Odbor za pomorstvo, promet i infrastrukturu

Izvješće Odbora za pomorstvo, promet i infrastrukturu o Prijedlogu zakona o izmjeni Zakona o željeznici, s Konačnim prijedlogom zakona, hitni postupak, prvo i drugo čitanje, P.Z.E. br. 110

Odbor za pomorstvo, promet i infrastrukturu Hrvatskoga sabora, na 7. sjednici održanoj 10. veljače 2021. godine, raspravio je Prijedlog zakona o izmjeni Zakona o željeznici, s Konačnim prijedlogom zakona, hitni postupak, prvo i drugo čitanje, P.Z.E. br. 110, koji je predsjedniku Hrvatskoga sabora dostavila Vlada Republike Hrvatske aktom od 4. veljače 2021. godine. 

Odbor je predmetni akt raspravio kao matično radno tijelo, sukladno odredbi članka 103. Poslovnika Hrvatskoga sabora.

Predstavnik predlagatelja uvodno je istaknuo da se predloženi Zakon donosi zbog dodatnog usklađivanja s odredbama Direktive 2012/34/EU Europskog parlamenta i Vijeća od 21. studenoga 2012. o uspostavi jedinstvenog Europskog željezničkog prostora, a sukladno pismu službene obavijesti – Povreda br. 2016/2171 – Prijenos Direktive 2012/34/EU u hrvatsko zakonodavstvo na što se Republika Hrvatska obvezala odgovorom Europskoj komisiji u rujnu 2020. godine. Ocjena je Europske komisije da hrvatsko zakonodavstvo nije ispravno prenijelo odredbe članka 46. stavaka 2.,5. i 6. navedene Direktive koje se odnose na postupak usuglašavanja koji provodi upravitelj infrastrukture s podnositeljima zahtjeva (željezničkim prijevoznicima) u slučaju sukoba zahtjeva za infrastrukturni kapacitet.

Predložena izmjena članka 61. Zakona o željeznici odnosi se na situaciju kada nekoliko željezničkih prijevoznika traži od upravitelja infrastrukture dodjelu trasa odnosno pristup željezničkoj infrastrukturi kako bi mogli obavljati svoju djelatnost, prijevoz putnika i/ili tereta, a isti zahtjevi su koliziji (u pogledu vremenskog razdoblja i trasa). Predmetni članak propisuje postupak koji u tom slučaju upravitelj infrastrukture provodi sa željezničkim prijevoznicima kako bi, u mjeri u kojoj je to moguće, osigurao ispunjavanje njihovih zahtjeva.

Članovi Odbora u raspravi podržali su donošenje ovoga Zakona. Istaknuto je da je u dosadašnjoj praksi upravitelj infrastrukture uspješno rješavao kolidirajuće zahtjeve, odnosno nije bilo problema sa željezničkim prijevoznicima, ali je potrebno urediti ovu problematiku  odgovarajućim zakonskim odredbama. 
U raspravi je zatraženo da se razmotre i pronađu rješenja za ostvarivanje bolje povezanosti istarskih željezničkih pruga s drugim dijelovima Republike Hrvatske, kako bi se   osigurao prometno ravnomjeran regionalni razvoj. Također je ukazano na današnje trajanje  putovanja na relaciji između Splita i Zagreba, u odnosu na nekadašnje. S tim u vezi istaknuto je da će započeta reforma željezničkog sektora poboljšati i pridonijeti kvaliteti svih usluga u željezničkom prometu. 

Članovi Odbora u raspravi su se osvrnuli na perspektivu izgrađenog Ro-La terminala u Spačvi, a koji do sada nije profunkcionirao. 

Nadalje je predlagatelju postavljen upit o razlozima zbog kojih se ne planiraju ulaganja u željezničku prugu Vinkovci-Tuzla-Brčko.

U raspravi je istaknut problem graničnih kontrola prilikom ulaska u Republiku Hrvatsku, prilikom čega se željezničkim operaterima zbog gubitka alociranog pristupa trasi i povezanim mogućim dodatnim troškovima, smanjuje konkurentnost. Rečeno je da se traži rješenje ovog problema, jer je s jedne strane prioritet zaštititi državne granice i povećati kontrolu zbog migrantskog vala koji objektivno produžuje vrijeme pregleda na graničnim prijelazima, a s druge strane treba povećati konkurentnost željezničkog prijevoza.

Nakon provedene rasprave Odbor je jednoglasno (11 glasova ”za”) odlučio predložiti Hrvatskom saboru da donese 

ZAKON O IZMJENI ZAKONA O ŽELJEZNICI

    Za izvjestitelja na sjednici Hrvatskoga sabora, Odbor je odredio Peru Ćosića, predsjednika Odbora.

        PREDSJEDNIK ODBORA 

                                                                    Pero Ćosić