Odbor za financije i državni proračun

Izvješće Odbora za financije i državni proračun s rasprave o Izvješću o obavljenim financijskim revizijama pučkih otvorenih učilišta

06.06.2023.

Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora raspravio je na 78. sjednici, održanoj 6. lipnja 2023. godine, Izvješće o obavljenim financijskim revizijama pučkih otvorenih učilišta, koje je predsjedniku Hrvatskoga sabora, u skladu s odredbom članaka 16. i 21. Zakona o Državnom uredu za reviziju, dostavio Državni ured za reviziju, aktom od 29. ožujka 2023. godine. 
Odbor je o predmetnom Izvješću raspravljao na temelju svoje nadležnosti iz članka 73. Poslovnika Hrvatskoga sabora kao matično radno tijelo.
Odbor je raspolagao i mišljenjem Vlade Republike Hrvatske od 19. svibnja 2023. godine (KLASA: 022-03/23-12/19, URBROJ: 50301-04/12-23-6, u kojem se ističe da Vlada Republike Hrvatske nema primjedbi na predmetno Izvješće.  

Uvodno je predstavnica Državnog ureda za reviziju istaknula da  je Državni ured za reviziju obavio financijsku reviziju 21 pučkog otvorenog učilišta, kojom su obuhvaćeni financijski izvještaji i poslovanje za 2021. godine. Ciljevi revizije bili su provjeriti istinitost i vjerodostojnost financijskih izvještaja, provjeriti primjenu zakona i drugih propisa u vezi s organizacijom i financijsko-računovodstvenim poslovanjem, provjeriti pravilnost stjecanja prihoda i ostvarenja rashoda, odnosno provjeriti jesu li financijska sredstva korištena isključivo za ostvarenje ciljeva utvrđenih programom/planom rada i financijskim planom, provjeriti provedbu naloga i preporuka iz prošle revizije te provjeriti pravilnost izvršenja drugih transakcija i aktivnosti u vezi s poslovanjem, kao i usklađenost provedenih aktivnosti s programom/planom rada. Prihodi i primici pučkih otvorenih učilišta obuhvaćenih revizijom iznosili su 52.298.924,00 kuna, rashodi i izdaci 50.666.892,00 kuna te je višak prihoda i primitaka 1.632.032,00 kuna (12 pučkih otvorenih učilišta iskazalo je višak prihoda i primitaka u iznosu od 2.600.493,00 kuna, a devet manjak u iznosu od 968.461,00 kuna). O financijskim izvještajima pučkih otvorenih učilišta za 2021. izraženo je deset bezuvjetnih i jedanaest uvjetnih mišljenja, a o usklađenosti poslovanja šest bezuvjetnih i 15 uvjetnih mišljenja. Kriteriji za izražavanje mišljenja bili su zakoni i drugi propisi te unutarnji akti kojima je uređen okvir financijskog izvještavanja i poslovanja pučkih otvorenih učilišta. Revizijom utvrđene nepravilnosti i propusti koje su utjecale na izražavanje mišljenja odnose se na sustav unutarnjih kontrola, planiranje (izvršenje plana), program rada i izvješćivanje, financijske izvještaje, računovodstveno poslovanje, prihode i primitke, rashode i izdatke, imovinu, obveze i vlastite izvore te javnu nabavu.

Revizijom je utvrđeno da su u području sustava unutarnjih kontrola postoje nepravilnosti i propusti koje se, između ostalog, odnose na netočno/nepravilno popunjavanje upitnika o fiskalnoj odgovornosti (u upitniku su dani potvrdni odgovori u područjima u kojima su revizijom utvrđene nepravilnosti i propusti). Nepoduzimanje aktivnosti na uspostavljanju učinkovitog sustava unutarnjih kontrola s obzirom na to da su postupci i metode unutarnjih kontrola opisani pisanim procedurama koje nisu usklađene sa važećim propisima u 2021.godibni. Nedonošenje pisane procedure o blagajničkom poslovanju putem fiskalne blagajne, kojom bi se, između ostalog, utvrdila kontrola blagajničkih izvještaja fiskalne blagajne te blagajnički maksimum, odnosno obveza dnevnog pologa gotovine. Misija i vizija nisu definirane ni objavljene na mrežnim stranicama te nije ustrojen registar rizika. Pojedina pučka otvorena učilišta nisu na mrežnim stranicama objavila zakone i propise koji se odnose na područje njihova rada, opće akte, odluke i druge unutarnje akte, financijske izvještaje, godišnje programe/planove rada, izvještaj o financijskom poslovanju i izvještaj o radu, zapisnike i/ili drugu dokumentaciju. 
Jedno pučko otvoreno učilište godišnji program/plan rada i financijski plan nije podnijelo upravnom vijeću na usvajanje, a kod drugog za prijedlog izmjena financijskog plana, koje su se odnosile na ostvarivanje vlastitih i namjenskih prihoda te rashoda koji se tim prihodima financiraju, upravno vijeće nije donijelo odluku o usvajanju. Financijski plan pojedinih pučkih otvorenih učilišta sadrži plan prihoda i rashoda, a ne sadrži obrazloženje financijskog plana. Rashodi nisu planirani prema organizacijskoj, funkcijskoj i programskoj klasifikaciji. Financijskim planom nije planirano pokriće manjka prihoda iz prijašnjih godina ili ne sadrži planirani rezultat poslovanja za koji se očekuje da će se ostvariti na 31. prosinca godine koja prethodi godini za koju se financijski plan donosi. Financijskim planom nisu realno planirani pojedini prihodi i rashodi te, iako su utvrđena značajna odstupanja, nisu donesene izmjene financijskog plana. Pojedina obrazloženja financijskog plana pučkih otvorenih učilišta ne sadrže obrazloženje programa, aktivnosti i projekata koji se planiraju provoditi u godini za koju se donosi financijski plan i/ili spomenuta obrazloženja ne sadrže poveznicu s programom rada i potrebnim sredstvima za njihovu provedbu.
Podaci iskazani u financijskim izvještajima nisu točni (u okviru obveznih analitičkih podataka u Bilanci na dan 31. prosinca 2021. dio potraživanja i obveza pogrešno je iskazan kao nedospjeli, a u okviru izvanbilančnih zapisa nisu iskazani podaci o primljenim zadužnicama). Bilješke uz Bilancu i Bilješke uz Izvještaj o prihodima i rashodima, primicima i izdacima pojedina pučka otvorena učilišta nisu sastavila. Također, u Bilješkama uz Izvještaj o prihodima i rashodima, primicima i izdacima nisu navedeni razlozi zbog kojih je došlo do većih odstupanja u ostvarenju pojedinih prihoda i rashoda u odnosu na prethodnu godinu, a Bilješke uz Bilancu ne sadrže podatke o svim sudskim sporovima koji su u tijeku.

Za sve utvrđene nepravilnosti i propuste u poslovanju pučkih otvorenih učilišta, Državni ured za reviziju dao je 265 naloga i preporuka, čija bi provedba pridonijela istinitom, pouzdanom i točnom iskazivanju sredstava, izvora sredstava te prihoda i primitaka i rashoda i izdataka u financijskim izvještajima, kao i povećanju usklađenosti poslovanja sa zakonima i drugim propisima te učinkovitosti korištenja sredstava. Također, Državni ured za reviziju je ocijenio da su pučka otvorena učilišta najvećim dijelom ostvarila ciljeve i zadatke planirane godišnjim programom/planom rada, a financijska sredstva koristila za ostvarenje aktivnosti utvrđenih navedenim programom/planom. S obzirom na to da su u 2021. pučka otvorena učilišta djelovala i radila u posebnim okolnostima i u skladu s propisima i preporukama nastalim uslijed globalne pandemije COVID-19, događanja i aktivnosti te muzejska, kulturno-umjetnička i kinotečna djelatnost, kao i obrazovni program prilagođeni su nastalim okolnostima i održavani u manjem (s manjim brojem posjetitelja/polaznika) ili planiranom opsegu. Pučka otvorena učilišta sudjelovala su i u kulturnim i drugim aktivnostima (izložbe, koncerti, dječje predstave) u suradnji s kulturnim ustanovama i udrugama s područja jedinica lokalnih i područnih (regionalnih) samouprava na kojima djeluju.


Pučka otvorena učilišta (obuhvaćena revizijom) vode poslovne knjige te sastavljaju financijske izvještaje na način koji je utvrđen propisima o vođenju računovodstva neprofitnih organizacija te proračunskih korisnika. Financijskom revizijom su obuhvaćeni financijski izvještaji i poslovanje 21 pučkog otvorenog učilišta ili 39,6 % (od 53 koja su dostavila financijske izvještaje Financijskoj agenciji te primjenjuju neprofitno i proračunsko računovodstvo). Prihodi i primici pučkih otvorenih učilišta obuhvaćenih revizijom čine 47,4 % ukupnih prihoda i primitaka od 53 spomenuta pučka otvorena učilišta. Revizijom utvrđene nepravilnosti i propusti, koje su utjecale na izražavanje mišljenja, najvećim dijelom odnose se na računovodstveno poslovanje, planiranje i javnu nabavu. Kriteriji za izražavanje mišljenja bili su zakoni i drugi propisi te unutarnji akti kojima je uređen okvir financijskog izvještavanja i poslovanja pučkih otvorenih učilišta. 

U raspravi na Odboru pohvaljen je rad Državnoga ureda za reviziju. 

Nakon provedene rasprave Odbor za financije i državni proračun Hrvatskoga sabora odlučio je jednoglasno  predložiti Hrvatskome saboru sljedeći

ZAKLJUČAK

Prihvaća se Izvješće o obavljenim financijskim revizijama pučkih otvorenih učilišta

Za izvjestiteljicu na sjednici Hrvatskoga sabora određena je zastupnica Grozdana Perić, dipl. oec., predsjednica Odbora.

PREDSJEDNICA ODBORA
Grozdana Perić, dipl. oec.