Odbor za turizam

Izvješće Odbora za turizam o Prijedlogu zakona o izmjenama i dopunama Zakona o pružanju usluga u turizmu, prvo čitanje, P. Z. E. br. 117

Odbor za turizam Hrvatskoga sabora raspravio je na 3. sjednici (videokonferencijskim putem) održanoj 22. veljače 2021. Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o pružanju usluga u turizmu, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavila Vlada Republike Hrvatske aktom od 18. veljače 2021.        
Odbor za turizam raspravio je navedeni akt na temelju članka 77. Poslovnika Hrvatskoga sabora kao matično radno tijelo.

Predstavnica predlagatelja podsjetila je kako se izmjene i dopune Zakona provode zbog povrede prava Europske unije, odnosno kršenja odredbi Direktive (EU) 2015/2302 o putovanjima u paket aranžmanima i povezanim putnim aranžmanima, u pogledu članka 38.a važećeg Zakona. Naime, člankom 38.a važećeg Zakona uređeno je pravo na raskid ugovora i izdavanje vaučera u uvjetima posebnih okolnosti uzrokovanih epidemijom bolesti COVID-19, prema kojemu uslijed posebnih okolnosti za neizvršene ugovore o putovanju u paket aranžmanu, a koji su se trebali izvršiti nakon 1. ožujka 2020., putnik ima pravo na raskid ugovora o putovanju u paket aranžmanu po isteku 180 dana od dana prestanka posebnih okolnosti, a organizatori putovanja za iste putnicima izdaju vaučer. Ukoliko se putnik odluči za povrat sredstava, organizator mora izvršiti povrat uplaćenih sredstva u roku od 14 dana po isteku 180 dana od prestanka posebnih okolnosti. 
Predmetnim člankom važećeg Zakona prestanak posebnih okolnosti je vezan uz donošenje odluke o prestanku epidemije bolesti COVID-19, a s obzirom da isto nije izvjesno, potrebno je jasnije propisati vremenske rokove za povrat sredstava i ukloniti nastalu pravnu nesigurnost. Nakon stupanja na snagu predmetnih izmjena i dopuna važećeg Zakona putnici će moći birati žele li temeljem izdanog vaučera ugovoriti zamjensko putovanje ili će raskinuti ugovor i ostvariti pravo na povrat uplaćenih sredstava u roku od 14 dana od raskida ugovora. 

Druga važna izmjena odnosi se na potrebe daljnjeg usklađivanja s Direktivom 2006/123/EZ i Direktivom 2005/36/EZ, odnosno potrebno je izmijeniti Zakon u dijelu koji se odnosi na reguliranu profesiju turističkog vodiča. Predstavnica predlagatelja podsjetila je da se tema turističkih vodiča već dulje vrijeme problematizira kako u medijima tako i od strane različitih udruženja turističkih vodiča. Potvrdila je kako je daljnje usklađivanje nužno i zbog povrede prava Europske unije, odnosno kršenja Direktive 2005/36/EZ, o čemu je Republika Hrvatska od Europske komisije zaprimila obrazloženo mišljenje. 

Predmetna Direktiva propisuje kako turistički vodiči iz jedne države članice mogu pružati usluge u drugoj državi članici na privremenoj ili povremenoj osnovi ili ostvariti poslovni nastan. Važeći Zakon propisuje da turistički vodič iz druge države članice koji želi privremeno i povremeno pružati usluge, može iste pružati na zaštićenim cjelinama (lokalitetima) samo ako položi posebni dio stručnog ispita, a isti je prema Zakonu i provedbenom propisu organiziran po županijama. Predlaže se izmijeniti odredbe kojima je propisano da se posebni dio stručnog ispita za turističke vodiče polaže posebno za svaku županiju. Ovim izmjenama i dopunama omogućuje se donošenje provedbenih propisa temeljem kojih bi stručni ispit za posebni dio bio organiziran na drugačiji način, tj. regulirao bi se Pravilnikom o stručnom ispitu za turističke vodiče i ispitnom programu za turističke pratitelje i Pravilnikom o popisu turističkih cjelina (lokaliteta) po županijama. 

Na raspravi su istaknute primjedbe na Prijedlog zakona niza udruga i društava turističkih vodiča koji su svoje zahtjeve dostavili i Odboru za turizam. Između ostaloga, izrazili su nezadovoljstvo izmjenama odredbi kojima se stručni dio ispita za turističke vodiče više ne bi polagao po županijama kao do sad. U primjedbama udruženja turističkih vodiča također se apostrofira zalaganje za dosadašnje tumačenje zaštićenih cjelina. Nezadovoljni su i definiranjem ''poznavanja jezika u dovoljnoj mjeri'' za strane turističke vodiče te se zalažu za regulaciju prema standardnim razinama poznavanja jezika, primjerice razina B2 zajedničkog europskog referentnog okvira za jezike. Vezano uz to naglašena je važnost dobrog poznavanja jezika kako ne bi dolazilo do pogrešne interpretacije povijesti i kulture. 
Sudionici rasprave posebno su se osvrnuli i na ilegalne strane pratitelje putovanja koji rade bez pratnje lokalnih vodiča te bi i u tom segmentu trebalo razmisliti o mogućnostima jačeg sankcioniranja navedenog, suglasni su. Konstatirano je kako su lokalni turistički vodiči izrazito važni promotori lokalnih zajednica, ambasadori svoga kraja, koji ulažu emocije i strast u posao koji rade.  

Također je izraženo mišljenje kako bi polaganje stručnog ispita za posebni dio trebalo urediti Zakonom, a ne pravilnicima. Istaknuto je kako zaštićene lokalitete treba jasno definirati unosom istih u Zakon o pružanju usluga u turizmu. Primjerice, Zajednica društava turističkih vodiča predlaže polaganje ispita po povijesno i geografski bliskim regijama. Na ovaj način bi se zaštićeni lokaliteti polagali samo za 5 regija (za razliku od sadašnjih 20 županija i grada Zagreba). 

Predstavnica predlagatelja potvrdila je kako je Ministarstvo turizma i sporta u kontaktu sa udruženjima turističkih vodiča te će se i tijekom izrade navedenih pravilnika konzultirati oko modaliteta regija.  
Otvoreno je i pitanje podizanja na višu razinu sustava obrazovanja turističkih vodiča, a istaknuti su i primjeri zemalja poput Grčke i Cipra koji na drugačiji način štite i poštuju kulturnu baštinu i nacionalni interes te u kojima je edukacija turističkih vodiča prilagođena tržištu.

Iskazana je zabrinutost vezana uz raskid ugovora o putovanju u paket aranžmanu te pravo na povrat uplaćenih sredstava u roku od 14 dana od raskida ugovora s obzirom da navedena izmjena predstavlja veliko opterećenje za organizatore paket aranžmana koji bi se mogli naći u velikim financijskim poteškoćama te bi u tom kontekstu trebalo razmisliti o nekoj vrsti financiranja, primjerice putem HBOR-a i HAMAG-BICRO-a.

Nakon provedene rasprave Odbor za turizam sa (5 glasova „za“, 2 „protiv“ i 3 „suzdržana“) nije prihvatio Prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o pružanju usluga u turizmu jer nije dobio potrebnu većinu.


Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora Odbor je odredio prof.dr.sc. Branka Grčića, predsjednika Odbora. 

                                                                                                  
PREDSJEDNIK ODBORA
                                                                                                           
prof. dr. sc. Branko Grčić, v.r.