Odbor za financije i državni proračun

Izvješće Odbora za financije i državni proračun o Konačnom prijedlogu zakona o koncesijama, drugo čitanje, P.Z.E. br. 75

Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora raspravio je na 21. sjednici, održanoj 13. lipnja 2017. godine, Konačni prijedlog zakona o koncesijama, koje je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavila Vlada Republike Hrvatske, aktom od 25. svibnja 2017. godine.
Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora raspravljao je o Konačnom  prijedlogu zakona, na temelju svoje nadležnosti iz članka 73. Poslovnika Hrvatskoga sabora, kao matično radno tijelo.

Uvodno je predstavnik Ministarstva financija istaknuo da je Konačni prijedlog zakona izrađen radi usklađivanja nacionalnog zakonodavstva s Direktivom 2014/23/EU Europskog parlamenta i Vijeća od 26. veljače 2014. Prijedlog zakona o koncesijama prihvaćen je u Hrvatskom saboru na 3. sjednici. Najvažnije promjene i novosti koje donosi ovaj zakon su: koncesije se određuju kao upravni ugovor, omogućuje se ugovaranje arbitraže zbog izjednačavanja položaja stranih i domaćih pravnih osoba, uvode se strateški interesi Republike Hrvatske u području koncesija, uvodi se pojam rezerviranih koncesija, dodatno se jačaju postupanja koja se odnose na pripremne radnje, uvodi se potreba prepoznavanja elemenata javnog duga, poboljšavaju se postupci davanja koncesije i transparentnost postupanja te se jača funkcija nadzora i uredne provedbe ugovora o koncesijama. U odnosu na prvo čitanje zakona, zakon je nomotehnički dorađen radi unapređenja zakonskog teksta,  a dorađeno je i obrazloženje samog zakona na temelju provedene saborske rasprave, kako bi odredbe bile jasnije. U odnosu na provedenu raspravu u Hrvatskom saboru izdvojena su sljedeća poboljšanja: dodana je definicija koncesije, smanjen je raspon prekršajnih kazni. Nadalje, Konačnim prijedlogom zakona predlaže se novi režim za koncesije za gospodarsko korištenje općeg ili drugog dobra za koje se određuje postupak ovisno o iznosu procijenjene vrijednosti ako je riječ o koncesijama za gospodarsko korištenje općeg ili drugog dobra procijenjene vrijednosti jednake ili veće od vrijednosnog praga, u kojem se slučaju one daju po pravilima javne nabave. Zaključno je predstavnik Ministarstva financija istaknuo da su usvojene primjedbe odbora Hrvatskoga sabora. 

U raspravi na Odboru istaknut je prijedlog amandmana koji se odnose na objavu dokumentacije vezano uz postupak davanja koncesija za gospodarsko korištenje općeg ili drugog dobra, a koje Direktiva ne propisuje, pa tehnički nije moguće objave za navedenu vrstu koncesija objaviti u Službenom listu Europske unije. Stoga se predloženim amandmanima propisuje način objave u Elektroničkom oglasniku javne nabave Republike Hrvatske za navedene koncesije čija je vrijednost jednaka ili veća od praga iz članka 4. Zakona, a s ciljem postizanja veće transparentnosti. Također, u raspravi je izraženo zadovoljstvo zbog dosta uvaženih primjedbi, a posebice onih koje su se odnosile na visinu prekršajnih kazni u Prijedlogu zakona. Istaknuto je kako je ovo jasan i detaljan krovni zakon s kojim će se uskladiti posebni zakoni, a Vlada Republike Hrvatske će usvojiti Akcijski plan koji se odnosi na usklađenje posebnih zakona koji su, ovisno o pojedinom području, vezani za Zakon o koncesijama.

Članovi Odbora su većinom glasova (7 glasova „ZA“, 1 glasom „PROTIV“ i 2 glasa „SUZDRŽAN“) podržali predložene amandmane.
Nakon provedene rasprave, Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora odlučio je većinom glasova (7 glasova „ZA“, 1 glasom „PROTIV“ i 2 glasa „SUZDRŽAN“) predložiti Hrvatskome saboru donošenje

Zakona o koncesijama

zajedno sa sljedećim amandmanima:

Amandman I.

U članku 4. stavak 4. mijenja se i glasi:
„(4) Na postupak davanja koncesije za usluge procijenjene vrijednosti jednake ili veće od vrijednosnog praga iz ovoga članka te na koncesije za radove ne primjenjuju se odredbe Dijela Prvog Glave III. ovoga Zakona. Na postupak davanja koncesije za gospodarsko korištenje općeg ili drugog dobra procijenjene vrijednosti jednake ili veće od vrijednosnog praga iz ovoga članka ne primjenjuju se odredbe Dijela Prvog Glave III. ovoga Zakona, osim članaka 31., 36., 37. i 38. ovoga Zakona.“

Amandman II.

U članku 30. stavak 1. mijenja se i glasi:
„(1)  Odredbe Glave III. Dijela Prvog ovoga Zakona primjenjuje se na koncesiju za usluge te na koncesiju za gospodarsko korištenje općeg ili drugog dobra čija je procijenjena vrijednost manja od vrijednosnog praga iz članka 4. ovoga Zakona. Članci 31., 36., 37. i 38. ovoga Zakona primjenjuju se i na koncesije za gospodarsko korištenje općeg ili drugog dobra procijenjene vrijednosti jednake ili veće od vrijednosnog praga iz članka 4. ovoga Zakona.“

Amandman III.

U članku 40. stavak 1. mijenja se i glasi:
„(1)  Odredbe Glave IV. Dijela Prvog ovoga Zakona primjenjuje se na koncesije za usluge čija je procijenjena vrijednost jednaka ili veća od praga iz članka 4. ovoga Zakona te na koncesije za radove. Odredbe Glave IV. Dijela Prvog ovoga Zakona, osim članaka 42., 44., 49., 50., 52. i 53.  primjenjuje se i na koncesije za gospodarsko korištenje općeg ili drugog dobra čija je procijenjena vrijednost jednaka ili veća od praga iz članka 4. ovoga Zakona."

Obrazloženje:

Ovim amandmanima jasno se propisuje način i mjesto objave, te sadržaj obavijesti o namjeri davanja koncesije, odluke o davanju koncesije te odluke o poništenju za koncesije za gospodarsko korištenje općeg ili drugog dobra čija je procijenjena vrijednost jednaka ili veća od praga iz članka 4. ovoga Zakona. Naime, Direktiva o koncesijama 2014/23/EU Europskog parlamenta i Vijeća od 26. veljače 2014. o dodjeli ugovora o koncesiji (SL L 94, 28.3.2014.) propisuje način objave i obrasce za koncesije za usluge i koncesije za radove koje objavljuje Ured za publikacije Europske unije u Službenom listu Europske unije.
Zakon o koncesijama razlikuje koncesije za usluge, radove i gospodarsko korištenje općeg ili drugog dobra. Dosadašnje Direktive koje su regulirale postupak davanja koncesija nisu propisivale pravila za postupak davanja koncesija za gospodarsko korištenje općeg ili drugog dobra. Takav postupak je imao sva obilježja otvorenog postupka javne nabave, ali nije predviđao mogućnost primjene ostalih postupaka javne nabave. Ovim Zakonom propisuje se mogućnost različitih postupaka dodjele koncesije za gospodarsko korištenje općeg ili drugog dobra, ovisno o procijenjenoj vrijednosti koncesije, a sukladno pragu koji je određen Direktivom o koncesijama (5.186.000 eura). Tako se za davanje koncesije procijenjene vrijednosti ispod praga na postupak davanja primjenjuje Glava III., a procijenjene vrijednosti iznad praga primjenjuje se Glava IV. Zakona o koncesijama.
Postupak davanja koncesije u Glavi IV. predviđa i odredbe o objavi obavijesti o namjeri davanja koncesije, odluke o dodjeli ili odluke o poništenju u Službenom listu Europske unije, a potom u Elektroničkom oglasniku javne nabave, te o primjeni odgovarajućih obrazaca za objavu. S obzirom na to da Direktiva ne regulira koncesije za gospodarsko korištenje općeg ili drugog dobra, samim time nije niti predviđena mogućnost njihove objave u Službenom listu Europske unije. Dakle, tehnički nije moguće objave za navedenu vrstu koncesija objaviti u Službenom listu Europske unije.
Nastavno na to, a budući da odredbe predmetne Direktive ne propisuju način objave koncesije za gospodarsko korištenje općeg ili drugog dobra čija je procijenjena vrijednost jednaka ili veća od praga iz članka 4. ovoga Zakona, predloženim amandmanima se propisuje način objave u Elektroničkom oglasniku javne nabave Republike Hrvatske i za dokumentaciju vezanu uz postupak davanja koncesija za gospodarsko korištenje općeg ili drugog dobra, s ciljem promicanja transparentnosti.

Za izvjestiteljicu na sjednici Hrvatskoga sabora određena je zastupnica Grozdana Perić, dipl. oec., predsjednica Odbora.


PREDSJEDNICA ODBORA
Grozdana Perić, dipl. oec.