Odbor za pomorstvo, promet i infrastrukturu

Izvješće Odbora za pomorstvo, promet i infrastrukturu s rasprave o Izvješću o obavljenoj reviziji učinkovitosti sustava javne nabave u trgovačkim društvima u vlasništvu Republike Hrvatske

Odbor za pomorstvo, promet i infrastrukturu Hrvatskoga sabora na 3. sjednici održanoj 18. veljače 2016. godine raspravio je Izvješće o obavljenoj reviziji učinkovitosti sustava javne nabave u trgovačkim društvima u vlasništvu Republike Hrvatske, koje je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavio glavni državni revizor, aktom od 16. studenoga 2015. godine.

Odbor je navedeno Izvješće raspravio kao zainteresirano radno tijelo, sukladno članku 179. Poslovnika Hrvatskoga sabora. Odbor je raspolagao pisanim mišljenjem Vlade Republike Hrvatske na navedeni akt.

Uvodno izlaganje dali su predstavnici Državnog ureda za reviziju. Istaknuli su da je obavljena revizija učinkovitosti sustava javne nabave u sedam trgovačkih društava u vlasništvu Republike Hrvatske za 2012.-2014. Revizijom su obuhvaćena Financijska agencija, HŽ Cargo d.o.o., HŽ Infrastruktura d.o.o., HŽ Putnički prijevoz d.o.o., Narodne novine d.d., Plinacro d.o.o. i Središnje klirinško depozitarno društvo d.d. Prema izvješćima društava, ukupna vrijednost javne nabave za navedeno razdoblje iznosila je 8.199.872.366,00 kn, od čega je revizijom obuhvaćeno 6.387.851.288,00 kn ili 77,9 % ukupne vrijednosti javne nabave. Vrijednost javne nabave u trgovačkom društvu HŽ Cargo d.o.o. iznosila je 607.482.938,00 kn,  HŽ Infrastruktura d.o.o. 3.862.134.798,00 kn i HŽ Putnički prijevoz d.o.o. 2.730.955.945,00 kn. Predmet revizije bile su aktivnosti društava vezane uz provedbu postupaka javne nabave, što je obuhvatilo proces planiranja i provedbu postupaka nabave, zaključenje i praćenje provedbe ugovora, sustav kontrola te usklađenost postupaka nabave sa zakonima i drugim propisima.

Revizijom je među ostalim utvrđeno da rokovi u kojim su organizacijske jedinice obvezne dati prijedloge za izradu plana nabave, nisu određeni. Društva ne prate ostvarenje plana nabave i nije određeno tko je odgovoran za praćenje ostvarenja plana nabave. Pojedine usluge nabavljene su bez primjene propisanih postupaka javne nabave te su pojedini postupci nabave provedeni sa zakašnjenjem, a nabava je obavljena bez zaključenih ugovora.

Državni ured za reviziju dao je preporuku o potrebi donošenja planova nabave prije početka poslovne godine na koju se odnose, planiranju nabave isključivo stvarno potrebnih roba, radova i usluga, pri tome vodeći računa o financijskim mogućnostima. Nužno je urediti način upravljanja i odgovornosti u provedbi postupaka javne nabave. Također je potrebno  pravodobno pokretati postupke javne nabave i zaključivati ugovore.
U raspravi članovi Odbora posebno su se osvrnuli na ocjenu Državnog ureda za reviziju kojom je konstatirano da sustav javne nabave u HŽ Cargo d.o.o., HŽ Infrastruktura d.o.o. i HŽ Putnički prijevoz d.o.o. nije bio učinkovit te su potrebna značaja poboljšanja.

Postavljeno je pitanje zakonskih sankcija za ovakav rad Društava te je izraženo mišljenje da se radi o kriminalu i pogodovanju. S tim u vezi postavljeno je pitanje kakva se poruka šalje privatnim tvrtkama. Smatraju da bi bilo važno vidjeti što je Državno odvjetništvo odradilo po ovom pitanju. Predlagatelj je dodatno pojasnio da su ova Društva prvi put obuhvaćena revizijom od strane Državnog ureda za reviziju jer se radi o poduzetnicima koji ionako podliježu vanjskoj reviziji.

Raspravljano je i o HŽ Cargo d.o.o. koji od siječnja 2014. nije više obveznik primjene Zakona o javnoj nabavi. Postavljeno je pitanje zbog kojih razloga je Ministarstvo gospodarstva dalo mišljenje da Društvo ne ispunjava zakonom propisane uvjete.

Poštivanje zakona i propisanih procedura prilikom javne nabave od osobite je važnosti radi djelatnosti navedenih Društava. Pohvaljen je Plinacro do.o.o. za koga je državna revizija utvrdila da je njihov sustav javne nabave bio učinkovit, dok se za HŽ Cargo d.o.o., HŽ Infrastruktura d.o.o. i HŽ Putnički prijevoz d.o.o. može konstatirati da su devalvirala po svim propisima.
 
Iako je u cjelini pohvaljeno predmetno Izvješće, dana je primjedba da nisu obuhvaćeni svi projekti, naročito neki za koja su dodijeljena značajna sredstva, a radi se o projektima HŽ Cargo d.o.o. i HŽ Infrastrukturi d.o.o. (pruga Dugo Selo – Križevci i ranžirni kolodvor Žitnjak).

Predsjednik Odbora naglasio je da vrijednost javne nabave u HŽ Cargo d.o.o., HŽ Infrastruktura d.o.o. i HŽ Putnički prijevoz d.o.o. čini većinu vrijednosti nabave svih ovih sedam Društava obuhvaćenih revizijom. Ocjena “nije učinkovit te su potrebna značaja poboljšanja” u skali do četiri bila bi dovoljan, što nije zadovoljavajuće, tim više što se radi o državnim tvrtkama koje imaju dovoljno financijskih sredstava i stručnog kadra, a postupci nabave nisu bili u skladu sa zakonskim i drugim propisima.

Nakon provedene rasprave, Odbor za pomorstvo, promet i infrastrukturu Hrvatskoga sabora jednoglasno (7 ”za”) je odlučio predložiti Hrvatskom saboru sljedeći

ZAKLJUČAK

Prihvaća se Izvješće o obavljenoj reviziji učinkovitosti sustava javne nabave u trgovačkim društvima u vlasništvu Republike Hrvatske

Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora, Odbor je odredio Peru Ćosića, predsjednika Odbora, odnosno u slučaju njegove spriječenosti Vedrana Babića, potpredsjednika Odbora.

PREDSJEDNIK ODBORA
Pero Ćosić