Odbor za financije i državni proračun

Izvješće Odbora za financije i državni proračun s rasprave o Izvješću o obavljenoj reviziji učinkovitosti uspostava i korištenja informacijskog sustava centraliziranog obračuna plaća i upravljanja ljudskim resursima u tijelima državne uprave i drugim korisnicima proračunu

04.03.2020.

Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora raspravio je na 91. sjednici, održanoj 4. ožujka 2020. godine, Izvješće o obavljenoj reviziji učinkovitosti uspostava i korištenja informacijskog sustava centraliziranog obračuna plaća i upravljanja ljudskim resursima u tijelima državne uprave i drugim korisnicima proračunu koje je predsjedniku Hrvatskoga sabora, u skladu s odredbom članaka 16. Zakona o Državnom uredu za reviziju, dostavio Državni ured za reviziju, aktom od 20. prosinca 2019. godine.
 
Odbor je o predmetnom Izvješću raspravljao na temelju svoje nadležnosti iz članka 73. Poslovnika Hrvatskoga sabora kao matično radno tijelo.
Odbor je raspolagao i mišljenjem Vlade Republike Hrvatske od 16. siječnja 2020. godine, u kojem se ističe da Vlada Republike Hrvatske nema primjedbi na predmetno Izvješće.  

Uvodno je predstavnik Državnog ureda za reviziju istaknuo da je obavljena revizija učinkovitosti uspostave i korištenja informacijskog sustava centraliziranog obračuna plaća i upravljanja ljudskim resursima u tijelima državne uprave i drugim korisnicima proračuna.

Predmet revizije bile su aktivnosti nadležnih tijela u Republici Hrvatskoj u vezi s uspostavom i korištenjem Informacijskog sustava do konca 2018. godine.
Subjekti revizije bili su Ministarstvo uprave, kao središnje tijelo zaduženo za Informacijski sustav i Financijska agencija, kao izvršitelj usluge uspostave i održavanja Informacijskog sustava.

Ciljevi revizije bili su provjeriti zakonodavni i institucionalni okviri za uspostavu i održavanje Informacijskog sustava, ocijeniti uspostavu Informacijskog sustava na način koji omogućava ostvarenje postavljenih ciljeva i zadaća, provjeriti uspostavu sustava vođenja i upravljanja koji osigurava odgovarajuće upravljanje promjenama, stalnost (kontinuitet) u provođenju usluga te kvalitetno i pravodobno pružanje povratnih informacija, provjeriti nadzor i kontrole funkcioniranja Informacijskog sustava te ocijeniti ostvarenje planiranih ciljeva i učinke Informacijskog sustava.
Revizijom je, između ostalog, utvrđeno da na kvalitetu vođenja i upravljanja Informacijskim sustavom utječu slabosti u procesima prethodne kontrole implementiranja promjena u Informacijski sustav. Ugovorom ni Funkcionalnom specifikacijom nije uređena komunikacija u upravljanju promjenama, odnosno kome i na koji način se Financijska agencija može obratiti kada se pri implementaciji promjena pojave dvojbe u tumačenju i/ili primjeni zakona i drugih pravnih akata. Nije utvrđeno koje nadležno javnopravno tijelo Financijskoj agenciji može dati specifikaciju za implementiranje promjena u Informacijski sustav, čime nije osigurana kontrola ispravnosti i pravodobnosti implementiranja promjena.

Utvrđena je nedovoljna kvaliteta i učinkovitost nadzora i kontrole funkcioniranja Informacijskog sustava; Upravljački odbor koji provodi nadzor nad elektroničkim vođenjem podataka o zaposlenima u javnom sektoru i upravljanjem ljudskim resursima, sastaje se povremeno i po potrebi te ne raspolaže materijalnim i ljudskim resursima kao ni pisanim ovlaštenjima za provođenje kontinuiranih i učinkovitih kontrolnih i nadzornih aktivnosti
Podaci o rashodima za plaće i materijalna prava u Informacijskom sustavu nisu istovjetni podacima o rashodima za zaposlene i materijalna prava u državnom proračunu, jer Informacijskim sustavom nisu obuhvaćene isplate plaća i materijalnih prava dijela zaposlenika u državnim tijelima i drugim korisnicima proračuna (primjerice plaće izaslanih zaposlenika), a dio rashoda ostvaren kroz Informacijski sustav financiran je iz vlastitih i drugih izvora financiranja. Plaće u djelatnosti zdravstva te naknade za bolovanja iznad 42 dana isplaćene kroz Informacijski sustav, u državnom proračunu iskazane su u okviru pomoći, a ne u okviru rashoda za zaposlene. Informacijskim sustavom obuhvaćeni su rashodi za plaće i druga materijalna prava zaposlenika srednjih škola, a nisu obuhvaćeni prijevozni troškovi, jer su financirani iz decentraliziranih sredstava.

Utvrđene su određene slabosti unutarnjih kontrola Informacijskog sustava što utječe na transparentnost, točnost i pravilnost podataka potrebnih za planiranje, analizu i obračun plaća i materijalnih prava zaposlenika koje se mogu izbjeći ugradnjom ili dogradnjom samostalnih kontrolnih mehanizama
Ugovorom nisu opisani .ni utvrđeni mjerljivi elementi postavljenih ciljeva izvještajnog sustava.

Na temelju revizijom utvrđenih činjenica, uzimajući u obzir postavljene ciljeve, Državni ured za reviziju ocjenjuje da je uspostava Informacijskog sustava učinkovita, a korištenje Informacijskog sustava ocijenjeno je djelomično učinkovitim.

Državni ured za reviziju dao je sljedeće preporuke: utvrditi i propisati protokole, ovlasti i odgovornosti svih sudionika u vezi s vođenjem i upravljanjem Informacijskim sustavom, uključujući inicijativu, prethodnu kontrolu i verifikaciju (odobrenje) za implementaciju promjena, prijenos informacija, načine izvješćivanja, rokove te kontrolu upravljanja promjenama.

U suradnji s Ministarstvom financija utvrditi i provoditi kontinuirane i učinkovite kontrolne i nadzorne aktivnosti nad funkcioniranjem Informacijskog sustava. Kontinuirane i učinkovite kontrolne i nadzorne aktivnosti trebaju, između ostalog, obuhvatiti donošenje procedura te planova nadzora i kontrole, sastavljanje izvještaja o ostvarenju kontrolnih i nadzornih aktivnosti s analizom rezultata i operativnim zaključcima, ocjenu kvalitete i kvantitete propisanih (ugovorenih) evidencija te donošenje i praćenje kriterija za mjerenje uspješnosti pojedinih dijelova, kao i Informacijskog sustava u cjelini.

U svrhu uspostave cjelovite i transparentne baze podataka o ostvarenim rashodima za zaposlene u javnom sektoru, poduzeti aktivnosti kako bi se Informacijskim sustavom obuhvatili svi zaposlenici u javnom sektoru, bez obzira na izvore financiranja plaća i materijalnih prava
Sastaviti analizu stanja, ocijeniti kvalitetu i vrijednosti postojećih te, ovisno o utvrđenim činjenicama, poduzeti aktivnosti za uspostavu i ugradnju potrebnih samostalnih kontrolnih mehanizama u Informacijski sustav. Razvoj nadzornih i kontrolnih mehanizama treba usmjeriti u daljnje osiguranje kvalitete i sigurnosti podataka u Informacijskom sustavu, za što je potrebno dograditi postojeće i ugraditi nove funkcionalnosti te utvrditi odgovornosti, ovlasti i procedure za uvođenje, izmjenu i/ili ukidanje postojećih samostalnih kontrolnih mehanizama.
Utvrditi mjerljive elemente postavljenih ciljeva izvještajnog sustava.

Državni ured za reviziju je mišljenja da bi provedba navedenih preporuka pridonijela otklanjanju utvrđenih propusta, čime bi se povećala učinkovitost korištenja Informacijskog sustava.

Informacijski sustav omogućava prikupljanje, unos, primjenu, kontrolu, nadzor, analize i usporedbe prikupljenih podataka te sastavljanje izvještaja radi ostvarenja zadaća Registra zaposlenih te centraliziranog obračuna plaća i materijalnih prava zaposlenika u tijelima državne uprave i drugim korisnicima proračuna, čime su u najznačajnijem dijelu stvoreni preduvjeti za ostvarenje svrhe te planiranih ciljeva i učinaka uspostave i korištenja Informacijskog sustava.

Korištenjem Informacijskog sustava i analitičkim postupcima, utvrđeno je da je brojnost propisa koji uređuju područje plaća i ostvarenje materijalnih prava zaposlenika u javnom sektoru (s donesenim izmjenama i dopunama te potrebnim tumačenjima) utjecala na uspostavu sustava plaća koji sadrži više posebnosti i izuzetaka od utvrđenih redovnih pravila u kojem visina plaće ne ovisi o visini utvrđenog koeficijenta za određeno radno mjesto, nego o dodacima i uvećanjima plaće. Tako primjerice, dio zaposlenika na višim razinama odgovornosti ima manju plaću od zaposlenika na nižim razinama odgovornosti, a dodaci i uvećanja plaće su značajno veći od osnovne plaće. Uspostavljeni sustav plaća ne omogućava upravljanje rashodima za zaposlene uz primjenu načela jednake plaće za rad jednake vrijednosti te ukazuje na potrebu sustavnog uređenja područja koja se odnose na upravljanje rashodima za zaposlene i upravljanje ljudskim resursima.

Iskoristivost i učinkovitost Informacijskog sustava povećala bi se uspostavom koordinativnog tijela u okviru ministarstva ili kao zasebnog tijela, koje bi imalo jasno utvrđene ovlasti i odgovornosti za provođenje kontinuiranih aktivnosti usmjerenih na ostvarenje utvrđenih ciljeva uspostave Informacijskog sustava. Spomenuto koordinativno tijelo trebalo bi neposredno pratiti i analizirati podatke iz Informacijskog sustava, uvažavajući posebnosti pojedinih djelatnosti (resora), a prikupljene informacije koristile bi nadležnim tijelima kao podloga za donošenje kvalitetnih odluka, čime bi se ostvarila svrha Informacijskog sustava, ujednačavanje i standardizacija u obračunu plaća, podrška pri upravljanju ljudskim resursima u javnom sektoru, te kvalitetno planiranje i predlaganje novih aplikativnih rješenja (nadogradnja).

U raspravi na Odboru podržano je Izvješće Državnog ureda za reviziju. Napomenuto je da je cilj da svi zaposlenici u državnoj upravi i u javnom sektoru budu jednako plaćeni. Istaknuto je da je Zakon o plaćama potreban te da se tako učinkovite zaposlenike može nagraditi, a neučinkovitim uručiti otkaz.  Navedeno je da neki zaposlenici zarađuju čak manje novca za veći opseg poslova nego drugi zaposlenici. Također je naglašeno da Ministarstvo uprave treba predsjedniku Vlade Republike Hrvatske i svim ministrima uputiti nalaz Državnog ureda za reviziju.

Između ostalog je napomenuto da plaće zaposlenika ovise o koeficijentima, ali također i o dodacima. U nekim djelatnostima postoji velik broj prekovremenih sati. Upozoreno je na činjenicu da  se čak od bolnice do bolnice u Republici Hrvatskoj razlikuju koeficijenti, a  time i plaće. Napomenuto je da državnih i javnih zaposlenika ima 262.419 te da je Zakon o plaćama potrebit zbog pravednih plaća za sve zaposlenike. Izvješće Državnog ureda za reviziju pohvaljeno je kao vrlo iscrpno i kvalitetno.

Nakon provedene rasprave Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora odlučio je jednoglasno  predložiti Hrvatskome saboru sljedeći zaključak


Prihvaća se Izvješće o obavljenoj o obavljenoj reviziji učinkovitosti uspostava i korištenja informacijskog sustava centraliziranog obračuna plaća i upravljanja ljudskim resursima u tijelima državne uprave i drugim korisnicima proračunu


Za izvjestiteljicu na sjednici Hrvatskoga sabora određena je zastupnica Grozdana Perić, dipl. oec., predsjednica Odbora.


 PREDSJEDNICA  ODBORA
 Grozdana Perić, dipl. oec.