni proračun

Izvješće Odbora za financije i državni proračun s rasprave o Izvješću o obavljenoj financijskoj reviziji studentskih centara

11.03.2020.

Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora raspravio je na 92. sjednici, održanoj 11. ožujka 2020. godine, Izvješće o obavljenoj financijskoj reviziji studentskih centara, koje je predsjedniku Hrvatskoga sabora, u skladu s odredbom članaka 16. Zakona o Državnom uredu za reviziju, dostavio Državni ured za reviziju, aktom od 20. prosinca 2019. godine. 

Odbor je o predmetnom Izvješću raspravljao na temelju svoje nadležnosti iz članka 73. Poslovnika Hrvatskoga sabora kao matično radno tijelo.

Odbor je raspolagao i mišljenjem Vlade Republike Hrvatske od 20.veljače 2020. godine, u kojem se ističe da Vlada Republike Hrvatske nema primjedbi na predmetno Izvješće.  

Uvodno je predstavnica Državnog ureda za reviziju istaknula da je Državni ured za reviziju obavio financijsku reviziju dvanaest studentskih centara, kojom su obuhvaćeni financijski izvještaji i poslovanje za 2017. (jedanaest studentskih centara) i 2018. (jedan studentski centar).
Ciljevi revizije bili su provjeriti istinitost i vjerodostojnost financijskih izvještaja, primjenu zakona i drugih propisa u vezi s organizacijom i financijsko računovodstvenim poslovanjem te pravilnost stjecanja prihoda i ostvarenja rashoda, odnosno provjeriti jesu li financijska sredstva korištena isključivo za ostvarenje ciljeva utvrđenih planom poslovanja, planom rada i razvoja, financijskim planom i statutom studentskog centra te pravilnost izvršenja drugih transakcija.
Studentski centri obuhvaćeni revizijom ostvarili su ukupne prihode za 2017. u iznosu 488.241.247,00 kuna, rashode u iznosu 447.020.221,00 kuna te višak prihoda iznosu 41.221.026,00 kuna (jedanaest studentskih centara iskazalo je višak prihoda nad rashodima u iznosu 41.733.921,00 kn, a jedan manjak u iznosu 512.895,00 kuna). Spomenuti studentski centri ostvarili su ukupne prihode za 2018. u iznosu 468.441.194,00 kuna, rashode u iznosu 438.231.130,00 kuna te višak prihoda u iznosu 30.210.064,00 kuna (jedanaest studentskih centara iskazalo je višak prihoda nad rashodima u iznosu 30.390.403,00 kuna, a jedan manjak u iznosu 180.339,00 kuna).
O financijskim izvještajima studentskih centara izraženo je šest bezuvjetnih i šest uvjetnih mišljenja, a o usklađenosti poslovanja pet bezuvjetnih i sedam uvjetnih mišljenja. Kriteriji za izražavanje mišljenja bili su zakoni i drugi propisi te unutarnji akti kojima je uređen okvir financijskog izvještavanja i poslovanja studentskih centara.
Revizijom utvrđene nepravilnosti i propusti koje su utjecale na izražavanje mišljenja odnose se na djelokrug i unutarnje ustrojstvo, sustav unutarnjih kontrola, planiranje, financijske izvještaje, računovodstveno poslovanje, prihode, rashode, imovinu te postupke javne nabave.
Revizijom je, između ostalog, utvrđeno:
U dijelu koji se odnosi na djelokrug i unutarnje ustrojstvo, utvrđeno je da dva studentska centra na svojim mrežnim stranicama nisu objavila godišnji program rada, financijski plan, izvješće o radu, izvješće o izvršenju financijskog plana te informacije o dodijeljenim bespovratnim sredstvima, sponzorstvima, donacijama ili drugim pomoćima. Godišnji akcijski plan (koji je donesen umjesto godišnjeg programa rada) te izvješće o radu, ravnatelj studentskog centra, nije podnio Senatu.
Pojedini studentski centri nisu sastavili financijske izvještaje na propisan način, odnosno podaci iskazani u financijskim izvještajima nisu potpuni, jer ne sadrže dio prihoda, rashoda i vrijednosti imovine ili nisu istovjetni podacima evidentiranim u poslovnim knjigama niti su iskazani prema vrstama prihoda i rashoda utvrđenim Računskim planom za neprofitne organizacije. Bilješke uz Bilancu ne sadrže obrazloženja za umanjenje vrijednosti imovine i vlastitih izvora, pregled sudskih sporova koji su u tijeku i pregled stanja i rokova dospijeća primljenog zajma, a u Bilješkama uz Izvještaj o prihodima i rashodima nisu navedeni razlozi zbog kojih je došlo do većih odstupanja pojedinih prihoda i rashoda u odnosu na ostvarenje prethodne godine.
Pojedini studentski centri u financijskim planovima nisu realno planirali pojedine prihode i rashode, izmjene financijskog plana jednog studentskog centra ne sadrže preneseni višak prihoda iz prethodnih godina, a drugi studentski centar kod značajnog odstupanja ostvarenja u odnosu na plan nije donio izmjene i dopune niti je izradio izvješće o izvršenju financijskog plana.
Pojedina obrazloženja financijskog plana studentskih centara ne sadrže obrazloženje programa, aktivnosti i projekata koje se planiraju provoditi u godini za koju se donosi financijski plan ili obrazloženja za pojedine skupine prihoda ne sadrže parametre za izračun potrebnih sredstava za svaku skupinu prihoda ili nisu dana obrazloženja za planirane skupine rashoda. Godišnji program rada i financijski plan pojedinih studentskih centara nisu povezani, odnosno nisu utvrđeni iznosi potrebnih financijskih sredstava ni izvori financiranja pojedinih aktivnosti, zbog čega nije moguće pratiti njihovo ostvarenje ili se ne prati provedba aktivnosti, jer nisu utvrđeni pokazatelji za praćenje provedbe zadaća i ciljeva iz godišnjeg programa rada, ni izvršavanje financijskog plana.
U dijelu računovodstvenog poslovanja, koji se odnosi na evidentiranje poslovnih događaja, pojedini studentski centri u poslovnim knjigama nisu na propisanim računima evidentirali prihode, rashode i imovinu. Pojedini studentski centri u okviru izvanbilančnih zapisa, u poslovnim knjigama nisu evidentirali ni u financijskim izvještajima iskazali, tuđu imovinu dobivenu na korištenje, vrijednost primljenih i danih vrijednosnih papira i drugih financijskih instrumenata, instrumenata osiguranja plaćanja te potencijalnih obveza u vezi sa sudskim sporovima koje vodi studentski centar.
Studentski centri su obavili popis imovine i obveza, ali je kod pojedinih studentskih centara utvrđeno da obavljeni popis nije cjelovit (između ostalog, ne obuhvaća građevinske/stambene objekte u vlasništvu, ulaganja u tuđu imovinu, nefinancijsku imovinu u pripremi, tuđu dugotrajnu imovinu u upotrebi, vrijednosne papire); ostale obveze nisu popisane pojedinačno (prema vrsti, dobavljaču i vrijednosti) nego prema podacima iz glavne knjige, po grupama računa te nisu priložene popisne liste; stanje potraživanja od kupaca je u izvješću o obavljenom popisu financijske imovine, potraživanja i obveza utvrđeno u većem iznosu u odnosu na stanje evidentirano u poslovnim knjigama i iskazano u financijskim izvještajima; zakonski predstavnik nije donio odluku o prihvaćanju popisa i načinu evidentiranja utvrđenih viškova i manjkova te rashodovanju imovine i otpisu potraživanja prema prijedlogu povjerenstva za popis. Iz navedenih razloga, kod tih studentskih centara nije obavljeno usklađenje knjigovodstvenog sa stvarnim stanjem.
U području prihoda, utvrđeni propusti i nepravilnosti odnose se na ostvarivanje prihoda od kazališnih predstava (nisu donesene odluke o cijeni ulaznica za izvedbe kazališnih predstava koje se održavaju tijekom cijele godine, osim u srpnju i kolovozu) te prihoda od posredovanja u zapošljavanju studenata putem studentskog servisa (nije ustrojena evidencija koja omogućava praćenje utroška dobiti ostvarene posredovanjem te nije bilo moguće utvrditi je li dobit ostvarena posredovanjem pri zapošljavanju studenata, korištena za poboljšanje i razvoj djelatnosti studentskog centra u vezi s poboljšanjem i razvojem životnog i radnog standarda studenata).
Kod pojedinih studentskih centara, kriteriji za utvrđivanje stimulativnog dijela plaće zaposlenika nisu utvrđeni, a dodaci na plaću su isplaćivani na temelju prijedloga neposredno nadređenih rukovoditelja i mjesečnih odluka ravnatelja u kojima nisu navedeni kriteriji na temelju kojih zaposlenici ostvaruju pravo na dodatke te mjerila za njihov obračun nisu utvrđena unutarnjim aktom. Koeficijenti za obračun plaće, odnosno bodovi za složenost poslova za radna mjesta utvrđena unutarnjim ustrojstvom studentskog centra nisu utvrđeni Pravilnikom o organizaciji i unutarnjem ustrojstvu radnih mjesta, što nije u skladu s odredbama Pravilnika o radu.
U području javne nabave, između ostalog, utvrđene nepravilnosti i propusti odnose se na vođenje registra ugovora (u pojedinim slučajevima navedeni registar nije vođen ili nije objavljen u standardiziranom obliku u Elektroničkom oglasniku javne nabave; ne sadrži podatke o predmetu nabave čija je vrijednost bez poreza na dodanu vrijednost jednaka ili veća od 20.000,00 kn ili ne sadrži datum konačnog izvršenja ugovora ni konačni ukupni iznos plaćen na temelju ugovora). Pojedine robe nabavljene su bez provođenja propisanih postupaka nabave, odnosno nabava je obavljena izravnim ugovaranjem, pojedini predmeti nabave su realizirani iznad procijenjene vrijednosti nabave roba te nije ustrojena evidencija praćenja izvršenja pojedinačno po ugovorima, evidencije zaključenih ugovora za jednostavnu nabavu, ni evidencija narudžbenica.
Za sve utvrđene nepravilnosti i propuste u poslovanju studentskih centara, Državni ured za reviziju dao je naloge i preporuke, čija bi provedba pridonijela istinitom, pouzdanom i točnom iskazivanju sredstava, izvora sredstava te prihoda i rashoda u financijskim izvještajima kao i povećanju usklađenosti poslovanja sa zakonima i drugim propisima te učinkovitosti korištenja sredstava.

U raspravi na Odboru  je navedeno da su dio prihoda studentskih centara subvencije  za smještaj i prehranu iz Ministarstva znanosti i obrazovanja. Istaknuto je da je otprilike trećina prihoda studentskih centara subvencionirano, što je jako puno. Postavljeno je pitanje o poboljšanju prehrane i smještaja i ukupnom poboljšanju standarda studenata u Republici Hrvatskoj povodom tih subvencija.
Odgovoreno je da je Ministarstvo znanosti i obrazovanja zadnjih nekoliko godina uložilo ili planira uložiti ukupni iznos od 1,5 milijardi kuna za poboljšanje studentskih standarda putem ulaganja u kapitalnu infrastrukturu, u izgradnju novih domova, u adaptaciju postojećih kreveta i izgradnju novih kuhinja. Naglašeno je da obnovljeni studentski domovi smanjuju iznos potrebnih sredstva za investicijsko održavanja studentskih centara.
Predstavnik iz Ministarstva znanosti i kulture zahvalio je Državnom uredu za reviziju na sveobuhvatnom Izvješću, koja će biti podloga za stvaranje buduće politike.

Nakon provedene rasprave Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora odlučio je jednoglasno  predložiti Hrvatskome saboru sljedeći zaključak

Prihvaća se Izvješće o obavljenoj financijskoj reviziji studentskih centara

Za izvjestiteljicu na sjednici Hrvatskoga sabora određena je zastupnica Grozdana Perić, dipl. oec., predsjednica Odbora.

 PREDSJEDNICA  ODBORA
 Grozdana Perić, dipl. oec.