Odbor za Ustav, Poslovnik i politički sustav

Izvješće Odbora za Ustav, Poslovnik i politički sustav s objedinjene rasprave o Prijedlogu zakona o financiranju političkih aktivnosti, izborne promidžbe i referenduma, prvo čitanje, P. Z. br. 820 i Prijedlogu zakona o izmjeni Zakona o financiranju političkih aktivnosti i izborne promidžbe, prvo čitanje, P. Z. br. 807

Odbor za Ustav, Poslovnik i politički sustav Hrvatskoga sabora na 86. sjednici održanoj 28. travnja 2015. godine raspravio je Prijedlog zakona o financiranju političkih aktivnosti, izborne promidžbe i referenduma koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora podnijela Vlada Republike Hrvatske aktom od 26. ožujka 2015. godine i Prijedlog zakona o izmjeni Zakona o financiranju političkih aktivnosti i izborne promidžbe koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora podnio Klub zastupnika Hrvatskih laburista – Stranke rada, aktom od 3. ožujka 2015. godine.

Odbor je Prijedlog zakona raspravio na temelju svoje nadležnosti iz članka 60. Poslovnika Hrvatskoga sabora kao matično radno tijelo. Provedena je objedinjena rasprava.

U uvodnom izlaganju predstavnik predlagatelja Prijedloga zakona o financiranju političkih aktivnosti, izborne promidžbe i referenduma je istaknuo kako je Zakon o financiranju političkih aktivnosti i izborne promidžbe, od stupanja na snagu osnovnog teksta Zakona (Narodne novine, broj 24/2011) izmijenjen dva puta - Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o financiranju političkih aktivnosti i izborne promidžbe (Narodne novine, broj 61/2011) i Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o financiranju političkih aktivnosti i izborne promidžbe (Narodne novine, broj 27/2013), kojima je unaprijeđen sustav financiranja političkih aktivnosti i izborne promidžbe. Međutim, u daljnjoj provedbi Zakona, osobito na lokalnom nivou i tijekom proteklih lokalnih izbora, uočeni su određeni problemi i nedostaci, koji zahtijevaju daljnja poboljšanja i cjelovitije uređenje zakonodavstva. S obzirom na opsežnost potrebnih promjena u području financiranja političkih aktivnosti i izborne promidžbe, kojima se uvelike mijenja priroda dosadašnjih odnosa, a ujedno se reguliraju nova područja, predlaže se donošenje cjelovitog novog Zakona kojim se na jedinstven i sustavan način uređuje pitanje financiranja političkih aktivnosti, izborne promidžbe i referenduma.

Predstavnik predlagatelja Prijedloga zakona o izmjeni Zakona o financiranju političkih aktivnosti i izborne promidžbe istaknuo je kako se predlažu dvije glavne promjene pri određivanju iznosa sredstava za financiranje političkih stranaka: prva je da se sredstva za redovito financiranje političkih aktivnosti više ne određuju u odnosu na ostvarene rashode proračuna već njegove prihode, a druga je da se kao relevantna vrijednost uzimaju planirani porezni prihodi proračuna za godinu za koju se određuje iznos financiranja, jer je on s obzirom na dinamičnost gospodarskih, a time i prihodovnih kretanja, u jasnijem i logičnijem odnosu sa visinom sredstava za ovu namjenu za tekuću godinu.

Tijekom rasprave koja se većim dijelom odnosila na Prijedlog zakona o financiranju političkih aktivnosti, izborne promidžbe i referenduma, izneseno je mišljenje kako je ovaj Zakon „…podoban za prvo čitanje kako bi se eventualni nedostaci otklonili ili poboljšala postojeća rješenja…“.

Istaknuta su primjedba na članak 5. u odnosu na predloženu alternativu, a u cilju ne prihvaćanja prijedloga koji se odnosi na odluku predstavničkog tijela o pravu na redovito godišnje financiranje članova izabranih s liste birača.

Predloženo je preispitati odredbu članka 6. u odnosu na predloženo raspoređivanje sredstava iz proračuna te je predloženo da se poštuje načelo “svaka promjena volje birača ne smije biti financijski nagrađena“, odnosno da se „…sredstva uplate u proračun…“.

U članku 8. predlaže se jasnije odrediti pojam središnjeg računa, odnosno žiroračuna političke stranke.

Također, predloženo je preispitati odredbu članka 10. stavka 2.  u odnosu na propisanu iznimku, a vezano za propisanu obvezu iz stavka 1.

Predloženo je preispitati odredbu članak 12. stavka 4. kako bi se jasno propisalo na koji proračun (ili proračune) se odredba odnosi. Tako isto i za odredbu članka 24. stavak 1. Prijedloga.

Također, predloženo je preispitati sadržaj odredbe članka 32. stavka 5. podstavka 2., u odnosu na njenu provedbu u smislu unosa navedenih dokumenata u informacijski sustav za nadzor financiranja.

Predloženo je uskladiti odredbe članaka 43. i 44. Prijedloga vezano za objave odluka Državnog izbornog povjerenstva i prava na pravni lijek protiv odluka Državnog izbornog povjerenstva.

Predloženo je u odredbi članka 53. drugačije odrediti rok dostave izvješća radi osiguranja transparentnosti financiranja referendumskih aktivnosti i promidžbe.

Nadalje, predloženo je preispitati odredbu članka 57. Prijedloga koja se odnosi na zabranu financiranja referendumskih aktivnosti i promidžbe od strane udruga, fundacija i zaklada.

Podržane su odredbe koje se odnose na određivanje administrativnih sankcija posebno u dijelu koji se odnosi na utvrđivanje nezavisnog tijela (Državno izborno povjerenstvo) koje će ubuduće izricati administrativne sankcije.

Odbor većinom glasova (8 glasova „ZA“ i 1 glas „SUZDRŽAN“), podupire donošenje Zakona o financiranju političkih aktivnosti, izborne promidžbe i referenduma (P.Z. br. 820.), koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora podnijela Vlada Republike Hrvatske.

Odbor većinom glasova (1 glas „ZA“ i 8 glasova „SUZDRŽANI“), ne podupire donošenje Zakona o izmjeni Zakona o financiranju političkih aktivnosti i izborne promidžbe (P.Z. br. 807.), koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora podnio Klub zastupnika Hrvatskih laburista – Stranke rada.

Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora Odbor je odredio zastupnika Peđu Grbina, predsjednika Odbora.


     PREDSJEDNIK ODBORA
 
                                       Peđa Grbin