Odbor za prostorno uređenje i graditeljstvo

Izvješće Odbora za prostorno uređenje i graditeljstvo o Prijedlogu zakona o energetskoj učinkovitosti, s Konačnim prijedlogom zakona, hitni postupak, prvo i drugo čitanje, P.Z.E. br. 708

Odbor za prostorno uređenje i graditeljstvo Hrvatskoga  sabora,  raspravio je na  36. sjednici  održanoj 9. listopada 2014. godine Prijedlog zakona o energetskoj učinkovitosti, s Konačnim prijedlogom zakona koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavila Vlada Republike Hrvatske, aktom od 18. rujna 2014. godine uz prijedlog da se sukladno članku 206. Poslovnika Hrvatskoga sabora predloženi Zakon donese po hitnom postupku.

Sukladno odredbi članka 179. stavka 2. Poslovnika Hrvatskoga sabora, Odbor je raspravu o Konačnom prijedlogu zakona  proveo kao zainteresirano radno tijelo.

U uvodnom izlaganju predstavnika predlagatelja, Ministarstva gospodarstva, istaknuto je da se predloženi zakon usklađuje s Direktivom 2012/27/EU Europskog parlamenta i Vijeća, te da postoji opravdana bojazan da neće biti ispunjeni zacrtani ciljevi Europske unije u području energetske učinkovitosti. Predloženim Zakonom uspostavljaju  se mjere za smanjenje potrošnje primarne energije u djelatnostima proizvodnje, prijenosa i distribucije energije, uvode mehanizmi kojima se potiče energetska učinkovitost kroz institucionalne, financijske i druge okvire za uštedu energije na nacionalnoj razini. Uređuje se postupanje javnog sektora u ugovaranju energetske usluge, omogućava suvlasničkoj zajednici ostvarivanje uvjeta za ulaganje u povećanje energetske učinkovitosti, uspostavlja Nacionalno koordinacijsko tijelo za energetsku učinkovitost, uvodi sustav za praćenje, mjerenje i verifikaciju ušteda energije uz obvezu osiguravanja funkcioniranja takvog sustava. Uređuje se i obveza informiranja kupaca i svih zainteresiranih  o mogućnostima ulaganja u energetsku učinkovitost.

Predstavnik Ministarstva graditeljstva i prostornoga uređenja pojasnio je one odredbe zakona kojima se stvaraju mogućnosti za poboljšanje energetske učinkovitosti u višestambenim zgradama, odnosno izvođenjem radova poboljšavaju energetska svojstva zgrade. Određuje se način ugovaranja energetske usluge, odlučivanja  i dobivanja jamstava o smanjenju troškova za energiju.

U raspravi koja je uslijedila istaknuto je potreba da zakonom budu obuhvaćeni i oni vlasnici stanova i kuća koji su uložili vlastita sredstva radi poboljšanja energetske učinkovitosti kako bi bili izjednačeni s ostalima koji će to učiniti slijedom odredbi predloženog zaklona.  Međutim, istaknuto je i da se već uložena sredstva  u projektiranje, gradnju, rekonstrukciju i održavanje zgrade, takvim vlasnicima već vraćaju u smanjenim troškovima za energiju i poboljšanju kvalitete života.

Sugerirano je da se razmotre i iznađu i druge mogućnosti, te da se  osim preko jedinica lokalne samouprave, za energetsku obnovu kuća, provodi postupak i financira sredstvima i preko drugih komercijalnih banaka, ministarstava i sl.

Dana je informacija o tome da ima slučajevi da inženjer ovlašten za izdavanje certifikata o energetskoj kvaliteti zgrade izdaje uvjerenje, a da fizički nije pristupio građevini koju certificira. Upućeno je pitanje kako suzbiti takve radnje i hoće li Ministarstvo graditeljstva i prostornoga uređenja djelovati po dobivenoj dojavi o zloupotrebi ovlasti. 

Nakon provedene rasprave Odbor za prostorno uređenje i graditeljstvo Hrvatskoga sabora odlučio je većinom glasova (6 „za“ i 1 „suzdržan“) predložiti Hrvatskome saboru donošenje

ZAKONA O ENERGETSKOJ UČINKOVITOSTI

uz sljedeće amandmane na tekst Konačnog prijedloga zakona:

AMANDMAN I

Na članak 5.

U članku 5. stavku 1. točki 3. iza riječi „graditeljstva“ dodati zarez i riječi „ministarstvom nadležnim za poslove zaštite okoliša“.

Obrazloženje:
U izradi izvješća o provedbi Nacionalnog akcijskog plana, treba uz ministarstvo nadležno za poslove graditeljstva sudjelovati i ministarstvo nadležno za poslove zaštite okoliša, te ga treba ugraditi. 


AMANDMAN II

Na članak 6.

U članku 6. stavku 3. iza riječi „Ministarstvu“, dodati zarez i brisati  veznik „i“, te iza riječi „graditeljstva“ dodati riječi „i ministarstvu nadležnom za poslove zaštite okoliša“.

Obrazloženje:
Amandmanom urediti da je Fond za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost, osim ministarstvu nadležnom za poslove graditeljstva i dužan i ministarstvu nadležnom za poslove zaštite okoliša dostaviti program rada i financijski plan za područje energetske učinkovitosti. 

AMANDMAN III

Na članak 8.

U članku 8. stavku 2. točki 6. iza navoda „3% ukupne“, a prije navoda „površine poda“, umetnuti riječ „korisne“.

Obrazloženje:
Uskladiti pojam koji se koristi u članku 4. stavku 2. točki 65. Konačnog prijedloga zakona gdje je utvrđen kao „ukupna korisna površina poda“.

AMANDMAN IV

Na članak 19.

U članku 19. stavku 11. riječ „može“ zamijeniti riječju „će“.

Obrazloženje:
Amandmanom se uređuje obveza Ministarstva da će podatke iz registra učiniti javno dostupnima na internetskim stranicama ili na drugi prikladan način.

AMANDMAN V

Na članak 43.

U članku 43. stavku 5. iza navoda „3% ukupne“ a prije navoda „površine poda“  umetnuti riječ „korisne“.

Obrazloženje:
Isto kao uz Amandman III

AMANDMAN VI

Na članak 43.

U članku 43.stavku 5. iza navoda „na temelju ukupne“, a prije navoda „površine poda zgrada“ umetnuti riječ „korisne“.

Obrazloženje:
Isto kao uz Amandman III

Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora Odbor je odredio Zdravka Ronka, predsjednika Odbora.

PREDSJEDNIK ODBORA
Zdravko Ronko