Odbor za Ustav, Poslovnik i politički sustav

Izvješće Odbora za Ustav, Poslovnik i politički sustav s rasprave o Izvješću o radu Povjerenstva za odlučivanje o sukobu interesa za 2014. godinu

Odbor za Ustav, Poslovnik i politički sustav Hrvatskoga sabora na 4. sjednici održanoj 1. ožujka 2016. godine raspravio je Izvješće o radu Povjerenstva za odlučivanje o sukobu interesa za 2014. godinu koje je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavilo Povjerenstvo za odlučivanje o sukobu interesa, aktom od 29. svibnja 2015. godine.

Odbor je navedeno Izvješće raspravio na temelju svoje nadležnosti iz članka 60. Poslovnika Hrvatskoga sabora kao matično radno tijelo.

Obrazlažući navedeno Izvješće, predsjednica Povjerenstva za odlučivanje o sukobu interesa istaknula je kako je tijekom 2014. godine u provođenju postupaka iz svoje nadležnosti Povjerenstvo nastavilo s razvojem prakse u primjeni Zakona o sprječavanju sukoba interesa (u daljnjem tekstu: ZSSI). Navela je kako je ustrojem elektroničkog obrasca izvješća o imovinskom stanju koji je povezan s Registrom dužnosnika osigurana pravovremena provjera da li su dužnosnici ispunili svoju obvezu te su značajno unaprijeđeni postupci prethodne i redovite provjere podataka. Elektroničkim obrascem ostvarene su velike uštede u radu, uz veću zaštitu i sigurnost da su podaci koji su učinjeni javno dostupnima prikazani u onom sadržaju kako je dužnosnik naveo.

Posebno je istaknula da je povodom provođenja postupaka iz svoje nadležnosti Povjerenstvo uočilo da važećim odredbama ZSSI-a nije obuhvaćen važan i velik krug pojedinih javnih dužnosti uz čije je obnašanje prirodno povezan visok korupcijski rizik, obzirom na djelokrug rada i nadležnosti tijela, a osobito obzirom na ovlasti s kojima nositelji određenih javnih dužnosti u tim tijelima mogu raspolagati.

U provođenju redovite provjere podataka sadržanih u izvješću o imovinskom stanju dužnosnika Povjerenstvo uspoređuje prijavljene podatke o imovini iz podnesenih izvješća o imovinskom stanju dužnosnika s pribavljenim podacima od Porezne uprave i drugih nadležnih tijela. Pri tome je potrebno istaknuti da Ustavni sud Republike Hrvatske ne dvoji da bi Povjerenstvo moglo podnijeti kaznenu prijavu protiv takvog dužnosnika ili kaznenu prijavu protiv dužnosnika za kojeg posumnja da je iznio neistinite ili nepotpune podatke o imovini s namjerom njezina prikrivanja. Međutim, Povjerenstvo izražava sumnju da li bi nadležna tijela kaznenog progona po takvoj kaznenoj prijavi mogla postupati jer se u njoj ne može naznačiti koji bi to konkretni događaj, radnja dužnosnika ili treće osobe predstavljala počinjenje nekog kaznenog djela, čija bi eventualno nezakonito stečena imovina bila samo posljedica.

Također, istaknuta je važnost međunarodne suradnja u području sprječavanja sukoba interesa. Tako je svojim preporukama upućenim Republici Hrvatskoj, GRECO uputio da se za zastupnike u Hrvatskom saboru razvije i usvoji etički kodeks uz kojeg će se razviti učinkoviti interni mehanizmi za promicanje, osvješćivanje i informiranje, a time i očuvanje integriteta u Hrvatskom saboru.

Tijekom rasprave predloženo je da se obrazac koji popunjavaju dužnosnici uključi u sustav e-Građani kao i elektronički potpis koji je dostupan putem e-osobne iskaznice. Objašnjeno je kako Povjerenstvo podržava navedeni prijedlog te da je navedeni obrazac izrađen na način da podržava „nadopunu i nadogradnju“.

Također, osvrnulo se i na troškove Povjerenstva koji su navedeni u Izvješću, a koji su nastali povodom provođenja projekta informatizacije. U tom smislu istaknuto je kako je nedopustivo da Povjerenstvo ima  poteškoće u popunjavanju elektroničkog obrasca o imovinskom stanju dužnosnika „jer izricanje bilo kakve sankcije stvara krivu sliku“ o tim dužnosnicima. Pojašnjeno je kako bi se na taj način moglo dogoditi da je dužnosnik „u prekršaju“, a razlog tome je trivijalan. Također, izraženo je mišljenje kako bi se Povjerenstvo u ocjeni stanja, kao objektivno i nepristrano tijelo,  „trebalo suzdržati“ od ocjene integriteta, moralnosti i etike dužnosnika koji su subjekti predmetne kontrole.

Predloženo je ispitati potrebu donošenja etičkog kodeksa koji bi koristio saborskim zastupnicima te ujedno bio „prilog čistoće političkog djelovanja i postupanja“.

Također, predloženo je odredbe ZSSI-a koje Povjerenstvo primjenjuje u svom radu, a imajući u vidu Odluku Ustavnog suda od 7. studenoga 2012. godine, uskladiti s odredbama drugih zakona kako bi se omogućilo Povjerenstvu postupanje i u slučajevima koji za sada nisu obuhvaćeni odredbama navedenog Zakona (problem vlasništva imovine izvan Republike Hrvatske, problem vlasnika skrbničkih računa, korisnika koncesije, personalni doseg odredaba ZSSI-a vezanih za državne dužnosnike).

Naglašena je značajna uloga Povjerenstva te je istaknuto kako je ono dosadašnjim radom opravdalo „svoju ulogu“. Izražena je potreba za pojašnjenjem navoda iz Izvješća u odnosu na dostavu popisa Hrvatskog sabora o obnašateljima dužnosti koji se imenuju kao dužnosnici u smislu članka 3. stavka 2. ZSSI-a. Pojašnjeno je kako uvažavajući načela vladavine prava kao javnog interesa, ali i interes pravne sigurnosti onih koji se povodom obnašanja određene javne dužnosti smatraju obveznicima postupanja sukladno odredbama ZSSI-a, Povjerenstvo u nedostatku popisa Hrvatskog sabora, pojedine javne dužnosti je uvrstilo u Registar dužnosnika na temelju vlastitih tumačenja i zaključaka. Ustrojeni Registar dužnosnika javno je objavljen na internetskim stranicama Povjerenstva.

Odbor  jednoglasno (8 glasova „ZA“) podupire Izvješće Povjerenstva za odlučivanje sukobu interesa za 2014. godinu

Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora Odbor je odredio zastupnika Roberta Podolnjaka, predsjednika Odbora.
     

PREDSJEDNIK ODBORA
prof. dr. sc. Robert Podolnjak